Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@19:27:31 GMT

راز نمازهاي طولاني پيامبراكرم(ص) چه بود

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۴۰۰۳

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پايگاه اطلاع رساني حج نوشت: نقش و اهميت نماز در دين نشان دهنده عظمت و استحكام اين حبل متين و ريسمان استوار ميان زمين و آسمان است. ريسمان ديگر اعمال ارزشي براي صعود انسان به افق بلند سعادت كافي نيست، ولي نردبان نماز، افزون بر آن كه به تنهايي وسيله عروج است، مي‌تواند ثقل و سنگيني بقيه اعمال را نيز متحمل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا اخوي كارشناس مركز تخصصي نماز در كتاب «ثانيه‌هاي انس» يكي از مهم‌ترين راهكارهاي انس با نماز و چشيدن لذت نمازگزاري را تقويت خداباوري و دلدادگي مي‌داند و در خصوص دومين راهكار انس با نماز مي‌نويسد:

يكي از ويژگي‌هاي بارز انسان، فقر ذاتي و نيازمندي هميشگي او نسبت به خالق هستي است، به فرموده پروردگار «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَي اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ»؛ شما به خداوند نيازمند هستيد و او از شما بي نياز است.

حال كه او «غني» است كه هست، «غني» و هيچ نياز و احتياجي ندارد، امر، فعل و رهنمود او، به جز حكمت و كرم به مخلوق نيست.

*زبان حال مخلوق

همه انسان‌هايي كه با حقيقت وجود خود آشنا هستند، نياز خود را مي‌دانند و موظف به سپاسگزاري و تشكر از كسي كه به آنان نعمت و تحفه‌اي عطا كرده مي‌دانند و اين قدرشناسي نوعي زبان حال است كه نشانگر لياقت هديه گيرنده است..

اين قدرشناسي و درخواست تداوم عنايت، زماني رنگ جدي‌تري به خود مي‌گيرد كه همه چيز انسان وابسته به او باشد و بر پايه عنايات و توجهات او قرار داشته باشد.

خدايي كه ولي نعمت ماست و هرچه داريم از لطف و عنايت و احسان اوست و همه جيره خوار خوان كَرَم او هستند و اگر لحظه و آني دست عنايت خويش را از سر بندگان بردارد، همه به فلاكت و بدبختي خواهند افتاد.

فضل خداي را كه تواند شمار كرد؟/ يا كيست آنكه شكر يكي از هزار كرد؟...

الوان نعمتي كه نشايد سپاس گفت/ اسباب راحتي كه نشايد شمار كرد

*تلألؤ قرآن

سوره‌هاي فراواني همانند «الرّحمن» و «روم» پر است از ياد آلا و نعمت‌هاي الهي «قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللهُ»؛ بگو چه كسي از آسمان‌ها و زمين روزي‌تان مي‌دهد؟ بگو: خدا! (سوره سبا، آيه 24).

سخن نهايي را خداوند در اين آيه بيان كرده است: «وَ إِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا»؛ و اگر نعمت‌هاي خدا را بشماريد، هرگز نمي‏توانيد آن را احصا كنيد، خداوند غفور و رحيم است.

اميرمؤمنان(ع) در ناتواني انسان از حمد خدا و شمارش نعمت‌هايش مي‌فرمايد: «اَلْحَمْدُلِلَّهِ اَلَّذِي لاَ يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ اَلْقَائِلُونَ وَلاَ يُحْصِي نَعْمَاءَهُ اَلْعَادُّونَ»؛ خداوندي را سپاس كه گويندگان هرگز به كنه مدح و ثناي او نمي‌رسند و شمارندگان، نعمت‌هاي او را نمي‌توانند بشمارند».

مهرباني و لطف و كرم الهي، از زبان مبارك امام عارفان امام حسين(ع) شنيدني است: «مرا نشو و نما دادي و پيش از اين نيز بـه من مهر ورزيدي، به وسيله رفتار نيكويت و نعمت‌هاي شايانت كه پديد آوردي خلقتم را از مني ريخته شده و جايم دادي در سه پرده تاريكي (مشيمه و رحم و شكم) ميان گوشت و خون و پوست و گـواهـم نساختي در خلقتم و واگذار نكردي به من چيزي از كار خودم را سپس بيرونم آوردي بدانچه در علمت گذشته بود، از هدايتم به سوي دنيا خلقتي تمام و درست و در حال طفوليت و خردسالي در گهواره محافظتم كردي و روزيم دادي از غذاها شيري گـوارا و دل پرستاران را بر من مهربان كردي و عهده‌دار پرستاريم كردي مادران مهربان را و از آسيب جنيان نگهداريم كردي و از زيادي و نقصان سالمم داشتي، پس برتري تو اي مهربان و اي بخشاينده.

*نماز و حس نيازمندي

اقامه نماز نوعي قدرشناسي به درگاه خالق كريمي است كه لحظه به لحظه عنايتش را بر ما مستدام مي‌دارد و انسان با عبادت خود، ضمن سپاسگزاري از نعمت‌هاي موجود، جبهه شكر به درگاه الهي مي‌سايد، از اين رو در حالات پيامبر گرامي(ص) مي‌خوانيم كه آن قدر براي نماز و عبادت مي‌ايستاد كه پاهايش ورم مي كرد، آن قدر نماز شب مي‌خواند كه چهره‌اش زرد مي‌شد، به آن حضرت عرض شد: چرا خود را اين گونه زحمت مي‌دهي؟

حضرت در پاسخ فرمود: «افلا اكون عبداً شكوراً»؛ آيا بنده سپاسگزار خدا نباشم؟!

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۴۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی ۶۸ روستای قزوین از نعمت گاز طبیعی

علی حجتی‌پور مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین گفت: تعداد مشترکین گاز طبیعی در استان بیش از ۴۹۳ هزار مشترک است که در حال حاضر ۶۶۵ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.

وی با بیان اینکه ۴۶۰ کیلومتر شبکه‌گذاری گاز در سال گذشته انجام شد و هم اکنون هشت هزار و ۳۷۴ کیلومتر شبکه‌گذاری در استان وجود دارد، عنوان کرد: بیش از ۱۶ هزار و ۹۰۰ مشترک سال گذشته در شبکه گازرسانی قرار گرفتند که معادل ۱۱ درصد کل سنوات قبل از این دولت بود.

حجتی پور اضافه کرد: گازکشی به ۲۰۶ واحد صنعتی استان قزوین در سال گذشته نیز با هدف تامین انرژِی تولیدی سبب شد تا شمار مشترکین صنعتی استان به چهار هزار و ۳۰ واحد برسد.

به گفته این مسئول، گاز مصرفی استان در سال گذشته حدود پنج میلیارد متر مکعب بود که از این مقدار سهم نیروگاه شهید رجایی ۲ میلیارد و ۶۸ هزار متر مکعب است.

وی بیان کرد: طبق مصوبه ابلاغی ریاست جهوری در سال گذشته برای لوله‌کشی رایگان گاز منزل حدود ۴۶۰ مددجو با صرف حدود ۳۰ میلیارد ریال اعتبار اقدام شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین، از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون بیش از یک هزار و ۱۵۰ اشتراک پذیری رایگان برای مددجویان نهاد‌های حمایتی صورت گرفته که تعداد مددجویان خدمت گرفته از مجموعه را به بیش از ۶ هزار ۹۰۰ نفر می‌رساند.

حجتی پور همچنین اضافه کرد: در سال گذشته ۴۵۲ واحد موتورخانه با ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبار نیز در سطح استان بهینه‌سازی شده که یکی از دستاورد‌های مهم در حوزه مصرف بهینه انرژی محسوب می‌شود.

این مسئول ادامه داد: گازرسانی به شهرک نودهک با بیش از ۹۵ میلیارد ریال، شهرک عظیمیه بیش از ۲۳۵ میلیارد ریال، شهرک صنعتی کوهین و اجرای خطوط تقویتی ۲۰ اینچ البرز و قزوین به ترتیب و بیش از ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار از مهم‌ترین اقدامات شرکت گاز استان در سال گذشته بود.

حجتی پور همچنین طرح‌های طراحی و ساخت دستگاه عیب‌یاب پوشش pcmx، طراحی و ساخت کنتور بر پایه نوسانگر سیالی، پروژه تجاری‌سازی نشت‌یابی با پهپاد، پروژه مطالعه و بررسی تکنولوژی نوین صنعت گاز، تجاری سازی ۲۲ محصول فیلتر ترکیبی المنتی - سیکلونی و دستگاه تشخیص محل گرفتگی لوله و بررسی و مطالعه تکنولوژی‌های نوین صنعت گاز را از جمله طرح‌های پژوهشی صورت گرفته توسط شرکت گاز استان در سال گذشته برشمرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین اضافه کرد: سه پروژه پژوهشی سنتز پوشش شفاف عایق - شبیه‌سازی کنتور بر پایه نوسانگر سیالی و یک مورد پایان نامه دکتری سنتز ترکیبات آلی از ضایعات پلاستیکی نیز در سال گذشته با نتایج عالی خاتمه یافت و نتایج آن هم‌اکنون مورد استفاده کارشناسان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • (عکس) روبوسی کاظم صدیقی و وزیر ارشاد در نماز جمعه
  • (ویدیو) صف طولانی اصفهانی‌ها برای سروش صحت
  • آسمانی شدن پدر شهید در تالش
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • مشکلات کارگران از سر راهشان برداشته شود
  • ذخیره ۲ میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج
  • بهره مندی ۶۸ روستای قزوین از نعمت گاز طبیعی
  • پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت
  • ویدیو/ چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟
  • شکرگزاری در کلاس ریاضی