Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@04:42:29 GMT

نقدینگی کشور در حال افزایش است

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۰۵۴۵۶

مجید گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: برخی از صاحب‌نظران اینچنین تحلیل می‌کنند که میانگین افزایش نقدینگی در 4 دهه گذشته و تا سال 90 حدود 18درصد بوده اما جهش یکباره نقدینگی از 574 تریلیون تومان در سال 92 به بیش از 1300 تریلیون تومان در پایان سال 95 رسیده که نشان از نابسامانی پولی در کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 هر سال حدود 31.5 درصد به نقدینگی کشور در این بازه زمانی نسبتا کوتاه افزوده شده که این امر دارای تبعات گسترده است.

وی افزود: کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ انواع ارزها اولین پیامد تصمیمات پولی اشتباه بوده است. از سوی دیگر با کاهش و افزایش‌های متعدد نرخ بهره میزان سپرده‌های بانکی هم دارای نوسانات گسترده‌ای بوده است.


اشتیاق دوباره مردم به سپرده‌های بانکی با سود بالا


این مدرس دانشگاه گفت: مردم مسلمان ما با اعتقاد کامل به دین مبین اسلام و آگاهی کامل از اینکه قرآن مجید در هشت آیه به صراحت ربا را محکوم کرده است، باز هم اشتیاق خود را به سپرده‌های بانکی با سود بالا نشان داده‌اند.

وی بیان کرد: هدایت نقدینگی جامعه به سمت سپرده‌های بانکی با افزایش غیر متعارف نرخ بهره مطابق نظریه استیگلیتز برنده نوبل اقتصاد در سال 2003 است اما خود وی هم اعتراف می‌کند که در همه‌ی اقتصادها این نظریه قابل اجرا نیست. در این شیوه برای مبارزه با تورم ناشی از افزایش نقدینگی تلاش می‌شود نرخ بهره بالا برده شود تا نقدینگی در بانک‌ها و موسسات مالی دپو شود اما این اقدام دارای دو پیامد ناگوار است.


فرار از یک تورم و پناه بردن به به دامان تورم دیگر 


گودرزی تصریح کرد: اول آنکه افزایش نرخ بهره باعث افزایش هزینه‌های تامین مالی می‌شود و در نهایت هزینه‌های تولید را و بهای تمام شده‌ی کالا را افزایش می‌دهد و این یعنی برای فرار از یک تورم به دامان یک تورم دیگر پناه بردن و این شیوه کاملا مخرب‌تر است، چون در تورم ناشی از نقدینگی تولید به صرفه و در تورم ناشی از افزایش هزینه‌های تامین مالی تولید به شدت تحت فشار قرار می‌گیرد.


شبیه شمشیر دو لبه در کارکرد اقتصادی نرخ بهره‌ بالا 


مدرس دانشگاه در رشته مدیریت مالی خاطرنشان کرد: در نرخ بهره‌های بالا کارکرد اقتصادی آن دقیقاً شبیه شمشیر دو لبه عمل می‌کند. یک لبه تولید را گران و در نتیجه باعث رکود و تورم می‌شود و یک لبه‌ی دیگر باعث جلوگیری از سرمایه‌گذاری خواهد شد، چون در این سیستم و تا زمانی که بانک‌ها سود بدون ریسک و بسیار بالا پرداخت می‌کنند، باید سود تولید بالاتر و صرف ریسک بالاتری داشته باشد اما عملاً این ممکن نیست زیرا جبران هزینه‌های مالی و صرف ریسک در غالب بالا بردن قیمت کالاها باعث کاهش مصرف می‌شود و بسیاری از فعالیت‌ها، اقتصادی بودن خود را از دست می‌دهند.


محروم شدن سرمایه گذاری داخلی با نرخ بهره بالا 


وی اظهار کرد: در حالی که تنها گزینه برای مبارزه با رکود- تورمی ‌اقتصاد ایران، فقط و فقط سرمایه‌گذاری است، متاسفانه اتفاق ناگوار افزایش سود سپرده‌های بانکی و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری است. افزایش نرخ بهره را به شایستگی می‌توان «تحریم سرمایه‌گذاری داخلی» دانست. اگر دقت کرده باشیم یکی از اولین تحریم‌های بین المللی هم تحریم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است، چون آنها به درستی دریافته‌اند که نرخ بهره بالا اقتصاد ایران را از سرمایه‌گذاری داخلی محروم کرده و مکمل خارجی آن هم باعث فلج شدن موتور محرک اقتصاد آن، یعنی تولید می‌شود و چون سرمایه‌گذاری بنیادی‌ترین بخش هر اقتصادی است و تقریبا تمام فعالیت‌های اقتصادی را شامل می‌شود، به عنوان اولین و مهمترین تحریم درنظر گرفته و اجرا شده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۰۵۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مدیران عالی وزارت تعاون و سازمان تامین اجتماعی از غرفه بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران، مدیرعامل بانک رفاه کارگران طی سخنانی در این بازدید برخی از دستاوردهای این بانک در سال‌های اخیر را تشریح کرد و گفت: حرکت در مسیر افزایش سودآوری از جمله این دستاوردها است. تلاش کردیم با توسعه اقدامات و ارائه خدمات متمایز و مطلوب بانکی به مشتریان نسبت به ارتقای سودآوری بانک رفاه کارگران اقدام و این بانک را به دومین بانک سودآور کشور تبدیل کنیم.  

 

دکتر اسماعیل للـه‌گانی به افزایش سرمایه بانک رفاه کارگران اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت مردمی سیزدهم سرمایه این بانک بسیار پایین و کمی بیش از ۲۳ هزار میلیارد ریال بود که عملاً به سمت صفر می‌رسید و قدرت پرداخت تسهیلات از سوی بانک در حال از بین رفتن بود که با اقدامات صورت گرفته این مشکل برطرف و شاخص بهبود یافت و سرمایه بانک به بیش از ۶۲۰ هزار میلیارد ریال رسید و در حال افزایش سرمایه ۹۰ میلیارد ریالی هستیم که جمعا به ۷۱۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد. 

وی انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار، ویژه سرمایه‌گذاری (خاص) در قالب طرح بانکداری اسلامی را به عنوان یکی دیگر از مهمترین دستاوردهای بانک رفاه کارگران در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: این اوراق با هدف حمایت از تولید ملی و در راستای تامین مالی طرح‌های مختلف اقتصادی (تولیدی، ساختمانی و خدماتی) بر اساس ضوابط و مقررات بانک مرکزی منتشر می‌شود.

 

مدیرعامل بانک رفاه کارگران به افزایش بهره‌وری این بانک در سال‌های اخیر اشاره کرد و از این مهم به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای بانک نام برد و گفت: سازمان مدیریت صنعتی هر ساله 500 شرکت برتر کشور را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و جای بسی خرسندی است که در آخرین ارزیابی این سازمان که نتایج آن اواخر سال گذشته اعلام شد، بانک رفاه کارگران در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری رتبه نخست در شاخص بهره‌روی کل عوامل (TFP) را به دست آورد و نشان می‌دهد که بهره‌وری در بانک افزایش پیدا کرده است. در شاخص فروش نیز رتبه دوم را کسب کردیم که نشان‌دهنده افزایش بسیار خوب عملیات و ظرفیت بانک است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازدید مدیران عالی وزارت تعاون و سازمان تامین اجتماعی از غرفه بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • کنایه سنگین به دولت رئیسی؛ ژست کنترل تورم نگیرید، نتوانستید
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد 
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است