Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-29@23:23:11 GMT

ماجرای سرگیجه عمومی درباره بودجه مجلس

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۴۸۱۶

وب سایت تابناک در گزارشی درباره سخنان امروز علی لاریجانی نوشت: دکتر علی لاریجانی،ریئس محترم مجلس شورای اسلامی ،امروز در واکنش به افزایش هفتاد درصدی حقوق نمایندگان مجلس گفته است: افزایش 70 درصد حقوق نمایندگان، صد در درصد خلاف است زیرا عدد و رقم وجود دارد چرا حرفی می زنید ذهن ها را خراب می کنید؟

به گزارش شریان نیوز،وب سایت تابناک در گزارشی درباره سخنان امروز علی لاریجانی نوشت: دکتر علی لاریجانی،ریئس محترم مجلس شورای اسلامی ،امروز در واکنش به افزایش هفتاد درصدی حقوق نمایندگان مجلس گفته است: افزایش 70 درصد حقوق نمایندگان، صد در درصد خلاف است زیرا عدد و رقم وجود دارد چرا حرفی می زنید ذهن ها را خراب می کنید؟.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در شرایط کنونی کسانی که در گذشته پوپولیسم را تقبیح می کردند، امروز خودشان گرفتار یک نوع پوپولیسم جدید نشوند... یک مرتبه یک حرف خلافی زده می‌شود و در این شبکه‌ها انتقال پیدا می‌کند که بودجه نمایندگان 70 درصد اضافه شد و این موضوع قطعا خلاف است.


سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی و تکذیب افزایش به ناگاه هفتاد درصدی حقوق نمایندگان در صورت صحت،در چنین شرایط اقتصادی جای بسی امیدواری دارد؛اما رئیس محترم مجلس شورای اسلامی باید بداند که واقعا همه ما از این همه اظهار نظر ضد و نقیض،سرگیجه گرفته ایم؛اظهارات ضد و نقیض درباره بودجه مجلس،البته فقط سرگیجه نمی آورد، بلکه اعتماد را هم از بین می برد!کافی است،رئیس مجلس به چند اظهار نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگاهی بیندازند:

خانم پروانه معافی، نماینده همین مجلسی است که آقای لاریجانی ریاست آن را بر عهده دارد؛وی درباره افزایش هفتاد درصدی حقوق نمایندگان می گوید: «من نمی‌دانم صحت دارد یا نه، چون وقتی معلوم می‌شود که در حقوق ما اعمال شود و تا به امروز چیزی به دست ما نرسیده است. اما اگر بخواهید واقعیت قضیه را نگاه کنید بر اساس قانون خدمات کشوری هر نماینده در تراز وزیر محسوب می‌شود، چون در این قانون حقوق وزرا و معاونان مبلغ ده میلیون تومان پیش بینی شده است، نمایندگان هم باید برابر با آنان دریافتی داشته باشند. به همین جهت هییت رئیسه مجلس کمیته‌ای تشکیل داده است تا این موضع را بررسی کنند و هم ترازی اعمال شود». این سخن این نماینده مجلس هم از تشکیل کمیته سخن می گوید و هم وظیفه اش یعنی اعمال هم ترازی و رساندن حقوق نمایندگان به وزرا به 10 میلیون تومان! یعنی افزایش 50 تا هفتاد درصدی!

آقای لاریجانی می فرمایند: بودجه مجلس تنها توسط هیات رئیسه تصمیم گیری نمی شود، بلکه بر اساس آئین نامه داخلی مجلس کمیسیون بودجه و هیات رئیسه مجلس مشترکا تصمیم می گیرند بنابراین موضوع پنهانی وجود ندارد و در آنجا می نشینند و بررسی می کنند و مناسب با شرایط تصمیم گیری می کنند.

اما در این بین محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید:مقرری نمایندگان و هزینه‌های مترتب بر کار نمایندگی و بودجه مجلس، پیش از این در جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و هیات رییسه مصوب می‌شد، اما امسال با اصلاح آیین‌نامه، کمیسیون در این رابطه نقش مشورتی داشت و این امر راسا از سوی هیات رییسه مجلس انجام گرفته است.اینجا هم همان سرگیجه سراغ مردم می آید و البته بی اعتمادی!

 یا می فرماید :«در شرایط کنونی کسانی که در گذشته پوپولیسم را تقبیح می کردند، امروز خودشان گرفتار یک نوع پوپولیسم جدید نشوند.قطعا همه موضوعات شفاف است، حال چرا در یک فضا حرف خلاف واقع زده می شود، حتی من شنیدم که گفته شده که دیوان محاسبات بودجه مجلس را رسیدگی کرده و بعد رئیس این دیوان این موارد را خط می زند. قطعا این موضوع صحیح و درست نیست، بلکه دیوان محاسبات یک مرجع مستقلی بوده و من به خاطر ندارم در این چند دوره که در مجلس هستم یک بار به دیوان محاسبات مطلبی گفته باشیم و دیوان محاسبات چنین کاری کرده باشد البته من گذشته را خبر ندارم.

طبیعتا اینجا هم رئیس محترم مجلس، می تواند به جای استفاده از مغالطه نقطه گذاری برای منتقد، خیلی راحت دستور بدهد دیوان محاسبات گزارش مفصل و همراه با جزئیات تفریق بودجه مجلس و خود دیوان محاسبات را برای تنویر افکار عمومی منتشر کند!به قول معروف صد بار با ابهام کار کردیم و دیدیم ثمرش را؛شفافیت چه بدی داشت که یک بار نکردیم!

یا می فرماید: بودجه مجلس دو بخش بیشتر ندارد اولی مربوط به حقوق و مزایا کارکنان مجلس است و دومی هزینه های مربوط به خدمات مرکز تحقیقات و مرکز پژوهش‌های مجلس است، از این رو به جزء این دو مورد، موضوع بیشتری وجود ندارد و مجلس هزینه‌های بسیار اندکی دارد بنابراین من فکر می‌کنم اینگونه فضاسازی‌ها درست نبوده و به مصلحت کشور نیست.

در حالی که سید محمد ابطحی نماینده همان مجلس می گوید: «ما یک پول زیادی در اختیار مجلس گذارده ایم که در آن بودجه تملک دارایی و بودجه هزینه های جاری آن مشخص است؛ اما این بودجه در کجا هزینه می شود، مشخص نیست. ما دوست داریم بدانیم هزینه اجلاسی که توسط مجلس برگزار شد ـ مانند تحلیف و سایر موارد ـ چه میزان بوده است. همچنین نمایندگان می خواهند بدانند پیمانکارهای این اجلاس ها چه کسانی بودند. آیا این درست است که مقدار بسیاری میوه خریداری و بعد دور ریخته شود که البته مواردی از این دست بسیار است!ایراد کار آنجاست که بودجه مجلس را از شمول دیوان محاسبات خارج کرده اند و متأسفانه هیچ مرجعی نیز نیست که بودجه مجلس را بررسی کند. به اعتقاد من، باید همه دستگاه ها باید زیر نظر دیوان محاسبات باشد؛ حتی بودجه های خارج از شمول که مرجع رانت هستند هم باید مورد بررسی دیوان محاسبات باشد»!

صحبت این نماینده بدین معنا است که حداقل تا زمان انجام این مصاحبه، امکان رویت هزینه کرد بودجه برای این نماینده مجلس،وجود نداشته است! اگر بر اساس صحبت این نماینده بودجه مجلس خارج از شمول باشد که باید گفت وامصیبتا!چرا که رئیس دیوان محاسبات در هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت که یکی از مشکلات عمده حسابرسی بودجه کشور از همین بودجه های خارج از شمول است!

با اطمینان می توان گفت،یک درصد انتقادی که از دولت و حتی اخیرا از قوه قضائیه می شود، از مجلس شورای اسلامی نمی شود، انتقاد ظلم نیست! برای ایجاد دلمشغولی و اضطراب هم نیست! برای ایجاد شفافیت است! همان شفافیتی که رئیس کنونی مجلس در زمان ریاستش بر صدا و سیما، از بقیه انتظار داشت!

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۴۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟

جلسه نوبت عصر امروز مجلس به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشد که اسامی ۳۵ نماینده غایب یا متاخر توسط یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس قرائت شد.

به گزارش ایسنا، جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس حدود ۴۰ دقیقه بعد از آغاز به کار، به دلیل غیبت تعدادی از نمایندگان و نرسیدن به حد نصاب جلسه با اعلام محمدباقر قالیباف رئیس مجلس پایان یافت.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، گفت: تعداد نمایندگان حاضر در مجلس برای رای گیری به حدنصاب نرسیده است و نمی‌توانیم بررسی بودجه را دنبال کنیم لذا پایان جلسه را اعلام می‌کنم.

وی گفت که جلسه بعدی مجلس فردا (سه‌شنبه) برای ادامه بررسی بخش دوم بودجه تشکیل می‌شود. این در حالیست که از روز گذشته اعلام شده بود که جلسات صحن مجلس تا پایان رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در ۲ نوبت برگزار خواهد شد.

قالیباف همچنین از اعضای هیأت رئیسه مجلس خواستار قرائت اسامی غایبان و متاخران جلسه شد که علی کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس اسامی آن‌ها را به شرح زیر قرائت کرد:

- عبدالجلال ایری

- امیرحسین بانکی پور

- علی جدی

- حسین حسین‌زاده

- جعفر راستی

- رجب رحمانی

- جلیل رحیمی جهان آبادی

- جلال رشیدی کوچی

- ابراهیم رضایی

- محمدرضا رضایی کوچی

- مجتبی رضاخواه

- یعقوب رضازاده

- منصورعلی زارعی

- علیرضا زندیان

- قاسم ساعدی

- محمد سبزی

- حسن شجاعی

- مهدی شریفیان

- منصور شکرالهی

- مهدی طغیانی

- فرهاد طهماسبی

- روح‌الله عباسپور

- محمود عباس زاده

- بهزاد علیزاده

- ابوالفضل عمویی

- محسن فتحی

- حسین گودرزی

- محمدرضا مبلغی

- حسن محمدیاری

- غلامرضا مرحبا

- اردشیر مطهری

- محمدطلا مظلومی

- فاطمه مقصودی

- سید محمد موحد

- سید کاظم موسوی

بر اساس ماده ۷۱ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انعقاد رسمی جلسات و اعتبار اخذ رأی منوط به حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان در صحن است؛ بنابراین از مجموع ۲۸۶ نماینده فعلی (با حساب ۴ نماینده‌ای که در طول این ۴ سال به هر دلیلی از مجلس جدا شدند)، برای رسمیت یافتن جلسه نوبت عصر روز دوشنبه صحن مجلس باید ۱۹۱ نفر در جلسه حاضر می‌شدند.

دیگر خبرها

  • کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را به موقع به مجلس داده است
  • دیوان محاسبات گزارش «تفریغ بودجه» را به موقع به مجلس داده است
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • جدول هفتم بودجه ۱۴۰۳ مربوط به حقوق و مزایا رد شد
  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!