Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران آلمانی با استفاده از فناوری تولید محصولات تراریخته موفق به افزایش کارایی فتوسنتز در گیاهان شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، پژوهشگران موسسه بیوشیمی ماکس پلانک آلمان موفق به تولید آنزیم «روبیسکو» در یک باکتری شدند. این موفقیت، امکان مهندسی ژنتیک این آنزیم را برای بهبود ویژگی های آن فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستاورد می‌تواند به تولید انواع گیاهان تراریخته با کارایی فتوسنتزی بالاتر منجر شود و افزایش عملکرد گیاه را در پی داشته باشد.

آنزیم روبیسکو در فرآیند فتوسنتز و تبدیل دی اکسید کربن (CO۲) و آب، به قند و اکسیژن (O۲) با استفاده از انرژی نور خورشید نقش کلیدی دارد. روبیسکو، مسئول اولین مرحله از واکنش تولید کربوهیدرات و تثبیت دی اکسید کربن در گیاهان است. این فرایند به کندی انجام می شود. به همین دلیل، روبیسکو اغلب به عنوان عامل محدود کننده در مقدار فتوسنتز و رشد گیاه شناخته می‌شود.

دکتر هیر هارتل، سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه، با بیان اینکه سیستم بیان باکتریایی همانند یک خط مونتاژ خودکار در تولید ماشین عمل می کند، تشریح کرد: قبل از این دستاورد هر نوع بهینه سازی روبیسکو فقط طی یک فرایند زمان‌بر طی حداقل یک سال در گیاه رخ می داد، اما با روش جدید می‌توان ظرف چند روز چندین نوع روبیسکو تولید کرد.

مهندسی ژنتیک، موجب تولید انواع روبیسکو با ویژگی‌های عملکردی بهبود یافته می‌شود. با افزایش کارایی فتوسنتز در گیاهان عملکرد محصولات کشاورزی و تولید محصول به مقدار زیادی افزایش می‌یابد. به علاوه به کمک مهندسی ژنتیک آنزیم روبیسکو انواع گیاهان تراریخته متحمل به خشکی تولید خواهند شد. حفاظت از منابع آبی با کشت این گیاهان تراریخته تاثیر قابل توجهی در کم کردن گرمایش کره زمین دارد.

جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۹ میلیارد نفر خواهد رسید. با رشد روز افزون جمعیت و افزایش تقاضا برای غذا، در عین محدودیت منابع تولید غذا برای تامین غذای سالم و کافی باید افزایش پیدا کند. افزایش کارایی گیاهان در فتوسنتز به کمک مهندسی ژنتیک یکی از روش های کارآمد برای افزایش بهره‌وری و تولید است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۰۸۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد

مصطفی رجبی مشهدی گفت: ما مرز مشترکی با اروپا نداریم، اما از طریق یک پست پیشرفته (بک تو بک) از طریق ترکیه تا ۶۰۰ مگاوات امکان تبادل انرژی با اروپا وجود دارد.

به گفته وی، در این خصوص پروتکل و توافقنامه‌ای بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و طرف ترکیه‌ای امضا شده که بر اساس آن پروتکل‌های فنی تنظیم شده تا طرح شکل اجرایی به خود گرفته و  به نحو مطلوبی انجام شود. درمجموع برنامه این است که ابتدا برق به ترکیه و بعد از طریق این کشور به کشور‌های اروپایی  صادر و به همین طریق از اروپا به ترکیه و سپس به ایران وارد شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: آن چه به لحاظ مطالعاتی بررسی شده این است که ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار تا ٣ هزار مگاوات وجود دارد، اما از طریق خطوط جدید که در برنامه‌های آینده مدنظر داریم، امکان تبادل برق با این کشور‌ها تا ۵ هزار مگاوات قابل افزایش است. تبادل برق با کشور‌های همجوار حتی می‌تواند به رفع ناترازی برق در فصل گرم سال از طریق واردات نیز کمک کند.

سخنگوی صنعت برق در همین زمینه خاطرنشان کرد: در چهار ماه گرم سال ما مشکل ناترازی برق داریم، اما در ٨ ماه باقیمانده امکان صادرات فراهم است، قطعا این تبادل برق کمک می‌کند که ناترازی را هم در تابستان برطرف کنیم یعنی در تابستان برق وارد کنیم و در دوره‌هایی که کمبود نداریم برق را صادر کنیم، پس اتفاقا تبادل و صادرات برق می‌تواند کمک کند که ناترازی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان از فراهم بودن امکان صادرات برق سرمایه گذاران بخش خصوصی از مسیر‌های انتقال برق موجود تا سقف ٣٠٠ مگاوات (۵٠ مگاوات به افغانستان، ٥٠ مگاوات به پاکستان، ١٠٠ مگاوات به عراق و ١٠٠ مگاوات به ترکیه) خبر داد و تصریح کرد: سرمایه گذاران می‌توانند ٨ ماه برقشان را به این کشور‌ها صادر و در ٤ ماه گرم سال نیز به داخل عرضه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • شیوع آفت سن گندم با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • نرخ ساخت منطقی نیست/ ابلاغ تعرفه حق‌الزحمه مهندسان نظام مهندسی
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • میزان افزایش حق‌الزحمه مهندسان هفته آینده اعلام می‌شود
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟