Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@12:31:11 GMT

رمزگشایی از دستور مقاتله با کفار در قرآن

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۸۷۹۶۵

رمزگشایی از دستور مقاتله با کفار در قرآن

به گزارش جام نیوز، اگر بخواهیم منطق قرآنی را درست درک کنیم، باید آیات را به طور کامل و به عنوان یک مجموعه منسجم، مد نظر قرار دهیم و الا اگر هر کسی مطابق خواسته های خود، بخشی از آیات را انتخاب کند، می توان ادعاهای مختلف و متناقضی درباره قرآن داشت که  چیزی جز تحریف قرآن نخواهد بود و خود قرآن این شیوه را  به شدت آن را نکوهش کرده است:


الَّذینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضینَ (۹۱  حجر) همانها که قرآن را تقسیم کردند (آنچه را به سودشان بود پذیرفتند، و آنچه را بر خلاف هوسهایشان بود رها نمودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 

به نظر می رسد، تمام آیات قرآن درباره مواجهه با مخالفان در سه دسته، قابل بیان باشند. که از هر کدام به نمونه ای اشاره می شود:


الف) آیاتی که به روشنگری و  صبر و مدارا در مقابل مخالفان دستور می دهد:

وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ کَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْلَمُونَ (۶ توبه) و اگر یکى از مشرکان از تو پناهندگى بخواهد، به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (و در آن بیندیشد)! سپس او را به محل امنش برسان، چرا که آنها گروهى ناآگاهند!


ب) آیاتی که به قول معروف می فرماید: عیسی به دین خود و موسی به دین خود.

لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ (۶کافرون) (حال که چنین است) آیین شما براى خودتان، و آیین من براى خودم.



ج) آیاتی که به مقابله سخت و خشن در مقابل کفار دستور می دهد:

فَإِذا لَقیتُمُ الَّذینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقابِ حَتَّى إِذا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَ إِمَّا فِداءً حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها  (۴ محمد) پس چون با کسانى که کفر ورزیده‏اند برخورد کنید، گردنها [یشان‏] را بزنید. تا چون آنان را [در کشتار] از پاى درآوردید، پس [اسیران را] استوار در بند کشید سپس یا [بر آنان‏] منّت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید]، تا در جنگ، اسلحه بر زمین گذاشته شود.



با توجه به این سه دسته می توانیم بگوییم اسلام سه مرحله را در مقابل مخالفان بیان نموده است:


۱-ابتدا باید منطق خود را توضیح داده و کفار را به سمت حق دعوت کنیم. طبیعتا بعضی اسلام می آورند و بعضی در کفر خود باقی می مانند.


۲-کسانی که در کفر خود باقی بمانند، اگر قبول کنند که همزیستی مسالمت آمیزی با مسلمانان داشته باشند و نظام اجتماعی ای را با مسلمانان شکل دهند، با آنها پیمان بسته می شود. و می توانند مناسک دینی خود را داشته باشند.


۳-کسانی که علاوه بر اصرار خود در کفر، تلاش دارند مانع راه حق مسلمانان نیز بشوند. و هر طور شده، آنها را از اسلام باز گرداند اگر چه با راه انداختن جنگ و انواع فتنه ها که در مقابل این گروه باید چنان سختی نشان داد، که قدرتشان از بین برود و دست از مزاحمت و توطئه علیه مسلمانان بردارند.


بنابراین تقسیم واکنش اسلام به قبل از قدرت یافتن  در مکه و بعد هجرت و قدرت یافتن در مدینه، غلط است. چرا که فتح بدون خون ریزی مکه، در اوج قدرت مسلمانان انجام شده، و آیه ۶ سوره توبه که در بالا اشاره کردیم، به وضوح برای زمانی است که مسلمانان قلمروی خاص خود را دارند.


همچنین در خود آیات مربوط به جهاد، تعابیری وجود دارد که به خوبی نشان می دهد، جهاد در اسلام، برای برداشتن مزاحمان از سر راه است. مثل تعبیر " حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها" (تا آنکه سنگینی جنگ برداشته شود) که در آیه بالا بیان شده و تعابیری مثل جنگ تا رفع فتنه و ...

 

شهر سوال

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۷۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از ستمدیدگان توصیه صریح دین اسلام است

شیخ محمود، مدرس دانشگاه و امام مسجد نور شهر آروا در اوگاندا در گفتگو با خبرگزاری تقریب دوستی و وحدت قلوب را مبنا و پایه اسلام و نقطه اتصال ملت های مسلمان خواند و بیان داشت: اگرچه وجود افکار متفاوت و گرایش های متضاد در میان ملت های مسلمان امری طبیعی است اما همه اندیشمندان و فعالان مذهبی باید ذیل هدف بزرگ تری که مصلحت حفظ دین اسلام را در نظر دارد، این تفاوت ها را نادیده بگیرند و با حس برادری به سمت هدف مشترک حرکت کنند. این نزدیکی تنها در صورتی ممکن می شود که هر یک از گروهها نگاه برتر و سلطه طلبانه ای بر دیگری نداشته باشد بلکه باید نگاه اصلی آنها، جلوگیری از ادامه ظلم و تفرقه افکنی دشمنان باشد و از ارزش های متعالی اسلام محافظت کنند.

او به ریشه های تمدن اسلامی که فرهنگ فکری مشترکی را به ملت های مسلمان حاکم کرده است، اشاره کرد و افزود: ملت های مسلمان اشتراکات فرهنگی بسیاری دارند که آنها را به هم نزدیک می کند و هدف از پیگیری تقریب مذاهب، دستیابی به ظرفیت های قابل اجرا برای افزایش توانمندی و قدرت ملت های مسلمان است.  

شیخ محمود به تحولات منطقه خاورمیانه اشاره کرد و افزود: جنگ خشونت باری که در بیش از 7 ماه گذشته میان اسرائیل و فلسطین روی داده و به شهادت هزاران نفر از مردم مسلمان فلسطینی منجر شده، نشان می دهد کشورهای اسلامی باید یک سازکار عملی برای ایجاد وحدت را در دستور کار قرار دهند و و به طور عملی وارد میدان عمل شده و به حمایت از مردم مسلمان فلسطین بپردازند.

او با بیان اینکه دستور صریح دین اسلام دوری مسلمانان از جنگ‌ بوده است اما وقتی مساله ستمدیدگان در میان باشد، حمایت از آنها ضروری است، ادامه داد: با وجود اتفاقات تاسف بار در غزه برخی از دولت های اسلامی همچنان همکاری های اقتصادی خود را با اسرائیل ادامه می دهند و نتیجه آن این شده که اسرائیل در جنگ غزه فرصت بیشتری برای ادامه جنگ خشونت بار خود به دست آورده است. بنابراین در حالی که همه دولت های مسلمان باید از اسرائیل دوری کنند و بنا به توصیه اسلام نباید با دشمنان در زمینه مسائل اساسی جهان اسلام رابطه برقرار می کردند، این دستور را نادیده گرفتند که حاصل آن امروز در حوادث فلسطین نمایان شد.

شیخ محمود همچنین افزود ضروری است که کشورهای مسلمان با درس آموزی از اقدامات گذشته در کنار یکدیگر بایستند، یک جبهه قوی تشکیل دهند و توجه خود را معطوف به حل و فصل مناقشه تاریخی در سرزمین فلسطین نمایند.  

دیگر خبرها

  • سلامی: رسالت نیروی قدس پرکردن موارد نفوذ دشمن بین مسلمانان است
  • کشتی گیر آمریکایی: بسیاری از دانشجویان آمریکایی به اسلام گرویدند
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • زائری از پرو
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • حمایت از ستمدیدگان توصیه صریح دین اسلام است
  • رمزگشایی از یک پروژه مشکوک
  • رمزگشایی از یک پروژه مشکوک/ واکاوی پشت‌پرده انتشار گسترده یک شایعه دروغ درباره جامعه مسلمانان ژاپن
  • رسانه‌های جهان اسلام باید به خوبی خروش عواطف انسانی در حمایت از مردم غزه را به تصویر بکشند
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود