Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@23:38:30 GMT

دلیل رکود در بازار برنج چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۸۱۰۵۳

رئیس انجمن برنج مازندران با اشاره به واردات برنج خارجی در حجمی بیشتر از نیاز بازار گفت: این شرایط باعث شده که بازار برای فروش برنج ایرانی سخت‌تر شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قاسم‌زاده رئیس انجمن برنج مازندران اظهار کرد: برنج کشاورزان روی دستشان مانده است و خریدار ندارد و بازار برنج شمال کشور در رکود به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این رکود البته تنها مربوط به بازار برنج کشاورزان نیست، بلکه در سایر بخش‌ها نیز مشاهده می‌شود و مردم برای خرید برنج ایرانی پول ندارند.

رئیس انجمن برنج مازندران ادامه داد: مردم درگذشته برنج را در اوزان 200 تا 300کیلوگرمی خریداری و برای مصرف  یک  سال  ذخیره  می‌کردند، اما اکنون به 20 تا30 کیلوگرم تنزل یافته است و مردم نقدینگی و توان لازم برای خرید این محصول را ندارند.

وی با اشاره به واردات برنج خارجی در حجمی بیشتر از نیاز بازار  گفت: این شرایط باعث شده که بازار برای فروش برنج ایرانی سخت‌تر شود، هرچند که بخشی از مصرف کنندگان قدرت خرید برنج ایرانی را حتی در مناطق شمالی کشور ندارند و برنج خارجی مصرف می‌کنند و در استان‌های شمالی کشور نیز شاهد ورود برنج خارجی و خرید  فروش این محصول هستیم.

قاسم‌زاده وضعیت تولید برنج را در سال جاری مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه کشاورزان دو بار کشت داشتند، وضعیت تولید مناسب بود، اما هزینه‌های تولید این محصول ازجمله حمل‌ونقل، سوخت، نهادهای کشاورزی و هزینه‌های کارگری بالا رفته است و این نگرانی وجود دارد که در سال آینده با افزایش هزینه حامل‌های انرژی وضعیت بدتری ایجاد شود.

وی اضافه کرد: قیمت خرید هرکیلوکرم برنج طارم هاشمی در بازار به حدود 10 هزار تومان رسیده است، درحالی‌که این محصول در گذشته  به قیمت 14 هزار تومان در شمال کشور به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید.

وی در بازار وضعیت خرید توافقی برنج نیز گفت: دولت در فصل برداشت، برنج کشاورزان را به قیمت 9 هزار و 500 تومان تا 10 هزار و 200 تومان به صورت توافقی و بر اساس کیفیت آن خریدداری می‌کرد، اما بسیاری از شالیکاران در آن مقطع به‌قصد اینکه در ماه‌های آینده محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند، محصول خود را به قیمت توافقی نفروختند که این امر خود عامل شرایط فعلی و ماندن برنج کشاورزان روی دستشان شده است.

منبع: تسنیم

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۱۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟

فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازار‌های رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

تقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشد‌هایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحد‌ها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند، ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد، ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده، ولی هنوز تثبیت نشده است.

دیگر خبرها

  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • (عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • دلار به کانال ۶۲ هزار تومان بازگشت / خریداران دست نگه داشته‌اند
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود