Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - چيستا يثربي نويسنده و کارگردان تئاتر: من هيچوقت مهناز افشار را در حدى نمى بينم که جرات بکند پاى خودش را بر روى صحنه تئاتر بگذارد، ببخشيد که اين مسئله را رک مى گويم من از هيچکس نمى ترسم حتى از ايشان که کلکسيون جواهرات دارد و همسرشان آن آدم است.
به گزارش جام نيوز، چيستا يثربي، نويسنده و کارگردان تئاتر با اعلام اينکه تئاتر دچار نوعي آفت به نام سرمايه سالاري شده است، از حضور بازيگران سينما و چهره ها در صحنه هاي نمايش تئاتر انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کبابي و فرش فروش وارد تئاتر شدند!
وى در ادامه با اعلام اينکه دچار بيمارى شده ايم که کبابى، فرش فروش و ... وارد تئاتر شدند، گفت: متاسفانه يک سرى آدم با پول وارد تئاتر شدند، هم سالن ها را گرفتند و هم سالن خصوصى تاسيس کردند که هزينه اجاره هرشب آن دو ميليون تومان است، من چطور هم پول بازيگر و دکور بدهم و هم هرشب دو ميليون تومان هزينه سالن بدهم، من چطورى اين پول را بدهم از کجا درآمد زايي کنم که اين هزينه ها را بدهم؟ من در تئاتر حرفه اي کشور به يک ميزاني درآمد داشتم و به يک ميزان ديگر دستمزد، به همه ميگفتم اين قدر مي توانم به شما پرداخت کنم.
مهناز افشار ديالوگ بد مي‌گويد
يثربى در ارتباط با نمايش "اليور توئيست" و نقش آفرينى مهناز افشار در آن گفت: حسين پارسايى کارگردان نمايش "اليور توئيست" قبلا ٣ نمايشنامه من را با تئاترى ها روى صحنه برده که البته در تمام آنها به دليل نابلدى شکست سنگين خورده است و مثل حالا سراغ مهناز افشار نرفته بود. مهناز افشار بازيگر من بوده ولى با کمال احترامى که براى ايشان قائل هستم مى گويم مهناز افشار ديالوگ بد مى گويد، اصلا ديالوگ احساس نمى کند که بايد در آن حس باشد کليشه اى ديالوگ مى گويد، خانم افشار بازيگر تئاتر نيست، خانم افشار مطالعه تئاترى نداشته است. افشار در نمايش "گاردن پارتي در برف” بازيگر من بود و قرار بود در "آخرين پرى کوچک دريايى" هم نقش کوچکى گلاب آدينه به وى بدهد که متن آن براى من بود.
وى در ادامه اضافه کرد: نمايش "گاردن پارتي در برف" بعد از مدتى توسط پرستو گلستانى به روى صحنه رفت که کلى جايزه دريافت کرد. زمانى که کار دست بچه هاى تئاتر باشد نتيجه مثبت از آب درخواهد آمد، چرا پرستو گلستانى با "گاردن پارتى در برف" موفق شد ولى با مهناز افشار کار رد شد، به دليل بازي ضعيف اين بازيگر! هنوز نامه بازبين ها را دارم که نوشتند بازيگران را عوض کنيد و از بازيگران تئاترى استفاده کنيد ما به شما سالن خواهيم داد. اين اتفاقات در دوره شريف خدايى و مسافر آستانه رخ داد.
لباس شيکشان را ميپوشند و براي شوآف به تئاتر ميروند
وى در ادامه تصريح کرد: بعداز گذشت آن دوران کارگردان نمايش "اليور توئيست"حسين پارسايى به مرکز هنرهاى نمايشى وارد شد و فاجعه تئاتر رخ داد و تئاتر خصوصى راه افتاد، تئاتر خصوصى فقط به پول فکر مى کند و مردم هم چون تفريح ندارند لباس هاى شيک خودشان را کجا بپوشند، فقط براى شو و شوآف به ديدن اين تئاترها مى روند. اصلا اينکه تئاتر خوب يا بد تماشا کنند اهميتى برايشان ندارد و فقط بليط ١٠٠ تا ١٢٠هزارتومانى را بدهند، جوانان ما ١٠٠ هزار تومان کرايه خانه شان است، اين يک ظلم است، خيلى از اين تئاترهاى ١٠٠ هزارتومانى من را دعوت مى کنند که اصلا نمى روم، من فقير نيستم ولى آيا همه علاقه مندان تئاتر اين توانايى را دارند.
من از هيچکس نمى ترسم حتى از ايشان که کلکسيون جواهرات دارد
يثربى در ارتباط با علت استقبال از نمايش "شب" در سال گذشته،گفت: چرا تمام بليت هاى نمايش "شب" چيستا يثربى تا روز آخر اجرا به سرعت در تيوال به فروش مى رسد چون نوشته هاى من را دوست دارند، البته نمايش "شب" در سالن قشقايى تئاتر شهر اجرا شد، من ٥ هفته براى اجراى يک نمايش به ديدن تمام سالن هاى خصوصى تئاتر رفتم که همه آنها از دم مى گفتند از بازيگران چهره مطمئنا استفاده مى کنيد که من گفتم از بازيگر چهره استفاده نمى کنم. من هيچوقت مهناز افشار را در حدى نمى بينم که جرات بکند پاى خودش را بر روى صحنه تئاتر بگذارد، ببخشيد که اين مسئله را رک مى گويم من از هيچکس نمى ترسم حتى از ايشان که کلکسيون جواهرات دارد و همسرشان آن آدم است.
وى با اعلام اينکه فهم تئاتريى و بيان مهناز افشار مشکل دارد، گفت: مهناز افشار براى نقش هاى سينمايى مدل شخصيت خودش و مانند "آتش بس ١" خيلى خوب است، ولى چرا خانم تهمينه ميلانى براى "آتش بس ٢" ميترا حجار را آورد بايد به اين موضوع فکر کرد، آدم ها مغرور مى شوند، سينما سالارى به جان تئاتر کشور افتاده است و به قول ژان کلود کرير نويسنده فرانسوى که همسر ايرانى دارد" اگر سرمايه سالارى و ستاره سالارى سينما به تئاتر ورود پيدا کند فاتحه تئاتر خوانده است" يک مثال ساده برايتان ميزنم. نيکول کيدمن براى فيلم هاى سينمايى ميلياردها تومان دستمزد مى گيرد اما در تئاتر به اندازه بچه هاى تئاتر حق الزحمه مى گيرد چون عاشق تئاتر است. ولى متاسفانه در تئاتر ايران فاجعه اى در حال وقوع است.
اين نويسنده و کارگردان در ادامه گفت: آلبرکامو جمله جالبى داشت که مى گفت "تنها هنرى که از تجارت کثيف نزول خواران و سرمايه داران دور مانده ، تئاتر است و اگر شما تئاتريى ها اجازه بدهيد که پاي کاسبان، کارخانه داران، سرمايه داران، نزول خواران به تئاتر باز شود براى هميشه فرهنگ خودتان را از بين برديد چون تئاتر تنها بخش فرهنگى کشور است که باقى مانده"٬ ما يک تئاتر داشتيم که جاى روشنفکرها و نفس کشيدن و تفکر بود، اگر همان هم با ورود شاکردوست ها و افشار ها و فروتن ها به خاطر سرمايه سالارى در حال از بين رفتن است.
يثربى با اعلام اينکه در سينما امکان فعاليت وجود ندارد، اظهار کرد: الان وقتى به من مى گويند چرا فيلمنامه نمى نويسد در پاسخ مى گويم چه کسى سفارش مى دهد، خودشان توليد مى کنند و مى نويسند، پيمان قاسم خانى خودش هم گفته بود که در يک سال با ٣٠ پيشنهاد کارى مواجه مي شدند که الان خودشان هم کارهاى ضعيف مى نويسند. خانم باران کوثرى و بهاره رهنما که پولدار هستند و حلالشان باشد به صورت مداوم سالن مى گيرند، سالهاست امثال يثربى و قطب الدين صادقى و منيژه محامدي که سال هاي سال براي تئاتر اين کشور جنگيديم در محاق گرفتار شدند، من دست فالوئرهاى خودم را مى بوسم که سال گذشته سالن نمايش "شب" را پر کرده بودند اما من که همواره بر روى آنها نمى توانم حساب کنم. من تماشاگر تئاتري خودم را مى خواهم، فالوئرهاى اينستاگرامم به دليل احترام به من به تماشاى "شب " آمد نه براى ديدن تئاتر، من تماشاگر تئاتر خودم را مى خواهم.
نويسنده کتاب "پستچى" در خاتمه بيان کرد: دولت کجاست، همان دولتى که چند سال قبل آقاى روحانى قول داد که ممنوع الکارها را از کار بيرون بياورد، افراد اصيل تئاتري امثال اکبر رادى که سالها در تئاتر خون جگر خوردند، خانه نشين شد و فوت کردند را ببينيم، جايگاه امثال چيستا يثربى کجاست، چرا موقعيت واقعى اين آدم ها در اختيارشان گذاشته نمى شود؟ اصلا قرارداد تيپ کجاست؟چرا مجوز اين همه سالن خصوصى را مي دهيد که به شکل قارچ گونه در حال رشد هستند، البته اصلا بد نيست ولى از ما نپرسند که قهرمان اول من بازيگر سينما است يا نه، قهرمان اول من دخترم است که ٢٠ سال سن دارد، چرا اين سوال را مى پرسند،اين اهانت به من است که موهاى سرم براى تدريس تئاتر به بچه ها سفيد شده است، ببينيد کى گفتم بزودى تئاتر ما با اين وضعيت از بين خواهد رفت و ورشکسته خواهد شد، ياد روزهايى بخير که تئاترهاى ما در جهان مى درخشيد الان ديگر هيچ جا دعوت نمى شويم متاسفانه فاجعه اى براى تئاتر در راه است و واى از آن روزى که بازيگر سينمايى بخواهد ديالوگ تئاتري بگويد.
فرارو
115

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۸۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوران جشنواره کن معرفی شدند

آفتاب‌‌نیوز :

«لیلی گلادستون» بازیگر نامزد اسکار فیلم «قاتلان ماه کامل»، «اوا گرین» بازیگر فرانسوی، «عمر سی» بازیگر فرانسوی، «ابرو سیلان» نویسنده فیلم برنده نخل طلای «خواب زمستانی» در سال ۲۰۱۴، «نادین لبکی» کارگردان فیلم «کفرناحوم» که در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه هیات داوران جشنواره کن شد، «خوان آنتونیو بایونا» کارگردان اسپانیایی فیلم نامزد اسکار «انجمن برف»، «پیرفرانچسکو فاوینو» بازیگر ایتالیایی و «هیروکازو کورئیدا» کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای ۲۰۱۸ با فیلم «دزدان فروشگاه» اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن را تشکیل می‌دهند و طبق اعلام پیشین «گرتا گرویک» کارگردان آمریکایی نیز ریاست هیات داوران را بر عهده دارد.

به گزارش ورایتی، هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن مسئولیت انتخاب برنده نخل طلای بهترین فیلم، جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه هیات داوران، جایزه کارگردانی، فیلمنامه و بهترین بازیگر زن و مرد را بر عهده دارند.

بخش مسابق اصلی جشنواره کن ۲۰۲۴ امسال شاهد رقابت ۲۲ فیلم بلند شامل «مگالوپولیس» (فرانسیس فورد کاپولا)، «کارآموز» (علی عباسی)، «متل سرنوشت» (کریم آینوز)، «پرنده» (آندریا آرنولد)، «امیلیا پرز» (ژاک اودیار)، «آنورا» (شین بیکر)، «کفن‌ها» (دیوید کراننبرگ)، «ماده» (کورالی فارگیت)، «گرند تور» (میگوئل گومز)، «مارسلو میو» (کریستف آنوره)، «گرفتار جزر و مد» (جیا ژانگ-که)، «همه آنچه ما به عنوان نور تصور می‌کنیم» (پایال کاپادیا)، «انواع مهربانی» (یورگوس لانتیموس)، «عشق فیو» (ژیل للوش)، «الماس وحشی» (آگاته رایدینگر)، «اوه، کانادا» (پل شریدر)، «با ارزش‌ترین محموله‌ها» (میشل هازاناویسیوس)، «سه مایل مانده به پایان دنیا» (امانوئل پاروو) و «دانه انجیر مقدس» (محمد رسول اُف) می‌شود.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار می‌شود و «جورج لوکاس» خالق سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» و استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن هم با دریافت جایزه نخل طلای افتخاری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • انتقاد بازیگر قدیمی به جیغ و دست و هورا در شب آخر عروسک‌خونه
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • ماجرای بازیگرانی که مهاجرت کردند | وضعیت رفتگان اغتشاشات ؛ از تاکسی اینترنتی تا بازی تنها در حد چند دقیقه رقص!
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان