Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-30@23:04:11 GMT

شناسايي 320 گسل فعال در کشور

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۲۱۲۶۸

علي بيت اللهي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري صداو سيما گفت: ايران جز کشورهاي زلزله خيز دنيا قرار دارد زمين لرزه هاي به بزرگي طبس و بم و... نشان مي دهد که کشور در مقابل بلايايي مانند زلزله بسيار اسيب پذير است.
وي ادامه داد: 320 گسل فعال و بزرگ در اقصي نقاط کشور شناسايي شده است و بيشتر اين گسل ها در مراکز پر جمعيت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بيت اللهي با بيان اينکه بايد اقدامات پيشگرانه و در جهت کاهش خطرات زلزله انجام دهيم گفت: از 21 آبان تا 10 آذر ظرف 20 روز 2 زلزله بزرگ داشتيم که به ندرت در کل دنيا افتاق مي افتد.
وي بيان کرد: در زلزله کرمان تلفات جاني نداشتيم چون محل زلزله محل خالي از جمعيت بوده است زيرا بعد از زلزله زرند روستاهايي ان منطقه مقاوم سازي شدند.
بيت اللهي افزود: در نقشه کشور به صورت نوارهاي گسل هاي فعال وجود دارد که نشان مي دهد که بايد اقدامات اجرايي جدي براي کاهش خسارت انجام گيرد.
وي تصريح کرد: با بررسي هايي که از زلزله رودبار تا کنون صورت گرفته بيانگر افزايش دانش مهندسي درساخت و ساز ومقاوم سازي ساختمان ها در برابر زلزله است بطوريکه نسبت ساختمان اسکلت دار نسبت به ساختمان بنايي بالا رفته است.
بيت اللهي گفت: ميزان خطر پذيري در برابر زلزله با افزايش جمعيت و افزايش ساختمان بيشتر شده است اگر زلزله طبس دوباره صورت گيرد آمار تلفات ما بيشتر خواهد شد زيرا زيربناي خانه ها بيشتر شده است.
وي با بيان اينکه ويرايش چهارم آئين نامه مقررات ملي ساختمان را منتشر کرديم تصريح کرد: مقررات ملي ساختمان تدوين شده و گستردگي پيدا کرده است .
وي افزود: ما در خصوص سيستم نظارت در اجراي ساخت و ساز نقض داريم و بايد به صورت جدي مسئوليت ها را بپذيريم.
وي تاکيد کرد: در زلزله کرمانشاه ساختمانهايي که با تمهيدات آئين نامه مقررات ملي ساختمان ساخته شده بودند خراب نشدند.
وي افزود: بايد با انجام ساده ترين کارها خطرات و آسيب پذيري را کم کنيم و سيستم نظارت بايد مسئوليت خود را بپذيرد.
وي بيان کرد: بتن و مصالح نقش عمده اي در مقاوم سازي دارند ما جزء آسيب پذيرترين کشورهاي دنيا قرارداريم اما نظارت بر استفاده از مصالح ساختماني با کيفيت نداريم .
وي افزود: رفتار مديريتي ما نوسان دارد وقتي حادثه اي پيش مي آيد به زودي فراموش مي شود و در جهت رفع مشکل در درازمدت نيستيم.
وي با بيان اينکه هزينه کردن براي کاهش مخاطرات نوعي سرمايه گذاري است گفت: در سرپل ذهاب مسکن هاي بودند که حتي ترک هم نداشتند و با توجه به انبوه سازي بايد بازنگري در ساخت و ساز صورت گيرد.
وي افزود: 2 -3 سال اخير کار بزرگي در خصوص کاهش خطرات زلزله براي شهر تهران انجام داديم گسل هاي شهر تهران تعيين شد است و مکانهاي که گسل دارند ساخت ساختمانهاي مهم و برج سازي ممنوعيت دارد.
بيت اللهيي بيان کرد: نقشه گسل تهران در سال گذشته تهيه شد و بسياري از ساختمان هاي قديمي که بر روي اين گسل هستند اگر دوباه بخواهند ساخته شوند بايد از يکسري از ضوابط پيروي کنند.
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۱۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی

به گزارش «تابناک»، محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت:

حضرات بزرگان محترم روحانیت

سلام علیکم

تصور می‌شد، عملیات "وعده صادق" علیه رژیم‌صهیونیستی و نیز آغاز مجدد فعالیت گشت‌ارشاد (با نام جدید طرح نور) بتواند اتفاق پیش‌آمده در یکی دوماه اخیر درباره جناب آقای کاظم‌صدیقی را به محاق ببرد و به فراموش بسپارد.

گواهی می‌دهم هر روز با افراد متعددی در خیابانها، فروشگاهها ، وسایل نقلیه بخصوص مترو مواجه می‌شوم که درباره دو سه موضوع اظهارنظر یا پرسش می‌کنند. این بدان معناست که قضیه از نگاه افکارعمومی نه تنها تمام نشده، بلکه چون شفافیت کامل در آن صورت نگرفته، فضایی از بدبینی را حفظ کرده است.

به عنوان یک علاقمند به روحانیت و معتقد به حفظ شان و جایگاه آن و مهمتر بازگشت مرجعیت این طبقه برای مردم، انتظار دارم موضوع آقای صدیقی استخوان لای زخم نماند. اگر رفتار او صحیح،قابل دفاع و بدون خدشه است، صراحتا اعلام و ابهامات جامعه برطرف شود. در غیراین صورت، توقع جامعه مبنی بر برخورد بدون تبعیض با ایشان عملی گردد.

توجه به عبارت مشهور "حسنات الابرار، سیئات المقربین" اقتضا دارد که مواجهه با اشتباهات کوچک عناصری که تابلو نظام به شمار می روند، سخت باشد تا امید و اطمینان مردم افزایش یابد.

متاسفانه حضور آقای صدیقی در نمازجمعه و توجیهات طلبکارانه‌ای که در برابر شائبه ها بیان داشت، سوءتفاهم‌های موجود را افزایش داد و بیم آن می رود این دمل چرکین سربسته بماند و بعدها خدای ناکرده عواقبش دامنگیر همه روحانیت (که قطعا بسیاری از آنها از آن دفاع نمی‌کنند) شود. 

آنچه نوشته شد صرفا گزارشی از حرفهای شفاف مردم کوچه و بازار است. چشم بستن برواقعیت، واقعیت را از بین نمی برد بلکه دیر یا زود، روی تلخ خود را نشان می دهد.

والامر الیکم

دیگر خبرها

  • روش‌های نوین ساختمان سازی در سال جدید
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
  • رویداد جامعه‌پرداز برای شناسایی و ارتباط گیری با کنشگران حوزه خانواده
  • نشست واکاوی برنامه‌سازی قرآنی برگزار می‌شود
  • فعال کردن گشت پیشگیری از غرق شدگی در استان ایلام
  • گوگل پلی قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن را فراهم کرد
  • کپی گوگل از روی اپل: قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن در گوگل‌پلی
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار