Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - طرح سيستم اشتراک دهي دوچرخه در اروميه در حالي از سوي شهرداري اين شهر آغاز شد که زيرساخت فرهنگي آن نه تنها وجود نداشت بلکه فقدان برنامه‌ريزي کارآمد نيز سبب شکست آن و عدم استقبال شهروندان شد در اين گزارش دلايل شکست اين طرح واکاوي مي‌شود. به گزارش خبرگزاري تسنيم از اروميه، اين روزها هواي شهر اروميه به سبب وارونگي دما در شرايط خوبي قرار ندارد و ميانگين آلودگي هواي آن از حد مجاز گذشته و چند روزيست که مدارس اين شهر را به تعطيلي کشانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئولان شهر اروميه سعي دارند که چاره اي براي حل اين مشکل بزرگ پيدا کنند اما قطعاً هر راه‌حلي هم پيدا شود از تعداد 300 هزار خودرويي که هم اکنون در اين شهر وجود دارد کاسته نمي‌شود بلکه مرتباً بر تعداد اين خودروها که غالباً هم تک‌سرنشين هستند افزوده مي‌شود.
روشن است که ناوگان حمل‌ونقل درون شهري نقش بسزايي در کاهش آلودگي شهر اروميه دارد اما جاي تاسف انجاست که خود اين ناوگان فرسوده است.
به اذعان بسياري از شهروندان ناوگان حمل‌ونقل درون شهري اروميه از لحاظ خدمات‌رساني در سطح خوبي قرار ندارد و اگر يک فرد بخواهد با اتوبوس به‌کارهاي روزانه خود برسد قطعاً با اين سيستم نخواهد توانست.
افتتاح سيستم هوشمند دوچرخه
دوم تيرماه سال 95 شهرداري اروميه فاز نخست سيستم هوشمند اشتراک دوچرخه را بااعتباري بالغ‌بر25 ميليارد ريال و با احداث مسيري 8 کيلومتري فقط براي دوچرخه‌ها در محل تقاطع غير هم‌سطح امامت در پارک الغدير اروميه افتتاح کرد.
آن زمان محمد حضرت پور شهردار اروميه گفته بود که سيستم هوشمند اشتراک دوچرخه مي‌تواند در مسيرهاي کوتاه مورد استفاده قرار گيرد و نقش بسزايي در کاهش آلودگي هوا، آلودگي صوتي، کاهش ترافيک، کاهش مصرف سوخت و افزايش تندرستي مردم را ايفا کند.
استفاده نکردن مردم اروميه از طرح سيستم هوشمند اشتراک دوچرخه
اما مردم اروميه از اين طرح استقبال نکردند و اين دوچرخه‌ها به جاي اينکه در اين مسيرهايي که تعيين شده مورد استفاده قرار گيرند، در جايگاه‌هاي خود به آرامي در حال فرسوده شدن هستند.
ناگفته نماند که استفاده از اين دوچرخه‌ها در مسيرهاي خاصي است اما اگر مردم از اين طرح استقبال مي‌کردند مسئولان مربوطه راغب مي‌شدند تا در نقاط ديگر شهر اين ايستگاه ها را ايجاد کنند تا دوچرخه کم‌کم بتواند جاي ماشين‌ها را در خيابان‌هاي اروميه بگيرد.
هم اينک در مسيرهايي که براي اين سيستم در نظر گرفته شد خودروها رفت‌وآمد مي‌کنند و رانندگان به‌حق تقدم اين مسيرها اصلاً احترام نمي‌گذارند و حتي به‌راحتي خودروي خود را در اين مسيرها پارک مي‌کنند چراکه مطمئن هستند که پليس راهنمايي و رانندگي با آنها برخورد نمي‌کند.
مسيرهاي دوچرخه‌سواري ايمن نيستند
خبرنگار تسنيم در اين‌ ارتباط با مردم هم‌صحبت شد تا علت شکست سيستم هوشمند اشتراک دوچرخ در اروميه را جويا شود.
علي حبيبي با انتقاد از مسئولان در انتخاب نادرست مسيرهاي دوچرخه‌سواري گفت: اين مسيرها اصلاً ايمن نيستند و رانندگان نيز اصلاً به اين مسيرها توجه نمي‌کنند چراکه حق ورود به اين لاين از خيابان را ندارند اما ورود کرده و ايجاد ناامني مي‌کنند.
وي افزود: فکر اوليه اين کار شهرداري اروميه خيلي عالي بود ولي مسيري انتخاب شد که کارايي کمتري دارد و کمتر کسي از اين مسير رفت و آمد دارد چون اصولاً بايد مردمي که در شهرکها و نقاط دوتر از مرکز شهر زندگي مي‌کنند به دوچرخه دسترسي بهتر داشته باشند.
فرنگيس عليزاده يکي ديگر از شهروندان اروميه گفت: اگرچه طبق قانون بانوان حق استفاده از دوچرخه در معابر عمومي را ندارند ولي با اين‌ حال من اين طرح را مي‌پسندم چراکه مي‌تواند کمي از ترافيک شهر را کاهش دهد.
وي تصريح کرد: اي‌کاش قبل از راه اندازي اين سيستم و صرف هزينه زياد، مطالعاتي جامع تري انجام مي‌شد که در کدام منطقه بيشترين پاسخگويي را نسبت به نياز همشهريان دارد.
ذولفقار حميدي در اين‌ ارتباط گفت: امروزه در زير پاي اغلب جوانان يک ماشين وجود دارد که فقط براي گردش، دور دور و وقت‌گذراني بيرون مي‌روند و اکنون انتظار را داريم که همينها از ماشين پياده شده و دوچرخه سوار شوند، به نظرم خيلي بعيد است اين اتفاق بيافتد.
وي افزود: اگر بخواهيم دوچرخه‌سواري تبديل به يک فرهنگ در جامعه شود، بايد از سنين کودکي آموزش داده شود چراکه در بزرگ‌سالي اين کار سخت و مي‌توان گفت غيرممکن است.
نبود زيرساخت فرهنگي دوچرخه سواري در اروميه
خبرنگار تسنيم اين موضوع را از طريق اعضاي شوراي اسلامي شهر اروميه پيگير شد که چرا اين دوچرخه‌ها همچنان در جايگاه‌هاي خود دست‌نخورده باقي‌مانده‌اند.
عضو شوراي اسلامي شهر اروميه با اشاره به علت اصلي استفاده نکردن مردم از دوچرخه‌ها اظهار داشت: نبود زيرساخت‌هاي لازم و فرهنگ استفاده از دوچرخه مهم‌ترين علتي است که مردم از اين وسيله نقليه استفاده نمي‌کنند.
حسين پناهي گفت: شهرداري اروميه سعي داشت با اجراي اين برنامه به اهدافي که در نظر گرفته بود دست يابد اما متاسفانه مردم از اين طرح استقبال نکردند.
وي افزود: در جلساتي که در ارتباط با قيمت استفاده از سيستم هوشمند اشتراک دوچرخه برگزار شد، درباره کاهش قيمت‌هاي آن تصميماتي گرفته و اجرا شد اما بازهم مورد استقبال مردم قرار نگرفت.
عضو شوراي اسلامي شهر اروميه خاطرنشان کرد: استفاده از دوچرخه مي‌تواند راهي براي کاهش آلودگي هوا شود و اگر بتوان فرهنگ دوچرخه‌سواري را در جامعه گسترش داد، قطعاً از بسياري از مشکلات ترافيکي و آلودگي هوا و ورزش نکردن مردم کاهش خواهد يافت.

فيلم و گزارش بهنام بايرامي و يوسف عباسي
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۳۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس

به گزارش همشهری آنلاین،‌ طبق داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، هم‌اکنون هوای پایتخت با شاخص ۹۵ در وضعیت زرد و قابل قبول قرار دارد.

در ۲۴ گذشته هم میانگین شاخص کیفیت هوا بر عدد ۸۱ قرار داشته و کیفیت هوای پایتخت قابل قبول بوده است.

وضعیت کیفیت هوای مناطق مختلف شهر تهران:

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای قابل قبول (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.
از ابتدای سال جاری تا به امروز در تهران ۵ روز هوای پاک و ۳۲ روز هوای قابل قبول به ثبت رسیده است.

وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران:

کد خبر 847199 منبع: فارس برچسب‌ها آلودگی هوا خبر مهم تهران

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی در کف میدان شکست خورده است
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • امپراطوری رسانه ای دشمن در جنگ غزه شکست خورده است
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس