Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@09:51:48 GMT

خانه هايي که امن نيست

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۶۷۴۷

خانه هايي که امن نيست

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - جلوي لرزش زمين را نمي توان گرفت ولي مي توان خانه را که محل امن و آرامش است، با توجه به زلزله خيزي سراسر کشور از جمله خراسان جنوبي مستحکم و مقاوم ساخت.

به گزارش ايرنا شرايط جغرافيايي خراسان جنوبي براي بروز 75 درصد بلاياي طبيعي مستعد است و در اين ميان زلزله و خشکسالي در صدر بلايا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاني که به طور ميانگين هر 10 سال يک بار شاهد زلزله هاي بالاي 6 ريشتر بوده و مردم آن خسارت هاي متعددي را متحمل شده اند، لازم است بيش از پيش به نوسازي و مقاوم سازي ساختمان ها در آن توجه شود.
خانه هايي که بايد محل هاي امني براي زندگي مردم اين منطقه باشد، استحکام کافي را ندارند و به دليل استفاده از مصالح ساختماني کم دوام با کوچکترين زمين لرزه اي قابليت گرفتن هزاران نفس را دارند.
مردم اين استان بارها بر اثر غير مقاوم بودن خانه هايشان در برابر زلزله آسيب ديده و حتي خانواده خود را از دست داده اند اما آنچه به نظر مي رسد اين همه خسارت درس عبرتي براي مردم نمي شود و باز هم در گوشه و کنار شهر و روستاها شاهد ساخت خانه هاي غير مقاوم هستيم.
قاتل هاي دست ساخته اي که خودمان ساخته ايم و زماني به اشتباهمان پي خواهيم برد که ديگر راهي براي برگشت نيست.
حالا که روش هاي مهندسي روز در دسترس است و مي توانيم خانه هايي را بنا کنيم که در برابر زلزله و ساير بلاياي طبيعي استحکام داشته باشد و از طرفي دولت هم تسهيلات ارزان قيمت و با بازپرداخت طولاني مدت را در اختيار ما قرار مي دهد وقت آن رسيده که با ساخت خانه هاي مقاوم و مقاوم سازي خانه هاي غير مقاوم آسايش خود و خانواده را به ارمغان آوريم.
** وجود 26 هزار واحد غير مقاوم روستايي در خراسان جنوبي
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي خراسان جنوبي گفت: طبق سرشماري سال 95، حدود 88 هزار واحد مسکن روستايي در استان شناسايي شده که از اين تعداد 62 هزار بهسازي و مقاوم سازي شدند و 26 هزار ديگر مقاوم نيستند.
علي اصغر آسماني مقدم روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه در اين 26 هزار مسکن روستايي از مصالح بسيار کم دوام استفاده شده است افزود: با توجه به حادثه خيز بودن خراسان جنوبي، مردم بايد هرچه سريعتر براي مقاوم سازي خانه هاي خود اقدام کنند در غير اين صورت حوادث احتمالي، خسارت هاي غير قابل جبراني را به دنبال خواهد داشت.
وي بيان کرد: در همين راستا تسهيلات خوبي براي مقاوم سازي واحدهاي مسکوني در نظر گرفته شده است که متقاضيان مي توانند براي مقاوم سازي از تسهيلات 18 تا 20 ميليون توماني بهره مند شوند.
وي مدت زمان بازپرداخت اين تسهيلات را 15 ساله اعلام کرد و گفت: با توجه به هماهنگي هاي به عمل آمده متقاضيان در شهرهاي مرزي 20 ميليون و در ساير نقاط استان 18 ميليون تومان مي توانند دريافت کنند.
**معرفي بيش از 40 هزار متقاضي تسهيلات مسکن به بانک ها
آسماني مقدم با بيان اينکه تاکنون 40 هزار و 634 متقاضي تسهيلات مقاوم سازي مسکن به بانک ها معرفي شده اند گفت: از اين تعداد 37 هزار و 708 خانواده با بانک ها قرارداد بسته اند.
به گفته وي از کل قراردادها تاکنون 31 هزار و 522 واحد تکميل شدند و مردم در آن سکونت دارند که براي اين تعداد اعتباري بالغ بر 550 ميليارد تومان هزينه شده و همين ميزان هم آورده مردم بوده است.
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان تاکيد کرد: خراسان جنوبي استان حادثه خيزي است و مردم بايد در نظر داشته باشند که هرگونه صرف هزينه در زمينه مقاوم سازي خانه ها سرمايه گذاري خواهد بود در غير اينصورت با وقوع زلزله هاي احتمالي بايد شاهد خسارت هاي مالي و جاني زيادي در اين منطقه باشيم.
** 425 هکتار بافت فرسوده در خراسان جنوبي
رئيس اداره عمران و بهسازي شهري اداره کل راه و شهرسازي خراسان جنوبي هم گفت: با بررسي هاي به عمل آمده تاکنون 425 هکتار بافت فرسوده در اين استان شناسايي شده و با توجه به اينکه اين آمار فقط مربوط به 6 شهرستان است، وسعت بافت فرسوده استان بيش از اين خواهد بود.
غلامرضا جلاليان پور افزود: با توجه به اهميت بهسازي بافت فرسوده شهري، مکاتبه هاي لازم با تمام فرمانداري ها انجام شده است تا اطلاعات مربوط به بافت هاي فرسوده جمع آوري و در قالب بانک اطلاعاتي بافت هاي فرسوده در اختيار اين اداره کل قرار گيرد.
وي در مورد سهميه ابلاغي تسهيلات بهسازي بافت هاي فرسوده توضيح داد: متاسفانه با توجه به اهميت اين موضوع اما استقبال لازم صورت نمي گيرد به طوري که از 800 سهميه ابلاغي در سال گذشته 126 واحد و از 86 سهميه ابلاغي 96 تاکنون 29 واحد متقاضي بوده اند.
**تدوين برنامه اقدام مشترک تنها راه رهايي از بافت هاي فرسوده
جلاليان تدوين برنامه اقدام مشترک را تنها راه رهايي از بافت هاي فرسوده دانست و گفت: طبق قانون برنامه ششم دستگاه ها موظفند 30 درصد از اعتباراتشان را در محل هاي طرح بازآفريني هزينه کنند که اگر اين مهم طبق برنامه مشترک انجام شود گام هاي موثري در اين زمينه برداشته خواهد شد.
وي تصريح کرد: در همين ارتباط با تمامي دستگاه هاي ذيربط مکاتبه کرده ايم که در محلات مصوب طرح بازآفريني مطالعات مورد نياز را انجام دهند و با نتيجه گيري سرانه ها، آن قسمت از زيرساخت هايي را که مغفول مانده است، تجهيز کنند.
رئيس اداره عمران و بهسازي شهري اداره کل راه و شهرسازي خراسان جنوبي افزود: قرار بر اين نيست که دولت خانه هاي فرسوده را در اختيار بگيرد و بسازد بلکه دولت زيرساخت هاي مورد نياز را تامين مي کند و مردم هم بايد با توجه به تسهيلاتي که موجود است در بهسازي بافت فرسوده اقدام کنند.
** دوسوم پهنه خراسان جنوبي را گسل هاي فعال پوشش مي دهد
مديرکل مديريت بحران استانداري خراسان جنوبي نيز گفت: دوسوم پهنه سرزميني اين استان را گسل هاي فعال پوشش مي دهد و در سال هاي اخير آمادگي و پيشگيري را در دستور کار قرار داده ايم.
سيد ابوالحسن ميرجليلي افزود: در کنار گسل هاي شناسنامه دار خراسان جنوبي چندين گسل پنهان وجود دارند که اين مهم اهميت پيشگيري و آمادگي را در همه اوقات نمايان مي کند و از طرفي با تراکنش گسل ها و همجواري با استان هاي حادثه خيز مانند کرمان، خراسان رضوي و سيستان و بلوچستان، مردم استان بايد همواره آمادگي لازم را داشته باشند.
وي اظهار کرد: خراسان جنوبي سومين استان زلزله خيز کشور است و مردم اين استان بارها شاهد زمين لرزه هاي بالاي 6 ريشتر بوده اند که به طور ميانگين هر 12 سال يکبار روي داده است.
مديرکل مديريت بحران استانداري خراسان جنوبي گفت: زلزله دشت بياض و فردوس در سال 47، طبس در سال 57، اردکول در سال 76 و زيرکوه در سال 91 همگي تجربه هاي تلخي است که بايد ما را براي حوادث احتمالي آماده کند تا با مقاوم سازي و پيشگيري بتوانيم کمترين خسارت را از اين حوادث طبيعي متحمل شويم.
استان مرزي خراسان جنوبي با 11 شهرستان پس از سيستان و بلوچستان و کرمان سومين استان پهناور کشور محسوب مي شود و زلزله، سيلاب، خشکسالي و توفان شن از حوادث طبيعي پر رخداد در اين استان است.
سايت ايرنا خراسان جنوبي: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215*3028
گزارش: محمدرسول ابراهيمي اسفدن * انتشار: رسول محمدحسني
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۶۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

معاون مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از آماده‌باش همه دستگاه‌های اجرایی این استان برای خدمات‌رسانی به مردم در مناطق آسیب‌دیده از سیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران این استان، امروز_پنجشنبه ششم اردیبهشت_ به ریاست علیرضا عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در مرکز استان برگزار شد و در این جلسه با بررسی آخرین وضعیت بارندگی در شهرستان‌های زیرکوه و بشرویه، در خصوص مدیریت شرایط تصمیماتی اتخاذ شد.

محمودرضا تیمورپور معاون مدیریت بحران استانداری در خصوص مصوبات این جلسه اظهار کرد: بر اثر سیلاب روز گذشته تا امروز ۶۰ خانوار از اهالی روستای نوده و ۲۵۰ خانوار روستای بمرود زیرکوه، هفت نفر در بشرویه و چهار نفر در سرایان به مکان امن منتقل و اسکان اضطراری داده شدند.

وی افزود: بسته غذایی ۷۲ ساعته از طریق جمعیت هلال‌احمر بین مردم آسیب‌دیده که در مناطق امن اسکان داده شده‌اند، توزیع می‌شود و ارتش هم برای اعزام ماشین‌آلات سنگین در آماده‌باش است.

تیمورپور گفت: بارش‌های شدید روز گذشته تاکنون در شهرستان زیرکوه به ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای نوده، بمرود و شاهرخت خسارت وارد کرده، شش رشته قنات تخریب و ۳۰۰ رأس دأم نیز تلف شده‌اند.

معاون مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه زیرساخت‌های جاده‌ای خسارت جدی دیده است، اظهار کرد: در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان، نیازمندی‌های شهرستان‌های زیرکوه و بشرویه اعلام و مقرر شد ماشین‌آلات سنگین از طریق راهداری و برخی شرکت‌های خصوصی به منطقه اعزام شوند، از این رو بیشترین مشکل در حال حاضر مربوط به شهرستان زیرکوه است که برخی آب‌نماها تخریب شده و راه‌های روستایی مسدود است.

به گفته وی، مسیرهای اصلی و روستایی توسط نیروهای راهداری در حال بازگشایی است.

تیمورپور با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته برای آب‌رسانی سیار از سوی شرکت آب و فاضلاب استان گفت: از طریق بنیاد مسکن هم ماشین‌آلات کمرشکن برای حمل خودروهای سنگین هماهنگ شده است.

وی با بیان اینکه در سایر شهرستان‌ها بارندگی بوده اما خسارتی گزارش نشده است، افزود: بیشترین بارندگی را برای عصر امروز شاهد خواهیم بود که هسته اصلی آن در بیرجند است.

به گفته وی، باوجود سیلاب شدید در زیرکوه و نبود دسترسی روستاها به مرکز شهرستان، طبق گفته فرماندار، کنکور سراسری طبق برنامه امروز برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و اعضای ستاد بحران استان بعد از این جلسه راهی شهرستان زیرکوه شدند.

کد خبر 747813

دیگر خبرها

  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی
  • روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه
  • بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی
  • بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی
  • سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات
  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟
  • آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم
  • فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند
  • اعتبار سدسازی در ایلام قطره چکانی است
  • دیدار رئیس بنیاد مسکن کشور با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی