Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرحیم رهنما روز دوشنبه در نشست انجمن میراث فرهنگی خواف افزود: ایجاد زیرساختهای رفاهی یک ضرورت برای افزایش جلب گردشگران داخلی و خارجی به شهرستان خواف است و برای توسعه گردگشری باید از ظرفیتهای مختلف برای عملیاتی کردن این زیرساختها حداکثر بهره را گرفت.
وی گفت: شهرستان خواف با ظرفیتهای بسیار فرهنگی و گردشگری و غنای تاریخی زیاد به عنوان ذخیره گاه فرهنگی خراسان رضوی و از جمله جنوب این استان مطرح است و حفظ آثار باستانی برای نسلهای بعدی یک تعهد اجتماعی است و همه بخشهای دولتی و خصوصی باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: ایجاد مرکز گوهرسنگ و بازارچه فروش صنایع دستی و ثبت جهانی آلات موسیقی نظیر دو تار از اولویتهای اساسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای شناساندن فرهنگ غنی خواف در سطح ملی و بین المللی است.
فرماندار خواف هم گفت: ایجاد اشتغال پایدار و توجه ویژه به صیانت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری زیربنای توسعه گردشگری این شهرستان است و از همه ظرفیتهای لازم در این زمینه استفاده می شود.
محمدرضا پهلوان نژاد افزود: انرژی باد و وجود معادن غنی سنگ آهن نقاط قوت شهرستان خواف به شمار می رود و همه این ظرفیتها نشانگر ریشه داری و غنای فرهنگی و تاریخی این منطقه است.
وی بدون توضیح آماری بیشتر با اشاره به رشد 10 برابری حضور گردشگران داخلی و خارجی از ابتدای امسال تاکنون در خواف در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: این شهرستان بعد مشهد بیشترین آمار جذب گردشگران در استان را به خود اختصاص داده که این خود نشان دهنده غنای فرهنگی خواف است.
فرماندار خواف ضمن تاکید بر تعیین تکلیف اراضی حریم آسبادها و سایر آثار تاریخی خواف افزود: اولویت نخست ما در بخش میراث فرهنگی در شهرستان پیگیری ثبت آثار جهانی و آزادسازی حریم این آثار به منظور حضور بیشتر سرمایه گذاران به خصوص سرمایه گذاری در تولید انرژیهای تجدید پذیر با توجه به تداخل حریم آثار تاریخی آسبادها با محدوده تونل باد شهرستان به عنوان یک ظرفیت بالقوه در امر ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان است.
وی موسیقی مقامی و آداب و سنن خواف را به عنوان نماد برجسته فرهنگی و تاریخی این شهرستان یاد و بیان کرد: حفاظت از حریم میراث فرهنگی، شناسایی و معرفی جاذبه‌های تاریخی و و گردشگری و آداب و رسوم بومی و محلی وظیفه ای همگانی است.
همچنین کاشی ماندگار عثمان محمدپرست استاد و پیشکسوت موسیقی و دوتار نواز ایران روز دوشنبه بر سردر منزل وی در خواف نصب شد.
از مجموع 450 اثر تاریخی شناسایی شده در خواف 92 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و برای 11 اثر هم تشکیل پرونده شده و مراحل ثبت آنها در دست اقدام است و سه اثر نیز شامل آسبادهای نشتیفان، مسجد ملک زوزن و مدرسه غیاثیه خرگرد در ردیف ثبت جهانی قرار دارند.
شهرستان خواف با چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن، و سلامی و جمعیتی بالغ بر 110 هزار نفر جمعیت در 250 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد و 123 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
خبرنگار: فهیمه نعمتی شهری **انتشار: حسین کریم زاده
7545/2095//1858

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۴۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۵۹ شیء تاریخی از سوی یک خانواده ملایری به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا شد و پس از تعیین قدمت در مخزن‌های نگهداری و در موزه‌های استان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

به گفته معصوم علیزاده این آثار تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی است که پدر مسعود محبی، اهدا کننده این اشیاء، آنها را خریداری و در موزه شخصی نگهداری کرده است.

او همچنین گفت: این اشیاء قدیمی هم اکنون به رایگان در اختیار موزه‌های استان قرار گرفته است و با نام اهدا کننده در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر