Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پی انجام مصاحبه با پونده نژادان مدیر سابق HSE شرکت ملی حفاری در تاریخ  ۹۶/۰۹/۲۴ با عنوان «مهارکنندگان آتش چاه رگ سفید انگار به‌جز شعله‌ منقل، آتش بزرگ ندیده‌اند» روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران توضیحاتی را نسبت به این مصاحبه ارسال کرد.

که متن این توضیحات به شرح زیر است:

در مصاحبه مذکور که در گفت‌وگو با یکی از مدیران سابق HSE شرکت ملی حفاری ایران منعکس شده است، تمرکز اصلی بر ناتوانی فنی و عدم کارایی مطلوب تیم حاضر در محل فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید بوده است و بارها به این نکته اشاره شده که در صورت بهره‌گیری از تیمی حرفه‌ای‌تر، اطفای این حریق در زمانی کوتاه‌تر میسر بود، در این رابطه متذکر می‌گردد که تیم مهارکننده فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید  ترکیبی از بهترین و باتجربه‌ترین کارشناسان و مهندسیان شرکت‌های ملی حفاری و مناطق نفت‌خیز جنوب بوده‌اند که هر یک به‌تنهایی مهار چاه‌های مختلف نفت و گاز را در کارنامه خود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عنوان نمونه تیم راهبر اجرایی در شرکت‌ ملی حفاری ایران که برخی از معاونان مدیریت عامل این شرکت را شامل می‌شوند، هر یک به‌تنهایی تجربه مهار ۵ تا ۷ فوران را در کارنامه خود دارند.

بنابراین نتیجه می‌شود، اصرار مصاحبه‌شونده به ناکارآمدی و بی‌تجربگی تیم مستقر در محل فوران چاه گویای این واقعیت است که وی در زمان خدمت در سمت مدیریت HSE شرکت ملی حفاری ایران، ضمن ناآشنایی با پیچیدگی و مخاطرات عملیات مهار فوران چاه، شناخت کافی از نیروهای باتجربه شاغل در این شرکت نیز نداشته و در نشر این مصاحبه تنها به حدسیات خود از ناکارآمدی تیم مذکور (و نه شناخت دقیق افراد) اکتفا کرده است.

در بخش دیگری از این مصاحبه بر خطای انسانی در عملیات و محاسبات تأکید شده است، در پاسخ به این ادعا باید گفت با مرور فرآیند اطفای حریق چاه‌های مختلف و گاز در ایران نظیر نفت شهر، کنگان و چاه اهواز ۵۰، مشخص می‌شود که در تمامی این فرآیندها، عملیات مهار فوران، به صورت چندوجهی بوده و مهار هر چاه با شیوه کاملاً متفاوت انجام شده است. در مورد این عملیات نیز با توجه به ماهیت متفاوت فوران جاه و بی‌نظیر بودن شرایط دشوار انسانی با وجود تأکید بر اطفا از عمق (Bottom Kill)، به دلیل طولانی بودن انجام این عملیات، گزینه اطفا از سطح (Top Kill) نیز پیش‌بینی شد که با در نظر گرفتن شرایط ایمنی کامل انجام شود، بنابراین بسیار غیرمنصفانه است که خطای انسانی در محاسبات و ناکارآمدی تیم حاضر در محل را به‌عنوان تنها طولانی شدن عملیات مهار پیچیده فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید مؤثر دانست.

متذکر می‌گردد که پرواز هلیکوپتر و هواپیماها از تهران به محل حادثه نیز که در این مصاحبه‌ به‌ناحق به منزله تردید مدیران ارشد برای شایستگی‌ افراد منصوب شده در عملیات مهار این فوران عنوان شده است، برخلاف اظهارات مصاحبه‌شونده تنها به دلیل اهمیت انجام این عملیات برای وزیر نفت و مدیران ارشد صنعت نفت و لزوم نظارت همه‌جانبه برای جبران کاستی‌های احتمالی و روند انجام کار، انجام می‌شود و بسیار دور از منطق است که این موضوع را به بی‌اعتمادی مدیران از تیم مستقر در منطقه مربوط دانست.

جهت اطلاع خبرنگاران و تحلیل‌گران رسانه‌ای و افراد به‌اصطلاح کارشناسی که با مصاحبه‌های غیرحرفه‌ای خود بذر ناباوری را در ذهن مخاطبان می‌کارند، ذکر این نکته لازم است که عملیات مهار فوران چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین عملیات مهار فوران چاه در تاریخ صنعت نفت و گاز این سرزمین است؛ به‌طوری‌که با قطعیت می‌توان گفت هیچ عملیات مشابهی از حیث فشار، حرارت و تشعشعات بالا در این حوزه وجود ندارد، بنابراین لازم است تا کارشناسان و مصاحبه‌گرها درک درستی از شرایط کاری در منطقه داشته باشند و در بیان اظهارات خود تنها به حدسیات اکتفا نکنند.

پاسخ فارس

همانطور که در خبرها آمده است هم اکنون کار اطفای آتش چاه 147 به صورت نیمه تعطیل درآمده که نشان می دهد پس از یازده بار شکست در عملیات مهار چاه این تیم توانایی مهار چاه 147 میدان رگ سفید را نداشته اند.

همچنین بنابر آنچه در رسانه ها منتشر شده است ادوات و تجهیزات مورد استفاده در این عملیات نیز آسیب دیده و خسارت های دیگری را به بار آورده است و در همین رابطه یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با فارس خطاهای انسانی و ضعف در انجام عملیات مهار آتش را تائید کرده اند.

آنچه که به نظر می رسد بعد از گذشت 50 روز از عملیات مهار و وعده مسئولان صنعت نفت برای مهار این آتش طی 50 روز متاسفانه هنوز این چاه خاموش نشده و میلیون ها دلار از سرمایه ملی دودشده و به هوا می رود.

انتهای پیام/م 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۸۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش طعنه‌آمیز شبکه TNT به مصاحبه تند یورگن کلوپ + عکس

پس از پپ گواردیولا، یورگن کلوپ نیز در آخرین هفته‌های فصل به نقش مهم برنامه‌ بازی‌های لیگ برتر در ناکامی تیمش اشاره کرد. 

طرفداری | یورگن کلوپ معتقد است سران فوتبال انگلیس به دلیل نفوذ شبکه‌های تلویزیونی، به تیم‌ها آسیب وارد کرده‌اند.

نشست‌های خبری روز جمعه لیگ برتر انگلیس با یورگن کلوپ آغاز شد. سرمربی لیورپول راس ساعت 9:45 صبح به وقت محلی مقابل خبرنگاران قرار گرفت و پس از صحبت در مورد تیمش، نسبت به زمان‌بندی بازی‌ها اعتراض کرد. کلوپ مستقیما تلویزیون TNT را هدف قرار داد. شبکه‌ مورد علاقه سرمربی آلمانی به دلیل قراردادهای تجاری، تاثیر به‌سزایی در زمان‌بندی برنامه بازی‌ها و انتقال بازی‌های لیورپول به لانچ‌تایم (ساعت 12:30 ظهر انگلیس) داشته است. کلوپ در صحبت‌های کامل خود گفته بود:

چند روز پیش با شبکه تلویزیونی محبوبم، که دیگر هرگز آن را تماشا نخواهم کرد، یعنی TNT، صحبت می‌کردم. آن‌ها همیشه معتقد هستند که: به شما پول می‌دهند و شبکه‌ها به فوتبال پول تزریق می‌کنند. 

اینطور نیست. من واقعا اینطور نمی‌بینم. کاملا برعکس است، فوتبال به آن‌ها پول می‌دهد. آن‌ها بازی‌ها را پخش می‌کنند و ارائه می‌دهند، اما اینطور نیست که TNT یا Sky یا بقیه، اوضاع فوق‌العاده خوبی نداشته باشد. آن‌ها می‌توانند به همه شما پول بدهند، هیچ مشکلی نیست. با این حال، به عنوان پیرمردی که این لیگ را ترک می‌کند یک توصیه دارم: شما باید بخشی از فوتبال نباشید، نه این که شیره آن را بکشید! بین بازی‌های لیورپول کمتر از هر تیم دیگری فاصله وجود دارد، با این حال آن‌ها به زمان‌بندی بازی‌ها و انتقال دیدار ما به ساعت 12:30 می‌خندند و دنبال‌کننده می‌گیرند. می‌توانید من را از جلسه برنامه‌ریزی کنار بگذارید. با این حال، اگر به دنبال یک کارشناس تلویزیونی بودید، من انگلیسی صحبت می‌کنم و می‌توانم انجامش دهم. (با خنده)

 

اکانت شبکه TNT در توییتر از اظهارات تند کلوپ تنها به بخش آخر آن توجه کرد. آن‌ها با انتشار یک عکس از یورگن کلوپ، از فرصت شغلی جذب کارشناس خبر دادند که مرد آلمانی تقاضای آن را مطرح کرده بود. در این تصویر ویژگی‌های سرمربی آلمانی ذکر پوشش داده شده و البته به بی‌میلی او برای کار در ساعت 12:30 ظهر هم اشاره شده بود. 

قهرمان لیگ برتر و لیگ قهرمانان که به چند زبان مسلط است، تمایلی برای کار در ساعت 12:30 دارد؟

کلوپ: به عنوان یک پیرمرد توصیه می‌کنم لیگ برتر را از جنایت مدیران آن نجات دهید

آیا تیم‌های انگلیسی مشکل فشردگی برنامه بازی دارند؟

 

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • آذری‌جهرمی پاسخ مالک شریعتی را داد
  • مقام انصارالله: ایران حیثیت اسرائیل را از بین برد
  • واکنش طعنه‌آمیز شبکه TNT به مصاحبه تند یورگن کلوپ + عکس
  • وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور | عملیات امدادی در این استان‌ها ادامه دارد
  • اعلام تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت
  • تاریخ جدید واریز سود سهام عدالت اعلام شد
  • واکنش وزیر کشور به ادعای بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا
  • لغو آماده‌باش نیرو‌های ارتش صهیونیستی برای حمله به رفح
  • واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ «نیکا شاکرمی»
  • افزایش ۲۱درصدی تولید نفت ایران در خلیج فارس