Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اعلام کرد: پاکسازی جنگل سه هزار هکتاری ارس طارم از گیاه انگلی 'ارس واش' نیازمند هفت میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار است تا برای همیشه جنگل های این شهرستان از آسیب این آفت نجات پیدا کنند.

مهدی آرمیون روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گونه جنگلی ارس از درختان منحصر به فرد است که در شرایط نیمه خشک کوهستانی توانسته جامعه جنگلی تشکیل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بیشتر جنگل های این گونه در شرایط اکولوژیکی بسیار سخت مستقر هستند، اظهارکرد: در حال حاضر ارزش و اهمیت اصلی این گونه درباره قابلیت ها و ارزش های زیست محیطی و ژنتیکی بوده و این درخت پراکنش کمی در دنیا دارد.
آرمیون یادآورشد: به دلایل متعددی زادآوری آن به سختی انجام می شود و حفاظت و نگهداری از باقی مانده جنگل های ارس ضروری است.
رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بر اساس آمار برداری انجام شده در هر هکتار بین هشت تا 11 اصله درخت آلوده به گیاه انگلی ارس واش وجود دارد.
آرمیون یادآورشد: باتوجه به کوهستانی بودن و شیب عمومی منطقه طارم، ارتفاع درختان، وسعت منطقه آلوده، تراکم درختان در قسمت های مرکزی جنگل (ذخیره گاه) اجرای طرح کنترل مکانیکی آفت وپاکسازی درختان سخت ودشوار است و روند اجرای طرح را تا حدی کند و زمان آن را طولانی همچنین پرهزینه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه جنگل ارس منطقه جیش آباد در منتهی الیه شمال شرقی شهرستان طارم در فاصله 40 کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده است، افزود: 160 هکتار از این جنگل به عنوان ذخیرگاه جنگلی در نظر گرفته شده است.
رئیس اداره حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، تراکم درختان در این ذخیره گاه را بین 30 تا40 اصله درخت در هکتار اعلام کرد و گفت: آفت ارس واش، گیاهی انگلی است که تنها روش کنترل آن کنترل مکانیکی انگل می‌باشد.
آرمیون با بیان اینکه در مناطق کوهستانی شمال شهرستان طارم حدود 21 هزار هکتار جنگل ارس وجود دارد که از سال 81 تا سالجاری 410 هکتار آن در مناطق جیش آباد و بندرگاه تحت پوشش عملیات کنترل مکانیکی گیاه انگلی ارس واش قرار گرفته اند.
وی تاکید کرد: هم اکنون سه هزار هکتار از جنگل های جیش آباد به گیاه انگلی ارس واش آلوده است که پاکسازی کامل آن نیازمند هفت میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار دارد.
رئیس اداره حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اعلام کرد: در صورت انجام نشدن عملیات کنترل به صورت گسترده این گیاه انگلی باعث خشک شدن هرچه بیشتر درختان، انتشار و گسترش آن به درختان ارس سایر مناطق و استان های همجوار می شود.
آرمیون خاطرنشان کرد: روش اجرای پاکسازی درختان ارس از آفت ارس واش به روش مکانیکی، قطع و پاکسازی انگل از روی درختان بوده و سایر روش ها، بررسی ها و مطالعات در این زمینه تاکنون چندان نتیجه بخش نبوده است.
به گزارش ایرنا، آفت ارس واش، گیاهی است که روی شاخه های گیاه میزبان رشد می کند.آب و مواد غذایی درخت میزبان را که برای خود تولید کرده استحصال و وقتی بذر این انگل بر روی شاخه ای قرار گرفته و رشد می کند آن قسمت از شاخه که بالاتر از نقطه آلودگی قرارداد خشک شده و زمانی که میزان آلودگی شدت یافته و بیش از 70 درصد شاخه ها آلوده شدند قدرت حیاتی همه درخت رو به تحلیل می رود و درخت خشک می شود.
مهمترین اثر آفت ارس واش ایجاد استرس کم آبی بر روی میزبان است و در سال‌هایی که بارش باران کم و خشکسالی باشد خسارت این گیاه انگلی نیز بیشتر می‌شود‌.
وقتی بیش از نیمی از شاخه‌های میزبان آلوده می‌شود تا هفت سال بعد میزبان خشک شده و از بین می‌رود. بذر انگل بعد از قرار گرفتن بر روی شاخه میزبان سه سال طول می‌کشد تا به مرحله جوانه زنی برسد و در سال ششم رسیده و تولید بذر می‌کند.
آماده سازی جنگل برای آتش سوزی به دلیل خشک شدن شاخه درختان و مستعد کردن درخت میزبان برای حمله سایر آفات و بیماری‌های درجه دوم از جمله خسارات غیرمستقیم انگل ارس واش است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۹۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ نجفی در خصوص وضعیت آسفالت راه‌های روستایی در شهرستان طارم، گفت: از لحاظ جمعیتی ۹۶ درصد راه‌های روستایی طارم دارای آسفالت هستند و به لحاظ طول راه نیز در شهرستان طارم ۶۵ درصد راه‌ها آسفالت شده و ۳۵ درصد از راه‌های شهرستان خاکی هستند.

وی افزود: راه‌های روستایی فاقد آسفالت، روستا‌هایی با جمعیت زیر بیست خانوار هستند و پروژه‌های روستا‌های بالای بیست خانوار مربوط به روستا‌های زرنی با ۷ کیلومتر، تازه‌کند با ۸ کیلومتر، روستای سرخ‌آباد به طول ۱۳.۵ کیلومتر و مسیر نوکیان به ماسوله است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طارم ادامه داد: پروژه مسیر‌های نام برده فعال هستند و به دلیل کمبود اعتبار، با کندی پیش می‌روند و با تامین اعتبار تکمیل خواهند شد.

نجفی گفت: در شهرستان طارم آسفالت برخی از روستا‌های بالای بیست خانوار همچون هندی‌کندی، گوهر، ارشت و رزه‌بند _ قاضی‌بلاغی آسفالتی با عمر بالای بیست و پنج سال دارند که درصورت تامین اعتبار روکش مجدد خواهند شد.

دیگر خبرها

  • پلیس فرانسه با هدف پاکسازی دانشگاه علوم‌سیاسی پاریس از دانشجویان تحصن کننده حامی فلسطین وارد عمل شد
  • (ویدئو) شایعۀ قطع درخت در پارک لاله صحت ندارد
  • شاهکار جدید در پارک لاله؛ برنامه جدید شهرداری در بوستان‌ مملو از درخت | تصویر
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • حوزه انتخابیه زنجان و طارم
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند