Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-05-06@12:36:02 GMT

افسردگی مغز را کوچک می کند/مغز با ورزش تقویت می شود

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۹۹۶۴۵

افسردگی مغز را کوچک می کند/مغز با ورزش تقویت می شود

رکنا:مغز انسان تحت تاثیر شرایط مختلف پویا تر و یا غیر فعال می شود.به طور مثال بیماری افسردگی پویایی مغز را کاهش داده و در عوض ورزش و فعالیت بدنی مغز را تقویت می کند.

یکی از بزرگ‌ترین یافته‌های اواخر قرن بیستم در تحقیقات مغزی که به تحقیقات اواخر دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد این است که مغز مانند آهن سفت و خشن نیست، بلکه مانند پلاستیک انعطاف‌پذیر بوده و در برابر محرک‌های جدید تغییر می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش  ساینس، با استفاده از این اطلاعات دانشمندان نوروبیولوژی، دانشمندان روان‌شناختی و روانشناسان به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دادند و در میان یافته‌های آنان مشخص شد که نیروهای خاص موجب تغییر شکل مغز می‌شوند که در ذیل این موارد ذکر می‌شود.

مراقبه، تمرکز و آگاهی شما را افزایش می‌دهد

تمرکز بالا نه فقط فرد را آرام می‌کند، بلکه قادر است تراکم ماده خاکستری مغز را نیز تغییر دهد که در نتیجه آرامش بیشتری خواهید داشت و حافظه شما پیشرفت خواهد کرد.

تحقیقات سال ۲۰۱۰ نشان داد افرادی که به مدت هشت هفته، روزانه ۳۰ دقیقه تمرین مراقبه داشتند، فعالیت‌های منطقه خاکستری مغز آنان بیشتر بود. نتایج این فعالیت افزایش قشر کمربندی پشتی مغز، اتصالات temporo- parietal و مخچه بود. این افراد در یادگیری، پردازش حافظه، تنظیم احساسات، پردازش خود ارجاعی و در نظر گرفتن دیدگاه، مهارت بیشتری پیدا کردند.

ورزش، موجب تقویت مغز می‌شود

ورزش موجب تغییر مغز و همچنین تغییرات جسمی می‌شود. با انجام ورزش Sport نه تنها حافظه شما بهبود می‌یابد، بلکه مواد شیمیایی خوب مانند آندورفین‌ها و سروتونین نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه تعداد نورون‌ها در مغز شما رشد می‌کند.

نورون‌ها بسته‌های اطلاعاتی هستند که به طور مداوم از طریق مغز شما حرکت می‌کنند و افزایش تعداد آنها به معنای افزایش توانایی پردازش سریع‌تر و توانایی بیشتری برای یادگیری و نگه‌ داشتن اطلاعات جدید است.

افسردگی، مغز را کوچک می‌کند

پیوستن نورون‌ها با یکدیگر، ساختارهای نخاعی به نام دندریت‌ها که شاخه‌های باریک اطلاعاتی هستند را ایجاد می‌کند. در صورت افسردگی و عدم تعادل شیمیایی در مغز، دندریت‌ها منقبض می‌شوند و انقباض آنها موجب تنگ شدن مسیر انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌شود.

حافظه مانند ماهیچه است

حافظه شبیه ماهیچه است؛ هرچه خاطرات بیشتری به یاد داشته باشیم، کمتر به مراکز ذخیره‌سازی داده‌های خود نیاز خواهیم داشت.

بر اساس تحقیقی که در بین رانندگان تاکسی در لندن صورت گرفت، مشخص شد به دلیل استفاده مکرر آنان از خاطرات خود، ساختار هیپوکامپ آنان تغییر یافته تا بتواند با میزان زیادی از تجربه ناوبری خود هماهنگ شوند.نتایج این تحقیق در نشریه Medical Daily منتشر شده است.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۹۹۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلقین، خاطرات را تغییر می‌دهد!/ اثر تصویرسازی ذهنی بر حافظه

تاکنون به این نکته توجه کرده‌اید که خاطرات لحظات احساسی‌تان چقدر پررنگ و واضح در ذهنتان نقش بسته است؟ این موضوع از نظر علمی اثبات شده است و به نحوی است که خاطرات ثبت شده در لحظات عاطفی، چه شیرین باشند و چه تلخ، از دیگر خاطرات ماندگارتر هستند و همچنین قابلیت تحریف بیشتری هم دارند.

تحقیقات نشان می‌دهند که خاطرات در گذر زمان می‌توانند تحریف شوند. این تحریفات در بسیاری از مواقع می‌توانند ناشی از تلقین‌های ذهنی باشند. احساسات نقش زیادی در شکل‌گیری حافظه دارند اما می‌توانند در مقابل میزان تحریف‌پذیری خاطرات را افزایش دهند.

در سال ۲۰۱۴، مطالعه ای درمورد تاثیر تلقین بر حافظه و به وجود آوردن خاطرات کاذب صورت گرفت که در ادامه این مطلب آن را بررسی می‌کنیم.

موضوع مطالعه این تحقیق، مقایسه نیروی احساسات و قدرت تلقین بر تغییر ساختار حافظه است. در آزمایش‌های عملی، به شرکت‌کنندگان تصاویری نمایش و پس از آن توضیحاتی شرح داده شد.  بعد از این مراحل، برای بررسی نتایج و مقایسه آن‌ها با یکدیگر، از شرکت‌کنندگان درباره احساساتشان درمورد دیده‌ها و شنیده‌ها سوالاتی پرسیده شد. محققان درباره پاسخ‌ها چنین می‌گویند: جواب شرکت کننده‌ها با برانگیختگی احساسی همراه بود. به شکلی که نسبت به دیده‌ها و شنیده‌هایشان، بسیار شدیدتر واکنش نشان دادند و این موضوع به دلیل تاثیر متقابلی است که تلقین و داستان‌سازی ذهنی بر فرآیند شکل گیری خاطرات می‌گذارد.

این تحقیق نشان داده است که افراد با تصویرسازی کردن، بخش زیادی از حافظه را تشکیل می‌دهند؛ به صورتی که ممکن است فرد با موضوعی برخورد مستقیم و حقیقی نداشته باشد اما با تصور آن موقعیت، تصویر مجازی را در ذهن خود بسازد و آن را پرورش دهد.

این مسئله در مواقعی مثل مواجهه با ترس و اضطراب می‌تواند شدیدتر بروز کند. هنگامی که یک فرد در موقعیت ترس قرار می‌گیرد، بیشتر از شرایط محیطی، نسبت به خاطر ذهن و تصوراتش آشفته می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که تاثیر تلقین و تصویرسازی بر خاطرات عاطفی منفی بیشتر است. در این راستا می‌توان به مثال موقعیت وحشت‌زا که به اشاره شد استناد کرد.

به طور کلی این تحقیق سعی در اثبات قدرت و اثرگذاری تلقین و تصویرسازی‌های ذهنی خصوصا درمورد خاطرات عاطفی دارد.

منبع: CogBlog

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

دیگر خبرها

  • تلقین، خاطرات را تغییر می‌دهد!/ اثر تصویرسازی ذهنی بر حافظه
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • گوشی Moto G85 5G به زودی عرضه می‌شود
  • افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صنایع کوچک
  • افزایش ۲ برابری ضمانت‌نامه‌های اعتباری و غیراعتباری صندوق سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک افزایش یافت
  • افزایش ۲ برابری سقف ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک
  • در راستای جهش تولید؛ افزایش دو برابری سقف ضمانت‌نامه‌ها
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • توزیع داروی افسردگی ترازدون پس از تایید سلامت محموله‌های وارداتی جهت رفع کمبود