Web Analytics Made Easy - Statcounter

سالها رقابت دیرینه بین رئال و بارسا باعث شده ال‌کلاسیکو یکی از جذاب‌ترین بازی‌های دنیا باشد.

به گزارش شریان نیوز،به بهانه برگزاری بازی حساس و تماشایی ال‌کلاسیکو قصد داریم تا مروری تاریخی بر جدال جذاب دو تیم رئال‌مادرید و بارسلونا در فوتبال اسپانیا داشته باشیم.

*اولین بازی ال‌کلاسیکوی تاریخ بین رئال‌مادرید و بارسا در سال 1902 برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازی در جام تاجگذاری در ورزشگاه ایپودروموی مادرید برگزار شد و بارسا در آن بازی یک-3 حریف را شکست داد و این شروع رقابتی جاودان بود که همچنان ادامه دارد.

تأسیس دو باشگاه

باشگاه بارسلونا درسال 1899 توسط هانس گامپر سوئیسی که در بارسلونا، با اسم خوان گامپر شناخته می‌شد، تأسیس شد. رئال در سال 1902 توسط برادران خوان و کارلوس پادروس، متولد کاتالونیا تأسیس گردید.

اولین جدال حساس دو تیم

رقابت حساس این دو تیم از سال 1916 و در نیمه‌نهایی جام‌حذفی آغاز شد. هریک از این دو تیم، در یکی از بازی‌های رفت و برگشت پیروز شدند و نهایتاً رئالی‌ها در وقت‌های اضافه بازی دوم بردند اما بارسایی‌ها به خطر گله از داور که خودش بازیکن رئال‌مادرید بود، زمین بازی را ترک کردند.

افزایش رقابت

 در سال 1930 و با انتقال ریکاردو سامورا به رئال این حساسیت و حس رقابتی بیشتر شد. او که سال‌ها دروازه‌بان اسپانیول بود، قبل از آن هم برای بارسا بازی می‌کرد و اولین ستاره تاریخ دنیای فوتبال شد که در هر دو تیم بازی کرده‌؛ سامورا در سن 36 سالگی جام جمهوری را در اولین فینال میان دو باشگاه، بالای سر برد.

قاطعانه‌ترین برد تاریخ

در سال 1943 و با بازگشت فوتبال بعد از جنگ داخل اسپانیا، در بازی برگشت نیمه‌نهایی جام‌حذفی رئال یک-11 بارسا را شکست داد تا قاطعانه‌ترین برد تاریخ ال‌کلاسیکو رقم بخورد.

نقش دی‌استفانو

با انتقال دی‌استفانو به رئال‌مادرید، اپیزود بازی‌های ال‌کلاسیکو برای همیشه عوض شد. هردوی این تیم‌ها برای خرید این بازیکن آرژانتینی در تلاش بودند ولی بالاخره او در سال 1953 به رئال رفت. هرچند که در ابتدا یک بازی دوستانه با پیراهن بارسا برگزار کرده بود ولی با پیوستنش به رئال، تیم مادریدی توانست به پنج قهرمانی اول اروپایی‌‌اش برسد.

در آن زمان بارسا و ریورپلاته بر سر انتقال دی‌استفانو به بارسلونا توافق کرده بودند که ناگهان رئال وارد بازی شد. این اتفاق در حالی رخ داد که دی‌استفانو در شهر بارسلونا منتظر رسمی شدن انتقالش به باشگاه کاتالان بود. در نهایت مقامات فیفا وارد داستان شدند و تصمیم گرفته شد که دی‌استفانو یک فصل برای بارسا بازی کند و یک فصل برای رئال. آبی‌واناری‌ها نپذیرفتند و در نتیجه دی‌استفانو برای همیشه رئالی شد.

بیوتره پنج تایی و تیم رؤیایی

در دهه‌های 80 و90، رئال و بارسا دو تیم اسطوره‌ای داشتند: تیم پنج‌تایی بیوتره و تیم رؤیایی کرویف.

کهکشانی‌ها در آن دوره دو بار قهرمان جام یوفا شدند و شش قهرمانی در لالیگا، سه جام اسپانیا، 4 سوپرکاپ اسپانیا و یک کوپا دلالیگا را فتح کردند و بارسایی‌ها اولین جام اروپایی‌شان را در سال 1992 فتح کردند و برای 4 دوره متوالی قهرمان لالیگا شدند.

در سال 1994 بارسا در نوکمپ 0-5 رئال را شکست داد و فصل بعد این رئالی‌ها بودند که بارسا را پنج‌تایی کردند. تنها یک بازیکن در هر دو برد تاریخی در تیم برنده حضور داشت‌: مایکل لادروپ.

بازی‌های به یادماندنی

در قرن 21، بازی‌های به یادماندنی متعددی میان دو تیم برگزار شد.

*رئال در یمه‌نهایی فصل 2002-2001 بارسا را از گردونه رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا حذف کرد‌؛ آن هم با گل به یادماندنی زیدان در نوکمپ.

*چند سال بعد بارسایی‌ها چندین برد به یادماندنی را مقابل رئال جشن گرفتند: برد صفر-3 در برنابئو که با تشویق شدن رونالدینیو همراه بود‌؛ برد 6-2 با پپ و یا برد صفر-5 مقابل رئال مورینیو.

تصاویر به یادماندنی ال‌کلاسیکو‌

*یکی از به یادماندنی‌ترین تصاویر ال‌کلاسیکوهای دهه‌های اخیر، ژست توهین‌آمیز جیووانی با دستش در ورزشگاه برنابئو است.

*تصویری از رائول که بعداز گلزنی در نوکمپ، هواداران بارسایی را به سکوت دعوت کرد.

*پرتاب سر خوک برای لوئیس فیگو در ورزشگاه نوکمپ.

*برد 5 گله بارسا مقابل رئال و عکس به یادماندنی پیکه که با دستش عدد 5 را نشان می‌داد و چهره سرخوش بازیکنان بارسا.

*تصویری از انگشت مورینیو در چشم تیتو، مربی فقید بارسلونا در جریان یکی از درگیری‌های ال‌کلاسیکو.

الکلاسیکوهای گواردیولا و مورینیو

با روی کار آمدن ژوزه مورینیو در رئال و حضور پپ در بارسا، رقابت میان این دو تیم جدی‌تر شد‌؛ به ویژه در سال 2011 که بازی‌های متوالی ال‌کلاسیکو را در جام حذفی، لیگ قهرمانان اروپا و لالیگا شاهد بودیم.

رئالی‌ها قهرمان جام‌حذفی شدند و بارسایی‌ها در لالیگا به قهرمانی رسیدند و رئال را در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا حذف کردند و در نهایت جام را به خانه بردند.

دو سبک کاری متفاوت و رقابتی که حتی کار را به جاهای باریک کشاند‌؛ به ویژه در سوپرکاپ اسپانیا که مورینیو انگشتش را در چشم تیتو ویلانووا فرو کرد.

مقایسه افتخارات

رئال‌مادرید 12 جام قهرمانی اروپایی، 33 قهرمانی در لالیگا و 19 جام‌حذفی دارد و بارسا 5 جام قهرمانی اروپایی، 24 قهرمانی در لالیگا و29 جام‌حذفی را در ویترین افتخاراتش می‌بیند.

 

منبع:خبرورزشی

برچسب هاال کلاسیکولالیگاجام حذفیرئالبارساتیمبازی مطالب مرتبط نبرد مسی و رونالدو در یک انیمیشن جذاب+فیلم
ماجرای رفاقت سه دوست از زمین فوتبال تا دفاع از کشور
هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال
ارتباط انتخابات هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با اتاق بازرگانی!
پیروانی مدیر تیم فوتبال پرسپولیس شد
گران‌ترین ال‌کلاسیکوی تاریخ دنیای فوتبال
شوک سنگین به خوردبین

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۰۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله سرمربی والنسیا به داور: به نفع بارسا تصمیم گرفتی!

به گزارش "ورزش سه"، بارسلونا و والنسیا در چارچوب هفته سی و سوم لالیگا در ورزشگاه المپیک مونتخوئیک به مصاف همدیگر رفتند که درنهایت بازی با نتیجه ۴-۲ به سود آبی‌اناری‌ها به پایان رسید. در این بازی مهمان با نتیجه ۴-۲ جلو بود تا اینکه مامارداشویلی، دروازه‌بان آنها، از زمین اخراج شد و بارسلونا بازی را در دست گرفت. گل دوم و تساوی میزبان در حالی با ضربه سر روبرت لواندوفسکی به ثمر رسید که فرمین لوپز در شرایط آفساید در مقابل دروازه‌بان ایستاده بود اما داور تشخیص داد که او مانع سنگربان والنسیا نشده و گل سالم اعلام شد. تصمیمی که با اعتراض شدید روبن باراخا در نشست خبری مواجه شد.

باراخا ابتدا در مورد عملکرد تیمش گفت:«به‌نظرم خوب بودیم. تا وقتی که یازده به یازده بودیم به خوبی بارسا را تحت فشار قرار دادیم و مقابل آنها به برتری رسیدیم.»

اگر ۱۰ نفره نمی‌شدید بازی را می‌بردید؟
نمی‌دانم اما به‌نظرم احتمال زیادی داشت که ببریم. قطعا شرایط در بازی ۱۱ به ۱۱ تغییر می‌کرد. ما موقعیت‌های زیادی داشتیم که استفاده نکردیم و اگر ۱۰ نفره نمی‌شدیم می‌توانستیم موقعیت‌های دیگری هم خلق کنیم.

در کنار زمین به گل دوم بارسا اعتراض داشتید؟
بله، در گل دوم که لواندوفسکی زد یک آفساید واضح وجود داشت. فرمین لوپز در آفساید است اما داور معتقد بود که او بر روی گل تاثیر نداشته و به نفع آنها تصمیم گرفت. به‌نظرم اگر این گل در زمین دیگر و برای تیم دیگر به ثمر می‌رسید داور آن را آفساید می‌گرفت.»

دیگر خبرها

  • حمله سرمربی والنسیا به داور: به نفع بارسا تصمیم گرفتی!
  • اشتباه باورنکردنی تراشتگن مقابل والنسیا (عکس)
  • آمادگی کابوس پرسپولیس برای حضور در ال‌کلاسیکو
  • هشدار فیفا به محرومیت رئال، بارسا و تیم ملی اسپانیا
  • قطعی: بارسلونا پایان فصل در کره جنوبی
  • دستگیری عاملان توهین به وینیسیوس در ال‌کلاسیکو
  • صعود بارسای زنان به فینال چمپیونزلیگ
  • بارسلونا اولین خرید تابستانی را مشخص کرد
  • اولین خرید تابستانی بارسلونا مشخص شد
  • در 23 سالگی: وینی به رکورد گرت بیل رسید!