سیمرغ بهترین موسیقی فیلم به چه کسی میرسد؟ +تصاویر
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۱۵۸۲
طراحی و ساخت موسیقی همواره یکی از مهمترین سیمرغهای جشنواره را به خود اختصاص داده است. سیمرغی که برای هر موسیقیدان نقطه عطفی در کارنامه اش محسوب میشود.
خبرگزاری میزان: طراحی و ساخت موسیقی همواره یکی از مهمترین سیمرغهای جشنواره را به خود اختصاص داده است. سیمرغی که برای هر موسیقیدان نقطه عطفی در کارنامه اش محسوب میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کمتر از دو ماه به آغاز برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مانده و با آغاز رسمی کار هیات انتخاب این جشنواره پیش بینیها برای حضور هنرمندان در بزرگترین رویداد سینمایی کشور آغاز شده است.
طراحی و ساخت موسیقی همواره یکی از مهمترین سیمرغهای جشنواره را به خود اختصاص داده است. سیمرغی که برای هر موسیقیدان نقطه عطفی در کارنامه اش محسوب میشود.
سال گذشته "کریستوف رضاعی" برای طراحی و ساخت موسیقی فیلم "نگار" به کارگردانی "رامید جوان" توانست سیمرغ بلورین سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را به خانه ببرد و باید دید آیا امسال میتواند برای نخستین بار از سیمرغ خود دفاع کند یا نه.
به همین مناسبت به رکورداران دریافت و نامزدی بهترین موسیقی متن فیلم در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر نگاهی انداخته که به شرح زیر است:
محمدرضا علیقلی
علیقلی موسیقی متن بیش از ۱۴۰ فیلم و سریال را آهنگسازی کرده که برای فیلمهای خیلی دور، خیلی نزدیک به کارگردانی رضا میرکریمی، نرگس به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، قدمگاه به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور و دو فیلم امکان مینا به کارگردانی کمال تبریزی و دختر به کارگردانی رضا میرکریمی چهار بار برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم از جشنواره بینالمللی فیلم فجر شده است.
وی با ۱۵ بار نامزدی برای کسب سیمرغ بلورین جشنواره رکورددار این بخش محسوب میشود و باید دید آیا امسال هم میتواند به ویترین افتخارات خود اضافه کند یا نه.
مجید انتظامی
انتظامی تاکنون بیش از ۸۰ موسیقی فیلم نوشتهاست و از پرکارترین آهنگسازان سینمای ایران بهشمار میآید. از آثار دیگرش حدود ۱۰ موسیقی صحنهای میباشد که در اجرای بعضی از آنها به عنوان نوازنده حضور داشتهاست.
وی در دانشکدهٔ موسیقی دانشگاه هنر نیز به تدریس پرداختهاست و داوری بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را نیز عهدهدار بودهاست.
او از دههٔ ۱۳۵۰ برای بیش از ۸۰ اثر سینمایی موسیقی متن نوشتهاست و با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلمهای بای سیکل ران، روز واقعه، آژانس شیشهای و دیوانهای از قفس پرید مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برندهٔ بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر میباشد.
حسین علیزاده
وی از چهرههای تحسینشده موسیقی فیلم در ایران به شمار میآید و آثاری، چون دلشدگان، گبه، زشت و زیبا، زمانی برای مستی اسبها، لاکپشتها هم پرواز میکنند، آواز گنجشکها و ملکه از ساختههای اوست.
وی با کسب ۴ سیمرغ بلورین برای فیلمهای گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشکها و ملکه، مشترکاً به همراه مجید انتظامی و محمدرضا علیقلی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر میباشد.
ناصر چشم آذر
چشم آذر در ۱۲ سالگی به همراه پدرش وارد ارکستر آذربایجانی رادیو ایران شد. در ۱۳ سالگی جایزه ویژه موسیقی را در مقطع دبیرستانی بهخاطر نواختن آکاردئون دریافت نمود. در ۱۷ سالگی رهبری کنسرت ترتیب داده شده در سفارت ایران در عراق را برعهده میگیرد.
وی تاکنون سه بار توانسته تا سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم را برای آثاری همچون چشم شبطان، هامون و فیلم خاطره ساز "خواهران غریب" از آن خود کند. چشم آذر با پنج نامزدی برای کسب سیمرغ در جایگاه چهارم رکورداران قرار دارد.
فخرالدینی یکی از پرافتخارترین آهنگسازان در جشنواره فیلم فجر محسوب میشود. وی تاکنون چهار بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده و از این میان سه بار این جایزه را به خانه برده است.
وی علاوه بر فعالیت در زمینه موسیقی فیلم و ارکستر سمفونیک تهران ساخت اثری ماندگار همچون موسیقی "سریال امام علی (ع) " را در کارنامه خود دارد.
وی یکی از معدود موسیقیدانهایی بوده که توانسته در دوره متوالی پنجم و ششم فجر برای دو فیلم "گزارش یک قتل" و "پرستار شب" سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کند.
کارن همایون فر
همایون فر نام آشناترین موسیقیدانان این روزهای سینمای ایران است. وی سال گذشته موسیقی متن فیلم "خفه گی" را ساخت که یکی از شانسهای اصلی سیمرغ محسوب میشد.
وی تاکنون برای بیش از هفتاد فیلم و سی سریال تلویزیونی موسیقی متن ساخته است. او در سالهای ۱۳۸۶ و ۸۷ در جشن خانهٔ سینما برای فیلمهای «ژانیگهل» (جمیل رستمی) و «خاک آشنا» (بهمن فرمانآرا) تندیس بهترین موسیقی متن را دریافت کردهاست.
همایون فر در سال ۱۳۸۷ برای موسیقی فیلم «زادبوم» (ابوالحسن داوودی) و ۱۳۸۹ برای فیلم «جرم» (مسعود کیمیایی) سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کردهاست.
در این میان نمیتوان از نسل تازه موسیقی فیلم ایران به راحتی گذشت. "بهزاد عبدی"، "کریستف رضاعی"، "ستار اورکی"، "پیمان یزدانیان"، "فردین خلعتبری" و "کامبیز روشن روان" از جمله نامهایی هستند که هر سال با حضور خود تنور کسب سیمرغ بهترین موسیقی فیلم را داغتر کرده اند.
منبع: فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۱۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«ایساتیس» پرمخاطبترین فیلم هنر و تجربه شد
به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بینالمللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بینالملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنوارههای خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.
موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستانهاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور و همچنین فیلمهای سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلمهای کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گستردهای در شهرهای مختلف به ارمغان میآورد.
داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قناتها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو میکند و صدایی است شاعرانه و قصهگو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامینژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت میشود.
«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المانهای آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیهکننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.