Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@19:51:08 GMT

خواص ميوه‌هاي بهشتي شب يلدا را بشناسيد

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۷۲۸۱۳

خواص ميوه‌هاي بهشتي شب يلدا را بشناسيد

خبرگزاري آريا -

شب يلدا و يا همان شب چله از بلندترين شب‌هاي سال است
شب يلدا و يا همان شب چله از بلندترين شب‌هاي سال است که به ميوه‌هاي لذيذ و يا آداب و رسوم ايراني در سراسر جهان معروف شده. در اين بين يکي از جذابترين بخش‌هاي شب يلدا، دورهمي‌هاي خانوادگي و خوراکي‌هاي آن است که ميوه‌هاي بهشتي نيز بخشي از اين شب را تشکيل داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همچنين شب يلداي ايراني و يا بهتر بگوييم فرهنگ ايراني با آميخته شدن فرهنگ اسلامي در اين شب مردم بهترين سنت پيامبر (ص) «صله ارحام» را به جا مي‌آورند.
ميوه اي که نماد زايش خورشيد است
اين ميوه در سفره شب يلدا نماد شادي و زايش است. انار ميوه‌اي است که از قديم از آن به عنوان ميوه‌اي خون‌ساز ياد مي‌شد. به افرادي که رنگ مهتابي و از نظر جثه رنجور بودند، توصيه مي‌شد که آب انار بنوشند. امروزه اثبات شده انار سرشار از «ويتامين ث» است که سبب تقويت سيستم ايمني بدن و تصفيه کننده خون و سرشار از آهن است، در نتيجه موجب افزايش انرژي و خون سازي در بدن فرد مي‌شود و تصفيه خون مانند زندگي يا زايش دوباره انسان است، به همين علت انار را نماد زايش و شادي مي‌دانند.

انار، در سفره شب يلدا نماد شادي و زايش است
خواص انار از ديدگاه معصومين (ع)
با نگاهي به قرآن‌کريم و احاديث ويژه‌اي از پيامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) در خصوص اين ميوه بهشتي نقل شده است.
پيامبر خدا (ص): «انار مهتر از همه ميوه هاست و هر کس يک انار بخورد، چهل پگاه شيطان خويش را به خشم مي‌آورد.»
امام علي (ع): «در هر دانه انار، چون در معده جاي مي‌گيرد، حياتي براي قلب و فروغي براي نفس است و شيطاني را که وسواس نام دارد چهل شب بيمار مي‌کند.»
امام صادق (ع): «چهار چيز، طبع را اعتدال مي‌بخشد؛ انار سوراني، خرماي نارس پخته شده، بنفشه و کاسني.»
امام صادق (ع): «هرکس در هنگام خفتن يک انار بخورد، تا صبح جانش در امان است.»
امام صادق (ع): «بر شما باد انار؛ چرا که هيچ گرسنه‌اي آن را نمي‌خورد، مگر اينکه وي را بسنده است و هيچ سيري آن را نمي‌خورد، مگر اينکه غذا را بر او گوارا مي‌سازد.»
همچنين انار سه بار در قرآن مطرح شده است؛ يک بار به عنوان نشانه خداوند (انعام/99)، ديگر بار از انسان‌ها خواسته شده از انار استفاده کنند (انعام/141) و سومين بار انار به عنوان ميوه‌اي بهشتي معرفي شده است (الرحمن/68).
سلامتي خود را با اين ميوه تضمين کنيد
انجير از جمله ميوه‌ هايي است که در قرآن کريم از آن به نيکي ياد شده و اين کلام آسماني، ارزش انجير را نشان مي‌دهد. دانش پزشکي، اين واقعيت را از نظر علمي تأييد مي‌کند که انجير ميوه با ارزشي است و از لحاظ تأمين سلامتي براي همه ضروريست؛ چرا که وجود مقدار زيادي فسفر، اين حقيقت را نشان مي‌دهد که انجير در پرورش هوش و حافظه بسيار مفيد است.
امام رضا (عليه‌السلام) مي‌فرمايد: "يشّد الفم و العظم" انجير، دهان و استخوان را محکم مي‌کند. در بخش ديگري علي ابن موسي الرضا (ع) مي‌فرمايند: وَ لا يُحتاجُ مَعَهُ إِلي دَواءٍ؛ با وجود انجير، ديگر شما احتياجي به دارو نداريد.
امام رضا(ع) هم درباره اهميت و جايگاه با ارزش اين ميوه، علاوه بر آنکه فرمودند: با آن احتياجي به دارو نيست، مي‌فرمايند: درخت انجير، شبيه‌ترين گياه به گياهان بهشتي است.
انجير يک بار در قرآن کريم مطرح و به آن سوگند ياد شده است و به همين دليل آن سوره به نام سوره انجير (تين) نام گذاري شده است.

انجير از جمله ميوه‌ هايي است که در قرآن کريم از آن به نيکي ياد شده
کدو (يقطين)
کدو حلوايي غني از ويتامين A ، C و E مي‌باشد. منبع خوبي از ترکيبات فلاوونوئيد، پلي‌فنوليک، بتاکاروتن و آلفا کاروتن، کرپتوگزانتين، لوتئين، زئاگزانتين است. (کاروتن در بدن تبديل به ويتامين A مي‌شود). ســرشار از ويــتامين‌هاي B. کمپلکس، مثل فوليت‌ها، نياسين، ويتامــين‌هاي B6، تــيامين و اسيدپانتوتنيک است. حاوي املاح معدني مثل مس، کلسيم، پتاسيم و فسفر مي‌باشد. دانه‌هاي کدو حلوايي، بهترين منبع تأمين فيبر و اسيد‌هاي چرب اشباع‌نشده و مفيد براي قلب هستند. کدو تنبل را براي شب يلدا به راحتي مي‌توانيد از سبزي فروشي‌ها تهيه کنيد.

کدو حلوايي غني از ويتامين A ، C و E مي‌باشد
خواص کدو از ديدگاه معصومين (ع)
امام حسين (ع) از نبي مکرم اسلام (ص) نقل کرده که فرمود: «کدو بخوريد، که اگر خدا درختى بهتر و سبک‌تر (غذايى سبک‌تر) از آن سراغ داشت براى برادرم يونس مي‌رويانيد. در آبگوشت زياد کدو بريزيد که به عقل مي‌افزايد.»
رسول خاتم (ص) فرمود: «هر که کدو با عدس بخورد، چون ياد خدا کند قلبش به رقت آيد و بر نيروى جماعش افزوده شود». در صحيفة الرضا (ع) از پيغمبر اکرم (ص) روايت شده که فرمود: «کدو در غذا زياد بريزيد که دل غمگين را خوشحال مي‌گرداند.»
انس نقل کرده است: خياطى پيغمبر (ص) را به مهمانى خواند و غذايى براى حضرت آورد که کدو با روغن در آن بود، من مشاهده کردم که پيغمبر (ص) از اطراف ظرف کدو‌ها را ميل مي‌کند، من پس از آن‌که ديدم پيغمبر (ص) کدو را خيلى دوست مي‌دارد به کدو علاقه‏‌مند شده‏‌ام؛ و نيز گويد: پيغمبر (ص) کدو را خيلى دوست مي‌داشت و آن‌ را از اطراف ظرف غذا جمع مي‌کرد و نيز در يک مهمانى براى حضرتش کدو آوردند، حضرت در ظرف غذا مي‌گشت و کدو‌ها را پيدا مي‌کرد و تناول مي‌فرمود. (کتاب مکارم الأخلاق / ترجمه ميرباقرى ج‏1، 337)
يکي از سرگذشت‌هاي جذاب و اسرارآميزي که در قرآن‌کريم بيان شده است، سرگذشت حضرت يونس (ع) است؛ همان‌طور که همه مي‌دانيم حضرت يونس (ع) مدت‌ها در ميان قومش به ارشاد مردم پرداخت، ولي در مدت سي و سه سال فقط دو نفر به او ايمان آوردند. او هم قوم خود را نفرين کرد و خداوند به او وعده داد که در فلان تاريخ عذاب خود را بر آنان خواهد فرستاد. يونس از شهر خارج شد، اما يکي از دوستانش در شهر ماند و مردم را از عذاب خدا ترساند و از آن‌ها خواست توبه کنند و آن‌ها که نشانه‌هاي عذاب وعده داده شده را ديدند از ترس عذاب توبه و ناله کردند تا خدا عذابش را از آنان برگرداند.
يونس به اميد اين‌که مردم نابود شده‌اند به شهر بازگشت و وقتي ديد همه چيز عادي است و مردم به کارشان مشغول‌اند عصباني شد و شهر را بدون اجازه خداوند ترک کرد و با يک کشتي راهي دريا شد. (کتاب قصص الانبياء)
در بين راه ماهي غول‌پيکري به کشتي حمله کرد و به خواست خداوند متعال حضرت يونس را بدون اين‌که به او آسيب برساند بلعيد حضرت يونس وقتي به هوش آمد متوجه اشتباه خود شد و با ناله و تضرع به درگاه خداوند توبه کرد که توبه او در قرآن آمده است. (کتاب قصص الانبياء)
خداوند به ماهي امر کرد که يونس را به خشکي رسانده رها کند، بعد از اين‌که ماهي حضرت يونس (ع) را به خشکي رساند ايشان را در جايي خشک و بي‌آب و علف رها کرد.
قرآن مي‌فرمايد: «فَنَبَذْناهُ بِالْعَراءِ؛ پس افکنديمش در هامون» يعنى او را به مکانى انداختيم که نه گياهى بود، نه درختى و گفته‏‌اند منظور از (عراء) ساحل مي‌باشد که خداوند به ماهى وحى کرد که يونس را از شکم خود به سوى زمين خشک بيفکند.
حضرت يونس بعد از بيرون آمدن از شکم ماهي بدن بيمار و آزرده، و اندامش خسته و ناتوان بود، آفتاب ساحل او را آزار مي‌‏داد، پوششى لطيف لازم بود تا بدنش در زير آن بيارامد، سپس به فرمان الهي درختي سايه افکن بر بالاي سر او روييده تا وي از آن تناول کند و هستي تحليل‌رفته‌اش را بازيابد: «فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاء وَهُوَ سَقِيمٌ وَأَنبَتْنَا عَلَيْهِ شَجَرَةً مِّن يَقْطِينٍ؛ پس او را درحالي‌که ناخوش بود به زمين خشکى افکنديم و بر بالاى [سر] او درختى از [نوع]کدو رويانيديم». (144 و 145 الصافات)
کدو در قرآن کريم يکبار و در سوره «صافات آيه 146» آمده و در آن اينگونه بيان شده که خداوند پس از نجات دادن حضرت يونس از شکم ماهي بر سرش بوته کدويي رويانيد تا او از اشعه سوزان آفتاب در امان باشد. بنا بر اين گزارش در بحار‌الانوار جلد 66 صفحه 119 آمده است که وقتي رسول مکرم اسلام (ص) ميوه‌اي نو مي‌ديد آن را مي‌بوسيد و روي چشمان و دهانش مي‌گذاشت، سپس مي‌گفت: خداوندا چنان که آغاز اين ميوه را در عافيت به ما نشان دادي پايان آن را نيز در عافيت ما بنمايان.
منبع: yjc.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۲۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار

جلسه بررسی مسائل شهرک صنعتی و ساماندهی و توسعه  با حضور میجانی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان و مسئولین شهرستان انار در فرمانداری شهرستان برگزار شد .

در این نشست محسن صالحی فرماندار انار گفت: دویست هکتار زمین جهت نصب پنل خورشیدی در شهرک صنعتی اناراختصاص داده شده است و هزینه زمین جهت نصب پنل در اقساط ده ساله گرفته خواهد شد .

وی همچنین در خصوص اجرای این طرح در روستا‌ها گفت: زمین‌های اطراف روستا اگر ملی باشند واگذار می‌شوند و اگر ملی نباشند بوسیله جهاد کشاورزی در اسرع وقت جهت اجرای طرح پنل خورشیدی تغییر کاربری خواهد شد.

در شهرستان انار ۹۶۵کیلو وات پنل خورشیدی نصب گردیده و ۱۲۰۰کیلو وات در مرحله عقد قرارداد است.

در این جلسه مسائل مربوط به شهرک صنعتی شهرستان، ساماندهی و توسعه شهرک صنعتی شهرستان در حوزه پنل‌های خورشیدی بررسی و تصمیمات لازم صورت گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • طرز تهیه اکبرجوجه با آب نمک به سبک رستورانی
  • علائم و نشانه‌های مالاریا را بشناسید
  • اولین نکوداشت روانشناسان رضوی برگزار می شود
  • شهید جوادی را بهتر بشناسید
  • خفاش شگفت‌انگیز 6 گِرمی که زیر «برگ» زندگی می‌کند(+عکس)
  • یونس فضلی مسئول کوکیوان فدراسیون تکواندو کانادا شد
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار