Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@20:33:31 GMT

بررسي علل و روش درمان سندرم داون

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۸۶۰۰

بررسي علل و روش درمان سندرم داون

خبرگزاري آريا -

سندرم داون که در گذشته منگليسم نيز ناميده مي‌شد، يک بيماري ژنتيکي است که به دليل افزايش تعدادي کامل يا نسبي در کروموزوم 21 به وجود مي‌آيد. اين بيماري داراي علائم مختلف از جمله ناهنجاري‌هاي عمده يا خفيف در ساختار يا عملکرد اعضاي بدن است. متوسط ميزان بروز اين سندرم مابين يک در 600 تا يک در 1000 مورد از تولد نوزادان زنده گزارش شده است که اين ميزان در مادران جوان کم‌تر و با افزايش سن مادر افزايش مي‌يابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اين وجود در حدود دوسوم مبتلايان به سندرم داون از مادران زير 35 سال متولد مي‌شوند.
علت چيست؟
به طور معمول، هر کودک در زمان لقاح اطلاعات ژنتيکي خود را به وسيله 46 کروموزوم از والدين خود به ارث مي‌برد: 23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر. اما در اکثر موارد بروز سندرم داون، کودک يک کروموزوم اضافه دريافت مي‌کند و به جاي 46، 47‌کروموزوم به او منتقل مي‌شود. اين ماده اضافه ژنتيکي موجب تاخير در رشد جسماني و عقلاني کودک مي‌شود.
علائم بيماري سندرم داون
علائم سندرم داون در هر کودک تفاوت مي‌کند و در حالي که تعدادي از کودکان مبتلا به اين بيماري نيازمند رسيدگي پزشکي مداوم هستند، عده ديگري از آنها زندگي سالم و مستقلي را در پيش دارند. از جمله علائم عمده و زودرس که در تقريبا همه بيماران مشاهده مي‌شود وجود مشکلات يادگيري و نيز محدوديت و تاخير رشد و نمو است.
کودکان مبتلا به سندرم داون داراي خصوصيات ظاهري مشابه هستند که از جمله بارزترين آنها مي‌توان به نيمرخ مسطح، چشمان مورب رو به بالا، گوش‌هاي کوچک، يک تک خط در وسط کف دست و زبان بزرگ اشاره کرد. يک پزشک معمولا با معاينه جسمي مي‌تواند بگويد که يک نوزاد دچار چنين نارسايي هست يا خير. معمولا اين کودکان در زمان تولد قد و وزن معمولي دارند اما به طور کلي رشد آنها از سرعت کمي برخوردار است و از همسالان خود کوچک‌تر به نظر مي‌رسند.

ماهيچه‌هاي کوتاه و مفاصل نرم هم از جمله خصوصيات اين بيماري است. نوزادان مبتلا به آن بيش از حد سست و بي‌تعادل هستند. هرچند اين حالت مي‌تواند به مرور زمان کم شود، در کودکان زير 2 سال، کشيدگي کم و حرکات محدود ماهيچه موجب بروز اشکالاتي در مکيدن و غذا خوردن و همچنين مشکلات هاضمه چون يبوست مي‌شود.
کودکان نوپا و بزرگ‌تر نيز ممکن است در حرف زدن، يادگيري و انجام کارهاي شخصي چون غذا خوردن، لباس پوشيدن و دستشويي رفتن تاخير زيادي داشته باشند.سندرم داون به اشکال متفاوتي بر توانايي‌هاي ذهني کودکان تاثير مي‌گذارد، اما بيشتر آنها دچار عقب‌افتادگي ذهني خفيف تا ميانه هستند. کودکان مبتلا به اين بيماري مي‌توانند بياموزند و در طول زندگي خود قادر به پرورش مهارت‌هايي هستند. به زبان ساده، آنها با سرعتي متفاوت از ديگران به اهداف خود دست مي‌يابند و به همين دليل بسيار مهم است که آنان را با کودکان ديگر و حتي کودکان با شرايط مشابه، مقايسه نکنيم.
تشخيص زودهنگام
در گذشته براي تشخيص زودهنگام سندرم داون آزمايش سلول‌هاي مايع آمنيوتيک (آمنيوسنتز) يا نمونه‌گيري از پرزهاي جفتي انجام مي‌شد. البته اين شيوه آزمايش تهاجمي و توام با خطر بود. امروزه از روش‌هاي غيرتهاجمي همانند بررسي خون مادر يا سونوگرافي استفاده مي‌شود.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۸۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری ۲۰۰ داوطلب هلال‌احمر زنجان در نذر سلامت

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در ارائه خدمات درمانی ۲۴۰ نفر داوطلب خانم و آقا در نذر خدمت با هلال‌احمر و قرارگاه جهادی الکفیل همکاری بی‌منت دارند.

حکمت‌الله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با مشارکت قرارگاه جهادی الکفیل ۱۱۰ یونیت دندانپزشکی برای ارائه خدمات به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در مجموعه شش هزار نفری ورزشگاه انقلاب زنجان کرده است.

وی افزود: ۳۱۰ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک در ارائه این خدمات همکاری و مشارکت دارند که از این تعداد ۲۴۰ نفر داوطلب جمعیت هلال‌احمر وظیفه خدمت‌رسانی به مراجعان را
بر عهده دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: یک هزار فریم عینک برای مددجویان کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و بهزیستی تأمین شده است که پس از انجام معاینات مورد نیاز این فریم‌ها به بیماران نیازمند تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از دوازدهم اردیبهشت پزشکان عمومی، متخصص کودکان، متخصص عفونی اطفال، زنان و زایمان، تغذیه، داخلی، کلیه، ریه کودکان و قرنیه در این بیمارستان بیماران نیازمند را رایگان ویزیت می‌کنند، گفت: در این طرح نوزادان و کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد به لحاظ سلامت حرکتی و جسمی معاینه خواهند شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان، این معاینات را صافی کف پا، پای پرانتزی و گودی کمر برشمرد و گفت: در صورت تشخیص پزشک برای درمان در صورت داشتن مشکل، این کودکان و نوزادان جهت درمان به مراکز درمان و توانبخشی هلال‌احمر استان ارجاع داده می‌شوند.

کد خبر 750505

دیگر خبرها

  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان شد
  • درمان رایگان کودک مشروط بر داشتن بیمه پایه
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • همکاری ۲۰۰ داوطلب هلال‌احمر زنجان در نذر سلامت
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»