Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@10:35:23 GMT

اپیدمی آنفلوآنزا در شهرضا تا ۲ ماه دیگر ادامه داد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۶۷۹۹

اپیدمی آنفلوآنزا در شهرضا تا ۲ ماه دیگر ادامه داد

رییس مرکز بهداشت شهرضا، گفت: اپیدمی آنفلوانزای فصلی از آذر ماه سال جاری آغاز شده و احتمالا تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شهرضانیوز؛ آنفلوانزا یک بیماری ویروسی بسیار مسری عفونی و تنفسی ناشی از آلودگی با ویروس آنفلوانزا است و به سرعت می تواند، از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها شاهد افزایش موارد ابتلا به این بیماری در شهرضا هستیم، به همین دلیل، برای آگاهی از علائم خطر، راه‌های ابتلا و شیوه پیشگیری از آن و همچنین وضعیت شهرضا از نظر شیوع این بیماری با سید حجت الله موسوی، رییس مرکز بهداشت شهرستان شهرضا گفت و گویی داشته ایم.

علائم اولیه ابتلا به بیماری آنفلوآنزا چیست؟

هر فرد با شروع ناگهانی تب بیشتر از 38 درجه سانتیگراد دهانی  و سرفه یا ناراحتی گلو  به همراه چند علامت از علایم خستگی، لرز، ضعف، درد عضلانی ،  ناراحتی گلو، قرمزی مخاطات و تماس با فرد مشکوک به آنفلوانزا را در خود مشاهده کرد به شرط اینکه تشخیص دیگری مطرح نباشد باید نسبت به ابتلا به این بیماری احساس خطر کند.

 

دوره سرایت این بیماری از فردی به فرد دیگر چه مدت است؟

از یک روز قبل از بروز علایم تا هفت روز بعد از آن؛ این دوره در کودکان زیر پنج سال و بیماران با ضعف ایمنی طولانی تر می شود.

علائم بالینی و نشانه های ابتلا فرد به آنفلوانزا چیست؟ 

این علامت ها شامل تب، سردرد، سرفه، گلودرد و اسهال واستفراغ در صد قابل توجهی از افراد آلوده ، آبریزش یا گرفتگی بینی ، بدن درد، لرز و احساس خستگی هستند.

وضعیت شیوع این بیماری در شهرضا چگونه است؟

اپیدمی آنفلوانزای فصلی، از آذر ماه سال جاری آغاز شده و احتمالا تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

راههای انتقال این بیماری چیست؟

شایع ترین راه انتقال ویروس به صورت فرد به فرد به واسطه قطرات تنفسی بزرگ است  یعنی سرفه یا عطسه فرد بیمار؛ انتقال از طریق قطرات تنفسی بزرگ نیازمند تماس نزدیک بیمار و فرد سالم است چون این قطرات به صورت معلق درهوا باقی نمی مانند و عموماً فاصله ای کمتر از یک متر را طی می کنند.

انتقال از طریق سطوح آلوده به قطرات تنفسی آلوده نیز روش احتمالی دیگری برای سرایت است.احتمال انتقال عفونت از راه هایی مانند اشک یا بزاق هنوز نامشخص است اما تمام ترشحات تنفسی ومایعات بدن بیماران آلوده بطور بالقوه آلوده کننده و بیماریزا تلقی می شود.

آنفلوآنزا از راه دهان و بینی منتقل می شود چون یک بیماری مجاری تنفسی است ، همچنین انتقال انسان  به انسان مى تواند اتفاق بیفتد.

انتقال انسان به انسان اساساً رو در رو و به وسیله سرفه کردن یا عطسه انسانها ی آلوده با ویروس آنفلوانزا اتفاق می افتد. با دست زدن به چیزهایی که  با ویروس‌هاى آنفلوانزا آلوده است و سپس دست زدن به دهانشان ممکن است آلوده بشوند.

بیشترین امکان آلودگی محیطی در وسایلی است که به نحوی با دست و صورت انسان در تماس هستند همانند دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده  پله ها، بالشت و ملافه، اسباب بازی ها ، وسایل آشپزی و آشپزخانه و سایل عمومی که مورد استفاده مشترک هستند همانند اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده.

لازم است که پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک دست و صورت خود را با آب و صابون شستشو دهیم.

آیا آنفلوآنزا برای بیماری خاصی خطر جانی را افزایش می دهد؟

بله؛ سن بالای 65 سال، کودکان زیر 10 سال، زنان باردار، افراد دچار بیماری طبی مزمن ریوی-کلیوی- قلبی، افراد دچار نقص ایمنی ، افراد با سن کمتر از 19 سال که به هردلیل آسپیرین به مدت طولانی مصرف نمایند، بیماران مبتلا به سرطان فعال، مبتلایان به نارسایی مزمن کلیه، بیماریهای کبدی شامل سیروز کبدی، بیماری دیابت کنترل نشده، هموگلوبینوپاتی به ویژه تالاسمی و کم خونی داسی شکل و مصرف کنندگان داروهای سرکوب گر  ایمنی و استروئیدهای سیستمی و افرادیکه قادربه دفع ترشحات تنفسی نیستند نظیر بیماران دارای ضایعات نخاعی در شمار اینگونه از بیماران قرار دارند.

داروی خاصی برای درمان این بیماری وجود دارد؟

داروی اختصاصی آنفلوانزا با نام oseltamivir یا تامیفلو به صورت کپسول 75 میلی گرمی برای بیماران بستری یا مبتلایان آنفلوانزا که یکی از زمینه های فوق الذکر را دارند قابل تجویز است. دوز توصیه شده 75 میلی گرم دو بار در روز به مدت پنج روز است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۶۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین اجلاس شهرستانی نماز در شهرضا

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ دبیر ستاد اقامه نماز شهرستان شهرضا، هدف از برگزاری این اجلاس را هم افزایی نیرو‌های مردمی و سازماندهی شده مروج فرهنگ نماز و شناسایی چالش‌ها و آسیب‌های پیش رو در تبلیغ نماز و ارائه راهکار‌های متناسب با آن بیان کرد.
حجت الاسلام محمد هادی باقی افزود: شناخت بهتر و دقیق‌تر فعالیت‌های انجام شده در راستای ترویج فرهنگ نماز و ارزیابی و توانمند سازی مبلغان از دیگر اهداف این برنامه بود.

دیگر خبرها

  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • اولین اجلاس شهرستانی نماز در شهرضا
  • هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان (فیلم)
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در باره بیماری گیجی گوسفندان
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری سنوروزیس ،گیجی در گوسفندان
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا