Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@00:43:54 GMT

شایعه تخلیه شهر سرابله تکذیب شد

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۳۶۰۰۵

«احمد کرمی» اظهار کرد: تا ۴۸ ساعت آینده سه مرجع قانونی نظر کارشناسی خود را به صورت مکتوب در خصوص وضعیت شهر سرابله اعلام می‌کنند، بنابراین مردم این شهر استرس و واهمه ای نداشته باشند و به شایعات فضای مجازی توجه نکنند.

پس از دریافت نظر مراجع ۳ گانه در خصوص صداهای شنیده شده پس از زلزله ۲۱ آبانماه کرمانشاه، نتیجه از طریق رسانه‌ها و صداوسیما به مردم اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیش از این دکتر ابراهیم حق شناس، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و سرپرست تیم تحقیقاتی مطالعات "ناپایداری‌های زمین شناختی- ژئوتکنیکی زمین‌لرزه ۲۱ آبان سرپل ذهاب" به خبرنگار ایسنا گفته بود: لغزش صفحه‌ای سنگی سرابله استان ایلام پس از زلزله ۲۱ آبان سرپل ذهاب رخ داد و بر اثر این لغزش یکسری ترک در خانه‌های محله "بدر آباد" شهر سرابله استان ایجاد شد ضمن آنکه شنیده شدن صداهای شبه انفجار در این شهر به شدت ناامنی روانی ایجاد کرده است.

ثبت صداهای سرابله ارتعاشاعات بزرگتر مربوط به صداهای شبه انفجار است

وی گفت: در همه پدپده‌های لرزه‌ای صداهایی شنیده می‌شود، که دلیل آن ایجاد شکستی در سنگ‌ها است. شکسته شدن سنگ‌ها و انتشار آن شکست، غرشی را در زمان وقوع ایجاد می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با بیان اینکه لرزش زمین نیز باعث ارتعاش می‌شود، خاطرنشان کرد: ولی صدایی که در سرابله استان ایلام شنیده می‌شود متفاوت است و هر از چندگاهی این صدا شنیده می‌شود.

حق‌شناس اضافه کرد: در این منطقه دو نوع صدا شنید می‌شود یک نوع آن صدای خفیف‎تری است که شبیه صدای خش خش است و دلیل آن لغزش سنگی بر روی سنگ دیگر است. این صدا به اندازه‌ای اندک است که شبکه لرزه نگاری کشوری نمی‌تواند آن را ثبت کند مگر آنکه دستگاه‌ها در نزدیکی منطقه باشد.

این محقق با بیان اینکه از آنجایی که ما در نزدیکی منطقه بودیم و دستگاه‌های ما در نزدیکی منطقه نصب شده بود، توانستیم این صدا ها را ضبط کنیم، ادامه داد: صدای دیگر صدایی شبیه شبه انفجار است که هراز چندگاهی شنیده می‌شود.

دلایل شنیده شدن صدای شبه انفجار

وی با اشاره به دلایل شنیده شدن صداهای شبه انفجار در سرابله، گفت: نتایج برداشت‌های اولیه لرزه نگاری ما در این زمینه این است که احتمال در حال به وقوع پیوستن دو پدیده همزمان "فروچاله" و "لغزش" است.

حق شناس با اشاره به تفاوت‌های فروچاله و لغزش توضیح داد: در جاهایی که غارهای آهکی وجود دارد و یا منطقه با برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی مواجه است، پدیده فروچاله رخ می‌دهد در چنین وضعیتی زمین به درون خود فرو می‌ریزد همانند پدیده‌ای که در فرونشست تهران رخ می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه فرونشست غارهای آهکی با فرونشست از جنس شستگی خاک‌های ریز دانه‌ای متفاوت است، ادامه داد: ولی در هر دو مورد ساختاری مشابه هم ایجاد می‌شود.

حق شناس زمین لغزش را پدیده‌ای دانست که در شیب زمین رخ می‌دهد و در این حالت بخشی از دامنه یک کوه به سمت پایین فرو می‌ریزد.

این محقق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با تاکید بر اینکه فرضیه ما درباره صدای سرابله دو پدیده فروچاله و فرونشست است، اظهار کرد: برای شناسایی بیشتر ۱۰ دستگاه لرزه‌نگاری در منطقه ارسال کردیم تا با نصب آنها بررسی کنیم آیا منطقه در حال فرونشست است یا خیر ضمن آنکه از محققان سازمان نقشه برداری نیز کمک خواستیم تا از تصاویر ماهواره‌ای آنها در این زمینه استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه مطالعات ما تکمیل نشده است ادامه داد: ما بر اساس رکوردهایی که دستگاه‌های ما به ثبت رسانده‌اند و مشاهدات تیم تحقیقاتی احتمال می‌دهیم این پدیده‌ها در این منطقه در حال رخ دادن است ولی اعلام نتایج بیشتر نیاز به مطالعات و جمع آوری شواهدی بیشتری دارد.

اثرات ادامه‌دار بودن فعالیت زمین

حق‌شناس در عین حال با بیان اینکه در برخی از زمین لغزش‌ها این حرکات به سمت توقف می‌رود، اضافه کرد: از این رو تعدادی دستگاه لرزه نگار در منطقه نصب کردیم تا با ثبت تعداد رویدادها ببینیم این فعالیت‌ها در حال کم شدن است یا زیاد شدن.

به گفته وی در صورتی که این رکوردها در حال کمتر شدن است نشان می‌دهد که پدیده زمین لغزش در حال توقف است ولی اگر در حال زیاد شدن باشد بیانگر آن است که این پدیده در حال شدت گرفتن است و نشان از یک وضعیت بحرانی دارد.

حق‌شناس تاکید کرد: در زلزله ۲۱ آبان صداهای شبه انفجار تنها در سرابله ایلام شنیده شده است.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۶۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرسنال ۳-۰ بورنموث: در انتظار لغزش تیم پپ

به گزارش جام جم آنلاین، آرسنال امروز از ساعت ۱۵ در ورزشگاه امارات به مصاف بورنموث رفت و محکوم به پیروزی بود. 

صدرنشین جدول با ۸۰ امتیاز به فاصله سه بازی تا پایان فصل باید سه امتیاز را می‌گرفت تا سیتی را تحت فشار قرار دهد. توپچی‌ها با سیتی رقابت سختی داشتند و این در حالی بود که تیم تحت هدایت پپ گواردیولا با ۳۴ بازی یک امتیاز کمتر داشت و در رده دوم بود. 

بازی مطابق انتظار با حملات آرسنال شروع شد.

توپچی‌ها بین دقایق ۶ و ۸ توانستند سه موقعیت گل خلق کنند. تروسارد دو بار و اودگارد نیز یک بار با شوتزنی دروازه حریف را تهدید کردند، اما مقاومت مدافعان مانع از گلزنی میزبان شد.

در دقیقه ۱۳ تاوارس، گلر بورنموث، توانست ضربه کای هاورتز را مهار کند. ۴ دقیقه بعد ضربه سالیبا خطرناک از کنار دروازه به بیرون رفت.

بازی کاملا در اختیار آرسنال بود و میهمان به ندرتی فرصت برای طراحی حمله پیدا می‌کرد.

بعد از اینکه رایس یک موقعیت خوب را درون محوطه جریمه بورنموث از دست داد، سرانجام فشار میزبان در دقیقه ۴۰ نتیجه داد. 

کای هاورتز در مصاف تک به تک گلر، او را جا گذاشت و سپس روی زمین افتاد. سرنگونی ستاره آلمانی باعث شد داور فورا نقطه پنالتی را نشان دهد. بازیکنان بورنموث روی این صحنه اعتراض داشتند، ولی VAR نیز تصمیم داور را تایید کرد.

بوکایو ساکا پشت توپ ایستاد و توانست گلزنی کند. با همین گل آرسنال نیمه نخست را با برتری به رختکن رفت.

آرسنال نیمه دوم را نیز هجومی شروع کرد و در دقیقه ۴۹ ساکا بهترین بخت برای زدن گل دوم را از دست داد. تاوارس ضربه ساکا از درون محوطه جریمه را برگشت داد.

سه دقیقه بعد گلر بورنموث هاورتز را ناکام گذاشت. بورنموث که کمی جلو کشیده بود یک بخت عالی برای به تساوی کشیدن بازی را از دست داد. سولانکه با رایا تک به تک شده بود، ولی ضربه او از زاویه بسته را گلر اسپانیایی به کرنر فرستاد.

در دقیقه ۶۰ ضربه کلایورت به شکل خطرناکی راهی اوت شد تا حساب کار ۱-۰ بماند.

توپچی‌ها در دقیقه ۷۱ به گل دوم رسیدند. روی پاس دیدنی رایس، تروسارد بود که با یک ضربه پای راست از درون محوطه جریمه حساب کار را ۲-۰ کرد.

بورنموث در دقیقه ۷۳ یکی از گل‌ها را پاسخ داد، اما با دخالت VAR و به دلیل خطای سولانکه روی داوید رایا، گل مردود اعلام شد.

در دقیقه ۷۷ اودگارد از چند قدمی دروازه توپ را به بیرون زد در حالی که به نظر می‌رسید آرسنال به گل سوم دست خواهد یافت.

آرسنال در دقیقه ۹۰ بازی توسط گابریل ماگالاش به گل سوم رسید. یک گل با شوت پای چپ بسیار تماشایی که داور به دلیل آفساید کای هاورتز آن را مردود اعلام کرد.

در دقیقه ۹۸ بازی دکلان رایس روی پای ژسوس توانست از درون محوطه جریمه گل سوم را بزند و برتری توپچی‌ها را پررنگ‌تر کند.

این بازی را آرسنال ۳-۰ برد و با دو بازی بیشتر و اختلاف ۴ امتیازی نسبت به سیتی صدرنشین ماند.

دیگر خبرها

  • تایید حمله به رفح توسط اسرائیل؛ تخلیه ساکنان و تشدید بمباران‌ها
  • توجیه وزیرجنگ اسرائیل برای حمله به رفح در گفتگو با همتای آمریکایی
  • وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همتای آمریکایی را در مورد حمله به رفح توجیه کرد
  • هشدار آنروا درباره عواقب هرگونه تجاوز صهیونیست‌ها به رفح
  • دستور ارتش اسرائیل برای تخلیه شرق رفح
  • روز ۲۱۳ طوفان‌الاقصی|دستور ارتش اسرائیل برای تخلیه رفح
  • تکذیب یک شایعه تبلیغاتی؛ باشگاه هوادار به فروش نرفته است
  • آرسنال ۳-۰ بورنموث: در انتظار لغزش تیم پپ
  • اسرائیل برنامه‌ حمله به رفح را به آمریکا گزارش داد
  • تکذیب یک شایعه عجیب در مورد قطبی و تیم ملی