عاملی: عدالت گرایی امری فراجغرافیایی و فراملی است
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۷۷۷۹۰
به گزارش ایسکانیوز، هم اندیشی تخصصی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت صبح امروز با حضور اساتید و صاحبنظران برگزار شد.
* تبیین مبانی نظری صلح عادلانه با الهام از اندیشه های مقام معظم رهبری
داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در هم اندیشی تخصصی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت، گرد هم آمدن واژگان ارزشمند صلح و عدالت و اندیشیدن درباره آنها به جهت جایگاه والایشان را در اندیشه انسان های بزرگ، یک ارزش و شرافت واقعی دانست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
داود عامری ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر بر این نکته تاکید نمود که بی تردید صلح، عدالت و حفظ کرامت انسانی از حقوق اولیه و اساسی همه انسانها میباشد و تحقق آن آرزوی تمامی انسانها و خواست همه پیامبران و اولیای الهی بوده و هست و در این راه ادیان الهی به ویژه رسول گرامی اسلام و آموزه های اصیل اسلامی توصیه های موکدی دارد. و خداوند بزرگترین نعمتی را که به انسان ها داده است، حق حیات است، لذا از نظر اسلام انسان موجود ارزشمند است که دارای شأن و کرامت ذاتی بوده و باید زمینه ظهور استعدادهای خدادادی و حرکت در مسیر تعالی و کرامت برای او مهیا شود.
وی در ادامه بر این نکته تاکید نمود که نخبگان و اندیشمندان در هر جامعه ای یکی از تاثیرگذارترین گروه های اجتماعی هستند که با تولید اندیشه و ایجاد گفتمان های مختلف در حوزههای گوناگون به خصوص در حوزه صلح و عدالت می توانند این ارزش های جهان شمول را به یک خواست جهانی تبدیل نمایند و با نظریه پردازی و ارائه طرح های فکری و نظری مسیر توسعه صلح و عدالت را در جهان هموار سازند.
مصطفوی در هم اندیشی باز خوانی اندیشه های امام خامنه ای در پاسخ به اینکه آیا صلح یک ارزش مطلق و قابل پذیرش است؟ گفت:این سوال یک سوال ارزشی است که می بایست از طرف ارزشمندان و مکاتب ارزشی اراءه شود و بشریت با پیروی از مکتب الهی پاسخ این سوال را از ارزشهای الهی دریافت میکنیم.
دکتر مصطفوی گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود برای تبیین این موضوع مهم اشاره دارند بر آیات قرآنی و اءمه معصوم و این مهم را با تفسیر آیه ای از سوره اسرا مبنی بر تبیین عدالت در برطرف کردن اختلافات بررسی نمودند.
وی در ادامه با اشاره به فرمایشات امام خامنه ای در گفتمان سازی صلح عادلانه بر تقویت این گفتمان با برگزاری اینگونه نشستها تاکید نمود و نخبگان و اندیشمندان را به رواج دادن این گفتمان تشویق نمود که این امر موجب ایجاد یک صلح واقعی و پایدار در جامعه بشری میشود.
تبیین مفهومی صلح و عدالت با تأکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری
طوبی کرمانی در هم اندیشی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت بر ضرورت تبیین مفهومی صلح و عدالت با توجه به اندیشه های مقام معظم رهبریدام عزه العالی تاکید نمود.
دکتر کرمانی گفت: در یک نگاه عالمانه، رسالت ادیان به کمال رساندن انسان¬هاست. از سوی دیگر کمال و سیر به سوی خیر، جز در سایه صلح و آرامش و عدالت، اگر ناممکن نباشد بسیار دشوار است .
دکتر کرمانی در ادامه به این نکته اشاره نمود که اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص صلح و عدالت، آیات قرآن و آموزه های دینی است. ورود رهبری به موضوع عدالت از چشمانداز جایگاه و نقش ممتاز دینی بوده است و بر این اساس اولین ویژگی متمایزکننده دین از سایر منابع معرفتی، آن است که دین هدف خود را اقامه عملیِ عدالت قرار داده است و آن را هدفی برای تحقق عبودیت در حیات فردی و جمعی انسانی میداند.
از نگاه رهبری عدالت باید گفتمان حاضر در صحنه مردم و مسئولان و به خصوص نسلهای تازه باشد . در واقع عدالت باید همیشه نصب العین جامعه بوده و مورد مطالبه و درخواست عمومی قرار گیرد تا محقق شود.
مصطفوی در هم اندیشی باز خوانی اندیشه های امام خامنه ای در پاسخ به اینکه آیا صلح یک ارزش مطلق و قابل پذیرش است؟ گفت:این سوال یک سوال ارزشی است که می بایست از طرف ارزشمندان و مکاتب ارزشی اراءه شود و بشریت با پیروی از مکتب الهی پاسخ این سوال را از ارزشهای الهی دریافت میکنیم.
دکتر مصطفوی گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود برای تبیین این موضوع مهم اشاره دارند بر آیات قرآنی و اءمه معصوم و این مهم را با تفسیر آیه ای از سوره اسرا مبنی بر تبیین عدالت در برطرف کردن اختلافات بررسی نمودند.
وی در ادامه با اشاره به فرمایشات امام خامنه ای در گفتمان سازی صلح عادلانه بر تقویت این گفتمان با برگزاری اینگونه نشستها تاکید نمود و نخبگان و اندیشمندان را به رواج دادن این گفتمان تشویق نمود که این امر موجب ایجاد یک صلح واقعی و پایدار در جامعه بشری میشود.
سعید رضا عاملی در هم اندیشی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی بر عدالت گرایی را امری فراجغرافیایی و فراملی دانست، امام خامنه ای در این نامه جوانان اروپایی را به کنترل احساسات و هیجانات تاکید نمودند.
وی ارسال نامه امام خامنه ای به جوانان اروپایی را به این دلیل مهم دانست که منشا هر گونه جنگ در درون کشورهای امریکایی و اروپایی ایجاد می شودچرا که مرجعیت سلطه در آنجاست و باید جامعه جهانی به اتفاق در کشورهای اروپایی و امریکایی تغییرات اساسی ایجاد کند.
ایشان در ادامه افزود اولا در فضای جهانی ظلم و بی عدالتی یک مسءله جهانی نهادی و سرایت بخش و نظام مند است چرا که اگر ظلمی از هر نقطه ی جهان سرایت کند این ظلم به تمامی جهان سرایت خواهد نمود .
وی در مورد عدالت بر این نکته تاکید نمود که هر نوع راه حل عدالت گراینه بدون توجه به اخبار حهانی و جغرافیایی آن نمی تواند موجب تامین عدالت حتی در محیطهای محدود بومی شود.
عاملی با اشاره به نهاد سازی جهانی ، بر مبنای تامین حقوق اقلیت کوچک در زیر پا گذاشتن جامعه بزرگ جهانی تاکید نمود و همچنین بر این امر اذعان داشت که نهادهای بین المللی باید جهان را اداره نمایند.
از دیگر مسائلی که دکتر عاملی در این هم اندشی به آن پرداخت مسئله اسلام هراسی در جهان و داخل جهان اسلام بود که در راستای اسلام هراسی و نفرت زایی نسبت به اسلام به مواردی چون دور کردن مسلمانان از جهان اسلام ، مشروعیت بخشیدن به جنگ و تفرقه و جداسازی مسلمانان جهان اشاره نمود.
عاملی در انتهای سخنانشان شکل گیری فضای مجازی را با شعار آیکن مبنی بر یک اینترنت برای همه جهان را مطرح نمود که این خود به نوعی بازخوانی تفکر استثناگرایانه همه ی جهان برای یک آمریکاست.
سید محمد ساداتی نژاد، مدیر گروه مطالعاتی اسلام و روابط بین الملل در هم اندیشی بازخوانی اندیشه های امام خامنه ای با موضوع صلح و عدالت، مبانی و اصول صلح در نگاه فقهی آیت الله خامنه ای را مورد بررسی قرار داد.
دکتر ساداتی نژاد در ابتدای سخنرانی خود گفت: مبانی و اصول فقهی مورد نظر امام خامنه ای در حوزه روابط بین الملل، جهت گیری ایشان را در حوزه صلح نشان می دهد وبررسی متون فقهی ایشان مشخص می کند که از نظر مبانی، 6 مبنای خدا محوری، اسلام محوری، ولایت محوری، عدالت محوری، اخلاق محوری و ظلم ستیزی و از نظر اصول، 5 اصل نفی سلطه، بازدارندگی با هدف صلح، مصلحت، جهاد مشروع، اعتلای اسلام و تقسیم بندی سرزمینی اسلام و کفر که در فقه روابط بین الملل ایشان بیشتر مرتبط با صلح می باشد، قابل شناسایی است.
وی در ادامه افزود در بررسی فقه استدلالی و فتوایی رهبری، مشخص می شود که ایشان در بحث صلح، 4 پایه فقهی را مطرح می نماید. این 4 پایه عبارتند از:
1- عدالت در صلح: ایشان معتقد است که صلح باید بر مبنای عدالت باشد. و میگوید در نظام سیاسی اسلام، صلح عادلانه یکی از مسائلی است که ناظر به درد های کهن و همیشگی است. همچنین در جای دیگر می گوید عدالت کم اهمیت از صلح نیست.
2- کرامت و عزت در صلح: ایشان همچنین معتقد است صلح باید با معرفت به کرامت انسان باشد. ایشان عدم جواز پذیرش هرگونه شرطی در هدنه در حالت انفعال، خطرپذیری و دادن ابتکار عمل و چیرگی به کفار را مطرح میکند و به عدم جواز خواری، بی غیرتی و کسر شوکت فتوا می دهد.
3- اخلاق الهی و اسلامی در صلح: ایشان میگوید صلح باید به دور از اغراض قدرتمندان عالم باشد و منظور او خوی استکباری قدرتمندان عالم است. ایشان در جای دیگر ،خوی استکباری را در بنیاد یک مسئله اخلاقی می داند و می گوید استکبار یعنی یک اخلاق فاسد.
4- مصلحت در صلح: ایشان می گوید جواز هدنه مشروط به مصلحت است. مشروط بودن هدنه، به شرایط و وضعیتی است که از آن تعبیر به مصلحت می شود. ایشان می گوید صلح از جهاد باید مهمتر باشد و در این صورت ، حتی هدنه واجب است.
ساداتی نژاد در جمع بندی مطالب خود به این نکته اشاره داشت که ، از نظر مقام معظم رهبری ، زمانی که جامعه با اخلاق شود، عدالت برقرار می شود و زمانی که عدالت برقرار شود، جامعه شوق رفتن به سوی اخلاق پیدا میکند. از طرفی عدالت اسلامی و اخلاق اسلامی، مصلحت اسلام و مسلمین است و عزت اسلامی نیز با برقراری عدالت و اخلاق اسلامی ، حفظ می شود. از سوی دیگر، حفظ مصلحت و عزت اسلام و مسلمین، به برقراری اخلاق و عدالت اسلامی و اجتماعی کمک میکند. پس این چهارپایه، دارای تاثیر و روابط متقابل بر یکدیگر هستند. نتیجه چنین جامعه ای که اخلاق و عدالت و عزت و مصلحت در آن حاکم شود، صلح است و صلح در واقع نتیجه ترویج عدالت اسلامی و اخلاق اسلامی و عزت و مصلحت اسلام و مسلمین است.
503
امام خامنه ای عدالت گرایی اندیشه های مقام معظم رهبریمنبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۷۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
گفتمانِ زوال اسرائیل با تلاش امام از داخل ایران آغاز شد، توسط رهبر انقلاب تداوم یافت، به مرور زمان تمام منطقه غرب آسیا را فرا گرفت و ریشه دواند و اکنون مرزهای جغرافیایی را پیموده، تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انقلاب اسلامی ایران نقطه آغازی برای مواجههی مستقیم کشورمان با اسرائیل و یا بهتر است بگوییم صهیونیزم جهانی و رو کردن اهداف پنهانی آنها نزد افکار عمومی جهانی بود؛ زیرا آنچه که از فساد، فقر و نیز رکود در عرصههای مختلف اجتماع، در ایران رقم میخورد، به سبب نفوذ صهیونیستها در ارکان حکومت دستنشانده پهلوی بود. امام خمینی (ره) آغازکننده چنین حرکتی در سطح گسترده بودند و خود نیز در سخنرانیهای متعدد بر تقدم دشمنی صهیونیستها نسبت به آمریکا و شوروی و امثالهم تأکید داشتند؛ به عنوان نمونه در سخنرانی خویش در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی فرمود «امروز نباید فکر بکنیم ایران چه جور است. ما امروز فکر بکنیم دنیا چه خبر است، تکلیف ما در مقابل دنیا چیست. همین جنگ تحمیلی را درست کردند، نقشهای که صهیونیستها دارند عملی بشود. از یک طرف نگذارند اسلام تحقق پیدا کند، اگر اسلام در ایران تحقق پیدا کند و قهراً در ممالک دیگری هم خواهد رفت و رفته است هم، آن وقت آن بساط آنها، بساط صهیونیستها برچیده میشود، آمریکا و شوروی دستش از ممالک اسلامی قطع میشود.» (15 شهریور 1362) این مطلب فصل جداگانهای از مطالعات اندیشمندان را به خود اختصاص داده که شرح آن در این مطلب نمیگنجد.
در همین راستا گفتمان مهمی که امام بزرگوار ما آغاز کردند و نسبت به آن تا انتهای عمر خویش تأکید داشتند، مسئله آزادی فلسطین از چنگ اسرائیل غاصب بود. معرفی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس حرکتی راهبردی از سوی امام بود تا به همگان نشان دهند که مسئله فلسطین و مبارزه با صهیونیستها و سرکوبی آنها یکی از سیاستهای اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین این گفتمان همان طور که اشاره شد، با مبارزه از داخل ایران آغاز شد و به مرور زمان تمام منطقه غرب آسیا را فرا گرفت و ریشه دواند و اکنون مرزهای جغرافیایی را پیموده، تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است.
تحقق عصر ظهور مسیح با تصرف اراضی قدس! / بررسی دیدگاه عالمان یهود درباره اشغال فلسطیناین راهبرد امام توسط جانشین خلف ایشان یعنی رهبر معظم انقلاب در طول دوران رهبریشان تداوم داشت. ایشان در سخنانی، صهیونیستها را پدیدهای شیطانی دانستند که باید با او مبارزه کرد. ایشان در این باره فرمود: «مبارزه با پدیده شیطانی تروریسم را تکلیفی تخلفناپذیر برای خود میدانیم و تلاش در راه این مبارزهی بزرگ را با قدرت ادامه خواهیم داد بحول الله و قوته.» (1390/04/03) و در جایی دیگر، حمایت از فلسطین و مبارزه با صهیونیسم را از سیاستهای راهبردی نظام معرفی کرده، فرمود «کسانی که از روز اولِ انقلاب، یکی از برنامهها را مقابله و معارضه با نفوذ و اقتدار صهیونیستها قرار دادند، با محاسبه این کار را کردند. این برنامه، طبق مصالح کشور و مصالح عمومی جمهوری اسلامی و مردم ایران انتخاب شده است.» (1379/09/25) و نیز در سخنانی تأکید داشتند «حمایت از فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلی سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران است.» (1380/02/04) محور بعدیِ مبارزه با صهیونیسم جهانی توسط امام، ریشهکن کردن آن از منطقه و جهان است که در ادامه به آن اشاره میشود.
.
اما، امام خمینی (ره) پا را فراتر گذاشتند و مسئله نابودی و زوال اسرائیل را در اندیشه مسلمانان جهان پروراندند؛ اندیشهای که سالها پس از فوت امام به عنوان آرزویی دستنیافتنی تلقی میشد، اما اکنون با توجه به حوادثی که در جهان علیه صهیونیستها اتفاق میافتد، به این آرزو نزدیکتر میشویم. امام بارها در سخنرانی خویش، اسرائیل را یک غده سرطانی در بین جامعه مسلمین میدانستند که باید زودتر این غده را جدا کرد. ایشان در جمع مدیران و کارکنان صدا و سیما در سال 62 اینطور فرمود «من امیدوارم که ان شاء الله این غده سرطانی در بلاد مسلمین و آن غده سرطانی در آن طرف بلاد مسلمین که آنجا اسرائیل است و اینجا حزب بعث است، ان شاء الله خداوند ریشه این را بکند.» (09 اسفند 1362) یا در جمع مهمانان داخلی و خارجی در جشن پیروزی انقلاب درباره لزوم اجتماع مسلمانان بر نابودی غده سرطانی اسرائیل فرمود «بیش از بیست سال است فریاد کردهایم این غده سرطانی را اجتماع کنید و از بین مسلمین بیرون کنید، بیت المقدس را از او بگیرید، کشورهای اسلامی را از این غده سرطانی آزاد کنید.» (21 بهمن 1360)
همایون: یهودیان اسرائیل در دو نوبت سرکوب میشوند! / با پیروزی انقلاب اسلامی نبرد آخرالزمانی سرعت گرفت + فیلمبنابراین امام آغازکننده گفتمان نابودی اسرائیل و بلکه آغازگر مبارزه تن به تن با این رژیم منحوس بود و در این باره نیز رهبر معظم انقلاب همین گفتمان را تداوم دادند. ایشان در سخنانی درباره اینکه امام خواهان نابودی اسرائیل بود، فرمود «امام بزرگوار همان کسی است که در مورد مسئله رژیم صهیونیستی از هیچ کس تقیّه نکرد؛ اینکه رژیم صهیونیستی یک غدّهی سرطانی است و باید از بین برود، این حرف امام است.» (1392/06/14)
اندیشه زوال اسرائیل در تفکر رهبر معظم انقلاب، طیّ سالهای رهبری ایشان، رنگ و بویی عمیقتر به خود گرفت و تبدیل به قضیهای جدیتر شد. ایشان در این باره فرمود «نباید شک کرد که شجرهى خبیثهى اسرائیل که «اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ»1، هیچ پایه و پایگاه و استمرارى نخواهد داشت و بىشک نابود خواهد شد.» (1370/08/15) و در سخنانی دیگر تصریح داشتند که «نجات فلسطین و محو دولت غاصب صهیونیستی، مسألهای است که با مصالح ملتهای این منطقه سرو کار دارد.» ( 1379/09/25) همچنین در بخشی از پیامشان به حجاج بیتاللهالحرام، زوال اسرائیل را نزدیک دانسته، فرمود «بر خلاف آرزوی احمقانهی اقتدار و استحکامی که سیاستبازان خبیث برای رژیم صهیونیستی در سر میپروراندند، این رژیم روزبهروز به اضمحلال و نابودی نزدیکتر شده است.» ( 1393/07/08) و در مهمترین سخنان خویش درباره نابودی اسرائیل که تبدیل به ترندی جهانی شد، تأکید بر این موضوع بود که اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید. بنابراین دانستیم این جملهای که از رهبر معظم انقلاب در بین مردم رواج یافت، مبتنی بر پیشینیهای بود که امام خمینی (ره) عَلم آن را بلند کردند و بارها توسط رهبر معظم انقلاب تکرار شد و در صحنهی عمل هم تبدیل به مبارزه مستقیم شد.
---------------
پاورقی:
1. اشاره به آیه26 سوره ابراهیم: «وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ؛ و مَثَل کلمه ناپاک [که عقاید باطل و بی پایه است] مانند درخت ناپاک است که از زمین ریشه کن شده و هیچ قرار و ثباتی ندارد.»
انتهای پیام/