Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@16:27:45 GMT

چايخورها چشمان سالم‌تري دارند

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۸۰۱۳۲

چايخورها چشمان سالم‌تري دارند

خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – مطالعات جديد نشان مي‌دهد نوشيدن چاي گرم به‌صورت روزانه، احتمال ابتلا به گلوکوم (آب سياه) را به ميزان 74 درصد کاهش مي‌دهد.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از اسوشيتدپرس، مطالعات محققان دانشگاه کاليفرنيا نشان مي‌دهد افرادي که به صورت روزانه چاي داغ مصرف مي‌کنند، به نسبت افرادي که به چاي علاقه‌اي ندارند، 74 درصد کمتر در معرض بيماري گلوکوم قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان بلافاصله پس از اين تحقيق اعلام کردند ممکن است اين تاثير به خود چاي مربوط نباشد و ناشي از عادت ديگري در طرفداران چاي باشد. براي مثال ممکن است طرفداران چاي عادت يا شيوه زندگي ويژه‌اي داشته باشند که احتمال ابتلا به گلوکوم را کاهش مي‌دهد. ادامه مطالعات نشان مي‌دهد اين تاثير در چاي نعناع، چاي‌يخ (iced tea) و قهوه ديده نشده است و منحصر به چاي داغ است. اين پژوهش نيازمند مطالعات بيشتري است تا تاثير دقيق چاي داغ يا شيوه زندگي طرفداران چاي را بر سلامت چشم بررسي کند.
عارضه آب سياه به دليل اختلال در جريان خون اعصاب بينايي بوجود مي‌آيد و با مرور زمان پيشرفت مي‌کند. اين عارضه معمولا با افزايش فشار چشم مرتبط است. مطالعات نشان مي‌دهد آب سياه ريشه ژنتيکي دارد و ممکن است تا پايان عمر علامتي نداشته باشد. بر اثر افزايش فشار داخل چشم، اعصاب بينايي انتقال دهنده تصاوير به مغز آسيب مي‌بينند و بينايي به مرور کاهش مي‌يابد. اين بيماري در صورت عدم درمان مي‌تواند منجر به نابينايي شود. معمولا بيماري درمراحل اوليه بدون علامت و درد است، بنابراين به افرادي که در خانواده سابقه اين بيماري را دارند و افراد ميانسال و مسن توصيه مي‌شود به طور دوره‌اي و حداقل سالي يک‌بار توسط چشم‌پزشک چکاپ شوند. علاوه بر سابقه خانوادگي، ديابت نيز يکي از مهمترين فاکتورهاي خطر اين عارضه است.
*** چه عواملي باعث بروز گلوکوم مي‌شوند
آب سياه زماني اتفاق مي افتد که فشار مايع داخل چشم افزايش يابد و اين مايع آن طور که بايد در چشم گردش ندارد. به طور طبيعي بين قرنيه و عدسي چشم مايعي به نام زلاليه وجود دارد که از مويرگ‌ها ترشح مي‌شود و تامين‌کننده مواد غذايي و اکسيژن براي عدسي و قرنيه است و از طرفي مواد زايد را از طريق خون دفع مي‌کند. زلاليه همراه با زجاجيه فشار دروني چشم را ثابت نگه مي‌دارد و شکل کروي چشم را حفظ مي‌کند. در صورتي‌که در تصفيه زلاليه اختلالي به‌وجود آيد و مايع به همان سرعتي که ترشح مي‌شود بازجذب نشود، فشار چشم افزايش مي‌يابد و عارضه آب‌سياه رخ مي‌دهد. علاوه بر عوامل ارثي، عفونت شديد چشم، مواد شيميايي، بيماري‌هاي التهابي و انسداد عروق خوني داخل چشم نيز از عوامل غير شايع آب سياه هستند. بيماري آب سياه معمولا هر دو چشم را تحت تاثير قرار مي‌دهد؛ اما ممکن است در يک چشم شديد‌تر باشد.
** انواع گلوکوم
- گلوکوم زاويه باز
اين حالت شايع‌ترين نوع بيماريست. در اين حالت مکانيسم بازجذب مايع زلاليه کاملا طبيعي است؛ ولي گردش مايع در چشم طبيعي نيست.
- گلوکوم زاويه بسته
شيوع اين حالت در آسيا بيشتر از غرب است. در اين حالت بازجذب مايع چشم به دليل باريک بودن بيش از اندازه زاويه عنبيه و قرنيه به درستي صورت نمي‌گيرد. اين حالت علاوه بر آب سياه، مي تواند منجر به دوربيني و آب مرواريد شود.
**چه افرادي بيشتر در معرض آب سياه قرار دارند
-افراد بالاي 40 سال
-بيماران مبتلا به ديابت
افرادي که در خانواده سابقه ابتلا به ديابت دارند
-استفاده از برخي داروهاي استروئيدي مانند پردنيزولون
-ضربه ناگهاني به چشم
-افرادي با ديد ضعيف
*** مهمترين علايم گلوکوم چيست
-کاهش يا از دست دادن بينايي
-ديدن هاله در اطراف نور متمرکز مانند چراغ
-قرمزي چشم
-چشم درد
-تهوع يا استفراغ
***آمار قابل تامل در مورد آب سياه
- بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت، گلوکوم دومين علت اصلي نابينايي در جهان است.
- بر اساس آمار، بيش از 60 ميليون نفر در سراسر جهان مشکوک به اين عارضه هستند.
-گلوکوم زاويه باز رايج ترين شکل اين بيماريست.
- بيش از سه ميليون نفر در آمريکا به اين عارضه مبتلا هستند که نيمي از آنان از مشکل خود بي اطلاعند.
نتايج اين مطالعه در نشريه British Journal of Ophthalmology منتشر شده است.
علمي (6) ** 9259**1440
مترجم: سپيده کاشاني** انتشار: گلشن
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۰۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه

فرید بیگی سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به افزایش جمعیت و شکار مگس میوه مدیترانه‌ای در ایستگاه‌های ردیابی باغات سیاه ریشه و مرکبات به لزوم مدیریت این آفت در باغات مرکبات و سیاه ریشه تاکید کرد.

او افزود: برداشت سریع تمامی میوه‌های رسیده باقیمانده روی درخت بخصوص نارنج و پرتقال والنسیا موجود در باغات، خانه سراها، فضای سبز شهری و روستایی، مجتمع‌های تفریحی ساحلی و برداشت بموقع تمامی میوه‌های رسیده فصل بهار شامل ارقام هسته دار مانند هلو، شلیل، آلو، آلوچه، ازگیل ژاپنی برای جلوگیری از گسترش آلودگی به ارقام متوسط و دیررس هسته دار و دانه دار از روش‌های مهم مدیریت و مبارزه با این آفت است.

بیگی رعایت بهداشت کف باغ مانند حذف و از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه باغات، جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک برای کاهش آلودگی، نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس و سراتل به تعداد ۲۰ الی ۳۰ عدد تله در هر هکتار در مرحله اول در باغات سیاه ریشه یا باغات مختلط مرکبات و سیاه ریشه بویژه در باغات دارای سابقه آلودگی با هماهنگی و مشاوره با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی جهت از بین بردن جمعیت اول فصل آفت مگس مدیترانه‌ای و انجام طعمه پاشی با استفاده از پروتئین هیدرولیزات و حشره کش مالاتیون بصورت طعمه مسموم با قطرات درشت روی تنه و شاخ و برگ و علف‌های هرز زیر درختان بر اساس دستورالعمل و با مشاوره از کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی در صورت مشاهده شکار روزانه ۲ الی ۳ عدد مگس در روز در یک تله نصب شده را از دیگر روش‌های مدیریت و کنترل و مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای برشمرد.

او به باغداران و بهره برداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های گیاهپزشکی مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین عباس عبدی به کاظم صدیقی درپی ادعای توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن مایع مسموم و تاریخ گذشته
  • گوشته زمین آنقدر داغ است که صفحات پوسته زمین بر آن شناورند!
  • ببینید | خوشحالی هوادار خردسال پرسپولیس پس از گل دوم سرخ‌ها مقابل چشمان هواداران نساجی
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در شمال سیستان وبلوچستان
  • احتمال صدور حکم جلب جهانی، خواب را از چشمان نتانیاهو ربوده است
  • ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • قیمت روغن خوراکی امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تلاش ٢ ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم دارای عارضه قلبی در ارتفاعات شیوه بیرو اشنویه