Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - موسيقي ما – اولين جشن ويولن ايران اول دي‌ماه به ميزباني برج آزادي تهران برگزار مي‌شود. اين کنسرت – همايش در حالي با همت شرکت‌هاي «آهنگ پارسيان» و «آواي هنر» به مرحله اجرايي رسيده که ايده‌پردازي آن از سوي «ميثم مروستي» بوده است. اين موزيسين سال گذشته با همکاري آکادمي «نَم» کمپين من يک ويولونيست هستم را به راه انداخت و امسال براي اولين‌بار جشن ويولن ايران را به مرحله اجرا رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جشني که تمام عوايد حاصل از فروش بليت و پخش زنده آن به زلزله‌زدگان کرمانشاه اختصاص مي‌يابد و در آن جمعي از اساتيد و هنرمندان مطرح موسيقي کشور حضور دارند. اجراي اين برنامه هم بر عهده «اشکان خطيبي» است. براي اطلاع از جزئيات اين برنامه گفتگويي با ميثم مروستي تدارک ديديم که در ادامه مي‌خوانيد:
ميثم مروستي ابتدا درباره جزئيات اين برنامه گفت:«در سال ٩٥ با همكارى آكادمى موسيقى نَم فراخواني تحت عنوان من يک نوازنده ويولن هستم منتشر کردم و سعي کردم اين ايده را براي نخستين بار در داخل ايران اجرا کنم. خوشبختانه بسيارى از دوستانم در زمينه نوازندگى سازهاي زهي هم با رغبت و صميميت بى‌نظيرى همکاري کردند و در طى آن بيش از سي هزار نفر از هنرمندان و هنرجويان سازهاى زهىِ هم خانواده ويولن، اين اتفاق را با خرسندى دنبال کردند و به اين كمپين پيوستند. در کمپين من يک ويولنيست هستم تمامي نوازندگان و همچنين هنرجويان سازهاي زهي يک عکس با ساز خود براي ما ارسال کردند كه با الصاق لوگوي کمپين توسط آكادمى نَم در روز جهاني ويولن در فضاى مجازى به طور چشمگيرى منتشر شد. تا پيش از آن تقريباً كمتر کسي مي‌دانست که روز جهاني ويولن وجود دارد.»
او در ادامه اعلام کرد:«امسال با توجه به استقبال دوستداران ويولن و همچنين تعداد قابل توجه هنرمندان و هنرجويان در نوازندگى اين ساز، با همراهى و همكارى دو شركت «آهنگ پارسيان» و «آواى هنر» تصميم گرفتيم تا پويش زيباى سال گذشته را به شکل متفاوتي اجرايي کنيم. براي جمعه اول دى ماه ٩٦ کنسرت – همايشى را تدارک ديده‌‌ايم که در حقيقت جشن روز ويولن خواهد بود و از تمامي پيشکسوتان، اساتيد و نوازندگان حرفه‌‌اي و هنرمنداني که در سراسر کشور حضور دارند دعوت به عمل آورده‌ ايم. بخش محدودى از صندلى‌هاى سالن، بليت‌ فروشي مي‌شود و البته تمام كنسرت به صورت آنلاين پخش خواهد شد. علاقه‌مندان مي‌توانند به سايت namm.ir مراجعه نمايند و با تهيه يک اشتراک، برنامه را به صورت زنده مشاهده كنند. لازم به ذكر است كه تمامي درآمدهاي اين جشن از طريق دوست عزيز و هنرمندم، آقاي «اشکان خطيبي» که مجري برنامه نيز هستند به کودکان زلزله‌‌زده غرب کشور اختصاص پيدا خواهد کرد. شرکت «آهنگ پارسيان» و «آواي هنر» برگزارکننده اين مراسم هستند و هيچ درآمدي از عوايد فروش بليت و پخش آنلاين برنامه به اين دو شرکت اختصاص پيدا نمي‌‌کند.»
او در ادامه افزود:«بالغ بر ده سوليست و گروه از بهترين نوازندگان سازهاى زهى در ژانرها و سبک‌‌هاي مختلف به اجراى برنامه خواهند پرداخت. ارکستر فيلارمونيک کردستان نيز در اين برنامه با همراهى نوازندگان اركستر ملى و سمفونيك تهران و رهـبرى استاد «فرهاد فخرالديني» و تكنوازى استاد ارسلان كامكار اجرا خواهد داشت.»
ميثم مروستي سپس به يادواره اين جشن هم اشاره داشت:«عنوان نخستين جشن ويولن ايران در اولين سال برگزارى «يادواره استاد ابوالحسن صبا» است. استاد ابوالحسن صبا را به حق مي‌توان پدر ويولن‌نوازي نوين در ايران ناميد و از اين رو اولين دوره اين برنامه را با ياد و خاطره اين استاد بزرگ روي صحنه خواهيم برد. همچنين قطعه‌‌اي به ياد استاد صبا اجرا خواهد شد که بنده اجراى سولوي آن را بر عهده خواهم داشت.»
مروستي درباره مجموعه نَم هم اين توضيحات را عنوان کرد: «مجموعه موسيقى نَم در حقيقت يک آکادمي موسيقي و آموزشى است که هنوز رونمايي نشده و در آينده بسيار نزديك سايت آن به صورت کامل بارگذارى خواهد شد. نَم ( NAMM ) مخفف
National Academy Of Modern Music به معناي آکادمي ملي موسيقي نوين ايران است.»
او سپس در پاسخ به سوال ما مبني بر اينکه چرا به سراغ برگزاري چنين برنامه‌‌اي رفته گفت:«به نظر من در جامعه موسيقي امروز مى بايست فعاليت‌هاى بسيارى در زمينه ترويج فرهنگِ درست موسيقايى و همچنين ايرانى و بسترسازي مناسب براى ايجاد انگيزه و البته آموزش به شكل صحيح صورت گيرد. هر چند كه امروز توان اجرايى آن به لحاظ عدم استقبال حاميان مالى در برگزارى چنين مناسبت‌هاى تخصصى، براى اهـل فن ضعيف باشد. در اكثر نقاط دنيا هنرمندان حرفه‌اي و متعهد به موسيقى که از جزئيات مسائل تخصصي آگاه هستند، علاوه بر اتفاقات هـنرى روزمره به بسترسازي در جهت پيشرفت و كشف مسيرهاى نو و مؤثر هم مى‌انديشند. بنده به عنوان عضو كوچكى از جامعه ويولن ايران، قوت و كاستى‌ها و مسائل و مباحث مربوط به آن را از قديم تا امروز به خوبى مي‌شناسم و احساس مي‌كنم چنين حرکتي مي‌‌تواند انگيزه‌اى نو براي پيشبرد و طرح مسائل منحصر به نوازندگى ويولن و نوازندگان سازهاي زهي باشد. دغدغه من هميشه اين بوده که به عنوان يک گروه بزرگ موسيقايي بتوانيم هدفى بزرگ، فرهنگى، ملى و البته رو به سامان را دنبال کنيم و جشن ويولن مي‌تواند شروع مسير تازه‌اى براي نيل به اين هدف و نزديکي بيشتر نوازندگان سازهاي زهي باشد. درست است که اين حرکت را از سال گذشته بنده آغاز کردم ولي دوستاني هستند که در زمينه امور اجرايي به ما کمک مي‌کنند و اميدوارم در سال‌هاي آينده تعامل نوازندگان سازهاي زهي با اين برنامه بيشتر باشد. در اين برنامه سعي من بر اين بوده است كه از تمام نوازندگان حرفه‌ اي و مؤثر در امر اجرا، آموزش و... براي اجرا و يا حضور در سالن دعوت به عمل آورم تا بتوانيم اتفاق بزرگي را رقم بزنيم.»
اين نوازنده ويولن در پايان اعلام کرد:«به اين جريان بسيار مثبت خوش‌بين هستم و فکر مي‌‌کنم مسير خودش را در طول زمان پيدا خواهد کرد و اتفاقات خوبي برايش رخ مي‌دهد. فکر مي‌کنم جشن ويولن مي‌تواند فرهنگسازي خوبي را در بخش نوازندگى ويولن به عنوان بخشى مهم از موسيقى كشورمان به وجود آورد. هدف اصلي ما در سال اول برگزارى جشن ويولن، يادواره استاد ابوالحسن صبا است. خدمات ايشان به موسيقى ايران و خصوصأ ويولن ايرانى بر كسى پوشيده نيست و قطعاً مى بايست در اولين دوره اين جشن از زحمات اين استاد فقيد قدرداني كرد.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۶۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاطره شنیدنی مجری خاص برنامه مشاعره از ملاقاتش با رهی معیری | ویدئو

دریافت 24 MB

به گزارش همشهری آنلاین، امیر اسماعیل آذر درباره استاد شهناز در این مصاحبه گفتند: او یکی از افتخارات موسیقی کشور است.

همچنین در ادامه با آوردن نام استاد مرحوم رهی معیری توسط مجری برنامه، او به یاد خاطره‌ای از این استاد بزرگوار افتاد و گفت: در گذشته رادیو برای تهیه برنامه‌های نوروزی هنرمندان را دعوت می‌کردند. وقتی به رادیو رفتم از یکی نشانی رهی معیری را گرفتم که گفتند اتاقش انتهای راهرو است. وقت به اتاقش رسیدم و او را با لباس‌های شیک و موهای جوگندمی دیدم قلبم شروع به تاپ تاپ کرد. چندبار او را دزدکی دیدم و درنهایت به اتاقش دعوتم کرد. خودم را معرفی کردم و کلی ذوق کرد و مدت‌ها مسحور رهی معیری بودم.

کد خبر 848341 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها شعر و شاعر خبر مهم هنر مصاحبه تصویری تلویزیون - صدا و سیما

دیگر خبرها

  • حذف معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال از برنامه هفتم
  • آغاز برنامه‌های «تا صد سالگی باستانی پاریزی»
  • اعلام برنامه میثم مطیعی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • خاطره شنیدنی مجری خاص برنامه مشاعره از ملاقاتش با رهی معیری | ویدئو
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • عکس| میثم مطیعی هشدار داد: کربلا رخ می‌دهد، نه ظهور
  • نصرالله شیرین‌آبادی، نوازنده موسیقی درگذشت