Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد سعدی، این نشست که توسط معاونت بین الملل بنیاد سعدی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدسلمان صفوی، مولف کتاب به زبان انگلیسی، مهوش علوی، مترجم این کتاب به زبان فارسی، فرهاد پالیزدار، معاون بین‌الملل و سایر کارشناسان بنیاد سعدی، داودی مقدم، دانشیار دانشگاه شاهد برگزار شد، صفوی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص ضرورت تالیف این اثر پژوهشی، گفت: مثنوی مولانا دارای ساختار خاصی است که بر مبنای الهام از قرآن کریم و مبانی هستی‌شناسانه اسلامی سروده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قول مشهور بین مثنوی‌شناسان شرق و غرب آن است که مثنوی فاقد ساختار، سیستم، طرح و نظم خاص و فاقد وحدت موضوعی یا مفهومی است.

وی افزود: با این وجود بر اساس تحقیقات ما پس از ۷۰۰ سال، کشف شد که مثنوی دارای سماع سمنتیک و ساختار خاصی است که بر مبنای الهام از قرآن کریم و مبانی هستی‌شناسانه اسلامی نظیر «اصول عالم غیب و شهادت»، «قوس نزول و صعود»، «انا لله و انا الیه الراجعون»، جهات شش‌گانه طبیعت (شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین)، آسمان‌های هفت‌گانه، شش ‌روز دوره خلفت، نظریه اعداد مقدس (۴۰، ۱۸، ۱۴، ۱۲، ۷، ۶، ۵، ۴، ۳، ۱)، «شریعت، طریقت، حقیقت»، «مراتب روح و نفس»، «سیر و سلوک الهی»، «قاعده عشق» و «سریان عشق در جمیع کائنات» سروده شده است.

نویسنده کتاب «ساختار معنایی مثنوی معنوی مولوی»، سپس با بیان این‌که تفسیر تک‌تک ابیات به معنای راه‌یابی به کل داستان یا اثر نیست، توضیح داد: ما سرنخ ارتباط دال‌ها را با یکدیگر از طریق فرم و ساختار، تاویل و ارجاع جزء به کل و کل به جزء مفاهیم و موضوعات کشف می‌کنیم. ما معتقدیم برای فهم محتوا باید فرم متن را کشف کرد و از طریق گفت‌وگو بین فُرم و محتوا، معنای باطنی اثر را دریافت. روش ساختارشناسی سمنتیک (معنا شناسی) ما مبتنی بر رویکرد کل‌نگر است، نَه رویکرد خواندن متوالی یا بیت به بیت.

بر اساس این گزارش، این جلسه با پرسش و پاسخ­های حاضران و تصمیم بر ادامه برگزاری چنین نشست­ هایی توسط معاونت بین الملل بنیاد سعدی به پایان رسید.

502

سیدسلمان صفوی بنیاد سعدی فرهاد پالیزدار سماع سمنتیک

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۲۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گم‌شدن دخترک کلاله‌ای/جستجو در روز سوم، اثری از «یسنا» نشد

۴۰۰ نیروی داوطلب مردمی و عضو هلال احمر، بالگرد، پاراموتور، هلی شات و سگ‌های زنده‌یاب در تلاش هستند تا خبری از یَسنای گمشده پیدا کنند؛ اما با گذشت چهار روز اثری از این دختر کلاله‌ای یافت نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حوالی ظهر روز یکشنبه خانواده " یسنا" که در اراضی زراعی کلاله مشغول کار بودند؛ متوجه غیبت دختر بچه ۴ ساله خودشان می‌شوند. جستجو و تکاپوی آن‌ها برای یافتن این دخترک بی‌نتیجه مانده و موضوع را با اضطراب فراوان به مراجع انتظامی، دهیاری و بخشداری اطلاع می‌دهند
استمداد بخشداری کلاله از هلال احمر سبب می‌شود تا چند گروه جستجو به روستای "یلی بدراق" اعزام شوند. مزارع و علفزار‌های سرسبز منطقه مملو از نیرو‌های بومی و داوطلب و اعضای هلال احمر می‌شود و تلاش‌ها تشدید می‌شود.

چندین قلاده سگ زنده یاب، پاراموتور کادوکوپتر و هلی شات، بالگرد و صد‌ها نیروی انسانی گستره‌ای به وسعت چند صد هکتار را جستجو می‌کنند. امدادگران از شهرستان‌های مراوه تپه، گنبد کاووس و مینودشت برای تقویت جستجو به کلاله اعزام می‌شوند. به رغم همه تلاش‌ها تاکنون هیچ اثری از یسنا یافت نشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان در گفتگو با خبرنگار دانشجو اظهار کرد: پس از اطلاع از گم شدن این دختر ۴ ساله، در سه روز گذشته به طور متوسط با ظرفیت حدود ۲۰۰ نیروی مردمی و عضو جمعیت هلال احمر عملیات جستجو در گستره‌ای به شعاع ۵۰۰۰ متر از محل گم شدن این دختر آغاز شده است.


قاسم غریب آبادی ادامه داد: علاوه بر جستجوی انسانی، چندین قلاده سگ زنده یاب و تیم هلی شات هلال احمر در منطقه مستقر است و تلاش‌های مستمری ادامه می‌دهد.


وی گفت: پیش از ظهر امروز و با حضور بالگرد سازمان جمعیت هلال احمر چندین سورتی پرواز جستجو، در منطقه انجام شده ولیکن موفقیتی حاصل نشد.


غریب آبادی تاکید کرد: اعضای هلال احمر تا آخرین لحظه در محل استقرار دارند و بر اساس تصمیمات شورای تامین یا شورای مدیریت بحران شهرستان کلاله اقدامات لازم را اجرایی می‌کنند.

گفتنی است گم شدن سها رضانژاد کوهنورد قائمشهری در جنگل‌های جهان نما، مفقودی معین شریفی در جنگل‌های کردکوی و گم شدن پیرمرد ۸۵ ساله اهل شوش در شهرستان علی آباد کتول از جمله مهم‌ترین اتفاقات مرتبط با گمشدگی در استان گلستان طی چند سال گذشته است که ضرورت دارد نهاد‌های متولی نسبت به تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم برای عملیات‌های جستجو اقدام کنند.

شهرستان کلاله در ۱۳۰ کیلومتری شرق گرگان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • جنبش‌های سده‌های دوم و سوم هجری بیش‌تر تقابل ایرانی – ایرانی بود نه ایرانی - عربی
  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب برای بررسی خسارت حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • اعزام ۷ اکیپ ارزیاب جهت بررسی خسارات حریق در امامزاده ابراهیم(ع)
  • گفتمان «شهر زندگی» نظام معنایی را منظم می‌کند
  • شش مصدوم در برخورد رخ به رخ پژو ۴۰۵ با ساینا در محور چلیچه به جونقان
  • بیست و دومین دوره سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری برگزار می شود
  • انتشار نماهنگ زیبای نامه‌ای برای تو +فیلم
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • گم‌شدن دخترک کلاله‌ای/جستجو در روز سوم، اثری از «یسنا» نشد
  • کنگره علمی پژواک با ارائه دستاورد‌های دانش آموزی در کاشان