Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@03:41:20 GMT

خوانا سازی مسیر گردشگری شهر ساسانی بیشاپور

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۱۹۹۳

محمد رضا معینی بر ضرورت تعریف مسیر گردشگری در این سایت تاریخی تاکید کرد و گفت: طراحی و اجرای این مسیر در واقع بازدید گردشگران را از سایت ساسانی (شهر) بیشاپور آسان تر می کند.
به گفته وی، با اجرای این طرح، بازدید کنندگان به صورت کاملاً حرفه ای و اصولی نه تنها با ابنیه و آثار تاریخی این شهر بلکه با پیدایش، معماری و تزئینات بنا نیز آشنا خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه با اشاره به شناسایی 13 رشته قنات در این شهر گفت: در شهر بیشاپور 13 رشته قنات وجود دارد که 3 رشته قنات فعال است اما تا کنون چشمه و یا مادرچاهی در این شهر یافت نشده است و به احتمال زیاد این رشته قنات ها، کانال های آبرسان بوده که با توجه به قدمت و تکنیک استفاده شده معماران، قدمت آن به دوره ساسانیان برمی گردد.
وی با اشاره به این که گردشگران می توانند کانال های هدایت آب ساسانیان را در این شهر ببینند، افزود: این کانالها از قسمت شمال که به رودخانه شاپور متصل می شود به سمت ضلع جنوبی شهر که به فضای سبز و باغ ها می رسد، امتداد دارد و با طراحی مسیر گردشگری که هم اینک تعریف شده، گردشگران می توانند با این سیستم آبرسانی هم آشنا شوند.
وی ادامه داد: بیشاپور از یک سو به کوه، دژی طبیعی برای حفاظت از شهر و از سوی دیگر به رودخانه محصور شده و اطراف آن را بارو و خندق فرا گرفته و شهر در سال 260 میلادی بنا شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون اضافه کرد: از بافت شهر چنین پیداست که زندگی محله ای در این شهر معمول بوده و هر محله ای حدودی معین داشته است. شهر مانند بیشتر شهرهای امروزی ایران دارای دو خیابان اصلی بوده که در مرکز شهر همدیگر را قطع می کردند. مصالح بکار رفته در بناهای شهر قطعه سنگ های نتراشیده، قلوه سنگ، آجر و خشت با ملاطی از گچ و ساروج است. کاخ ها در سمت شرقی شهر بنا شده بودند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون در ادامه این گفت و گو از به پایان رسیدن پرونده مرمتی بازار سرپوشیده شهر کازرون خبر داد و گفت: این بازار تاریخی از 3 راسته بازار تشکیل شده که راسته (بازار) شاه حمزه متعلق به دوره صفویه است و بازار برادران و بازار ابافتح نیز قدمت قاجاری دارد.
به گفت معینی، این بازارها همگی با شماره ثبت جداگانه در فهرست ملی جای گرفته و هم اینک نیز مرمت آن ها به پایان رسیده است.
وی در ادامه یادآور شد: بازارهای کازرون جزو 10 بازار سرپوشیده و تاریخی کشور است که همچنان کاربری خود را حفظ کرده و هم اینک نیز به جاذبه گردشگری شهرستان تبدیل شده است.

 

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۱۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در مسیر نهضت مسکن سازی برای محرومان دهاقانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ رئیس سازمان بسیج سازندگی استان اصفهان در این مراسم گفت: در استان ۳۴۰۰ گروه جهادی در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، آموزشی و اشتغال در حال فعالیت هستند که گام‌های مثبتی برای محرومیت زدایی برداشته اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


سرهنگ حسن عجمی افزود: امروز شاهد هستیم سپاه حرکت‌های مطلوبی در کنار دستاورد‌های دفاعی، نظامی وفرهنگی در زمینه‌های خدمت رسانی به مردم همراه با گروه‌های جهادی دنبال می‌کند.

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۰۷ میلیاردی پروژه دفع آب‌های سطحی در بافت تاریخی یزد
  • شلختگی در شهرسازی کشور مشهود است/ تکلیفمان روشن نیست
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • ادعای هدایت روان آب‌ها به قنات‌های متروکه یزد صحت ندارد
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری
  • ثبت ۲۵۵ هزار قرارداد اجاره در سامانه «خودنویس»
  • گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم
  • در مسیر نهضت مسکن سازی برای محرومان دهاقانی