Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@23:48:00 GMT

چالش‌های دکتری پژوهش محور نقد و بررسی شد

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۲۸۰۰۱

چالش‌های دکتری پژوهش محور نقد و بررسی شد

تهران - ایرنا - میزگرد بررسی چالش‌های دکتری پژوهش محور با حضور اساتید و پژوهشگران همزمان با هفته پژوهش برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، امیر منصوری رئیس پژوهشکده نظر محل برگزاری این میزگرد بررسی چالش های دکتری تقاضا محور با توضیح سابقه پیدایش دکتری پژوهش محور در ایران، که بر اساس توجه به نیاز در جامعه و تعریف پژوهش های تقاضا محور بود، توضیحاتی ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ادامه حاضران ضمن تاکید به اهمیت توجه دولت و وزارت علوم به دوره های دکتری پژوهش محور علی الخصوص در شرایط اقتصاد مقاومتی به موانع پیش روی این دوره ها پرداختند.
حمیدرضا بابایی نماینده پژوهشکده فرهنگ هنر و معماری جهاد دانشگاهی با اعلام اینکه ساختار پژوهش محور بایستی دقیق و در مراکز مختلف یکسان باشد، خواستار حمایت و پشتیبانی صندوق حمایت صنعت از تحقیقات تقاضا محور در قالب دکتری پژوهش محور شود.
فاطمه براتلو نماینده پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به یافتن راه هایی برای تبدیل پژوهشکده ها به قطب نمای تخصصی در مسایل کلان کشور را ضروری خواند و تاکید کرد: باید مدیریت پژوهش های تقاضا محور از بروکراسی رایج خارج شود.
احمد آکوچیان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه ضمن تاکید بر نقش دوره های تقاضا محور بر توسعه علم و اجتماع بررویکردهای مستقل از نظام دولتی تاکید کرد و بروکراسی حاکم را مانع تحقق اهداف بلند مد نظر موسسات غیر دولتی دانست.
داوود میرزایی نماینده مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی ضمن بیان تنگناهای مالی در مرکز که دولتی نیز هست به موانع کثیری در راه پژوهش اشاره کرد و نقش دولت را بسیار مهم قلمداد کرد.
ایزدی نماینده پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد شریف با بیان تجربه های خود در برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه، بر ضرورت باز تعریف مقررات تامین مالی پژوهش ها از طریق دولت تاکید کرد.
در جمع بندی میزگرد موارد چون، دکتری پژوهش محور رویه روز موسسات پژوهشی جهان است که در ایران به خوبی مدیریت نشده است همچنین پیوند موثر و واقعی میان دانشگاه و صنعت از طریق توسعه پژوهش های تقاضا محور در قالب دکتری پژوهش محور ممکن است مورد تاکید قرار گرفت.
از دیگر موارد این میزگرد نیز اینکه؛ تحقق دکتری پژوهش محور وزارت علوم به عنوان مدیر این بخش وظیفه دارد نسبت به پیش بینی لوایح قانونی مجلس تخصیص اعتبار لازم به طرح های تقاضا محور از سوی کارفرمایان دولتی و دستگاه های بهره بردار اقدام کنند، عنوان شد.
به گزارش ایرنا، نشست‌های پژوهشی «پنج نظر» از روز شنبه 25 آذر آغاز و تا روز 29 آذرماه در راستای گسترش تولید علم و کاربردی برگزار می شود.
در این نشست ها ضمن معرفی فعالیت های مختلف پژوهشی پژوهشکده در قالب نمایشگاه‌های دیداری و عرضه آثار میزگردهای تخصصی تشکیل و از تازه های نشر این پژوهشکده نیز رونمایی خواهد شد.
دو نشست دیگر این پژوهشگاه به ترتیب روزهای 28 و 29 آذر ماه با عنوان «از پارک به باغ» و «به استقبال یلدا» است.
تمامی این نشست ها از ساعت 17 تا 19 در گالری نظرگاه به نشانی خیابان آزادی، خیابان دکتر قریب، شماره 23 برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9246** 1823 خبرنگار: علیرضا مرادی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۸۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: شهرگاه، تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست، چراکه نیازهای پژوهشی ما به‌صورت نظام‌مند شناسایی و به اطلاع دانشگاهیان خواهد رسید تا در اجرای این پروژه‌ها با مدیریت شهری مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرتضی نصوحی امروز _سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ در حاشیه نشست شهرگاه (هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری) با موضوع حمل‌ونقل و ترافیک اظهار کرد: برنامه شهرگاه از تلفیق موضوع شهرداری و دانشگاه گرفته شده است، بدین صورت که بتوانیم یک هم‌نشینی نزدیک بین مدیریت شهری و اعضای هیئت علمی دانشگاه ایجاد کنیم.

وی افزود: در این راستا برنامه‌های شهرگاه در دانشگاه‌های مختلف با موضوعات متنوعی اجرا می شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: امروز مدیریت شهری با موضوع حمل‌ونقل و ترافیک مهمان دانشگاه صنعتی اصفهان است؛ در این نشست اساتید دانشگاه یافته‌های خود را که در قالب پایان‌نامه، مطالعات و پژوهش داشتند، به مدیران شهری ارائه می دهند.

نصوحی ادامه داد: مدیران شهری در این نشست تلاش می‌کنند تا از این فرصت برای اجرای بهتر ایده‌ها و تجربیات این اساتید استفاده کنند، همچنین از آخرین یافته ها و مطالعات دانشگاهی مطلع شوند که این موضوع می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها و رفع مشکلات موجود نقش به‌سزایی داشته باشد.

وی اضافه کرد: در این نشست‌ها مدیران شهری می‌توانند با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها آشنا شوند و از این طریق در برنامه‌ریزی‌ها ارتباط نزدیکی برقرار کنند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: در این نشست به برنامه‌ریزی یکپارچه زیرساخت‌های حمل‌ونقل پرداخته شد و برآورد مدیران شهری و اساتید دانشگاهی بر این بود که در دنیا با استفاده از این روش، حدود ۲۰ درصد از هزینه‌های نگهداری و تعمیرات زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل کاهش پیدا کرده است و می‌توان گفت، این عددِ قابل‌توجهی بوده است که توانسته پس‌انداز شود.

نصوحی با بیان اینکه شهرگاه، تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری مکانیزم‌ها و سازوکارهای مختلفی برای ارتباط با دانشگاه دارد، بدین صورت که شورای پژوهش در مجموعه شهرداری اصفهان وجود دارد، همچنین پیشنهادهای پروژه های پژوهشی دانشگاهیان به مدیران شهری ارائه و بررسی می‌شود و نیازهای پژوهشی ما به‌صورت نظام‌مند شناسایی و به اطلاع دانشگاهیان خواهد رسید تا در اجرای این پروژه‌ها با مدیریت شهری مشارکت داشته باشند.

وی افزود: ما در بخش تحصیلات تکمیلی و دکترا نیز در این زمینه ظرفیت‌های بسیاری داریم که پژوهش‌های آن‌ها می‌تواند حول محور نیازهای جدی مدیریت شهری قرار گیرد و یک فعالیت کاربردی محسوب شود.

کد خبر 749507

دیگر خبرها

  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • بررسی بودجه آموزش و پرورش در لایحه ۱۴۰۳/ همان چالش همیشگی باطعم بی قانونی!
  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • مرحله مصاحبه داوطلبان مجاز آزمون دکتری ۱۴۰۳ حضوری برگزار می‌شود
  • اعلام نتایج بررسی اولیه پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه تهران
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • «ادز آپ» به بررسی چالش های تبلیغات دیجیتال در ایران می پردازد