Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کمبود آب و جيره‌بندي آن در روستاهاي پلدختر داد اهالي اين روستاها را درآورده و مردم در مضيقه هستند. به گزارش خبرگزاري تسنيم از پلدختر، کمبود آب آشاميدني روستاهاي چم مهر بالا، چم مهر پايين و ميدان بزرگ پلدختر با جمعيتي بالغ‌بر دو هزار و 200 نفر سبب بروز مشکلات فراواني براي مردم اين منطقه شده است به‌طوري‌که مردم منطقه بايد بيشتر شب‌ها را بيدار باشند تا آب را در مخزن‌هايي که براي تعبيه دارند ذخيره کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معصومه کوليوند يکي از ساکنان روستاي ميدان بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: طي سه روز گذشته آب آشاميدني روستا قطع بود و مردم در مضيقه بودند که بالاخره امروز آب روستا وصل شد.
قطعي سه‌روزه آب روستاي چم مهر
وي افزود: ايام تابستان مشکل آب داشتيم ولي در فصل زمستان کمبود آب و جيره‌بندي مشکلات فراواني را براي مردم به وجود آورده است.
کوليوند عنوان کرد: چون مشکل آب در روستا هميشگي است دو تانکر براي ذخيره آب تهيه‌کرده‌ايم ولي بااين‌وجود هنوز مشکل تأمين آب‌داريم، بااين‌وجود کساني که تانکري براي ذخيره آب ندارند با مشکلات فراواني روبه‌رو هستند حتي بيشتر مردم آب براي استحمام ندارند و همين امر سبب بروز مشکلات بهداشتي در بين اهالي روستا شده است.

احمد ديناروند دهيار روستاي ميدان بزرگ به خبرنگار تسنيم در پلدختر گفت: چندين سال است که مشکل آب‌داريم و در حق مردم اين منطقه ظلم شده است و قطعي مکرر آب و جيره‌بندي آن مردم را کلافه کرده است.
جيره‌بندي آب روستاهاي پلدختر
وي افزود: طي هفته اخير سه روز آب آشاميدني اين منطقه قطع بود و با نبود آب مواجه بوديم؛ از ساعت 10 شب تا پنج صبح که مردم خواب هستند آب وصل مي‌شود و بيشتر مردم بايد بيدار بمانند تا بتوانند آب ذخيره کنند، برخي اوقات نيز يک هفته آب‌داريم ولي تا يک هفته نيز آب قطع مي‌شود و مردم تنها از آب تانکر استفاده مي‌کنند ولي برخي‌ها که منبع ذخيره آب ندارند به منزل ما مراجعه و از تانکر آب استفاده مي‌کنند ولي منبع‌هاي ذخيره آب جوابگوي مردم نيست.
دهيار روستاي ميدان بزرگ عنوان کرد: اين روستا با بيش از 280 خانوار و جمعيتي 800 نفري با کمبود شديد آب آشاميدني مواجه است، قطعي آب در فصل تابستان و جيره‌بندي آن در فصل زمستان به امري عادي براي مردم روستا تبديل‌شده است.
وي بيان کرد: اهالي روستاي ميدان بزرگ مطلقاً آب براي استحمام ندارند، بيشتر مردم اين روستا مثل گذشته‌هاي دور با قابلمه‌هاي بزرگ آب را براي استحمام گرم مي‌کنند.
ديناروند تصريح کرد: جيره‌بندي آب فقط مختص روستاي ميدان بزرگ است که اهالي اين منطقه مثل زلزله‌زده‌ها بايد آب در منبع‌هاي آب ذخيره کنند و ما هرلحظه و به‌طور غيرمنتظره آماده قطع شدن آب هستيم.
داد اهالي روستاهاي پلدختر درآمد
وي خاطرنشان کرد: روستاي ميدان بزرگ نزديک 20هزار رأس دام دارد و قطب دامداري منطقه است ولي قطعي آب سبب بروز مشکل براي دامداران منطقه شده است؛ بيشتر دامداران با تانکر از روستاهاي پلدختر و چشمه‌هاي آب براي آن‌ها ذخيره مي‌کنند که از مسئولان انتظار داريم هرچه سريع‌تر اين مشکل را برطرف کنند.

رضايي ساکن روستاي چم مهر پايين در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: آب روستاي چم مهر از صبح تا ظهر وصل است و چون چاه آب اين روستاها مشترک است از ظهر تا شب آب را براي روستاي ميدان بزرگ وصل مي‌کنند که همين جيره‌بندي آب سبب شده با مشکل نبود آب مواجه باشيم؛ بعضي مواقع که آب وصل مي‌شود به علت فشار پايين آبگرمکن‌ها براي استحمام روشن نمي‌شود و چون اين چاه مشترک است براي پنج روستا جوابگو نيست و ساکنان با کمبود آب مواجه هستند.
اکبر کلانتري عضو شوراي روستاي چم مهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: آب اين روستا مشکل دارد، چاه آبي که قبلاً حفرشده فقط براي استفاده اهالي روستاي چم مهر بوده اما مسئولان آبفار پلدختر آب را به بابا خوارزم و ميدان بزرگ داده‌اند که سبب شده آب روستاي چم مهر مکرر قطع و وصل شود.
مسئولان چاره‌انديشي کنند
وي افزود: آب چاهي که اهالي روستاهاي چم مهر، بابا خوارزم و ميدان بزرگ از آن استفاده مي‌کردند را دو سال پيش براي عشاير منطقه چل هم لوله‌کشي کردند همچنين شش ساعت از شبانه‌روز آب را به روستاي ميدان بزرگ مي‌دهند که همين موضوع کم‌آبي را در منطقه تشديد کرده است.
عضو شوراي روستاي چم مهر عنوان کرد: بيشتر مردم روستاي چم مهر آب را در تانکر ذخيره مي‌کنند چون هرلحظه امکان دارد آب قطع شود، روستاي چم مهر يک سال است که مشکل آب دارد، قبلاً آب چاه بيشتر بود ولي الآن سطح آب کم شده و سبب شده مشکلاتي براي مردم اين روستا ايجاد شود که از مسئولان انتظار داريم قبل از اينکه مشکلي بين مردم منطقه پيش بيايد يک‌راه حل اصولي و تصميم مناسب اتخاذ کنند.
منصور ميراحمدي دهيار روستاي چم مهر به خبرنگار تسنيم گفت: حرف‌هاي مردم روستا در مورد جيره‌بندي آب را تکذيب مي‌کنم آب اين روستا 24 ساعت وصل است ولي آب غيرقابل‌شرب و آلوده است.

آلودگي آب روستاها
وي افزود: استاندار قبل و نماينده مردم پلدختر در مجلس و رئيس آبفار پلدختر قول دادند که يک حلقه چاه جديد براي رفع مشکل آب روستاهاي منطقه حفر کنند ولي تاکنون اين چاه حفر نشده که از مسئولان انتظار داريم اين موضوع حفر چاه را در دستور کار قرار دهند چراکه سطح آب چاه‌هاي منطقه پايين آمده و سبب آلودگي آب‌شده است.
مرتضي کاييدي رئيس آبفار پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: آب روستاهاي چم مهر و بابا خوارزم حل‌شده است ولي سطح آب پايين است و از20 ليتر بر ثانيه به هشت ليتر در ثانيه رسيده است و خشک‌سالي‌هاي سال‌هاي اخير سبب شده سطح آب منطقه چل هم و آب تالاب‌ها به لحاظ منابع طبيعي پايين بيايد و کاهش پيدا کند.
وي افزود: کارشناسان آبفار در حال پيگيري هستند که يک چاه جديد را براي حل مشکل آب منطقه حفر کنند تا شايد مشکل را به‌صورت پايدار حل کنند ولي اين کار زمان‌بر است تا با امور آب هماهنگ کنيم اميدوارم يک چاه جديد براي حل مشکل آب اين روستاها به‌صورت اصولي حفر کنيم که در سال آينده مشکل نداشته باشند.
رئيس آبفار پلدختر عنوان کرد: آب روستاي بابا خوارزم اصلاً جيره‌بندي نيست و12ساعت آب را به روستاي چم مهر و12 ساعت به روستاي ميدان بزرگ مي‌دهيم منتها آب در مخازن آب ذخيره مي‌شود و روستاي چم مهر يک منبع 200مترمکعبي دارد که آب براي اهالي منطقه ذخيره مي‌شود و اکثر روستاها در شبانه‌روز آب‌دارند.
وي بيان کرد: قطعي چندساعته آب يک موضوع طبيعي است و در شهر پلدختر نيز شب‌ها آب قطع و روزها آب وصل مي‌شود، در پلدختر نيز مشکل آب‌داريم و در روستاي ميدان بزرگ در شبانه‌روز شايد بين چهارتا پنج ساعت مردم با مشکل آب مواجه هستند.
گزارش: فيروزه حاتمي
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه های امامزاده ابراهیم شفت ایمن سازی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله عباسی ضمن حضور در بین مردم آسیب دیده از این آتش سوزی و شنیدن مسائل آنها در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: آتش سوزی رخ داده در روستای امامزاده ابراهیم شهرستان شفت به بیش از ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی این روستا که عموماً سازه‌های چوبی بودند آسیب زد.

وی با بیان اینکه تعدادی از این واحدها بیمه هستند، افزود: بخش زیادی از آنها فاقد پوشش بیمه‌ای می‌باشند که با توجه به وضعیت روستا و خسارت وارده به منطقه از ابتدای وقت امروز فرماندار شهرستان شفت، مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیران حوزه زیرساختی گیلان در بین مردم و محل حادثه حضور یافته و وضعیت را برای رفع مشکلات خسارت دیدگان از این حریق بررسی کردند.

وی با تاکید بر اینکه هلال احمر موضوع اسکان اضطراری، تأمین اقلام ضروری و غذای گرم برای این خانوارها را آغاز کرده است، افزود: به زودی کار آوار برداری شروع می‌شود.

عباسی تصریح کرد: گزارشی هم از این حادثه و وضعیت خسارت دیدگان به وزارت کشور و رئیس محترم جمهور ارائه می‌کنیم و کمک‌هایی به صورت بلاعوض و در قالب تسهیلات برای ساخت منازل مسکونی و واحدهای تجاری مردم تأمین خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به آتش سوزی‌های مکرری که در این منطقه طی سال‌های از ۱۳۷۵، ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و نیز نیمه شب گذشته رخ داده باید این منطقه و خانه‌های آن ایمن سازی شود.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: باید سازه‌ها بتنی یا فلزی و بر اساس اصول و قواعد نظام مهندسی احداث شود و بدین منظور اعتباراتی هم داده شود تا این امر محقق شود و شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم.

استاندار گیلان ادامه داد: این منطقه کوهستانی و شاهد وزش بادهای شدید است که برای جلوگیری از اتفاقات مشابه باید در زمینه شیوه‌های ساخت و ساز تجدید نظر شود و حتماً این امر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های آب و برق هم اینک مشغول رفع مشکلات هستند، گفت: پروژه گازرسانی به روستا هم مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی مردم آن از گاز طبیعی برخوردار می‌شود و همچنین راه دسترسی روستا هم بعد از بازسازی اصلاح می‌شود.

کد خبر 6095358

دیگر خبرها

  • ساختمان‌های بحرانی منطقه ۱۲ تهران به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود
  • آب‌گرفتگی شدید در روستاها و جاده‌های پلدختر
  • وضعیت بحرانی رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی/ شرایط را سخت‌تر کرده ایم
  • بهره گیری از همه ظرفیت‌ها برای جبران خسارت منطقه امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • خانه های امامزاده ابراهیم شفت ایمن سازی می شود
  • پیگیر رفع مشکل اینترنت در روستاها هستیم
  • پیگیری مشکل اینترنت در روستاها
  • بارندگی آب، برق و راه برخی از روستاهای بخش شنبه و طسوج مسدود کرد
  • اولویت مجلس آینده باید معیشت مردم و بهبود وضعیت اشتغال باشد
  • بهره برداری از طرح های محرومیت زدایی در دهدلی شهرستان اردل