Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@00:34:18 GMT

15 راهکار براي حل مشکل آلودگي هواي تهران

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۶۹۴۰

15 راهکار براي حل مشکل آلودگي هواي تهران

خبرگزاري آريا - انديشکده سياست گذاري صنعتي اميرکبير راهکارهاي پيشنهادي خود را در قالب هفت بند براي راهکارهاي کوتاه مدت و فوري و هشت بند براي راهکارهاي بلندمدت حل مشکل آلودگي هواي تهران اعلام کرد. به گزارش خبرگزاري تسنيم، هر ساله با نزديک شدن به فصل سرما، مردم به ويژه در کلان شهرها با پديده آلودگي هوا مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پديده اي که تا کنون دولت و مجلس علي رغم وقوع ساليانه، برنامه قابل توجهي براي مقابله و کاهش آن پياده سازي نکرده اند. به دليل عدم شناخت صحيح از آلاينده ها، راهکارهاي اجرايي کميته اضطرار اشتباده بوده و نتوانسته است آلودگي هوا را کاهش دهد.
آلودگي هوا به معني افزايش يکي از آلاينده هاي هوا به ميزاني بيش از سقف استاندارد تعيين شده و قرارگيري در شرايط ناسالم است. بنابراين لازم است شناخت صحيحي از آلاينده هاي هوا صورت گيرد و مطابق با آن راهکارهاي عملياتي طراحي شود. طبق بررسي هاي انجام شده توسط سازمان کنترل کيفت هواي شهر تهران که در قالب گزارش سياهه­ي انتشار به چاپ رسيده است. طي سال‌هاي اخير، آلاينده اصلي شهر تهران که موجب قرارگيري وضعيت هوا در شرايط ناسالم شده است، ذرات معلق با قطر کمتر از 5/ 2 ميکرون (PM 2.5) بوده است. در آلودگي هواي اخير نيز، مطابق نمودار ذيل از شش دسته آلاينده شهر تهران، تنها ذرات معلق از مرز سالم عبور کرده است. اين ذرات اثرات سو قابل توجهي بر سلامت شهروندان مي گذارند.

نمودار 1- نمودار اطلاعات کل ايستگاه هاي کشور. شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران
مطابق نمودار ذيل، منبع 70 درصد از ذرات معلق توليدي در شهر تهران وسايل نقليه هستند که از اين ميان خودروهاي سواري شخصي 1.4 درصد، تاکسي ها حدود 1 درصد، ميني بوس ها 4.2 درصد، موتور سيکلت ها 10.5 درصد، اتوبوس هاي عمومي شهري 12.6 درصد، اتوبوس هاي بخش خصوصي 18.2 درصد و خودروهاي سنگين 22.4 درصد از ذرات معلق توليدي توسط وسايل نقليه را شامل مي شوند که در موارد ذکر شده بالا عمده سهم شامل وسايل نقليه فرسوده ذيل هر دسته بندي مي شود.
علاوه بر اين 30 درصد ديگر ذرات معلق توسط منابع ساکن توليد مي شوند که صنايع 7 درصد، تبديل انرژي19.6 درصد و خانگي و تجاري 2درصد از آن را توليد مي نمايند. از همين رو هر تصميم کوتاه مدت و بلند مدت براي بهبود آلودگي هواي شهر تهران، نيازمند مواجهه کارشناسي با منابع توليد آلايندگي خواهد بود.

کميته اضطرار شهر تهران طي روزهاي گذشته تصميماتي شامل ممنوعيت حمل و نقل شن و ماسه، تعطيلي مدارس، تعطيلي معادن استان تهران، گسترش محدوده طرح زوج و فرد خودروها به درب منازل و طرح ترافيک به محدوده زوج و فرد را اتخاذ نموده است.
بر اساس آمار هاي ذکر شده در مورد سهم منابع توليد کننده ذرات معلق، مشخص مي شود که تصميمات فوق امکان تاثير گذاري جدي بر کاهش آلودگي هوا نخواهد داشت؛ چرا که خودروهاي سواري، تنها 1.4% از کل ذرات معلق را توليد مي کنند. عمده توليد کنندگان اين دسته نيز خودروهاي سواري کابراتوري و فرسوده هستند که محدود کردن حرکت آن ها با توجه به سهم انتشار بسيار پايين اين گروه، تاثير بسيار کمي در توليد اين ذرات خواهد داشت.
معادن اطراف تهران نيز سهم اندکي در توليد ذرات معلق دارند. ممنوعيت حمل و نقل شن و ماسه اگرچه اقدام مناسبي است اما با توجه به سهم اندک کاميون هاي حمل شن و ماسه از تمامي ناوگان خودروهاي سنگين، سهم زيادي در کاهش توليد آلاينده ها نخواهد داشت.
متاسفانه اين سوتدبيرها تنها به کارايي پايين راهکارهاي اتخاذ شده توسط کميته اضطرار محدود نمي شود و بعضي از اين تصميمات حتي مي توانند موجب افزايش آلودگي نيز شوند. براي مثال، افزايش محدوده طرح زوج و فرد به درب منازل به علت کاهش عدم تردد شهروندان با خودرو سواري، گرايش به حمل و نقل عمومي و از جمله اتوبوس ها را افزايش مي دهد. افزايش تعداد مسافرين اتوبوس هاي شهري، موجب تردد بيشتر و افزايش زمان روشن ماندن موتور آن ها مي شود. با توجه به آلايندگي بسيار بيشتر اتوبوس هاي حمل و نقل عمومي در مقايسه با خودروهاي سواري، توليد ذرات معلق افزايش خواهد يافت. بنابراين افزايش محدوده طرح زوج و فرد موجب افزايش ذرات معلق مي شود.
بر اين اساس، انديشکده سياست گذاري صنعتي اميرکبير راهکارهاي پيشنهادي خود را در قالب هفت بند براي راهکارهاي کوتاه مدت و فوري و هشت بند براي راهکارهاي بلندمدت ارائه مي کند:
اقدامات کوتاه مدت و فوري
لغو طرح زوج و فرد از درب منزل و بازگشت به حالت قبللغو گسترش محدوده طرح ترافيک به محدود طرح زوج و فرد و بازگشت به حالت قبلممنوعيت تردد خودروهاي سواري با سن بيش از 15 سال در محدوده طرح زوج و فرد از ساعت 6.30 تا ساعت 19.30 طي 72 ساعت آيندهفروش نيم بهاي مجوز ورود به محدوده طرح ترافيک به خودرو هاي سواري با سن کمتر از 10 سال طي 48 ساعت آيندهممنوعيت تردد اتوبوس هاي عمومي و خصوصي با سن بيش از 8 سال در شهر طي 72 ساعت آينده(اقدامات فوق به منظور کاهش تردد اتوبوس هاي آلاينده و جايگزيني آن با خودروهاي با آلودگي بسيار کمتر پيشنهاد شده است)
ممنوعيت تردد خودروهاي سنگين اعم از کاميونت، کاميون و تريلر با سن بيش از 10 سال طي 72 ساعت آيندهممنوعيت تردد کاميون هاي حمل شن و ماسه طي 72 ساعت آيندهاقدامات ميان مدت و بلند مدت
الزام و پايش دائمي نصب فيلتر دوده روي تمامي خودروهاي سنگين و اتوبوس هاي حمل و نقل شهري طي يکسال آيندهافزايش تقاضا براي اسقاط خودروهاي فرسوده: با توجه به آنکه وسايل نقليه فرسوده اعم از سواري، سنگين و موتور سيکلت بخش قابل توجهي از ذرات معلق را توليد مي کنند، لازم است تقاضا براي گواهي اسقاط افزايش يابد.ممنوعيت تردد خودروهاي سواري با سن بيش از 20 سال طي يک سال آينده (به صورت پلکاني): از ابتداي سال 97 ممنوعيت تردد اين خودروها در محدود طرح ترافيک، از ابتداي مهر 97 ممنوعيت تردد در محدوده طرح زوج و فرد و از ابتداي سال 98 ممنوعيت تردد در تمامي معابر شهري اعمال شود.انژکسيون موتور سيکلت ها و ممنوعيت شماره گذاري موتور سيکلت هاي کاربراتورياصلاح و توسعه سازوکارهاي اسقاط موتور سيکلت هاي فرسوده طي يک سال آينده: سازوکار فعلي اسقاط سيکلت ها داراي نظامي ناکارامد است چرا که اسقاط موتورسيکلت صرفا شامل عمليات ابطال اسناد رسمي و امحاء شماره پلاک و شاسي مي باشد و پس از آن سيکلت هاي مذکور طي مزايده به فروش مي رسند. اين امر ناشي از انبارش موتورسيکلت هايي است که توسط پليس متوقف شده و مالک براي ترخيص اقدامي نکرده است و سيکلت فوق به سن فرسودگي رسيده است. و موتورسيکلتي که برگ اوراق براي آن صادر مي شود الزاما از چرخه مصرف خارج نشده است و در برخي نقاط اين سيکلت ها پس از مزايده علاوه بر استفاده مجدد خريد و فروش نيز مي شوندنوسازي ناوگان اتوبوس حمل و نقل عمومي درون شهري طي دو سال آينده: هم اکنون بيش از 3 هزار اتوبوس فرسوده درون ناوگان موجود است که سهم بسزايي در توليد ذرات معلق دارند و نياز فوري به نوسازي آن است.ممنوعيت تردد اتوبوس هاي با سن بيش از 10 سال و کاميون هاي با سن بيش از 15 سال در معابر شهري در تمامي ساعات شبانه روز طي دو سال آينده به صورت پلکانيممنوعيت تردد کاميون هاي با سن بيش از 15 سال در معابر شهري در تمامي ساعات شبانه روز طي دو سال آينده به صورت پلکانيدر پايان انديشکده سياست گذاري صنعتي اميرکبير ضمن اعلام آمادگي خود جهت ارائه راهکارهاي تخصصي به منظور پياده سازي پيشنهاد هاي فوق و همکاري با سازمان هاي مرتبط، اميدوار است نهادهاي مسئول در امر آلودگي هوا، با اتخاذ تصميمات صحيح، موجبات بهبود کيفيت هواي شهر تهران و کلان شهرها و حفظ سلامتي مردم را فراهم آورند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۶۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۵ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه پاسداران با شاخص ۱۵۴، در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اسلام‌شهر با شاخص ۱۱۶، باغستان شهریار با شاخص ۱۱۲، تهران پارک شکوفه با شاخص ۱۰۷، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۱۰۲، رباط‌کریم با شاخص ۱۳۲، سلامت با شاخص ۱۲۷، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۱۱، شهریار با شاخص ۱۰۳، قرچک با شاخص ۱۳۲، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۵۱، امام خمینی با شاخص ۶۹، پارک رازی با شاخص ۶۴، پاکدشت با شاخص ۶۱، پردیس با شاخص ۸۴، پونک با شاخص ۵۱، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۸۷، پیشوا با شاخص ۸۲، دانشگاه تهران با شاخص ۷۷، دماوند با شاخص ۶۵، ژئوفیزیک با شاخص ۶۳، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۸۸، سرخه‌حصار با شاخص ۵۳، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۸۵، شریف منطقه دو با شاخص ۹۵، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۸۱، شهرداری منطقه چهار با شاخص ۹۷، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۹۴، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۷۰، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۵۷، فرمانداری شهرری با شاخص ۹۲، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۶۱، لواسانات با شاخص ۹۹، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۵۷، ملارد با شاخص ۸۹، منطقه ۱۵ با شاخص ۸۰، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۹۵ و ورامین با شاخص ۷۴ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

به این ترتیب ایستگاه آتی‌ساز با شاخص ۴۶، چشمه با شاخص ۴۴، شهرداری منطقه دو با شاخص ۵۰، علم و صنعت با شاخص ۳۲، قدس با شاخص ۴۹ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۴۲ در موقعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 749281

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می‌شوند
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق