Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ پايگاه اينترنتي راي اليوم نوشت: برخي کشورهاي اروپايي، مقامات رياض را از مخالفت خود با مصادره هر گونه دارايي شاهزادگان و بازرگانان سعودي که تحت عنوان «مبارزه با فساد»، در بازداشت به سر مي برند، آگاه کردند. اين موضوع، تحقق رؤياهاي محمد بن سلمان براي باز پس گيري صد ميليارد دلار را دشوار مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد بن سلمان ده ها تن از شاهزادگان، از جمله شاهزادگان رده اول مانند متعب بن عبدالله و وليد بن طلال و بيش از 150 تن از بازرگانان و وزراي سابق را به اتهام فساد بازداشت کرد و متعهد شد صد ميليارد (دلار) از اموالي را که گفته مي شود غارت شده است، بازگرداند.
وليعهد عربستان سعودي براي سيطره بر بيشتر دارايي هاي بازداشت شدگان در هتل ريتز کارلتون رياض، شرکت هاي داخلي و دارايي هايشان در خارج مانند سهام بانک ها و شرکت هاي بزرگ نقشه کشيد.
تيم هاي تحقيقاتي براي جلوگيري از هماهنگي بين بازداشت شدگان و اتخاذ مواضع يکدست، مانع از ارتباط آنها با يکديگر مي شوند. از اين رو، برخي بازرگانان و شاهزادگان از دارايي هاي خود گذشتند، زيرا تصور مي کردند ديگران نيز اقدامي مانند آنها انجام داده اند؛ اما پس از آن که متوجه شدند تعداد کساني که از دارايي هاي خود گذشته اند، کمتر از انگشتان يک دست است، با اين موضوع تعامل شديدتري داشتند.
برخي شاهزادگان و تجار با اعلام همه دارايي هاي خود در خارج يا امضاي صرف نظر کردن از اين دارايي ها به نفع مقامات عربستان، مخالفت مي کنند. از جمله شاهزداگاني که خواستار محاکمه علني هستند وليد بن طلال است.
در مقابل اين موضع گيري، رياض براي مشخص شدن دارايي هاي شاهزادگان، با برخي کشورهاي اروپايي از جمله فرانسه و انگليس نامه نگاري کرد و آنها را از صرف نظر کردن برخي شاهزادگان از اين دارايي ها به نفع عربستان، مطلع کرد.
اما سفارت هاي عربستان و فرستادگان ويژه اين کشور به برخي پايتخت هاي اروپايي مانند پاريس، برلين و لندن نتوانستند مقامات کشورهاي اروپايي را متقاعد کنند. به همين علت، فرانسه براي گفتگو با بازداشت شدگان، هفته گذشته نماينده ويژه اي به سوي آنها فرستاد. پس از آن که نماينده ويژه فرانسه نتوانست با تک تک شاهزادگان بلندپايه به صورت جداگانه ديدار کند، با همه آنها به صورت جمعي نشست برگزار کرد.
مقامات اروپايي مي گويند بدون محاکمه عادلانه، شفاف و علني، نمي توان دارايي هاي هيچ سرمايه گذار محلي يا خارجي را مصادره کرد. اما عربستان که کشوري غير شفاف است، فاقد اين مسئله است.
کساني که از قانون بين المللي و قوانين سرمايه گذاري مطلع هستند، تاکيد مي کنند دستيابي عربستان به سرمايه گذاري هاي شاهزادگان، بازرگانان و وزاري سابق در اروپا، محال است و تاکنون، فقط امارات عربي متحده درخواست عربستان درباره موضوع شبکه هاي «ام بي سي» را اجرا کرده است؛ اما برخي کشورهاي عربي ديگر مانند مغرب با خواسته هاي عربستان مخالفت کرده اند.
برخي کشورهاي عربي مانند مصر، عربستان و ليبي پس از بهار عربي نتوانستند اموالي را که زين العابدين بن علي، معمر القذافي و حسني مبارک سران حکومت هاي سرنگون شده تونس، ليبي و مصر قاچاق کردند، باز پس بگيرند. حال چگونه ممکن است عربستان بتواند اموال سرمايه گذاري شاهزادگان و بازرگاناني را که اتهام فساد را رد مي کنند، بازگرداند؟

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۴۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی

رئیس جمهور فرانسه ضمن اعلام آمادگی برای ایفای نقش بیشتر در زمینه دفاع مشترک اروپایی، بازدارندگی هسته‌ای را عنصری اجتناب ناپذیر در این راستا دانسته و خواستار بحث درباره نقش این تسلیحات در دفاع مشترک اروپایی شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که این کشور آماده کمک بیشتر به دفاع از اروپا است. به گفته وی بازدارندگی هسته‌ای که می تواند ارائه شود یک "عنصر اجتناب ناپذیر" است.

به این ترتیب امانوئل ماکرون، خواستار بحث درباره نقش سلاح های هسته‌ای در دفاع مشترک اروپا شده است. ماکرون در مصاحبه‌ای با گروه رسانه ای ابرا که روز شنبه منتشر شد، گفت: او می خواهد بحثی را آغاز کند که باید شامل دفاع موشکی، قابلیت های دوربرد و تسلیحات هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته‌ای آمریکایی در خاک خود دارند.

وی افزود: بیایید همه چیز را روی میز بگذاریم و به آنچه واقعاً قابل اعتماد از ما محافظت می کند، بنگریم. وی افزود: فرانسه آماده است بیشتر در زمینه دفاع از اروپا ایفای نقش کند. از زمان برگزیت، فرانسه تنها قدرت هسته ای در اتحادیه اروپا بوده است.

ماکرون پیش از این هم در سخنرانی روز پنجشنبه خود در دانشگاه سوربن پاریس خواستار تقویت دفاع اروپایی شده بود. مکرون گفت: اروپای ما فانی است، می تواند بمیرد و این بستگی به تصمیمات ما دارد. او خواستار دفاع «معتبر» اروپا شد. وی تاکید کرده بود که بازدارندگی هسته‌ای که فرانسه در اختیار دارد "یک عنصر اساسی دفاع از قاره اروپا" است.

رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، مدت هاست که توسعه صنعت هسته‌ای اروپا را ترویج می کند که شامل فرآوری اورانیوم نیز می شود. در فوریه 2022، او از چرخش در فرانسه به سمت گسترش مجدد انرژی هسته‌ای خبر داد و وعده ساخت تا 14 راکتور جدید را داد.

ماکرون این موضوع را با بیان اینکه انرژی هسته‌ای کم انتشار است و به تامین مستقل انرژی کشور کمک می کند، توجیه می کند. منتقدان خاطرنشان می کنند که فرانسه حدود نیمی از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه های هسته‌ای را از قزاقستان و ازبکستان وارد می کند.

بریتانیا و فرانسه تنها دو کشور اروپایی ناتو هستند که چنین سیستم های تسلیحاتی دارند. ماکرون پیش از این در سال 2020 به آلمان و دیگر شرکای اتحادیه اروپا پیشنهاد داده بود که درباره همکاری اروپا در زمینه بازدارندگی هسته‌ای صحبت کنند که تا کنون بی پاسخ مانده است.

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیمتماس تلفنی ماکرون و نتانیاهو درباره وضعیت منطقه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهادات اروپایی برای رونالدینیوی قطری‌ها
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • عربستان،بازیکنان اروپایی را شخم می‌زند!
  • موافقت وزیر اقتصاد عربستان با 5 پیشنهاد ایران
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی