Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سردار یحیی صفوی که به اتفاق دانشجویان خود در مقطع دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان سفر کرده است، در تشریح وضعیت دفاعی و امنیتی این منطقه اظهار داشت: لبه جلویی منطقه نبرد در جنگ احتمالی آینده و اولین لایه دفاعی در برابر هرگونه تهدید هواپایه یا دریاپایه، منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان است، هر چند که ما احتمال وقوع تهدیدات نظامی را بعید می‌دانیم با این حال، نیرو‌های مسلح همواره باید با تقویت اشراف اطلاعاتی و آمادگی عملیاتی، خود را برای بدترین سناریو‌ها آماده نگه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفوی در تشریح سناریو‌های تهدیدات احتمالی آینده علیه ایران اظهار داشت: ماهیت تهدیدات نظامی احتمالی علیه ایران هواپایه و دریاپایه خواهد بود و تهدیدات زمین پایه جز در برخی از مناطق خاص کمتر متصور است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به تلاش‌های نظام استکبار برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی طی ۳۹ سال گذشته تصریح کرد:
ایران اسلامی با نصرت و هدایت الهی و توجهات حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه شریف و رهبری حکیمانه و دوراندیشانه معظم رهبری و انسجام و اتحادملی، به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای تبدیل شده است. وزن بالای ایران در مسائل مربوط به امنیت انرژی نفت و گاز از یک سو و حاکمیت بر نیمی از خلیج فارس و تمامی تنگه هرمز از مؤلفه‌های تاثیرگذار بر وزن ژئوپلیتیکی جمهوری اسلامی ایران است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح و امنیت پایدار در منطقه خلیج فارس است و این جز با خروج نیرو‌های بیگانه از منطقه و همکاری هشت کشور پیرامون منطقه خلیج فارس امکان پذیر نیست.

صفوی با اشاره سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد دلاری صورت گرفته توسط ایران در زیرساخت‌های استان‌های همجوار خلیج فارس و تنگه هرمز تأکید کرد:دفاع از امنیت ملی، منافع ملی و منافع اقتصادی کشور از جمله دفاع از پالایشگاه‌ها، بنادر و تأسیسات اقتصادی در برابر تهدیدات به عهده نیرو‌های مسلح است، بنابراین روند افزایش آمادگی و انباشت قدرت بازدارندگی مؤثر نیرو‌های مسلح باید ادامه پیدا کند.

این استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک با اشاره ذخایر انرژی و حمل و نقل دریایی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز تصریح کرد: ما در کل دنیا کمتر منطقه‌ای همانند خلیح فارس و تنگه هرمز داریم، قدرت‌های بزرگ جهان به ویژه قدرت‌های بحری به این منطقه نظر دارند، چون لایه‌های مختلف ژئوپلیتیکی، ژئوکالچر، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیک و مسائل استراتژیک دفاعی و امنیتی در این منطقه بر هم منطبق است.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل در طراحی و احداث زیرساخت‌های اقتصادی، پالایشگاه‌ها، بنادر و خطوط انتقال انرژی گفت: ما برای صادرات نفت نباید صرفاً به تنگه هرمز متکی باشیم، بلکه باید لوله‌های انتقال نفت و گاز را به جاسک وصل کنیم و یا خطوط انرژی برق، راه آهن و لوله‌های نفت و گاز را از مسیر جنوب ایران به عراق، سوریه و مدیترانه متصل کنیم.

صفوی و دانشجویان دانشگاه دافوس ارتش در این سفر بازدیدی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بندر شهید رجایی، زیردریایی کلاس طارق و غدیر منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شناور‌های رزمی و موشک انداز منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازدید کردند.

صفوی، درس «فرماندهی عملیات مشترک و مرکب» را برای دانشجویان دوره دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) ارتش جمهوری اسلامی ایران تدریس می‌کند.

انتهای پیام/ب

صحبت های سردار صفوی در هرمزگان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۴۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس

محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان مشترک بین ایران و هفت کشور عربی همسایه با برخی از چالش‌های زیست محیطی مواجه هستند که صید بی‌رویه و غیر مسئولانه از منابع آبزی، تخریب و ایجاد تغییرات فیزیکی مناطق ساحلی، ریزش نفت ناشی از اجرای عملیات اکتشاف و استخراج و حمل‌ونقل نفت از جمله آن‌هاست.

آلودگی‌های با منشاء خشکی در خلیج فارس شامل فاضلاب‌های شهری و روستایی، پساب‌های صنعتی و کشاورزی، آلودگی‌های صنایع مستقر در مناطق ساحلی، عملیات عمرانی و توسعه غیراصولی در سواحل نظیر استحصال و خشک کردن دریا، انباشت پسماندها از جمله زباله‌ها و پلاستیک و میکروپلاستیک در نواحی سواحلی می‌شوند که نیازمند مدیریت اصولی است. در این شرایط رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نقش دیپلماسی بر کاهش مشکلات زیست‌محیطی خلیج فارس تاکید می‌کند.

چالش‌های زیست محیطی خلیج فارس

 سید علی صالح پور با اشاره به از سرگیری روابط ایران و عربستان اظهارکرد: ما از سال گذشته به بعد با از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان شاهد ایجاد فضای جدید در منطقه هستیم. این تحول زمینه‌های زیادی را برای ایجاد تعامل و مناسبات جدید بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. در سطوح سیاست علیا (high politics) اراده و اهتمام میان رهبران سیاسی برای توسعه و نزدیک شدن روابط وجود دارد. در سطوح سیاست سفلی (low politics) نیز باید از ابزارها و زمینه‌های موجود برای تقویت روابط بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به تقویت روابط میان ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کند، محیط زیست است. چالش‌های محیط زیستی خلیج فارس متنوع است.  این پهنه‌ آبی از منظرهای مختلف که بیشتر ناشی از  آثار مخرب تغییرات آب و هوایی است، شرایط حساس و شکننده‌ای دارد. مسایل مربوط به آلودگی‌ها، طوفان‌های گرد و غبار و تنش آبی نیز مطرح است.

رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست‌محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در این شرایط بیش از پیش لزوم جمع شدن کشورهای حاشیه خلیج فارس حول یک محور احساس می‌شود و باید به کمک هم نسبت به رفع این مسایل اقدام کنند. ما پیش از این در نشست‌های مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس آمادگی خود را در راستای کمک به رفع چالش‌های زیست‌محیطی این پهنه آبی اعلام کرده‌ایم و حتی حاضر هستیم در چارچوب یک ساختار هشت کشوری یعنی شش کشور واقع در جنوب خلیج فارس به علاوه ایران و عراق در این زمینه اقدام کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعی می‌تواند در اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس قرار بگیرد، گفت: مهم‌ترین موضوعی که در چارچوب دیپلماسی زیست‌محیطی در حوزه خلیج فارس می‌تواند مطرح شود، «آلودگی نفتی» است که در سطح خلیج فارس پراکنده است. متاسفانه این پهنه آبی به علت عبور شمار تعداد زیادی نفتکش و نشت قابل توجه نفت از آن‌ها یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان محسوب می‌شود.

صالح پوردر پایان اظهارکرد: محیط دریایی خلیج فارس بسیار حساس است و به‌راحتی سیستم چرخش آب در این منطقه آسیب می‌بیند. فعالیت تاسیسات آب شیرین‌کن و گرمایش آب موجب تخریب مرجان‌ها می‌شود و از مهم‌ترین نکاتی است که در این پهنه آبی قابل توجه است و می‌تواند به عنوان اولویت‌ برای همکاری بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مد نظر قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده بدست سپاه / وزیر کشور: قوه قضائیه مسئول است
  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • برگزاری جشنواره سیلینگ در ساحل جزیره هرمز