Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > محیط زیست جهان - همشهری آنلاین:
کارشناسان محیط زیست هشدار دادند که افزایش دما و تغییر شرایط قطب شمال به وضعیت عادی این منطقه تبدیل شده و بازگشت‌ناپذیر است.

به گزارش ایسنا، مطالعاتی که با کمک اداره ملی اقیانوس‌شناسی و شرایط اقلیمی آمریکا در مورد تغییرات قطب شمال در سال‌های اخیر انجام شده حاکی از آن است که روند افزایش دما، ذوب برف و کاهش وسعت مناطق پوشیده از برف را باید از این پس به عنوان وضعیت دایمی و عادی این منطقه از جهان تلقی کرد و انتظار نداشت که قطب شمال به شرایط گذشته بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جرمی ماتیس، سرپرست این مطالعات گفته است: قطب به عنوان یخچال کره زمین اهمیت قابل توجهی برای حیات روی سیاره ما داشته اما حالا ما در یخچال را باز گذاشته‌ایم.

سرپرست برنامه مطالعات قطب شمال گفت که این بررسی‌ها بر اساس گزارش‌ها، مشاهدات و شواهد زمین‌شناسی مربوط به سابقه وضعیت قطب شمال تهیه شده که بعضی از آنها به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

به گفته او آنچه که باعث نگرانی شده این است که شرایط قطب شمال اینک با سرعتی بیش از هر زمان دیگری در این مدت تغییر می‌یابد و سرعت تغییر چنان است که حتی ساکنان این منطقه نیز قادر به انطباق با آن نیستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این ارزیابی‌ها نشان داد که در نتیجه سرعت ذوب یخ‌ها، محل سکونت ساکنان قطب به سرعت کاهش یافته و بسیاری از روستاهای آنان به خصوص در مناطق قطبی واقع در آمریکای شمالی را آب برده است. به این ترتیب، ذوب یخ‌های قطبی باعث ایجاد اولین گروه از "مهاجران اقلیمی" شده است.

کارشناسان همچنین گفته‌اند تردیدی نیست که تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر عامل اصلی در تبدیل قطب شمال به سرزمینی گرم‌تر است. مهم‌تر این که روند ذوب یخ و برف به سرعت روندی تصاعدی به خود می‌گیرد.

در همین زمینه: قطب شمال سریع‌تر از دیگر مناطق گرم می‌شود قطب شمال ۲۰ درجه گرمتر از همیشه یخ‌های دریای قطب شمال تا ۲۰۱۵ آب می‌شود دبیرکل سازمان ملل: قطب شمال 20سال دیگر عاری از یخ می‌شود دمای قطب شمال در 2هزار سال اخیر بی‌سابقه است قطب شمال و جنوب زیستگاه 200 گونه جانور است دو درجه افزایش حرارت پوشش یخی قطب شمال را ذوب می‌کند قطب شمال ممکن است بی‌یخ شود

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۰۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی امروز خود در دانشگاه سوربن تاکید کرد که اروپا در معرض نابودی و فروپاشی قرار دارد.

وی افزود: با توجه به متغیرهای ژئواستراتژیک و تغییر قواعد بازی کشورهای جهان، اروپا با خطر افول و نابودی رو به رو است. ما خواهان تدوین راهبرد جدید برای اروپای قدرتمند بر اساس استقلال در حوزه‌های مختلف از جمله دفاع مشترک، دیپلماتیک، انرژی و علوم هستیم.

ماکرون اضافه کرد: قواعد بازی به دلیل حضور قدرت‌هایی مثل ایران و روسیه تغییر کرده است.

وی در خصوص لزوم استقلال یافتن از آمریکا تاکید کرد: ما خواهان یک اروپای قدرتمند هستیم که بتواند امنیت خود را تضمین کرده و استقلال راهبردی خود را باز پس گیرد. هر تصمیمی که وجود دارد باید در شرایط کنونی و نه یک دهه آینده اتخاذ شود. ما شاهد تضعیف اقتصاد کشورهای اروپایی در مقایسه با چین و آمریکا هستیم.

کد خبر 6088619

دیگر خبرها

  • دختر کیومرث پوراحمد: پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند/او برای برگشت از سفر، چندین قرار کاری گذاشته بود و قول داده بود برای دیدن خواهرش به زاهدان برود
  • سرعت بازرگانی در راه آهن شمال غرب افزایش یافته است
  • شکست‌ناپذیر‌ها صعود کردند
  • نقش کارگران در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است
  • ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است
  • ویدیو/ میرزازاده: هیچ سوپراستاری‌ شکست ناپذیر نیست حتی لوپز
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان پنجم اردیبهشت