Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-30@23:17:58 GMT

چین، سهام توتال در پارس جنوبی را تصاحب کرد

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۷۵۹۷۶

   

به گزارش خبرگزاری بسیج، منابع آگاه به رویترز خبر دادند که در صورتی که توتال فرانسه مجبور شود به علت تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از پروژه‌های مهم گاز این کشور خارج شود، غول انرژی چین، سی‌ان‌پی‌سی سهام توتال را تصاحب خواهد کرد.

امسال توتال یک قرارداد ۱ میلیارد دلاری برای توسعه  امضا کرد. طبق اعلام این شرکت، این پروژه ظرفیت ایجاد ۲ میلیارد متر مکعب یا معادل ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز گاز و میعانات گازی تولید کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از منابع بلندپایه آگاه نسبت به مفاد قرارداد مشارکت، از پکن به رویترز خبر داد، در شرایط ضمن قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان است، آمده است که درصورتی که توتال مجبور شود از این پروژه خارج شود، سی‌ان‌پی‌سی می‌تواند سهم ۵۰.۱ درصدی توتال را تصاحب کند و به اوپراتور تبدیل شود.

سی‌ان‌پی‌سی ۳۰ درصد در سهام این پروژه سهم دارد درحالی‌که شرکت ایرانی پتروپارس ۱۹.۹ درصد باقی مانده را در اخیار دارد.

این مقام ارشد چینی گفت: درصورت خروج توتال، احتمالا نیاز باشد که سی‌ان‌پی‌سی، سی‌ان‌اواوسی (بزرگترین اوپراتور دریایی چین) را وارد پروژه کند، چراکه سی‌ان‌پی‌سی تجربه دریایی کم دارد.

این قرارداد اولین سرمایه‌گذاری در نوع خود می‌باشد که از زمانی که جمهوری اسلامی با وعده برداشته شدن تحریم‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای خود عقب نشست، در ایران انجام شده است.

هرچند رییس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، تهران را به تخطی از توافق هسته‌ای متهم کرد و دیگر تایید نمی‌کند که برداشته شدن تحریم‌ها به نفع واشنگتن است. حالا کنگره باید رای دهد که آیا دوباره تحریم‌ها را بر ایران وضع کند یا خیر.

یک مقام ارشد در توتال هم گفت: درصورتی که طبق قوانین بین‌المللی مجبور به خروج شویم، این شرکت مکانیزمی دارد که خروجی نرم داشته باشد.

در ماه جولای که توتال با ایران قرارداد امضا کرد، مدیر اجرایی ارشد این شرکت، پاتریک پویانه گفت که آگاه است که مسیر این قرارداد پر پیچ‌وخم خواهد بود. او اضافه کرد:، اما من ترجیح می‌دهم که فرصت خود را داشته باشم و در کنار آن مشکلی برای حل کردن داشته باشم تا این که این قرارداد را امضا نکنم و فرصت را از دست بدهم.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۷۵۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات

خبرآنلاین در خبری نوشت:بدقولی هشت شرکت، در واریز سود سهام عدالت در موعد مقرر، باعث شد تا عده‌ای از سهامداران از دریافت سود سهام عدالت خود جا بمانند.

تجارت نیوز در خبری نوشت: شرکت‌های «صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس» هیچ اقدام مشخصی در راستای واریز سود سهام عدالت، در هیچ یک از دو مرحله انجام ندادند. از سمت دیگر، شرکت‌های «پارس سوئیچ، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس» نیز وجوه مرحله دوم خود را به حساب‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز نکردند.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901463

دیگر خبرها

  • واگذاری استقلال و پرسپولیس رسمی شد(عکس)
  • تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد + جزئیات
  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • تجلیل از ۵۰۰۰ معلم شاغل و بازنشسته جنوب استان بوشهر
  • تولید گاز در سکوی شماره ۲۳ پارس جنوبی در خلیج فارس
  • تعمیرات اساسی سکوهای تولید گاز پارس جنوبی آغاز شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • مهندسی معکوس قطعات پتروشیمی پارس جنوبی به همت دانش بنیان‌ها