Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:47:42 GMT

اين گونه به رختخواب نرويد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۱۲۲۸

اين گونه به رختخواب نرويد

خبرگزاري آريا -

اگر چه در ماجراي خواب، شاهد تفاوتهاي فردي چشم گيري هستيم ولي چرخه خواب- بيداري با افزايش سن، خيلي تغيير مي كند به اين شکل که طول دوره هاي خواب رفته رفته بيشتر و بيشتر مي شود ولي مقدار کل خواب...
خواب!!!! ما در طول زندگي خود همواره با اين بازسازي سر و کار داريم، در آن دخل و تصرف مي کنيم، از آن استقبال مي کنيم و آن را جز ضروري زندگي خود مي دانيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه در ماجراي خواب، شاهد تفاوتهاي فردي چشم گيري هستيم ولي چرخه خواب- بيداري با افزايش سن، بسيار تغيير مي كند به اين شکل که طول دوره هاي خواب رفته رفته بيشتر و بيشتر مي شود ولي مقدار کل خواب کم مي شود براي مثال کل مدت خواب از 16 ساعت در شبانه روز براي نوزادان(که در آن طولاني ترين دوره خواب 2-4 ساعت است) به تقريبا 10 ساعت خواب در طول روز در 10 سالگي و 8 ساعت خواب در طول شبانه روز در 18 سالگي تقليل مي يابد. در هر حال طول دوره خواب هر قدر هم که باشد همه افراد احتمالا حداقل در يک دوره کوتاه زندگي خود دچار مشکلات خواب مي شوند که رايج ترين آنها مشکل بي خوابي است. بي خوابي همانند هر مشکل ديگري دليل دارد. بنابراين اگر علت را پيدا کرده و درمان کنيم، مشکل ساده تر حل خواهد شد. گاهي فقط کافي است تغييرات کوچکي در روش و عادات شبانه افراد داده شود و اين به خودي خود بي خوابي را برطرف خواهد کرد.
اگر بخواهيم تقسيم‌بندي کلي بکنيم، يک علت خيلي بزرگ بي خوابي فشار عصبي است که مي‌تواند، حتي بي‌خوابي حاد ايجاد کند. مثلا، فردي که خبر ناخوشايندي شنيده ‌يا اتفاق خيلي بدي برايش افتاده، ممکن است بعد از يک هفته دچار بي‌خوابي شود و در اينجا استرس عامل اصلي است.
اگر چه در ماجراي خواب، شاهد تفاوتهاي فردي چشم گيري هستيم ولي چرخه خواب- بيداري با افزايش سن، بسيار تغيير مي كند
يکي از نصيحت هاي قديمي و معروف به افراد اين بوده و هست که " هرگز با عصبانيت به رختخواب نرويد!." بسياري از افراد دوست دارند بفهمند چرا اين مطلب اين قدر مهم است و چرا چاره کردن اين مشکل بسيار بهتر از خوابيدن با عصبانيت است. در ادامه به بررسي برخي دلايل آن مي پردازيم:
* به خوبي قادر به خوابيدن نخواهيد بود. واقعيت اين است که علاوه بر اثراتي که عصبانيت مي تواند بر روابط افراد داشته باشد اثرات منفي فراواني روي بدن شما خواهد گذاشت. عصبانيت مي تواند باعث کاهش سلامتي شما گردد بويژه اگر شما کمبود خواب و يا خواب ناقص داشته باشيد. يکي از بدترين اثرات عصباني به رختخواب رفتن اثرات فيزيکي است که مي تواند بر روي بدن افراد داشته باشد. با نداشتن خواب کامل سيستم ايمني بدن دچار مشکل مي شود. اگر استرس داشته باشيد، که در اغلب مشاجره ها اين طور است، سيستم ايمني دچار خلل مي شود بنابراين احتمال بيمار شدن شما افزايش خواهد يافت و توانايي ذهني و قدرت تمرکزتان کاهش خواهد يافت به عبارت ديگر با عصبانيت خوابيدن نه تنها براي زندگي زناشويي تان مضر است بلکه سلامتي جسمي و روحي شما، شغلتان و ديگر جنبه هاي زندگي شما را تحت تاثير قرار خواهد داد.
اين گونه به رختخواب نرويد!!!!!
* گاهي اوقات عصباني به رختخواب رفتن باعث مي شود در فکر فرو رويد و در مشکل تان متوقف شويد. وقتي با عصبانيت به رختخواب برويد شرايط و وضعيت را طوري براي خود مهيا خواهيد کرد که تا آخر هفته دچار بد خلقي باشيد. زيرا بجاي آنکه مشکل را حل کنيد آن را درون خود نگه داشته ايد که مرتبا شما را بيشتر و بيشتر نگران خواهد کرد، به فکر فرو خواهد برد و در درون شما جنبه دائمي و هميشگي خواهد يافت.
گاهي اوقات تمرکز بر روي يک مشکل باعث بد تر شدن اوضاع مي شود. هر چه در آن فرو مي رويد چيزهاي جزيي و بي ارزش بيشتري به نظرتان مهم و با اهميت خواهد شد. چون روي اين مشکل متوقف شده ايد، موضوعات ديگر جنبه حياتي پيدا مي کنند. به عنوان مثال اگر شما بخاطر اين که شوهرتان براي شما به اندازه کافي وقت ندارد از دست او عصباني هستيد و شما قادر به حل اين مشکل نيستيد بعد يک دفعه جوراب هاي کثيف شوهرتان را کف اتاق مي بينيد. اين موضوع جزيي به يک مشکل بزرگ تبديل مي شود و در ذهن شما به شکل " او هرگز به من کمک نمي کند"، "او بيش از حد بي نظم است"، "انتظار دارد هر کاري حتي جمع کردن جورابش را من انجام دهم" و ... تداعي خواهد کرد.
* عصبانيت در هنگام خواب، بدن تان را مملو از تنش مي کند. وقتي عصباني مي خوابيد معمولا بدن تان پر از تنش خواهد بود که اين خود مي تواند علت بسياري از بيماري ها باشد و اثرات منفي ان هم جنبه جسمي و هم روحي خواهد داشت.
وقتي عصباني مي خوابيد معمولا بدن تان پر از تنش خواهد بود که اين خود مي تواند علت بسياري از بيماري ها باشد و اثرات منفي ان هم جنبه جسمي و هم روحي خواهد داشت
حال سوال اين است که چطور مي توانيد مشکلات تان را قبل از خوابيدن حل کنيد؟
فقط گوش دهيد: منظور از گوش دادن يکجا نشستن و وانمود به گوش دادن و يا مترصد گفتن جمله مد نظر خود در مخالفت با طرف مقابل و يا توضيح عقايد و نظرات خود نيست بلکه به مفهوم آمادگي و داشتن ذهني باز براي شنيدن نظرات ديگران است که ممکن است کاملا مخالف نظر شما باشد.
صحبت کنيد: وقتي گوش مي دهيد قادر به مشارکت نيز خواهيد بود. براي شما مهم است که بتوانيد هر دو جنبه موضوع را بحث کنيد. اگر نياز داريد که صحبت نماييد اين کار را انجام دهيد اما به خاطر داشته باشيد که افراد به شما احترام گذاشته و شما را در نظرات شان سهيم کرده اند پس شما هم اين گونه باشيد.
اهل سازش و گذشت باشيد: به دنبال راهي باشيد که براي هر دو نفر شما مناسب باشد. از گفتن آنچه در ذهن داريد نترسيد اما فقط شنونده حرف هاي خود نباشيد بلکه به دنبال يافتن نکات مشترک در حرف هاي خود و طرف مقابل تان باشيد تا مشکل زودتر حل شود.
منبع:بخش خانواده ايراني تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۱۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید

به گزارش خبرآنلاین، وقتی تا دیروقت بیدار می‌مانید، به مغز، قلب، روده‌ها، کلیه‌ها و کبدتان آسیب می‌رسانید. طبق توصیه بنیاد ملی خواب امریکا، مدت زمان خواب ایده آل برای بزرگسالان ۷ تا ۹ ساعت است. کم‌خوابی می‌تواند به عملکردهای داخلی و حتی اندام‌های بدن آسیب برساند و منجر به ایجاد انواع بیماری‌ها شود:

۱. مشکلات مغزی

براساس مطالعات، بیدار ماندن طولانی، سلول‌های مغز را از بین می‌برد. خواب کافی برای بهبود عملکرد یادآوری و حافظه بسیار مهم است. کم‌خوابی و بی‌خوابی در طول شب، ریسک ابتلا به زوال حافظه و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

۲. افزایش فشار خون

افرادی که شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند یا کمتر از ۵ تا ۶ ساعت می‌خوابند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. کمبود خواب، اثرات استرس را بر بدن تشدید می‌کند که این شرایط با افزایش فشار خون، ضربان قلب بالا و التهاب همراه است.

۳. چاقی

کم‌خوابی باعث ایجاد عدم تعادل هورمونی در بدن و در نهایت باعث پرخوری و افزایش وزن می‌شود.

۴. دیابت

کمبود خواب، عملکرد بدن برای پردازش گلوکز و میزان انسولین تولیدشده توسط بدن را مختل می‌کند. از همین رو، کم‌خوابی و بی‌خوابی یک ریسک‌فاکتور مهم در ایجاد دیابت نوع ۲ به شمار می‌آید.

۵. سرطان

بر اساس مطالعات، نداشتن خواب کافی شبانه، خطر رشد سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. هم‌چنین خواب ناکافی با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات مرتبط است.

بیشتر بخوانید:

چرا صبح‌ها با سردرد از خواب بیدار می‌شویم؟/ ۸ دلیل مهم

منابع: medium ، health

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900550

دیگر خبرها

  • با این پنج توصیه متخصصان راحت‌تر بخوابید
  • کاشت مو بدون جراحی با خواب طبیعی
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • آسیب های بی خوابی و شب بیداری
  • ۳ تا تکنیکی که با آن در طول خواب می‌توانید حافظه تان را تقویت کنید (فیلم)
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی
  • فیلم| هر جا که باشید، این مرسدس بنز به دنبال شما می‌آید!
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • در طول روز چرت بزنیم یا نه؟
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید