Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوالالامپور – ایرنا – نتایج یک گزارش نشان می دهد که هماهنگی و مدارای مذهبی و دینی موجود بین مسلمانان، مسیحیان و بوداییان در جنوب شرق آسیا مورد تهدید سلفی گری قرار گرفته است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای 'فری مالزی تودی'، در این گزارش آمده است: این خطرات و تهدیدات ناشی از گسترش اشکالی از فرقه گرایی غیرانعطاف پذیر از جمله 'سلفی گری' است که مورد حمایت برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نتایج این گزارش که در تارنمای 'اوزی' که مقر اصلی آن در آمریکا قرار دارد، منتشر شده حاکی است: پیدایش گروه های تابع گروه تروریستی داعش در فیلیپین به افزایش تاثیر این نوع از اسلام اشاره دارد که در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند، اندونزی، مالزی، میانمار و حتی کامبوج نیز قابل مشاهده است.
در این گزارش با اشاره به این که اقلیت ها و حتی مسلمانان اکنون خود را هدف این نوع سلفی گری می بینند، آمده است: اشکال فرقه گرایی مذهبی از نظر تاریخی در این بخش از آسیا جایگاهی نداشته، اما اکنون از طریق بورس های تحصیلی و کمک های مالی در حال ترویج است.
در این گزارش تاکید شده است: این شرایط باعث تفرقه بیشتر در جوامع می شود و با افزایش عدم رضایت از جامعه لیبرال اعضا جدیدی برای یک حادثه ملموس در افراط گرایی جهانی ایجاد می کند.
این گزارش به نقل از 'کریتیکا واراگور' نویسنده مستقر در جاکارتا که در حوزه مطالعات سلفی گری در جنوب شرق آسیا مطالعه می کند، نوشت: عربستان سعودی به طور مستقیم تامین مالی این حرکت ها را با انجام اقداماتی از قبیل ساخت مسجد، حمایت از واعظان، ارائه بورسیه و انجام فعالیت های تبلیغی بر عهده دارد.
به گفته وی، این اقدامات باعث عدم تحمل مذهبی اقلیت ها، بکارگیری قوانین سخت و فرسایش سنت های مسلمانان محلی شده است.
وی خاطرنشان کرد که سرمایه گذاری های عربستان سعودی چهره اسلام اندونزیایی را به سمت محافظه گرایی بیشتر، عدم تحمل و اصول گرایی ،تغییر پایدار ایجاد کرده است.
برخی کارشناسان جنوب شرق آسیا می گویند، سلفی گری به طور عمده از طریق افراد فقیر کشورهای جنوب شرق آسیا که در عربستان تحصیل می کنند و بعد از تحصیل به کشور خود باز می گردند ، تشدید می شود.
براین اساس این افراد با خود یک 'نگرش فرقه ای' وارد می کنند که می تواند باعث 'اضمحلال جامعه' شود.
آساق**241**1599**1144
* انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۱۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز یکشنبه در دیدار با شیخ حسن البغدادی، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در خصوص برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران و پروژه‌های مختلف مجمع تقریب در ایجاد وحدت میان مسلمانان سخن گفت.

وی با اشاره به حضور هیأت‌های اهل سنت در ایران اسلامی و بازدید آنها از شهرها و مناطق سنی‌نشین در کشورمان و برگزاری نشست با علمای اهل‌سنت در این شهرها، از حضور ۴۰ عالم مسلمان از کشورهای مختلف در شورای عالی و حضور ۱۴۰ نفر در مجمع عمومی تقریب خبرداد.

دبیرکل مجمع تقریب در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: ما باید یک قله و چشم‌انداز برای خود داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام شهریاری همچنین به خیزش دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا اشاره کرد و افزود: بسیاری از آنها حتی مسلمان نیستند اما مفهوم ظلم را می‌فهمند. آنها از اسلام یا مسلمانان دفاع نمی‌کنند بلکه از مظلومان دفاع می‌کنند.

وی ادامه داد که ما باید با تأکید بر از مفاهیم عامه مانند حقوق بشر، عدالت و ظلم با کسانی که قصد ایجاد تفرقه دارند، مقابله کنیم. در ادامه این نشست شیخ حسن البغدادی نیز با تاکید بر لزوم وجود ارتباط میان اعضای تقریب گفت: تقریب برای شهید اول و شهید ثانی و دیگر علما یک تعارف نبود و آنها در عمل به این امر اعتقاد داشتند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند که باید دست بیگانگان از کشورهای اسلامی کوتاه شود، تصریح کرد: امروز اسرائیل، همان دست بیگانه است و ما معتقدیم که اگر اسرائیل را نابود کنیم حضور بیگانگان در کشورهای اسلامی پاک می‌شود.

شیخ البغدادی در ادامه با اشاره به تأثیر طوفان‌الاقصی در ایجاد تقریب میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: طوفان‌الاقصی به معنای ایستادن شیعه در کنار اهل سنت در فلسطین بود و اگر ما در این نبرد پیروز شویم، دشمن بیکار نخواهد نشست و تلاش می‌کند با ایادی خود در میان شیعیان نادان و اهل سنت تندرو، وحدت حاصل شده از این پیروزی را از بین ببرد.

وی ادامه داد: زمانی که طوفان‌الاقصی پایان یابد، دشمنان جنگ دیگری را آغاز می‌کنند که آن جنگ عقایدی است تا این پیروزی بر اهل سنت تأثیر نگذارد و ما باید برای آن روز برنامه داشته باشیم.

کد خبر 6091145 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • قهرمان لیگ برتر ایران همزمان فدراسیون و AFC را تهدید کرد
  • قهرمان لیگ برتر و تهدید توامان فدراسیون و AFC!
  • تخلیه بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو در پی تهدید به بمب‌گذاری
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • تهدید به بمب‌گذاری در سفارت روسیه در برزیل
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • (عکس) سلفی ستاره ایرانی با بلاگر مشهور ژاپنی