Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - زلزله تهران را تکان داد، هر چند کانون اصلی این زلزله پایتخت نبود اما این مسئله باعث شد که بسیاری از شهروندان پس از وقوع زلزله، شب 29 آذر را دورتر از خانه های خود سپری کنند.

کانون این زلزله با قدرت 5.2 ریشتر، مشکین ‌دشت استان البرز بود و هر چه از این منطقه دورتر شویم، بزرگی زلزله کمتر می شود بنابر این با توجه به فاصله تهران از کانون اصلی زلزله، بزرگی زلزله در پایتخت کمتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حدود ساعت 23 و 27 دقیقه این زمین لرزه به وقوع پیوست و قاعدتا برخی از هموطنان در آن موقع خواب بودند و بسیاری هم بیدار. این زلزله خرابی نداشت، اما وحشت و هراس شهروندان باعث شد دو نفر کشته و تعدادی نیز زخمی شوند.
به نظر می رسد این وحشت و ترس بیشتر از ذهنیات افراد از زلزله های سرپل ذهاب و ازگله و سپس کرمان و سایر بخش های کشور که در روزها و ماه های اخیر پی در پی به وقوع پیوست، ناشی شده است.
تهران حدود دو دهه گذشته، چنین زلزله ای را تجربه کرده بود اما آن زمان کمتر کسی شب وقوع زلزله، بیرون از منزل خوابید یا بلافاصله پایتخت را به قصد مسافرت به مکان امن دیگر ترک کرد.
وقتی زلزله چهارشنبه 29 آذر به وقوع پیوست اغلب افراد به دلیل همان ذهنیات زلزله های اخیر کشور در جستجوی یک مکان امن بودند که تصمیم درستی بود زیرا در نقطه امن دستکم از نظر روحی و روانی در آرامش بودند.
در مسئله زلزله جدا از اینکه ساختمان ها و محل مسکونی باید مقاوم سازی شوند و این یک کار اساسی و ریشه ای است، بایستی ساکنان ساختمان های نامقاوم نیز برنامه هایی برای مقابله با عوارض و صدمات این حوادث داشته باشند.
زلزله واپسین دقایق چهارشنبه قوی نبود، اما می توان آن را یک هشدار و یک مانور طبیعی برای برخورد و مقابله با حوادث بزرگتر محسوب کرد. باید نقاط ضعف و قوت همین زلزله که خساراتی نداشت را شناسایی کرد تا در مقابل حوادث بزرگتر آماده تر بود.
خیابان های پایتخت و راه های منتهی به شهرهای شمالی در دقایق اولیه زلزله مملو از خودرو شد که شهروندان سراسیمه قصد داشتند خود را به این شهرها برسانند. این هجوم باعث شد در همان ابتدای حرکت این خودروها، جاده های برون شهری مسدود شود.
فاصله وقوع زمین لرزه چند ثانیه است و شهروندان برای در امان ماندن از پس لرزه ها در صدد یافتن مکان امن هستند. بسیاری از آنان در همان لحظات اولیه حادثه مثل زلزله اخیر تهران، به فکر مسافرت افتادند اما پرسش این است که در زمانی که خیابان ها و جاده های کشور در مواقع عادی با ترافیک های سنگین روبرو است چطور بعد از حادثه زلزله و هجوم مردم، خیابان ها گنجایش این همه خودرو را دارد و طبیعتا راهبندان ها و مشکلات مردم دو چندان می شود.
در زلزله اخیر، مردم کمتر به پارک ها به عنوان یک مکان باز و امن مراجعه کردند زیرا وسایل و تجهیزات و چادرهای مخصوص با توجه به فصل سرما برای اسکان وجود نداشت.
تهران روی گسل های متعدد زلزله واقع است و یکی از کارهایی که تشکیلات امداد و نجات هر منطقه و هر پارکی می تواند انجام دهد پیش بینی حداقل چادر و وسایل و تجهیزات اسکان شهروندان است که در زمان حاضر به نظر نمی رسد که چنین تجهیزاتی در این مکان ها باشد.
در جریان این زلزله هر چند برخی از ورزشگاه ها به روی شهروندان برای اسکان باز شد اما باید از قبل در این مکان و جاهای مشابه وسایل و تجهیزات شرایط اضطراری مثل چادر پیش بینی شود تا افراد در این مکان ها بمانند.
این زلزله نشان داد تشکیلات امداد و نجات کشور هنوز برای برخورد با اینگونه پدیده ها چه قبل و چه بعد از وقوع زلزله آماده نیست و برنامه مشخص و مدونی نیز ندارد. اغلب شهروندان بعد از وقوع چنین حوادثی سردرگم و بلاتکلیف هستند و این وظیفه سازمان های امداد و نجات است که بگویند شهروندان پس از وقوع این حوادث چه کار باید بکنند.
آیا در شهر بمانند و یا شهر را ترک کنند؟ آیا خانه برای آنان مکان امن هست یا خیر. آیا خانه های جدیدالاحداث می تواند در مقابل زلزله های با بزرگی 6 ریشتر به بالاتر مقاوم باشد و شهروندان در همان مکان بمانند. شهروندان هیچکدام از این پرسش ها و همچنین سئوالات دیگر را نمی دانستند بنابر این تنها کاری که کردند خروج از منزل و پیدا کردن جای امن بود در حالی که بسیاری نیز به فکر مسافرت به شهرهای دیگر افتادند.
جالب اینکه دست اندرکاران و مسئولان امداد و نجات نیز در همان لحظات و ساعات اولیه زلزله به طور دقیق به شهروندان اعلام نمی کردند که در این شرایط بهترین کار و اقدام برای در امان ماندن از آسیب های احتمالی زلزله چیست؟ و در مقابل دائم مردم را به آرامش دعوت می کردند.
برای مثال همین دست اندرکاران به طور دقیق و با صراحت نمی گفتند که شهروندان در خانه بمانند یا نمانند زیرا به نظر می رسد از این نگران بودند که اگر چنانچه مردم را تشویق به ماندن در خانه بکنند زلزله شدیدتری رخ دهد و در آینده نتوانند از نظر و پیشنهاد خود دفاع کنند.
پیش بینی سرویس های بهداشتی و آب و لوازم ضروری مثل خوراک، پوشاک، کمک های اولیه از دیگر نیازهای اساسی در زمان وقوع زلزله است که باید همواره در برنامه ها مورد توجه قرار گیرد.
حوادث به ویژه زلزله هرگز خبر نمی کند بنابر این لازم است همواره آماده بود که در این راستا علاوه بر سازمان های امداد و نجات، مردم نیز باید آماده باشند و با افزایش آگاهی مقابله با عوارض این پدیده ها، صدمات و آسیب های این گونه حوادث را کاهش دهند.
*دبیر سرویس اجتماعی ایرنا
اجتمام**1569**1545

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۱۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو

دریافت 10 MB

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی ژاپن اعلام کرد زمین لرزه ای با قدرت اولیه ۶.۹ ریشتر امروز (شنبه) جزایر اوگاساوارا در این کشور را لرزاند. به گزارش شینهوا، این زمین لرزه در مرکز توکیو نیز احساس شده و هیچ هشدار سونامی در پی آن صادر نشده است.

همچنین تاکنون گزارشی در مورد خسارات و تلفات ناشی از این حادثه منتشر نشده است.

کد خبر 847469 منبع: ایسنا برچسب‌ها زلزله خبر مهم ژاپن حوادث جهان

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه وقوع زلزله آخرالزمانی ژاپن
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • تصاویری آخرالزمانی از وقوع زلزله شدید در ژاپن
  • ببینید | تصاویری آخرالزمانی از وقوع زلزله شدید در ژاپن
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن (فیلم)
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • فیلم/ وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • ببینید | اولین تصاویر از وقوع زلزله شدید در ژاپن
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • دشمن همواره در تلاش است نام خلیج فارس را تغییر دهد