Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@14:27:57 GMT

رد مظالم

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۶۹۹۱۳

رد مظالم

خبرگزاري آريا - اگر فردي پول شخصي را دزديده باشد و شخص مورد نظر فوت كرده باشد و فرد از كار خود پشيمان شده باشد و در صدد جبران برآيد چه بايد بكند؟
به گزارش جام نيوز، پيرامون رد مظالم احکام و فروعات فراواني گفته شده است از جمله:
سوال: اگر فردي پول شخصي را دزديده باشد و شخص مورد نظر فوت كرده باشد و فرد از كار خود پشيمان شده باشد و در صدد جبران برآيد چه بايد بكند؟
جواب: بايد وجه مذكور را به ورثه او بپردازد و يا از همه ورثه رضايت بگيرد و لازم نيست بگويد من از او دزديده‌ام بلكه مي‌تواند بگويد ميت از من طلب داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(ر.ک: استفتائات جديد آية الله مکارم شيرازي، س 1165 و 1166، ج 2) و (ر.ک: استفتائات امام خميني (ره)، ج 2، ص 560، س 95)
سوال: اگر فردي نداند كه به چند نفر بدهكار است و يا شك داشته باشد كه آيا مديون و قرض دار است يا نيست و نداند كه مثلاً مغازه دار تخفيف را پذيرفته يا نه چه بايد بكند؟
جواب: اگر يقين بر بدهكاري دارد و از پيدا شدن طلبكار مأيوس است به مقداري كه يقين دارد از طرف صاحبانش به فقير غير سيد صدقه بدهد و در مواردي كه جنسي خريده‌ايد و قيمت آن را فروشنده تعيين كرده است تا يقين بر تخفيف فروشنده پيدا نكنيد ضامن قيمت هستيد و بايد بپردازيد. و در مواردي كه شك به بدهكاري داريد پرداخت آن واجب نيست. (ر.ک: استفتائات امام خميني(ره)، ج 2، ص 289)
سوال: وقتي شخصي از كنار درختي يا باغي مي‌گذرد مي‌تواند از ميوه و محصول آن باغ استفاده كند يا خير؟
جواب: جايز است براي مسافر هنگام عبور از كنار باغها با رعايت چند شرط از ميوه آن به قدر حاجت بخورد: 1) به قصد خوردن ميوه نيامده باشد. 2 ) موجب فساد نگردد. 3) چيزي را از ميوه باغ با خود حمل نكند. و احتياط آنست كه در صورت يقين به عدم رضايت مالك خودداري كند. (ر.ک: استفتائات جديد آية الله مکارم شيرازي، ج1، س 1578)
سوال: زني كه ارث پدرش را شوهر فروخته و خرج كرده و بعد گفته بعداً جبران مي‌كنم، حالا بعد از 10، 15 سال پول را برنگردانده، اگر زن واقعاً به اين پول احتياج داشته باشد مي‌تواند طلب خود را از شوهر به تدريج از خرجي خانه تقاص كند يا خير؟
جواب: اگر بدهکار بدهي خود را انکار کند و با بدون عذر در پرداخت آن کوتاهي نمايد طلبکار مي تواند از اموال او تقاص نمايد البته اگر در اين زمينه قانوني وجود داشته باشد بايد مراعات گردد. (ر.ک اجوبه الاستفتائات رهبري، ج 2، ص 261، س 679)
سوال: آيا در جبران خسارت مال تلف شده مثل سكه طلا ضامن قيمت يوم التلف هستيم يا روزي كه مي‌خواهيم خسارت را جبران كنيم؟
جواب: قيمت يوم التلف را بدهد مگر اينکه خود مال موجود باشد که بايد خود آن را رد کند. (ر.ک: استفتائات امام خميني (ره)، ج 3، ص 560، س 95)
سوال: ردّ مظالم يعني چه؟ لطفاً توضيح دهيد؟
جواب: كلمه مظالم جمع كلمه مظلمه است، اين کلمه از ماده ظلم گرفته شده و از نظر اصطلاح فقهي به اموال و بدهي هايي گفته مي شود که انسان از روي ظلم و بي عدالتي از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است.و مظلمه عبارت از نوع خاصي از
مديون و مشغول الذمه بودن است و خصوصيت و ويژگي آن به اين صورت است كه: يا انسان مبلغ مشخصي به فرز معيني مديون است اما نمي‌داند كجاست و به او دسترسي ندارد، و يا اينكه مي‌داند كه مبلغ معيني مديون است اما به صورت
مشخص، فرد مديون برايش معلوم نيست كه چه كسي است؟ در هر دو صورت فرق نمي‌كند كه علت مديوني، غصب و سرقت باشد، او يا اينكه سبب آن امري مشروع باشد مثلاً از شخصي قرض كند و بعد قرض دهنده را پيدا نكند و امكان دسترسي
به او نباشد، و يا مي‌داند از كسي قرض كرده اما نمي‌داند كي بوده است؟ اين معني كلمه مظلمه كه جمع آن مظالم است. اما حكم آن اين است كه: مقدار دين مذكور را بايد به اشخاص فقير صدقه بدهد، كه اصطلاحاً به اين پرداخت صدقه و رد مال به
فقير بابت دين مزبور رد مظالم گفته مي‌شود. آنچه تا كنون گفته شد حالت يقيني رد مظالم است اما گاهي چون شخص در برهه‌اي از زندگاني خيلي مقيد به رعايت حقوقي ديگران در اموالشان نبوده است و چه بسا اموال آنان را تلف كرده است
سپس متنبه مي‌شود و احساس مديوني مي‌كند، و از طرفي شخصاً نمي‌داند به چه كسي و چه مبلغي بدهكار است؟ به منظور اينكه اگر واقعاً به كسي بدهكار است ذمه اش بري شود مبلغي را احتياطاً به عنوان رد مظالم به فقرا صدقه مي‌دهد. (ر.ک: جامع المسائل آيت الله فاضل، ج 2، س 1200)
سوال: آيا كپي و تكثير يا رايت نوار و سي دي هاي خارجي و ايراني جايز است يا خير؟
جواب: نظر مقام معظم رهبري آنست كه: احواط اين است كه در نسخه برداري و تكثير سي دي هاي كامپيوتري كه در داخل توليد شده است حقوق صاحبانشان از طريق كسب اجازه از آنان رعايت شود و در مورد خارج كشور تابع قرارداد است. (ر.ک: استفتائات مقام معظم رهبري، ص489، س 1343)
آکا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۶۹۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | پاسخ جالب همسر کاپیتان تیم ملی فوتسال به یک سوال جنجالی

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901086

دیگر خبرها

  • چطور درصد حساب کنیم؟
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • (ویدئو) سوال میلیون دلاری در اسرائیل: روسیه به ایران چه داده؟!
  • شمارش معکوس: رانگنیک این هفته به بایرن جواب می‌دهد
  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • ببینید | پاسخ جالب همسر کاپیتان تیم ملی فوتسال به یک سوال جنجالی
  • عدم مسئولیت پذیری تیپاکس
  • جواب ترسناک دکتر ایرانی؛ انسان امکان تولید دایناسور دارد! | فیلم
  • تنش در جلسه شورای شهر تهران؛ ترک جلسه برخی اعضا موقع سخنرانی زاکانی