Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@02:39:59 GMT

هزینه شب یلدای یک خانواده پنج‌نفره چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۷۸۱۹۷

هزینه شب یلدای یک خانواده پنج‌نفره چقدر است؟

بر اساس یک تحقیق میدانی از بازارهای جویبار هزینه سفره شب یلدای یک خانواده پنج‌نفره در این شهر مشخص شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از جویباران، 30 آذر طولانی‌ترین شب سال و معروف به شب یلدا است که آداب رسوم خاصی دارد و خانواده‌ها با پخت غذاهای سنتی و محلی و فراهم کردن میوه‌هایی همچون هندوانه، انار، سیب، پرتقال، ازگیل و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. و شیرینی‌های متنوع این شب را سپری می‌کنند.


اما موضوعی که در این روزهای شاهد هستیم افزایش قیمت میوه و مواد غذایی است که در شب یلدا مصرف می‌شود.

با گشت‌وگذاری در بازار روز شهر جویبار می‌خواهیم هزینه سفره شب یلدا برای یک خانواده پنج‌نفره شامل میوه‌ها و تنقلات مرسوم از قبیل انار، هندوانه، خرمالو، ازگیل، آجیل شب یلدا و تنقلاتش چقدر می‌شود؟

در روزهای اخیر عرضه هندوانه در مغازه‌ها با کاهش قابل‌توجهی همراه و روند قیمت آن صعودی شد و از کیلویی 500 تومان در روزهای گذشته، امروز به کیلویی 2 هزار و 500 تومان رسید.

بازار انار هم تفاوت چندانی با وضعیت هندوانه ندارد و قیمت آن با نزدیک شدن به شب یلدا افزایش یافت و اکنون به‌طور متوسط کیلویی 7 هزار تومان فروخته می‌شود، سیب نیز هر کیلویی 2 هزار و 500 تومان، موز 7 هزار تومان، خرمالو 2 هزار و 500 تومان، ازگیل 5 هزار تومان و کیوی 3 هزار تومان است. این‌ها میوه‌هایی هستند که معمولاً هر خانواده ایرانی در سفره شب یلدای خود قرار می‌دهد. البته پرتغال را جزو میوه‌هایی قرار داده‌ایم که خانواده‌های جویباری بدون هزینه در سفره دارند.

در میان انواع تنقلات، آجیل شب یلدا از بیشترین مصرف و تقاضا برخوردار است. قیمت خشکبار در روزهای عادی سال گران است و تمامی اقشار جامعه توانایی خرید آن را ندارند؛ چه برسد به آجیل شب یلدا که فروشندگان خشکبار با زیرکی خاصی قیمت آن‌ را افزایش می‌دهند اما در اینجا آن را طبق نرخ مصوب از سوی اتحادیه 35 هزار تومان محاسبه می‌کنیم، البته ممکن است خانواده‌ها از خشکبار دیگری مانند پسته، بادام‌هندی، بادام‌زمینی، تخم کدو، تخم آفتاب‌گردان و برگه زردآلو و ... نیز در سفره یلدا استفاده کنند که بازهم در اینجا آن را محاسبه نمی‌کنیم. شیرینی را نیز به‌صورت میانگین کیلویی 14هزار تومان در نظر می‌گیریم.

اما از هرچه بگذریم از شام نمی‌توانیم بگذریم. برای یک وعده شام ساده که مرغ است در نظر بگیریم اکنون مرغ کیلویی 7 هزار و 500 تومان است و مخلفات همراه آن را هم مثل برنج، سبزی و ... را محاسبه نمی‌کنیم زیرا اکثر مردم شهرستان جویبار کشاورز هستند یا به‌واسطه بستگان خود برنج و سبزی را رایگان تهیه می‌کنند.

حال اگر میانگین خرید هر خانواده پنج‌ نفره را در هر بخش از میوه‌ها، تنقلات و مواد اولیه شام 2 کیلوگرم در نظر بگیریم، حداقل هزینه شب یلدای مردم شهرستان جویبار را باید 120 هزار تومان برای یک خانواده پنج‌نفره بدانیم که در این وضعیت اقتصادی برای بسیاری از خانواده‌ها هزینه بالایی است.

امید آن می‌رود، در ایامی مانند شب یلدا که باید شبی آرام و شاد برای خانواده‌ها باشد معضل گرانی اقلام رفع و از شرمندگی سرپرستان خانوارها و اقشار کم‌درآمد جلوگیری و این شب را همچون گذشته به مقطع و زمانی برای شور، شادی و صله‌رحم هر چه بیشتر در میان اقوام، آشنایان و بستگان خانوارهای ایرانی تبدیل شود.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۸۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محموله ۲۴۷ کیلویی حشیش در مشهد کشف شد

به گزارش قدس خراسان، سرتیپ محمدکاظم تقوی اظهار کرد: تیم‌های مرکز عملیات ویژه پلیس مبارزه با موادمخدر استان در اقدامی اطلاعاتی، یک محموله موادمخدر را ردزنی و پس از کنترل و مراقبت‌های پوششی در اقدامی غافلگیرانه، خودرو پژو ۴۰۵ حامل مواد مخدر را در یکی از خیابان‌های شهر مشهد متوقف کردند.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی بیان کرد: ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر در بازرسی از خودرو ۵۰ کیلوگرم حشیش کشف و یک متهم زن و یک متهم مرد تبعه خارجی را نیز دستگیر کردند.

به گفته وی، در بازرسی از مخفیگاه متهمان در بلوار توس نیز ۱۹۷ کیلوگرم حشیش کشف شد.

تقوی گفت: ۲متهم دستگیرشده به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کشف محموله ۱۴ کیلویی تریاک داخل اتوبوس در نائین
  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان ایلام در سال جاری
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • پرداخت سه هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال مستمری و کمک معیشت به مددجویان ایلامی
  • محموله ۲۴۷ کیلویی حشیش در مشهد کشف شد
  • پرداخت ۳۵۷ میلیارد تومان کمک معیشت به مددجویان و نیازمندان ایلام
  • کمک هزینه ۱۸ میلیاردی برای درمان مددجویان کمیته امداد هرمزگان
  • پرداخت بیش از ۱۸ میلیارد کمک هزینه درمانی به بیماران هرمزگانی
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای