Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي گفت: آيا امروزه در راهسازي مي‌پرسيم گذشتگان ما در اين زمينه چه کردند؟ مثلاً چرا راه شوش-همدان در زمان هخامنشي 135 کيلومتر کوتاهتر از جاده فعلي بود و يا چرا راه تاريخي تهران-کاشان 20 کيلومتر از جاده فعلي کوتاه‌تر بود. به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، سيد محمد بهشتي - رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري موضوع پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري را پرسشگري درباره گذشته تاريخي فرهنگي و تجربه تاريخي زيست در اين سرزمين اعلام کرد و اظهار داشت: به نظر مي‌رسد اين سرزمين داراي معماهايي براي زيست بوده است که گذشتگان ما در اثر تعامل تاريخي که با اين سرزمين داشتند، موفق به حل و فصل اين معماها و به دنبال آن ايجاد امکان ادامه بقا و حتي شرايط حداکثري زيست شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به وجود دوره‌هاي درخشان تمدني در کشور با توجه به آثار تاريخي گفت: اين در حالي است که حتي در اين دوره‌هاي درخشان نيز کم آبي، زلزله، سيل و همه مشکلات امروز وجود داشته اما نه تنها توانستيم بقا خود را حفظ کنيم بلکه دوره‌هاي درخشان تاريخي نيز پديد آورديم.
بهشتي اظهار داشت: اگر موضوع پژوهش‌هاي ما اين است و قصد زيستن در اين سرزمين را داريم بايد بزرگترين پرسش ما در همه زمينه‌ها چگونگي زيستن گذشتگان و نحوه تعاملات تاريخي باشد.
وي در توضيح اين مطلب گفت: فرض کنيد ما مي‌خواهيم بين دو زيستگاه براي برقراري تعامل، يک راه بسازيم، به طور حتم بهترين راه، کوتاه ترين، امن ترين و هموارترين راه است.
بهشتي افزود: اگرچه ما امروزه وسايل نقليه پر سرعت داريم و روزگاري حتي اسب هم وجود نداشت با اين حال در طول تاريخ همواره بهترين راه ويژگي‌هاي ياد شده امروزي را داشته است.
وي در ادامه با مطرح کردن چند پرسش گفت: آيا امروز در حين راه سازي از خودمان مي‌پرسيم، گذشتگان ما در اين زمينه چه مي‌کردند؟ تجربه تاريخي ما در اين حوزه چيست؟ آيا اگر ما به تجريه تاريخي گذشتگان خود عمل کنيم، مي‌توانيم راه‌هاي بهتري بسازيم؟
وي با استناد به مطالعات باستان شناسي گفت: راه شوش – همدان در دوره هخامنشي 135 کيلومتر کوتاه تر از راه فعلي بوده است، اين در حالي است که در آن زمان بولدوزر و ديناميت نبوده و نمي‌توانستند مانند امروز تونل بزنند و مسيرها را به راحتي باز کنند!
به گفته وي، راه تاريخي بين تهران-کاشان که هنوز آثارش باقي مانده است، 20 کيلومتر از راه فعلي کوتاه‌تر است، هر چند در آن دوره ماهواره، جي پي اس و بسياري از امکانات امروز وجود نداشت.
بهشتي تاکيد کرد: وقتي سابقه يک جا نشيني در سرزمين ما تا اين حد کهن است يعني نقاطي که در آنها آثار سکونت وجود دارد با هم در ارتباط و تعامل بوده اند و موضوع راه پديده جديدي نيست اما آيا امروز راه هايي که مي‌سازيم از خودمان درباره تجربه تاريخي راه در سرزمين مان مي‌پرسيم؟
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در افتتاحيه هفته پژوهش، گفت: در اين سالها همواره تاکيد شده است که پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري بايد بيشتر به سمت پژوهش‌هاي کاربردي حرکت کند اين در حالي است فرصت بحث و گفتگو در اين زمينه نبوده است و به نظرم بايد يکبار درباره اين موضوع کمي تامل کنيم.
وي با اشاره به اين نکته که واژه "پژوهش" در نظر به معناي پاسخ به پرسش است، گفت: زماني که ما پاسخ پرسشي را نمي‌دانيم با جستجو تلاش مي‌کنيم، پاسخ مناسبي پيدا کنيم و حتي در صورت پيدا نکردن پاسخ، در جاي ديگري دنبال پاسخ خواهيم گشت.
بهشتي در ادامه پژوهش را به جستجوي آب براي فرد تشنه تشبيه کرد و گفت: جستجوي آب براي فردي که تشنه نيست، کار پسنديده اي نيست چون حتي اگر به آب هم برسد سودي ندارد.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به اينکه فردي که تشنه نيست شايد بتواند يک ليوان آب را بنوشد اما ليوان دوم را به سختي و سومي را به مانند يک شکنجه خواهد نوشيد، تاکيد کرد: پژوهش بدون پرسش نيز براي سامانه کلي موجود بيشتر شبيه يک شکنجه است.
ايران، کهن ترين سرزمين صنعتي جهان تا قبل از انقلاب صنعتي
وي در ادامه افزود: امروز مسولين صنعتي فکر مي‌کنند که ساخته شدن نخستين کارخانه‌هاي مدرن در ايران مربوط به بعد از انقلاب صنعتي است در حاليکه کهن ترين سرزمين صنعتي جهان تا قبل از انقلاب صنعتي ايران است.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: وقتي ما در اداره، توسعه و آباداني و برنامه ريزي کشور پرسش نداريم، کاري که در پژوهشگاه انجام مي‌شود، فعاليتي غير کاربردي قلمداد مي‌شود.
به گفته بهشتي، اين در حالي است که اگر در برنامه ريزي، آباداني، توسعه و اداره کشور از تجربه تاريخي پرسش داشته باشيم، متوجه مي‌شويم ما کاري به جز پژوهش‌هاي کاربردي انجام نمي‌دهيم.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري تاکيد کرد: پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري جز پژوهش‌هاي کاربردي کار ديگري انجام نمي‌دهد فقط بايد تشنگي لازم پديد آيد.
بهشتي در ادامه با اشاره به اين نکته که پژوهشگاهي به شدت آسيب ديده و حتي با هويتي غيرقابل تشخيص را تحويل گرفته است، گفت: خوشبختانه دوره اورژانس را پشت سرگذاشته ايم و نگرانيهاي نخست از نظر روحي، رواني، جراحت‌هاي ايجاد شده در پژوهشگاه را به شدت گذشته نداريم اما هنوز با شرايط نرمال فاصله زيادي داريم.
کمبود فضا در پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري
وي در توضيح مشکلات موجود گفت: درگذشته همه ساختمان مرکزي و ساختمان فعلي و همچنين مسعوديه در اختيار پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري قرار داشتند اما همه اين ساختمانها (به جز ساختماني که قبلا پژوهشکده حفاظت بود) از پژوهشگاه گرفته شد.
بهشتي افزود: در حدود 3 سالي که مسوليت پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري را برعهده داشتم، به هيچ کدام از پژوهشکده‌ها سر نزدم چرا که از وضعيتي که همکارانم در داخل پژوهشکده‌ها دارند، خجالت مي‌کشم.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: اگرچه ممکن است برخي از همکاران در پژوهشکده‌ها به وضعيت موجود عادت کرده باشند اما در وضع موجود حداکثر کاري که مي‌توانند انجام دهند، عملکرد فعلي است.
وي افزود: ما بايد خودمان را با شاخصه‌هاي وزارت علوم مقايسه کنيم و براي ارتقا درجه در اين شاخصه‌ها هدف گذاري کنيم، در صورتيکه پژوهشگاه بالاترين مرجع تخصصي کشور در حوزه باستان شناسي، مردم شناسي، حفاظت است و بايد اين بالاترين مرجع بودن به عرصه ظهور در آيد.
بهشتي با تاکيد بر لزوم وجود لوازم مورد نياز براي آشکار شدن اين بالاترين مرجع بودن، يکي از بزرگترين مشکلات موجود در حال حاضر را کمبود فضا در پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام کرد.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه با اشاره به ادغام سازمان در سال 1384 و مشکلات آن گفت: در عين حال ما شاهد تفکيک پزوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري از معاونت ميراث فرهنگي نيز بوديم و اين امر بدترين چيزي بود که مي‌توانست اتفاق بيفتد.
وي در ادامه خواستار پيوستن دوباره پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري به معاونت ميراث فرهنگي شد و گفت: بسياري از مشکلات در پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و معاونت ميراث فرهنگي ناشي از اين جدايي است و تا زماني که اين تفکيک پابرجا باشد، شاهد مشکلاتي در هر دو بخش خواهيم بود.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به وجود ساير مشکلات موجود گفت: اگر دو مشکل بالا برطرف شود، ساير مشکلات نيز به مرور حل خواهند شد.
بهشتي به وجود مشکل کمبود منابع و نيروي انساني نيز اشاره کرد و گفت: حتي کمبود منابع و نيروي انساني هم به اندازه مشکلات بالا براي ما اولويت ندارند چون اگر امکان جذب اعضا هيات علمي جديد را هم به ما بدهند فضايي براي استقرار آنها نداريم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۰۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با امیر کرم‌زاده مدیرکل و شورای مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراث‌فرهنگی گفت: بی‌تردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراث‌فرهنگی است، زیرا میراث‌فرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراث‌فرهنگی می‌توانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد  تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.

او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراث‌فرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیاز‌های روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد می‌کنم با تلفیق مناسب میراث‌فرهنگی و هنر‌های سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانه‌های تاریخی فراهم آورید.

آیت‌الله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همان‌گونه که به هنر می‌پردازید، هنرمندان به‌ویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند. 

در این دیدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز گفت:  بی‌تردید توجه به زنده نگه‌داشتن میراث‌فرهنگی به‌ویژه میراث‌فرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کرم زاده  افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشته‌اند این بنا‌ها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کرده‌اند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.

او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ،  تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکت‌های بزرگ همچون ذوب‌آهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیت‌های اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه