Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: زنجان تنها استانی است که ۵ اثر برتر دنیا را در اختیار دارد که یکی از آنها غار کتله‌خور است. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سومین جلسه سلسه نشست های پرسمان پیشرفت دانشجویی با حضور یحیی رحمتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در دانشکده علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رحمتی در این برنامه با بیان اینکه زنجان تنها استانی است که ۵ اثر برتر دنیا را در اختیار دارد، اظهار داشت: بزرگترین غار خشکی جهان یعنی غار کتله‌خور در این استان قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: گنبد سلطانیه که بزرگترین گنبد آجری و سومین گنبد بزرگ جهان است در این استان قرار دارد و همچنین بنای رختشوی خانه نیز منحصر به فرد است و چنین بنایی با این کارکرد در جهان وجود ندارد.

وی با بیان این که در جهان سه نوع مومیایی طبیعی وجود دارد تصریح کرد: اولین نمونه آن مردان یخی هستند که معروفترین آن در ارتفاعات آلپ یافت شده و دومین دسته مردان مردابی هستند که در دانمارک و هلند پیدا شده است.

رحمتی ادامه داد: بی نظیرترین آنها مردان نمکی هستند؛ چرا که اگر 2 گروه اول از محیط خارج شوند از بین می‌روند، ولی مردان نمکی تغییر نخواهد کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در ادامه به میزان گردشگران گنبد سلطانیه اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 6 هزارگردشگر خارجی از این گنبد بازدید کردند که این آمار در سال ۹۱، بیش از ۹۸۰ نفر بوده است و عملا پیشرفت ۶ برابری داشتیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که در رابطه با اینکه از صنایع دستی روستائیان نمایشگاهی برگزار نمی‌شود اظهار داشت: امسال برای اولین بار جشنواره روستا را برگزار کردیم.

رحمتی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری که پرسید لزوم هزینه‌های بالای مصرف شده از بیت المال در جشنواره آش و چرایی لزوم برگزاری چنین جشنواره پر هزینه‌ای چیست گفت: در جشنواره آش ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شد، ولی ۴ میلیارد تومان از دستاوردهای صنعتگران فروخته شد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز آش توسط غرفه داران به فروش رفت و این جشنواره در مجموع حدود ۵ میلیارد تومان دریافتی مالی داشته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: سال گذشته با چند استان همجوار تفاهم کردیم تا اثار باستانی هر استان در استان‌های دیگر تبلیغ شود و به همین منظور تابلوی غار علیصدر در میدان ولیعصر نصب شد، ولی متاسفانه هجمه بسیاری به ما صورت گرفت تا نهایتا بیلبورد نصب شده به آتش کشیده شد.

وی اظهار داشت: سال گذشته با شبکه  یک همکاری کردیم و در مستند ایران، ۷ ساعت صرفا راجب زنجان در بهترین روزهای سال و در ساعات بسیار خوب پخش کردیم.
رحمتی در پاسخ به خبرنگاری در رابطه وجود اسامی غیر مرتبط با هویت شهر زنجان در این شهر و بی تفاوتی میراث فرهنگی نسبت به این مشکل و اینکه میراث فرهنگی متولی ورود گردشگر به استان است و اسامی بی هویتی مثل پونک، بهارستان  که هیچ ارتباطی با این استان ندارد، گفت: من هم با شما موافق هستم و معتقدم که این گونه اسامی ارتباطی به زنجان ندارد و از برخی مناطق تهران الگو بردای شده است؛ اما در این زمینه هیچ اختیاری در میراث فرهنگی نداریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۷۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد

محمد ثابت اقلیدی در مراسمی که با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و به منظور واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی این استان برگزار شد گفت: در راستای حمایت، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی این اقدام صورت گرفته است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: در حال حاضر ۵ اتاق از ارگ کریم خانی به اساتید درای نشان درجه یک صنایع دستی اختصاص یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: چنانچه صنایع دستی حمایت شوند زمینه برای توسعه اقتصاد و اشتغال فراهم خواهد شد.

ثابت اقلیدی از مهمترین اهداف چنین اقدامی را گردهمایی هنرمندان در یک مکان و معرفی آن‌ها تولیدات فاخرشان به بازدیدکنندگان و گردشگران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ارگ کریم خانی یکی از جاذبه‌های اصلی و پربازدید کننده‌ترین گردشگری شیراز است حضور هنرمندان صنایع دستی در این مکان تاثیر به سزایی در معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر استان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود