Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- يک روزنامه انگليسي مقاله توهين آميزي پيرامون واکنش سران کشورهاي اسلامي و سازمان ملل به تصميم جنجالي ترامپ درباره بيت المقدس منتشر کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، رابرت فيسک، در مقاله خود در روزنامه اينديپندنت (انگلستان)، مدعي شد سازمان همکاري اسلامي ديگر در صحنه جهاني اعتباري ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين روزنامه انگليسي در ادامه براي اثبات ادعاي خود، اين چنين استدلال کرد؛
اين رهبران کشورهاي اسلامي اعتبار خود را از دست داده اند. آن ها نمايندگان کشورهاي درمانده اي هستند که نه صلاحيت اخلاقي دارند و نه از شجاعت لازم برخوردارند که در کنفرانس سران اسلامي آن را نمايش بگذارند.
احمقانه تر و کودکانه تر از اعلاميه منتشره از سوي دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا که در آن بيت المقدس را پايتخت اسرائيل اعلام کرد ، واکنش حقارت بار سران کشورهاي اسلامي به اين تصميم ترامپ بود. کساني که هفته گذشته در استانبول گردآمدند، مردان سالخورده و فرتوتي بودند که سخنان برخي از آن ها را سال هاست که مي شنويم و در ميان آن ها از همه بي مصرف تر و قابل ترحم تر، محمود عباس، رئيس تشکيلات خوددگران فلسطين بود.
قرار بود که سران ٥٧ کشور سازمان همکاري اسلامي در استانبول شرکت کنند اما برخي از آن ها آنچنان سالخورده و فرتوت بودند، براي مثال بو تفليقه رئيس جمهور الجزاير يا آنچنان سرگم ناسزا گفتن به ديگر کشورهاي عرب يا بمباران يمن بودند که از شرکت در اين همايش خودداري کردند. البته آن ها از جامعه جهاني خواستند تا بيت المقدس را به عنوان پايتخت فلسطين به رسميت بشناسند، پايتخت کشوري که وجود خارجي ندارد و اگر اوضاع به همين منوال ادامه يابد هرگز نيز نخواهد داشت. حرف ياوه و پرت و پلايي از سوي سازماني که تا کنون فقط دو بار نام خود را تغيير داده است و هيچ روزنه اميد، اتبکار عمل، عدالت يا آينده اي براي ملت هايي که تحت حاکميت خودکامگي جمعي اداره مي شوند، نمي تواند فراهم آورد.
برخي از اين آقايان يا شايد هم سازمان ملل متحد اکنون که آمريکا در فراهم آوردن صلح در خاورميانه با شکست روبرو شده است تصور مي کنند که مي توانند نقش ميانجي را در اين منطقه بر عهده بگيرند. خدا چنين روزي را نياورد. الاغ پير سازمان ملل متحد تا کنون بارها و بارها به بيت المقدس، کرانه باختري و صدها جاي ديگر (از جمله لبنان) ، لنگ لنگان قدم گذاشته است و چنان بي رمق عمل کرده است که بود و نبودش هيچ تفاوتي نمي کند. اين خر پير تنها همان راه حل هاي مورد نظر خود را تجويز مي کند.
جهان، که از منظر مردم خاورميانه مفهوم و مقوله جالبي است، فقط زماني احساس نگراني خواهد کرد که اين مردان خسته و فرتوت شهامت از خود نشان دهند. يا آنگونه که ما از آن سخن به ميان مي آورديم، شهامت بيان باورها و اعتقادات خود را داشته باشند. اگر آمريکا خود را از روند برقراري صلح در اين منطقه کنار کشيده است که از قرار اين گونه است، که البته من شک دارم محمود عباس اگر از کاخ سفيد با او تماس بگيرند از پاسخ دادن به تلفن خودداري کند، در اينصورت اين زمامداران خود کامه بايد آمريکا را از لحاظ سياسي تحريم کنند يا روابط خود را با واشنگتن قطع کنند يا حتي به تحريم نفتي خفيف يا جدي اين کشور مبادرت کنند. زماني کشورهاي نفت خير اين منطقه به چيزي شبيه اين مبادرت کردند.
اما مي دانيم که چنين کاري صورت نخواهد گرفت. سعودي ها سرگرم بمباران يمن هستند و به جاي تحريم آمريکا، قطر را تحريم کرده اند و ايراني ها – دست کم حسن روحاني شکل و شمايل يک دلمترد را دارد- منتظرند تا ببينند که سعودي ها چه افتضاح ديگري مي خواهند در لبنان به بار آورند. نکته جالب توجه اينکه، اين ميشل عون رئيس جمهور لبنان بود که از توطئه، سکوت، بي کفايتي و خطر پاکسازي قومي، سخن به ميان آورد. هيچ فيلسوف ديگري به جز اين ژنرال سابق حرف حق بر زبان نياورد. سخنراني ميشل عون تنها سخنراني جدي در استانبول بود. عاقلانه مي بود اگر محمود عباس به مخالفت با تصميم ترامپ بر مي خاست و از تصميم وي درباره به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت اسرائيل به ديوان بين المللي دادگستري شکايت مي کرد. اما رهبري فلسطين آنچنان خموده و فاسد است که من ترديد دارم که حتي چنين اقدامي به خاطر و او نيز خطور کرده باشد.
و مساله همين است. وقتي با رئيس جمهور عقب افتاده و بزهکاري در آمريکا روبرو هستيد بايد افراد جوان و جدي ، وکلاي بين المللي، مذاکره کنندگان قهار، ديپلمات هاي باتجربه براي دفاع از مردم خاورميانه به خدمت گرفته شوند. شوراي امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه هاي متعددي درباره بيت المقدس و اراضي اشغالي صادر کرده است اما در سخنراني هاي استانبول حتي يک کلمه هم در اين باره سخني به ميان نيامد. چنين به نظر مي رسد که بي تفاوتي و درماندگي، وجود کساني را که در همايش استانبول گردآمده بودند، فراگرفته بود. دست کم اردوغان رئيس جمهور آمريکا در سخنان خود به اين نکته اشاره کرد که آمريکا ديگر نمي تواند نقش مذاکره کننده را ايفا کند. اما گفتن اين حرف چه فايده اي دارد. وي که عرب نيست و در ضمن درکشور خود نيز نوعي حکومت خودکامه برقرار کرده است.
واقعيت اين است که سران کشورهاي اسلامي اعتبار خود را از دست داده اند. آن ها نماينده هيچ کس نيستند. ممکن است که آن ها در هفته هاي آتي به روسيه چشم بدوزند اما رهبران کرملين نيز از همان اعتبار و جايگاهي برخوردارند که تزارهاي روسيه يا امپراتوري اطريش – مجارستان، برخوردار بودند. آن ها نمايندگان کشورهاي درمانده اي هستند که نه صلاحيت اخلاقي دارند و نه از شجاعت لازم برخوردارند که در کنفرانس سران اسلامي آن را نمايش بگذارند. آن ها مي بايد به نمايندگي از جهان اسلام سخن مي گفتند. آن ها بر اين باورند که نماينده مسلمانان هستند. ان ها عضو دومين سازمان بين المللي پس از سازمان ملل متحد هستند.
خاورميانه براي سامان يافتن بايد به استادان حقوق و تاريخ متوسل شود و نه شبه سلفي هاي منطقه خليج فارس . شايد آموزگاران و شخصيت هاي انساندوست بتوانند به بن بست تلخ و هولناکي که مساله فلسطين با آن روبروست، پايان دهند. آن ها در کلاس هاي دانشگاهي خود در اين باره سخن مي گويند و هم اکنون نيز کنفرانسي در همين زمينه در بيروت برقرار است. اما مساله مهم اين است که دانشگاهيان قدرتي ندارند. در ميان روشنفکران عرب ديگر ادوارد سعيدي پيدا نمي شود. جاي وي واقعا خالي است. زبان ملامت گر و غراي وي از پس لحن مغرورانه و متکبر واشتنگتن برمي آمد.
بدين گونه است که ما همچنان با يک فاجعه روبرو هستيم. به عقيده من ريشه اين مشکل در جنگ اول جهاني قرار دارد و نه فقط اعلاميه بالفور که يکصدومين سالروز غم انگيز آن را چندي پيش پشت سر گذاشتيم. علت اصلي فروپاشي امپراتوري عثماني و ناتواني اعراب در کنترل سرزمين هاي خود در آن روزها بود. در باره تاريخ خاورميانه و جنگ جهاني اول کتاب با ارزشي به نام " سرزمين دل هاي آزرده " وجود دارد که نوشته ليلا طرازي فواذ است و دانشگاه هاروارد سه سال پيش آن را منتشر کرد. اين کتاب به بازگو کردن فجايع و مصيبت هايي همچون گرسنگي جمعي، قحطي و هجوم ملخ ها اختصاص دارد که اين سرزمين آن ها را تجربه کرده است. درچنين شرايطي بود که ادموند النبي ( فرمانده نيروهاي انگليسي) وارد بيت المقدس شد و براي هموار کردن راه خود از سلاح شيميايي استفاده کرد و اين گونه بود که سرنوشت بين المقدس رقم خورد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۰۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های عبری: السنوار قهرمان کشورهای عربی و اسلامی شده است

رسانه‌های عبری رژیم اسرائیل در گزارش‌های خود از عملکرد یحیی سنوار، رئیس حماس در غزه، نوشتند که او روز به روز به عنوان قهرمان کشورهای عربی و اسلامی شناخته می‌شود و محبوبیت او در نزد افکار بین‌المللی افزایش پیدا می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های رژیم اسرائیل در ارزیابی خود از جنگ نوار غزه و مقاومت گرو‌ه‌های فلسطین در این مدت، گزارش دادند: یحیی سنوار، رئیس حماس در نوار غزه در چشم کشورهای عربی و اسلامی به قهرمان تبدیل شده است.

به گفته این رسانه‌ها، یحیی السنوار، در بین افکار عمومی بین‌المللی روز به روز محبوبیت پیدا می‌کند و او، این افکار عمومی را به عنوان نمونه‌ای که در تحقیر تکبر غربی موفق شده، «درو می‌کند».

تصویر سنوار در مرکز تل‌آویو اشغالی

رژیم اسرائیل که این روزها از دودستگی روزافزون نظامی و سیاسی سران خود رنج می‌برد، برای التیام این دودستگی دست به پروپاگاندا زده و تصویر یحیی السنوار، رهبر حماس در نوار غزه را بر روی بنرها و بیلبوردهای بزرگ نصب کرده و نوشته است: چه کسی از این دودستگی استفاده می‌کند؟

رژیم اسرائیل یحیی سنوار را به عنوان طراح و مهندس عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر معرفی می‌کند و برای سر او جایزه تعیین کرده و تلاش کرده است در طول 207 روز جنگ علیه غزه، مخفیگاه او را در میان تونل‌های زیرزمینی مقاومت پیدا کند.

با این حال، سنوار هفته گذشته ارتش رژیم اسرائیل را به چالش کشید و بیرون از تونل‌ها و بر روی زمین و میدان جنگ، با مبارزان و فرماندهان میدانی دیدار کرد که مقامات نظامی صهیونیست این دیدار را تأیید کردند.

تحلیل‌گر صهیونیست: السنوار در مدیریت جنگ بر ما برتری دارد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • مقیمی: سابقه دانشگاه جندی‌شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • سابقه دانشگاه جندی شاپور به دانشگاه تهران منضم شد
  • رسانه‌های عبری: السنوار قهرمان کشورهای عربی و اسلامی شده است
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • نامه سرگشاده قوچانی به سازمان تامین اجتماعی
  • از عملیات بیت المقدس تا فتح خرمشهر
  • انقلاب اسلامی دشمنان را مستهلک کرده است
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد