Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-29@19:51:55 GMT

دود های آبی،سیاه و سفید خودرو به چه معنا است؟

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۰۵۸۶۲

دود های آبی،سیاه و سفید خودرو به چه معنا است؟

رکنا:گاهی اوقات دودهایی که از اگزوز خودرو خارج می شود رنگ های مختلفی دارد که این رنگ ها ممکن است از نواقص موتور خودرو خبر بدهد.

روز به روز بر شمار خودروها افزوده شده و به دنبال آن گاز ناشی سوختن انرژی‌های فسیلی سبب پدیده آلودگی هوا می‌شود. استفاده از خودرو امروزه در کلانشهرها به یک ضرورت تبدیل شده است و آنچنان در زندگی روزمره خانواده‌ها رسوخ کرده که کمتر خانواده‌ای را می‌توان پیدا کرد که خودروی شخصی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل روز به روز بر شمار خودروها افزوده شده و به دنبال آن گاز ناشی سوختن انرژی‌های فسیلی سبب پدیده آلودگی هوا می‌شود.

صرف نظر از انواع آن، دود خارج شده از اگزوز خودرو مهمترین دلیل ایجاد آلودگی هوا محسوب می‌شود. به همین منظور رانندگان باید با رسیدگی و سرویس‌های به موقع همواره اتومبیل شخصی خود را در حالت استاندارد نگه دارند، این مورد نه تنها باعث کمک به پاکیزه ماندن هوای شهر می‌شود بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ تعمیرات، وقت، سوخت و همچنین افزایش شتاب خودرو خواهد شد.

همیشه بیرون‌زدن دود از اگزوز خودرو را نشانه‌ای از وجود مشکل در پیشرانه خودرو تعبیر می‌شود.

تشخیص صحیح رنگ دود سبب می‌گردد بدانید کدام قسمت خودرو نیاز به تعمیر دارد.

دود آبی: دود آبی نشان‌دهنده روغن‌سوزی یا نشتی روغن است. روغن‌سوزی یک اصطلاح مکانیکی و به معنی راه یافتن روغن به محفظه احتراق و شرکت در فرآیند احتراق است. گاهی اوقات این مساله می‌تواند ناشی از خلاصی بیش از حد شیر سوپاپ باشد. شیر یا گیت سوپاپ وسیله‌ای است برای آب‌بندی سوپاپ‌ها در سرسیلندر تا از ورود روغن به محفظه احتراق از طریق سوپاپ‌ها جلوگیری کند. در این حالت معمولا حجم روغن پیشرانه به شکل محسوس کاهش پیدا نمی‌کند و در صورت فشردن پا بر پدال گاز و بالا رفتن دور پیشرانه، دود قطع می‌شود. همچنین گرم کردن خودرو در حالت سکون می‌تواند باعث حل شدن بخشی از روغن در بنزین به دلیل متفاوت بودن مقدار ویسکوزیته باشد. در این موارد علاوه بر افزایش استهلاک، میزان آلایندگی‌ها از قدرت و توان پیشرانه نیز کم می‌شود، پس باید در اولین فرصت به چک کردن رینگ‌ها و سوپاپ‌ها اقدام کرد.

دود سفید: گاهی اوقات در ایام زمستان و در روزهای خیلی سرد وقتی پیشرانه را تازه روشن می‌کنید، آب داخل پیشرانه ناگهان بخار شده و از اگزوز خارج و پس از چند دقیقه کار کردن تمام شده و دود پیشرانه به حالت و رنگ طبیعی خود بازمی‌گردد. به این اتفاق آب‌سوزی اطلاق می‌شود.

آب‌سوزی اصطلاحی است که برای وقتی آب در عمل احتراق شرکت می‌کند، به کار می‌رود. چون این حالت موقتی است، جای نگرانی ندارد و پس از گرم شدن پیشرانه قطع می‌شود. در بیشتر پیشرانه‌های سالم پدیده آب‌سوزی موقتی مشاهده می‌شود.

اما اگر دود سفید دائم باشد، دلیل آن سوختن واشر سرسیلندر یا ترک‌خوردگی سیلندر است. در صورت معیوب یا فرسوده شدن واشر سرسیلندر، مجاری اطراف سیلندر و سرسیلندر که آب و روغن در آنها جریان دارد به هم راه پیدا کرده و حتی ممکن است به فضای داخل سیلندر که محفظه احتراق نامیده می‌شود نیز راه یابد. همین موضوع می‌تواند باعث هجوم حجم زیادی بخار آب به داخل اگزوز شود که باعث به وجود آمدن رنگ دود سفید می‌شود.

دود سیاه: در لحظات اولیه روشن شدن خودرو، دود سیاه می‌تواند از تولیدات احتراق باشد و در صورتی که با گرم شدن پیشرانه رفع شود نگرانی خاصی را ایجاد نمی‌کند اما در صورت ادامه پیدا کردن باید مطمئن شوید که یا سوخت اضافی وارد سیلندرها می‌شود یا اینکه به دلیل نبود کافی هوا یا عدم کارکرد سیستم جرقه زنی، سوخت به خوبی نمی‌سوزد چرا که دود سیاه عموما تولید احتراق ناقص است. اگر خودرو کاربراتوری است به احتمال زیاد ساسات خودرو مشکل پیدا کرده و درصورت انژکتوری بودن احتمال خرابی انژکتور نیز وجود دارد. درصورتی که سیستم جرقه زنی دچار مشکل شده باشد باید شمع‌ها و وایرها را بررسی کنید. اگر مدت زیادی است که فیلتر هوای خود را تعویض نکرده‌اید اقدام به نو کردن آن کنید.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۵۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اینکه از محل صادرات ۵۰۰ هزار تن محصول تولیدی در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ هزار میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، گفت: دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت برای تولید محصولات باکیفیت امسال به بهره‌برداری می‌رسد که نقشی مهم در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد صادراتی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، فرهاد امین‌دهقان در نشستی خبری که ظهر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد، بیان کرد: این شرکت سال گذشته با ۱۰۰ درصد ظرفیت، ۷۴۶ هزار تن تولید محصول داشته که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به تمرکز این شرکت برای به‌دست آوردن بازار آفریقا گفت: این شرکت هم‌اکنون محصولات خود را به ۱۱ کشور دنیا از جمله هند، چین، امارات،‌ کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.

مدیرعامل نفت سپاهان با تأکید بر اینکه تولید محصولات باکیفیت در نفت سپاهان در اولویت اصلی قرار دارد،‌ افزود: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در منطقه خاورمیانه، کیفیت را به جای تنوع محصولات سرلوحه کار خود قرار داده است.

امین‌دهقان در تشریح گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: شرکت نفت سپاهان پارسال ۲۴۰ هزار تن محصول را در بازار داخل عرضه کرد.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ پروژه مهم صادراتی نفت سپاهان

وی همچنین از بهره‌برداری از دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پروژه‌های FRW (پارافین‌های مدیکال گرید) و TDAE (تولید روغن فرآیند سبز) هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل نفت سپاهان همچنین از تشکیل معاونت طرح و توسعه برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد: هدف از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزون بر افزایش کیفیت محصولات، تولید محصول خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهینامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

به گزارش شانا، شرکت نفت سپاهان از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده روغن پایه گروه یک در خاورمیانه است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن و انواع فرآورده مازاد بر نیاز کشور را به کشورهای شرق آسیا، هند، امارات و... صادر می‌کند.

دیگر خبرها

  • باخت برایم بی‌معنا است/هندبال گیتی‌پسند در آسیا حرف خواهد زد
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • تصاویر آخرالزمانی از طوفان سیاه در چین؛ تورنادو از نمای نزدیک!
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • مشتریان به نشان استاندارد و اصالت قطعات خودرو توجه کنند
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • فیلم/ حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی