Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@03:39:07 GMT

مردم استان بوشهر منابع طبیعی را باور کردند

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۳۶۲۱۶

مردم استان بوشهر منابع طبیعی را باور کردند

بوشهر - مردم استان بوشهر منابع طبیعی و اراضی ملی را چون هستی خود دوست دارند و طرح جنگلانه و حضور سمن‌ها در اجرای آن نمادی از این جوشش مردمی در کنار منابع طبیعی است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سهیل مهاجری*: هفته گذشته برای چهارمین سال پیاپی بود که مردم استان بوشهر، سمن ها و دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی به بهانه طرح جنگلانه ما را به دل طبیعت بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معلوم بود که این طرح ملی چقدر برای مردم طبیعت دوست پذیرفته شده است و آنها برای اجرای این طرح دو گام از ما جلوتر بودند.

امسال اجرای طرح جنگلانه در ۱۸۰ هکتار از مراتع استان در دور روز متوالی و در شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر اجرا شد. منابع طبیعی استان در این طرح بذرهای کنار(CONAR)، بادام کوهی، قیچ، کهور ایرانی وگیاهان دارویی را برای دوستدارن طبیعت آماده کرده بود. اعتقاد داریم مراتع ما تشنه بذرهای بومی هستند و هر کجا همت کردیم این بذرها جان گرفتند و فضای سبز و نشاط انگیزی به طبیعت و مردم استان هدیه شد. اجرای طرح ملی جنگلانه به افزایش عرصه‌های جنگلی، احیای مراتع، افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش تولید علوفه کمک کرده است.

استفاده از مشارکت مردمی برای اجرای این طرح نقطه قوتی است که هرگز فراموش نخواهیم کرد. سمن‌ها در تمام شهرستان‌ها گرد هم آمده بودند و کارکنان و مدیران منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در آموزش نحوه صحیح کاشت درختان و بذرها و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در کنار سمن ها تا آخر ماندند.

شهرستان بوشهر با کمک سمن‌ها در منطقه آب‌طویل ۲۰ هکتار را در این طرح بذر کاری کردند و گونه کنار کاشتند. گونه بذر، نهال و درخت کنار برای استان بوشهر اهمیت زیادی دارد و در حال حاضر پوشش درخت کنار در بیش از ۳۰ هزار هکتار از مراتع استان قابل مشاهده است. این گونه منحصر به‌فرد برای بیشتر بوشهری‌ها که حداقل یک بار خاطره‌ای از چیدن میوه کوچک و خوش‌مزه آن در مراتع استان دارند یک حالت نوستالژی شکل داده است. درخت کنار علاوه بر صرفه اقتصادی بالایی که دارد،حدود یک میلیون از دام‌های استان نیز از نظر خوارک دامی به درخت کنار وابسته هستند که روزانه در مراتعی با مساحت یک میلیون و ۱۸۰ هزار هکتار چرا می‌کنند. این گونه در کنار خواص ضد سرطانی و داشتن آنتی اکسیدان، دارای خواص دیگر دارویی (برگ و ریشه)، خوراکی انسانی و دام (بذر)، علوفه ای (برگ)، صنعتی(چوب) و سوخت(هیزم) را دارد که در مجموع می تواند به‌عنوان بهترین گونه بومی استان بوشهر در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد. با این اوصاف بی دلیل نیست که سمن های باهوش و فهیم ما در طرح های جنگلانه خود ، هرساله کاشت و توسعه بذر کُنار را در اولویت قرار می دهند.

اجرای طرح جنگلانه در شهرستان گناوه و منطقه  فخرآوری گمارون نیز با شور وهیجان خاصی دنبال شد.بیش از پنج هکتار از اراضی ملی این شهرستان با گونه‌های کنار، قیچ و هلپه بذر کاری شد. همین کار در شهرستان دیلم نیز انجام شد و در شهرستان تنگستان و در منطقه بنه گز، سمل و خاییز نیز نزدیک به  ۳۰ هکتار گونه کنار و لگجی در طرح جنگلانه توسط کارکنان منابع طبیعی و سمن های فعال منطقه، بذرکاری شد.

مردم عزیز استان در شهرستان دشتی و در منطقه لاور شرقی سنگ تمام گذاشتند و در سطح ۴۰ هکتار و دو برابر سال گذشته، گونه کنار را با هدف اصلاح و احیا مراتع کاشتند و یقینا این کار بزرگ در خاطره‌ها باقی خواهد ماند.

در شهرستان دشتستان و در یکی از اجتماعات بزرگ مردمی و سمن ها شاهد بودیم که بیشترین اراضی ملی استان در این شهرستان به استقبال طرح جنگلانه رفت. کارکنان منابع طبیعی با کمک سمن های منطقه در نقاط مختلف این شهرستان مانند پارک جنگلی سرکره، بخش سعدآباد، ارم بید زرد، بوشکان و شبانکاره همت کردند و در سطح ۵۳ هکتار گونه کنار را با هدف اصلاح و احیا مراتع کاشتند واین آمار ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

شهرستان های عسلویه و در روستای بندو، همچنین شهرستان کنگان در منطقه گودلاور و در شهرستان دیر (مرتع دوحه غربی) و همچنین شهرستان جم نیز از شهرستان های جنوبی استان بودند که سمن ها و دوستدارن طبیعت در آن منطقه با همکاری منابع طبیعی سطح قابل توجهی از اراضی ملی را با اجرای طرح جنگلانه بذرکاری کردند. در آن منطقه نیز بذرهای گیاهان بومی کار شد و در مجموع ۱۸۰ هکتار از اراضی و مراتع استان در سال جاری میهمان طرح جنگلانه شدند که ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. خداوند متعال نیز مزد همه طبیعت دوستان استان را که در طرح جنگلانه در اراضی خشک استان بذرکاری کرده بودند به خوبی داد و باران رحمتش را در سراسر سرزمین عزیزمان بوشهر گسترانید و بذرها و نهال های کاشته شده را سیراب کرد.

یک سال گذشته اخبار زیادی در رسانه ها دیده شد که ماموران منابع طبیعی استان با همکاری نهادهای انتظامی و امنیتی با سودجویان و زمین خواران مبارزه می کردند و این قصه همچنان ادامه خواهد داشت. در این میان اما هستند مردمی که منابع طبیعی و اراضی ملی را چون هستی خود دوست دارند و ما را باور می کنند. طرح جنگلانه و حضور و شعف سمن ها در اجرای آن نمادی از این جوشش مردمی در کنار منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

ما همچنان به مشارکت های مردمی در احیاء اراضی استان نیازمند هستیم و این مشارکت در دیگر طرح های منابع طبیعی نیز مانند پروژه های ترسیب کربن به خوبی هویدا است و انصافا رسانه‌های استان نیز در کنار ما همواره تلاش های صورت گرفته را به خوبی پوشش دادند.

طرح جنگلانه مکمل هفته منابع طبیعی است که در اسفند ماه هر سال در سراسر استان برگزار می‌شود و ما تا آن روز و برای همیشه طبیعت استان مان را تنها نخواهیم گذاشت و در کنار سمن ها و دوستداران منابع طبیعی خواهیم ماند.

* مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۶۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاویدبخت افزود: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت و کنترل در شهرستان بویراحمد و مناطق گنجه ای بزرگ، پریکدان و سریز سودجویان را شناسایی کردند.

وی بیان کرد:سودجویان متخلف با کاشت نهال هایی از گونه های انگور، بادام، گردو، آلو، سیب قصد استفاده غیرقانونی از عرصه های ملی را داشتند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: در یک قطعه از این اراضی ملی تصرف شده، عرصه ای به مساحت سه هزار متر مربع فرد متخلف با حفر گودال، اقدام به انتقال و کاشت درختان گردو و سیب با قدمت ۱۰ ساله کرده بودند.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب تاکید کرد: این اقدام به منظور قدیمی جلوه دادن درختان، فریب و انحراف ماموران انجام شده بود که با هوشیاری تیم عملیاتی یگان حفاظت منابع طبیعی، نقشه مرموزانه متخلفان بی اثر شد.

وی با اشاره به اینکه براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل ها هر نوع کاشت درختان مثمر در این عرصه ها جرم است تاکید کرد: سودجویانی که اقدام به قطع درختان جنگلی کنند براساس میزان قطر درختان جریمه می شوند.

جانی نسب ضمن دعوت از شهروندان به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از مردم خواست تا گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • ضرورت تجهیز دهیاری‌های دره‌شهر به تجهیزات اطفای حریق
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان