Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-09@00:22:00 GMT

چرا شورای امنیت محمد بن سلمان را مجازات نمی کند

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۰۶۱۷۱

چرا شورای امنیت محمد بن سلمان را مجازات نمی کند

حماقت های بن سلمان، عربستان را به سوی پرتگاهی وحشتناک سوق داده است او اکنون نه تهنا بعنوان یک جنایتکار جنگی بلکه بعنوان شریک فاسد، فساد و تبه کاری تیم دونالد ترامپ در خیانت به مسلمان و کشور خود است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا، حماقت های بن سلمان، عربستان را به سوی پرتگاهی وحشتناک سوق داده است او اکنون نه تهنا بعنوان یک جنایتکار جنگی بلکه بعنوان شریک فاسد،  فساد و تبه کاری تیم دونالد ترامپ در خیانت به مسلمان و کشور خود از هر نمایش لجام گسیخته برای حفظ موقعیت بی ثبات خود استفاده کرده است بطوری که صدای اعتراض حامیان دیروز و اغلب پشتیبانان سابق داخلی و خارجی خود را نیز در آورده است خلاصه ی گزارش زیر آشکار کننده بخشی از این ماجرا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن پست ی مقاله از متخصص حقوق بشر آکشیا کومار  عضو  بنیاد "هیومن  رایتس واچ" دیده بان حقوق بشر را منتشر کرد که خواستار تحریم علیه رهبران ائتلاف عربستان سعودی همانند تحریم های اعمال شده علیه رهبران ائتلاف صالح و حوثی ها شده است.

کومار توضیح می دهد: شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ی درسال 2015 را تصویب کرد که در آن اجازه تحریم و جلوگیری از سفر و انجماد دارایی های مسئولانی که برای جلوگیری از ورود کالا و مواد مختلف به یمن موجب نجات جان غیر نظامیان می شود اعلام  شد و آن را برای اعمال تحریم ها علیه هر کسی که قانون جنگ در یمن را نقض می کند تصویب کردند یعنی اعمال آن علیه رهبران ائتلاف از جمله شاهزاده محمد بن سلمان، وزیر دفاع که مسئول نقض قانون در یمن است نیز شامل می شود. اما اجرائی نمی شود.

نویسنده در مقاله خود اشاره می کند: یمن شاهد بزرگترین فاجعه انسانی توسط سازمان ملل متحد بزرگترین فاجعه در دوران مدرن توصیف شده یمن تبدیل به یک نقطه ی آشکار از بزرگترین بحران انسانی در جهان و بدترین فاجعه و با بمباران عربستان سعودی را تجربه کرده است در حالی که یمن قبل از این نیز فقیرترین کشورهای عربی بود.

کومار در پایان می نویسد: ولیعهد عربستان بر خلاف ادعاهایش باید مجازات شود در قبال اعمال تحریم های خاص مربوط به بمباران و محاصره بی رویه ی غیر قانونی که مانع از ورود مواد اولیه و اپیدمی بیماری واگیر دار گسترده شهروندان یمنی شده است مردم این کشور را به فلاکت انداخته است بنابراین او باید مورد تحریم و مجازات مجامع بین المللی و سازمان ملل متحد قرار گیرد و آمریکا باید از طریق شورای امنیت پیگیر این موضوع باشد.

روزنامه فایننشال تایمز یک مقاله با عنوان عربستان سعودی  و سال در معرض خطر  را منتشر کرد این نوشتار تلاش برای رسم تصویری از آنچه در سال جاری در این کشور اتفاق افتاده است.

شما می توانید طرح محمد بن سلمان، شاهزاده 32 ساله عربستان را تصور کنید که در سال 2017 به عنوان حاکم واقعی حکومت کشور ظاهر شد و نقش یک قهرمان را بازی می کرد جارد کوشنر  داماد دونالد ترامپ دوست نزدیک شاهزاده هم فکر او بود و آنها نقش بد را به شکلی بی رحمانه به عموزادگان شاهزاده و ایران دادند این فیلم بدون صحنه تخریب و جنگ در کشورهایی مثل یمن و سوریه نخواهد بود و  شاهزاده و مفتیان همراهش احساس می کنند حاکمان واقعی این کشور هستند.

 "نویسنده می گوید: شاید مهمترین خط در این روایت، توطئه برای سرقت ثروت کشور عربستان باشد که دستگیری ثروتمندان و حصار آنان در هتل پنج ستاره و تصمیم برای خوشگذرانی در تعطیلات خود با قایق تفریحی 500 میلیون دلاری و خرید تابلو  داوینچی را با 450 میلیون دلار تنها بخشی از این حیف و میل منابع  ملی عربستان بشمار می رود.

 فیلم با صحنه ی شاهزاده جوان که کشف کرده کشورش پادشاهی نیست بلکه یک ابرقدرت است آغاز می شود. منتقدان و بزرگان که به جنبش مخالفت با شاهزاده پیوسته اند چون حمایت نمی شوند ترجیح می دهند در خواب طولانی در هتل ها باقی بمانند. زیرا در مقابل آنها برنامه ای برای تشکیل یک خاورمیانه جدید و برنامه ای برای ایجاد عربستان سعودی به عنوان یک ابرقدرت واقعی قرار گرفته است و ایران نیز در این میان به عنوان یک تهدید ذاتی مطرح شده است و عربستان باید با نشان دادن قدرت خود در برابر آن کشور ایستادگی کند.

اگر چه پیروزی در جنگ ها به طور مستقیم به دست نیامده است و به نوعی با شکست های روبرو شده است اما در این فیلم به تصور دنیای واقعی اینگونه پرداخته شده مردم اطراف پادشاه این درس مهم را باید بدانند از حکومت جدید عربستان عشق به زندگی در خطر را یاد بگیرند.

تحلیلگر مشهور انگلیسی پاتریک کوکبرن گفت: ماجراجویی های نامعلوم ابن سلمان، موقعیت این کشور را در جهان تضعیف کرده است.

او در ادامه می نویسد: شاهزاده سعودی، شاهزاده بن سلمان مرد سال در خاورمیانه است اما معروفیت او ناشی از شکست هایش است و نه موفقیت ها شخصیت ماکیاولی مانندش او را به به تخت سلطنت نزدیک کرد. و در جهان مانورهای فریبنده او بیشتر به فیلم ها و سریال های 1960 در نقش های دردسر ساز شبیه است و آن صحنه ها را یادآور می شود. از شکست ها او می توان از سوریه تا یمن ذکر کرد و تمرکز خصمانه او درسیاست های خارجی اش ضد ایران تنها ابزار اوست.

سیاست هایش در برابر دیگران از جمله قطر و لبنان چیزی جز یک حماقت نبود و هنوز هم به سیاست هایش ادامه می دهد چون فکر می کند ترامپ و همسرش و دامادش تا آخر با اومی مانند. و در این راه با اسرائیل در قضیه فلسطین همراه شده گر چه پژوهشگران موضوع به این روند هم خوشبین نیستند و واقعیت یافتن هدف آن را میسر نمی دانند ولی همچنان بن سلمان بر اشتباهات فاجعه آمیز اصرار دارد

از سوی دیگر روزنامه الجزیره عربستان در روز گذشته با انتشار مطلبی از نویسنده عربستانی یاسرالحربش با حمله به نخبگان عربستان و عرب که خواستار عادی سازی روابط با اسرائیل هستند نوشت:به صهیونیست پیوسته ها بلیت خروج بدون برگشت داده می شود ولی این دسته افراد لاقل قبل از این تصمیم جاهلانه به نظرات، متفکرین یهود منتقد صهیونیسم نگاهی می کردند اندیشمندانی مثل: جدعون لیفی،نائوم چامسکی،نورمن فینکنستاین،ادوارد سعید تا آن آنگاه به عمق نتایج ناگوار عجول بودن تصمیم شرم آور خود پی ببرند اینها طرفداران آشتی با زشت ترین ایدئولوژی نژادپرستانه در تاریخ هستند زیرا درک کافی از عواقب و پذیرش ادعاهای دروغین صهیونیسم ندارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۶۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه ایران را رد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  متن کامل نامه ایران به شرح زیر است:

مکاتبه حاضر در پاسخ به نامه مورخ 19 آوریل 2024 نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد تهیه شده است. در این نامه، نماینده رژیم اسراییل بار دیگر به دروغ و با توسل به اطلاعات نادرست اقدام به ایراد اتهامات بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران نمود. علاوه بر مکاتبه‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ 13 و 30 آوریل 2024 (S/2024/305-S/2024/349) ارسال شده است، مایلم بر موارد زیر تأکید نمایم:
 
1. جمهوری اسلامی ایران تمامی اتهامات بی‌اساس مندرج در نامه مزبور را صریحاً و قاطعانه رد می‌کند. برخلاف چنین ادعاهای بی‌اساسی، جمهوری اسلامی ایران پیوسته حقوق بین‌الملل را رعایت کرده، به اصول منشور سازمان ملل متحد پایبند بوده و از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تبعیت نموده است. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران از طریق مشارکت سازنده خود در حوزه‌های مختلف، نقش فعالی در ارتقای صلح و امنیت بین‌المللی ایفا کرده است.
 
2. جمهوری اسلامی ایران در مکاتبه‌های پیشین خود در تاریخ 13 و 30 آوریل 2024 (S/2024/305-S/2024/349)، صراحتاً اعلام داشت که اقدام 13 آوریل 2024 مستقیماً و به‌طور رسمی توسط ایران و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به‌ویژه حمله نظامی این رژیم در تاریخ 1 آوریل 2024 علیه اماکن دیپلماتیک کشورم در دمشق، پایتخت جمهوری عربی سوریه، صورت پذیرفته است. اقدام جمهوری اسلامی ایران ضروری، مشروع و کاملاً در راستای حق ذاتی آن برای دفاع از خود ذیل منشور سازمان ملل متحد بود. این اقدام تنها اهداف نظامی را هدف قرار داد و با دقت و با اطلاع قبلی برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان انجام شد. مایلم تاکید کنم که هیچ‌یک از گروه‌های مقاومت در اقدام مشروع جمهوری اسلامی ایران دخیل نبوده و هر گونه ادعا در این خصوص، مردود است.
 
3. برخلاف ادعای رژیم اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروهای نیابتی ندارد؛ هیچ فرد، گروه یا ملتی تحت دستور ایران فعالیت نمی‌کند. علاوه بر این، گروه‌های مقاومت نیابتی نیستند. این گروه‌ها، گروه‌های مشروع و قانونی هستند و تنها به مبارزه با اشغالگری و تجاوز رژیم اسرائیل در غزه، دیگر سرزمین‌های اشغالی فلسطین و همچنین علیه نیروهای اشغال‌گر در دیگر کشورهای منطقه می‌پردازند. بنابراین، تلاش رژیم اسرائیل برای برچسب‌زنی به آن‌ها به‌عنوان گروه‌های «نیابتی»، تنها برای پنهان کردن و توجیه اقدامات تجاوزکارانه و بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه است.
 
4. نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که رژیم اسراییل با چنین ید و سابقه طولانی در نقض آشکار قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، کماکان به‌عنوان مهم‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی به‌شمار می‌رود. هرگونه تلاش مذبوحانه این رژیم برای پوشاندن این واقعیت از طریق اطلاعات نادرست، جریان‌سازی یا ایراد اتهامات بی‌اساس علیه دیگران، بیهوده و بی‌اساس است. رژیم اسراییل نمی‌تواند مسئولیت مستقیم و کامل خود را در قبال کشتار و فاجعه انسانی جاری در غزه که جملگی خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، انکار نماید. نمونه بارز بی‌اعتنایی مداوم رژیم اسرائیل به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2728 شورای امنیت (2024) است که خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه است.

 علی‌رغم درخواست‌های صریح شورای امنیت، این رژیم اشغالگر به جنگ بی‌رحمانه خود علیه مردم فلسطین و حملات نظامی خود در رفح ادامه می‌دهد و آشکارا و به‌صورت تحقیرآمیزی خواسته‌های شورای امنیت را نادیده می‌انگارد.
 
5. رژیم اشغالگر باید در نهایت مسئولیت کامل عواقب اقدامات خود را بر عهده بگیرد. شورای امنیت می‌بایست به اقدامات بی‌ثبات‌کننده و غیرمسئولانه رژیم اسرائیل و همچنین جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و سایر ملت‌های منطقه رسیدگی نماید؛ این اقدامات تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و توجه فوری و اقدام قاطع شورای امنیت را می‌طلبد.
 
6. مایلم از فرصت استفاده کرده و اتهامات بی‌اساس و لفاظی‌های تحریک‌آمیز نماینده رژیم اسراییل علیه کشورم و مقامات عالی‌رتبه ایران در جریان نشست مورخ 1 مه 2024 مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیرامون بررسی تصمیم ایالات متحده آمریکا در خصوص وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل، را قویاً محکوم و رد کنم.

هدف از این‌گونه ادعاهای بی‌اساس، سخنان نفرت‌انگیز و نیز مقصر دانستن سازمان ملل و مقامات آن، صرفاً منحرف نمودن توجه بین‌المللی از جنایات شنیع و نسل‌کشی مداوم این رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه است.

ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سند امنیت انرژی ایران در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد
  • بازی اتمی بن‌سلمان/ بازگشت ایران و عربستان به عصر تنش؟
  • دادگاه لاهه و دوراهی حق‌گرایی و غرب‌گرایی
  • رد ادهاهای رژیم اسرائیل درنامه ایران به شورای امنیت
  • نامه ایران به شورای امنیت در رد ادعاهای بی اساس اسرائیل
  • نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
  • ببینید | فوری؛ ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!
  • ادعای انبارلوئی درباره ایده «از شاهزاده تا تاجزاده» مهدی نصیری /حرف او نیست، هم لطف الله میثمی گفته بود هم فرخ نگهدار!
  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • محمد خزاعی مطرح کرد؛تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد