Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > محیط زیست جهان - همشهری آنلاین:
کارشناسان محیط زیست هشدار دادند که افزایش دما و تغییر شرایط قطب شمال به وضعیت عادی این منطقه تبدیل شده و بازگشت‌ناپذیر است.

به گزارش ایسنا، مطالعاتی که با کمک اداره ملی اقیانوس‌شناسی و شرایط اقلیمی آمریکا در مورد تغییرات قطب شمال در سال‌های اخیر انجام شده حاکی از آن است که روند افزایش دما، ذوب برف و کاهش وسعت مناطق پوشیده از برف را باید از این پس به عنوان وضعیت دایمی و عادی این منطقه از جهان تلقی کرد و انتظار نداشت که قطب شمال به شرایط گذشته بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جرمی ماتیس، سرپرست این مطالعات گفته است: قطب به عنوان یخچال کره زمین اهمیت قابل توجهی برای حیات روی سیاره ما داشته اما حالا ما در یخچال را باز گذاشته‌ایم.

سرپرست برنامه مطالعات قطب شمال گفت که این بررسی‌ها بر اساس گزارش‌ها، مشاهدات و شواهد زمین‌شناسی مربوط به سابقه وضعیت قطب شمال تهیه شده که بعضی از آنها به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

به گفته او آنچه که باعث نگرانی شده این است که شرایط قطب شمال اینک با سرعتی بیش از هر زمان دیگری در این مدت تغییر می‌یابد و سرعت تغییر چنان است که حتی ساکنان این منطقه نیز قادر به انطباق با آن نیستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این ارزیابی‌ها نشان داد که در نتیجه سرعت ذوب یخ‌ها، محل سکونت ساکنان قطب به سرعت کاهش یافته و بسیاری از روستاهای آنان به خصوص در مناطق قطبی واقع در آمریکای شمالی را آب برده است. به این ترتیب، ذوب یخ‌های قطبی باعث ایجاد اولین گروه از "مهاجران اقلیمی" شده است.

کارشناسان همچنین گفته‌اند تردیدی نیست که تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر عامل اصلی در تبدیل قطب شمال به سرزمینی گرم‌تر است. مهم‌تر این که روند ذوب یخ و برف به سرعت روندی تصاعدی به خود می‌گیرد.

در همین زمینه: قطب شمال سریع‌تر از دیگر مناطق گرم می‌شود قطب شمال ۲۰ درجه گرمتر از همیشه یخ‌های دریای قطب شمال تا ۲۰۱۵ آب می‌شود دبیرکل سازمان ملل: قطب شمال 20سال دیگر عاری از یخ می‌شود دمای قطب شمال در 2هزار سال اخیر بی‌سابقه است قطب شمال و جنوب زیستگاه 200 گونه جانور است دو درجه افزایش حرارت پوشش یخی قطب شمال را ذوب می‌کند قطب شمال ممکن است بی‌یخ شود

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۰۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۹ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: از ظهر امروز تا جمعه ۲۱ اردیبهشت، دریا با وزش باد‌های شدید جنوب غربی تا شمال غربی مواج می‌شود.

مجتبی حمزه نژاد افزود: بیشینه سرعت وزش باد بویژه در روز‌های پنج شنبه و جمعه به ۵۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به ۲ متر می‌رسد که موجب اختلال در رفت و آمد‌های دریایی می‌شود.

وی توصیه کرد در این مدت شناور‌های سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد خودداری کنند و تمهیدات لازم در بنادر و اسکله‌های استان صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۸ اردیبهشت

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: آسمان استان در ساعات صبح صاف تا قسمتی ابری، هوا در طول روز همراه با غبار محلی و بعدازظهر و شب در ارتفاعات غربی، شمالی و جزایر غربی استان افزایش ابر با احتمال بارش پراکنده باران، رعدوبرق و افزایش سرعت لحظه‌ای باد پیش بینی می‌شود.

حمزه نژاد توصیه کرد شهروندان از صعود به ارتفاعات و قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی در این مناطق خودداری کنند.

وی افزود: روز‌های جمعه و شنبه ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت در مناطق شرقی، سواحل دریای عمان، برخی نقاط مرکزی و شرق تنگه هرمز افزایش سرعت وزش باد شمال شرقی با احتمال گردوغبار پیش بینی می‌شود.

به لحاظ دمایی امروز افزایش نسبی دمای بیشینه در بیشتر مناطق انتظار است.

دیگر خبرها

  • تاکید عتباتی به سرعت بخشیدن به روند تعیین تکلیف خودرو‌های توقیفی 
  • گاردین: هدف نتانیاهو اساسا غیرواقعی است
  • معامله گران محتاط شدند / بازار طلا به کف حمایت برگشت
  • پورعلی‌گنجی به پرسپولیس برگشت (عکس)
  • ببینید | طوفان شن وحشتناک با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعتی در خراسان شمالی!
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۹ اردیبهشت
  • زنان متولد این ماه‌ها شخصیت قدرتمندی دارند!
  • نتانیاهو: نابودی حماس نزدیک است
  • پیش‌بینی وزش باد و گرد و خاک در استان کرمان
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار