Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@22:45:42 GMT

سازمان نظام مهندسی مهندسان را به مردم تحمیل نکند

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۲۷۱۸

سازمان نظام مهندسی مهندسان را به مردم تحمیل نکند

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: مردم می‌خواهند مهندس را از میان مهندسان سازمان نظام مهندسی خود به صورت اختیاری انتخاب کنند و الزام و تحمیلی وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و استان قم، تعدادی از روسای نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: اطلاعاتی که به ما می‌رسد از سوی مردم است که مشکلات خود را بیان می‌کنند و مرجعیت به افکار عمومی اتصال دارد و شاید روزی هزار نامه برای ما ارسال می‌شود، اگر ذهنیتی پیدا شود نتیجه نامه‌های مردم و ملاقات‌های حضوری است، ما باید دردهای مردم را بازگو کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی، اظهار داشت: درباره این سازمان دو گونه ایراد در اصل کار و عملکردها وجود دارد، ایراد در اصل کار این که مردم می‌گویند این سازمان، مهندس خاصی را الزاما به ما تحمیل می‌کنند. 

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: اصل این است که باید نظام مهندسی باشد تا ساخت و سازها بر اساس اصول بوده و مردم در حوادث خسارت نبینند، جای تردید نیست و بدون آن خطراتی در کمین است و باید چنین سازمانی برای نظارت باشد والا مردم دچار خسارت می‌شود امام مردم می‌خواهند مهندس را از میان مهندسان این سازمان خود به صورت اختیاری انتخاب کنند و الزام و تحمیلی وجود نداشته باشد. 

وی اظهار داشت: ایراد دیگر درباره عملکرد بعضی مهندسان است، در برخی ساختمان‌ها مشاهده شده که مهندسی حق خود را گرفته و ماه به ماه به کار سرکشی نمی‌کرده است، مردم از این گونه عملکردها گلایه دارند. 

آیت الله مکارم شیرازی افزود: باید به گونه‌ای عمل کرد که مردم راضی باشند چرا که اصل رضایت مردم با در نظر گرفتن مصالح کل جامعه است، بسیاری از افراد که ابراز گله داشند، خاطره خوبی از نظام مهندسی ندارند، از این رو باید نظارت بر مهندسان بیشتر باشد و مردم امید و اطمینان داشته باشند که اگر کسی تخلف می‌کند به آن رسیدگی خواهد شد. 

وی با بیان اینکه باید عملکردها و برخی قوانین را اصلاح کرد، گفت: درباره کارهای نظارتی که انجام می‌شود باید خبر رسانی و اطلاع رسانی کرد تا مردم اعتماد پیدا کنند، اطلاع رسانی صحیح و وسیع بسیار مهم است تا مردم باور کنند نظارت صحیح به نفع آنها انجام می‌شود، مردم باید بدانند که جایی هست که به گله‌ها رسیدگی می‌شود. 

عضویت ۴۶۰ هزار نفر در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در این دیدار در سخنانی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۴۶۰ هزار نفر از مهندسان در رشته‌های مختلف مهندسی عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان هستند که از این تعداد بیش از ۲۰۰ هزار نفر پروانه اشتغال به کار دارند.

فرج الله رجبی بیان داشت: مهندسان پس از گذشت سه سال از زمان فارغ التحصیلی در آزمون ورود به حرفه مهندسی شرکت می‌کنند که در صورت قبولی در این آزمون برای آنان پروانه اشتغال به کار مهندسی  صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در بخش ساخت و سازهای دولتی و عمومی فعالیتی ندارند، گفت: در زلزله اخیر کرمانشاه بیمارستان تازه تاسیسی تخریب شد در حالی که این بیمارستان تحت نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان نبوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور عنوان کرد: دفاتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان در ۳۰۰ شهر دایر است و به مردم خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: در تمامی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌های کشور، شورای انتظامی فعالیت دارند که ماموریت آن در واقع بررسی شکایات مردم نسبت به تخلفات صورت گرفته از سوی مهندسان است.

رجبی با اشاره به مشکلات معیشتی جامعه مهندسین، بیان داشت: اکثر مهندسان نیز همانند سایر اقشار مردم با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و وضعیت متفاوت‌تری با سایر مردم ندارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان داشت: بخشی از ساخت و سازهایی که صورت می‌گیرد برای فروش به سایر مردم است که ممکن است خریدار از وضعیت آن اطلاع کافی نداشته باشد؛ از این رو وظیفه مهندسان به عنوان ناظر بر نحوه ساخت و سازها در قانون مصوب مجلس و دولت دیده شده است تا از این طریق منابع ملی حفظ شود

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۲۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار نخستین فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در اصفهان

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در کلان‌شهر اصفهان از دهم تا بیست‌وپنجم اردیبهشت اعلان عمومی شد.

سیدمرتضی حسام‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فراخوان «شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در شهر اصفهان» اظهار کرد: هدف از این فراخوان تسهیل در فرایند ساخت‌وساز و تأمین مسکن برای شهروندان در پهنه شهر اصفهان است.

وی افزود: این فراخوان به شناسایی سازندگان حرفه‌ای در حوزه تأمین مسکن می‌پردازد و با دعوت از تولیدکنندگان برتر و ایجاد فضای سازنده و هدفمند، ضمن قدردانی از فعالیت آن‌ها، بستر ارائه امتیازات ویژه برای تولیدکنندگان برتر پروژه‌های ساختمانی در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فراهم خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: در راستای تحقق تولید بر اساس شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» که ارتباط مستقیم با مشارکت مردم دارد، نقشه راهی برای ۳۶۵ روز ۱۴۰۳ تدوین و راهکارهای تسهیل‌کننده برای عملیاتی کردن این محور با تاکید بر مسئله تولید، تهیه شده و در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است.

حسام‌نژاد اضافه کرد: نکته مهمی که در انتخاب شعار سال وجود دارد، تاکید رهبر انقلاب بر مشارکت محسوس مردم در تولید است، یعنی هدف باید این باشد که روابط حاکم بر سازندگی به مردم واگذار شود و ارکان شهری در امور اجرا نباید دخالت کند، بلکه تولید توسط مردم و نهادهای مردمی اداره شود.

وی گفت: معیارهای انتخاب سازندگان برتر در این فراخوان، پایداری ساختمان و مدیرت انرژی، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند صنعت ساختمان، سرمایه‌گذاری در بافت‌های ناکارآمد و محلات محروم، کیفیت طراحی و جذابیت بصری ساختمان‌های احداثی، اقدامات صورت گرفته در افزایش سرعت فرایند ساخت‌وساز، رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و ساختمانی، مساحت زیربنای ساختمان‌های احداثی، ارتقای ایستایی ساختمانی با کاهش وزن سازه و استفاده از مصالح با کیفیت و استاندارد است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان کرد: زمان فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان شهر اصفهان از دهم تا بیست‌پنجم اردیبهشت است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۳۱-۳۴۵۹۳۶۳۴ داخلی ۱۲۱ تماس بگیرند یا با مراجعه به سایت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به نشانی www. shahrsazi.isfahan.ir فرم حضور در این فراخوان را دریافت کنند.

کد خبر 750287

دیگر خبرها

  • مقایسه جک J۴ با کی ام سی ایگل؛ تفاوت در چیست؟
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • آتش سوزی مجتمع مسکونی در منطقه پردیسان قم
  • نجات جان ۱۵ نفر در آتش‌سوزی مجتمع مسکونی در قم
  • صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در قم تشکیل می‌شود
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد
  • سازمان نظام مهندسی بازوی تخصصی راه وشهرسازی آذربایجان غربی
  • کاهش تعداد ساختمان‌های فرسوده پایتخت
  • انتشار نخستین فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در اصفهان
  • رئیس شورای عالی نظام پزشکی: مراقب باشیم دوران طلایی پزشکی ایران افول نکند