Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@00:52:59 GMT

پرفورمنس «آفرینش» تلفیقی از هنرها اجرا می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۳۶۱۳۹

پرفورمنس «آفرینش» تلفیقی از هنرها اجرا می شود

شیراز- علی قصرالدشتی، هنرمند مجسمه ساز با پرفورمنس آفرینش تلفیق موسیقی و اکشن پینتینگ(نقاشی سریع)، نورپردازی و حس بویایی، روی صحنه تالار حافظ می آورد.

قصرالدشتی در گفت و گو با خبرنگار مهر اعلام کرد: تلفیق موسیقی و اکشن پینتینگ (نقاشی سریع) و نورپردازی و حس بویایی پتانسیل بیشترین حس دریافتی مخاطب را در ایجاد یک مفهوم و کانسپت یک اثر هنری به وجود می آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قصرالدشتی ادامه داد: تلفیق و چگونگی تبدیل حس های شنیداری به حس های دیداری و تحریک دیگر حسهای دریافتی برای درکی متفاوت از ایجاد یک پدیده و اثر هنری را دنبال می کند تا بتواند در یک فضای متفاوت حواس چندگانه را برای درک اثر به چالش بکشاند.

وی عنوان کرد: بعد از جلسات فراوان در مورد کانسپت اثر مشخص و سپس ایده بصورت تئوری توسط هر دو  داستان نویسی گردید و اقدامات اولیه آهنگسازی و انتقال حس های سمعی و تبدیل آن به حس تجسمی آغاز می شود و تقریبا ۱۵ دقیقه دموی اولیه موسیقی الکترونیک توسط امید اولیازاده ساخته می شود، سپس برای ترکیب و تکمیل فضای موسیقیای اضافه شدن فرهاد امیدی و حبیب علی ویس سعدی (گیتار الکتریک و سه تار) روند موسیقی آفرینش با نوازندگی خلاقانه گروهی شکل تازه بخود گرفت.

این هنرمند مجسمه ساز و نقاش هدف این اثر را برشمرد و گفت: تلفیق و چگونگی تبدیل حس های شنیداری به حس های دیداری و تحریک دیگر حسهای دریافتی برای درکی متفاوت از ایجاد یک پدیده و اثر هنری را دنبال می کند، تا بتواند در یک فضای متفاوت حواس چندگانه را برای درک اثر به چالش بکشاند هدف بعدی از ایده آفرینش شناخت بیشتر مردم از چگونگی پدیدآمدن جهان هستی در یک قالب فانتزی و علمی است؛ زیرا آفرینش جهان در مذاهب و فرهنگ های مختلف دنیا به گونه های متنوعی تعبیر و بیان شده است.

قصرالدشتی ادامه داد: امروزه بحث علمی پدید آمدن جهان هستی بسیار مورد بررسی و توجه است؛ اهداف بلندمدت این گروه اجرای ایده در موضوعات مهم و مورد توجه جهان از جمله بحران بی آبی، فقر، جنگ و ... است، که همگی با تلفیقی از موسیقی و هنرهای تجسمی و نور و نما انجام خواهد شد.

وی به نحوه اجرا و داستان موسیقی آفرینش اشاره کرد و افزود: این اثر در قالب تلفیقی از موسیقی زنده و بداهه نوازی، نقاشی با پاشش رنگ،( اکشن پیتینگ) نورپردازی و نما، در قالب آلبوم موسیقی که شامل ۸ قطعه پیوسته درمدت زمان ۴۰ دقیقه بروی سن اجرا می شود که همگی در راستای داستانی از آفرینش در طول اجرا پیش می روند.

بر این اساس، از آنجایی که این ۲ هنرمند در زمینه موسیقی تلفیقی با هم همکاری و تجربه آهنگسازی داشتند، در نهایت تکمیل تدریجی موسیقی آفرینش توسط همکاری هر چهار نفر به چهارچوب اولیه خود رسید. پس از آن با اضافه شدن خانم شرمین اسلامی فر نوازنده سازهای کوبه ای ریتم موسیقی آفرینش هم نوشته شد؛ ایده ساخت یک اثر تلفیقی توسط امید اولیازاده نوازنده و آهنگساز پیانو، از ترکیب موسیقی با هنرهای تجسمی جرقه خورده است و پس از تلاش های فراوان او برای برقراری ارتباط میان اساتید هنرهای تجسمی با موسیقی و ایده تلفیق آن ها، با  علی قصرالدشتی (مجسمه ساز، نقاش و استاد هنرهای تجسمی) این ایده را مطرح کرده که باعث تشویق و همراهی او می شود.

موسیقی این اثر از ترکیبی از سازهای سینتی سایزر، پیانو، سه تار، کمانچه، گیتار الکتریک، کاخن، بندیر، کاسه تبتی، باران، رعد و چایمز ساخته شده است، که هر کدام بر اساس حس های نزدیک به موضوع آن قسمت از داستان به کار اضافه شده و روانشناسی از صدا های مختلف برای انتقال دقیق تر حس به شنونده و تبدیل آن به موضوع اثر را داشته است.

همچنین نقاشی با حس روانی رنگها و شیوه اجرا تم ملودیایی را تصویرسازی می کند و نورپردازی نیز همراه موسیقی و نقاشی با توجه به داستان اثر پیش می رود و در فراز و نشیب های داستان حرکت میکنند تا حس آفرینش را کامل تر به بیننده و شنونده انتقال دهند.

برای مثال در قسمت یخبندان زمین استفاده از رنگ های آبی و سفید در نقاشی و نور و همچنین استفاده از صداهای تیز تر و سرد و خشک بودن فضای ملودیک ، یا در قسمت تولد اضافه شدن رنگ و نور های سبز و ملودی های مبتدی گونه و شروع ریتم دار شدن کار برای انتقال حس تولد صورت گرفته است و در نهایت روایت داستان اثر با چندین پارامتر حسی به مخاطب انتقال میگردد که برای اولین بار در عرصه هنر تجربه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پرفورمنس آفرینش ۵ دی ماه ساعت ۱۹ در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اجرا می شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۶۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود

منبع: عصرایران

دیگر خبرها

  • چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • معروفترین نقاشی جهان اتاق دار می‌شود
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم