Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@09:48:01 GMT

شهر و فرهنگ دو همزاد و ساخته اجتماع هستند

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۲۱۱۶۴۹

شهر و فرهنگ دو همزاد و ساخته اجتماع هستند

در این مطلب آمده است: زاهدان یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان سیستان و بلوچستان و در منطقه جنوب شرق ایران قرار دارد. نام پیشین این شهر «دزد آب» بوده که بعدها به زاهدان تغییر نام داده است. زاهدان از سمت شمال به شهرستان زابل و از سمت جنوب به شهرستان خاش از سمت شرق به کشورهای افغانستان و پاکستان و از سمت غرب به شهرستان فهرج منتهی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری زاهدان از نظر سازمانی وارث همان بلدیه سابق است و سابقه شهرداری تحت عنوان بلدیه از سال 1317 آغاز و در سال 1352 با نام شهرداری وظایفی از قبیل رفت و روب دستی شهر،آب پاشی سطلی خیابانهای خاکی معابر،روشنایی فانوسی گذر ها و آبرسانی جویباری محلات توسط میراب ها را با تعداد نیروی انسانی حداقل 10 نفر به عهده گرفت.
با گسترش شهر زاهدان و پیشرفت تکنولوژی ،آبرسانی ،برق رسانی و خدمت رسانی شهرداری نیز از حالتهای سنتی خارج و در غالب لوله کشی،برق کشی و استفاده ماشین آلات در رفت و روب ارتقا یافت و در حال حاضر نیز علاوه بر موارد یاد شده ، رویکرد شهرداریها به سمت مسایل فرهنگی و اجتماعی و سلامت روح و روان جامعه و همچنین جلوگیری از آسیب های اجتماعی متمرکز گردیده است.
با توجه به اهمیت مسائل فرهنگی در حوزه شهر زاهدان گفت و گویی انجام داده ایم با معاون فرهنگی ، اجتماعی شهرداری زاهدان که از نظر خوانندگان می گذرد
محمد رضا شجاعی فر دانشجوی دکتری در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری است که هم اکنون مسئولیت معاونت فرهنگی ، اجتماعی شهرداری زاهدان را بر عهده دارد.وی که سوابق اجرایی مختلفی از جمله رئیس اداره اجرائیات شهرداری زاهدان ، خدمت در فرمانداری های نیکشهر و ایرانشهر را دارد به عنوان اولین مدیر فرهنگی شهرداری زاهدان از سال 77 تاکنون نیز فعالیت داشته است .
از دیگر فعالیتهای فرهنگی وی می توان به دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ، حجاب و عفاف ، نماز ، طرح تکریم ارباب رجوع ، کارشناس اداره ارزشیابی و بازرسی و رسیدگی به شکایات و نماینده شهرداری در اکثر ادارات بویژه نهادهای فرهنگی و اجتماعی ، فرمانده گردان الزهرا (س) ، فرمانده پایگاه بسیج حضرت ابوالفضل (ع) و حوزه های تابعه شهرداری و عضویت در چندین تشکل مردم نهاد نام برد.
تعریفتان از فرهنگ ؟
شهر و فرهنگ دو همزاد و ساخته اجتماع هستند . در اندیشه پیشینیان ما نگاه به این در هم آمیختگی و از یک ریشه بودن شهر و فرهنگ وجود داشته اما با گذر زمان بسان ابر سازه ای مصنوع نگریسته شد که تنها نگاه خدماتی و عمرانی راه مدیریت آن بود.
با گذر از رویکردهای پیشین ، توسعه ای همه جانبه ، متوازن و مبتنی بر اعتلای فرهنگی شهروندان در دستور کار قرار گرفت دیگر سرمایه شهرها میزان نقدینگی و اعتبارات یک شهر نبود این شهروندان بودند که به عنوان سرمایه ای حیاتی قلمداد میشدند و دیگر مدیریت شهرها بدون نگاه و اهتمام به فرهنگ شهروندی و اتخاذ راهبرد فرهنگی اجتماعی مقدور نیست .
سرمایه اجتماعی شهرداریها را با مردمانش می سنجند و معیار اصلی موفقیت شهرداریها کسب اعتماد ، رضایت و مشارکت شهروندان است.
امروزه به شهر نشینی نگاه زیبا شناسانه و هنری می شود ، این نگاه نو برای شهرهای بزرگ و کلان شهرها باید در اولویت باشد اقتضای چنین نگاهی بیشتر به توسعه مراکز فرهنگی و هنری در شهر است .
در بعد فرهنگی ضمن استفاده از ظرفیت و توان دیدگاههای مختلف و خرده فرهنگها و تنوع اقوام ، از نظر عالمان دینی و اندیشمندان تاثیر گذار هر منطقه نیز در راستای تقویت هویت ملی و دینی استفاده می شود.
با توجه به تعریف فرهنگ ، وضعیت فرهنگی شهر زاهدان را چطور می بینید؟
الحمد ا.. با عنایت به اینکه شهر زاهدان شهر حافضان قرآن و پایتخت وحدت و همدلی به شمار می آید و مسایل فرهنگی آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است از جمله رعایت شئونات اسلامی و انقلابی و پایبند بودن به نظام و پاسداری از حریم ولایت و رهبری زبانزد عام و خاص می باشد و همچنین حضور عالمانه و آگاهانه علما و اندیشمندان دینی باعث شده تا مردم از بزرگان و ریش سفیدان و علما اطاعت پذیری بیشتری داشته باشند و با شرکت در صحنه های انقلاب در کارهای خدا پسندانه و صله رحم حضوری چشمگیر داشته باشند.
بنابر این با توجه به رویکرد جدید شهرداری ها در خصوص مسایل فرهنگی ، اجتماعی ، هنری و ورزشی و نیز ایجاد روحیه شادابی و نشاط اجتماعی و استفاده از ظرفیت خرده فرهنگها و تنوع قومیتها در شهر زاهدان سعی گردیده تا از این همه فرصت به نحو شایسته ای در راستای تعامل ، وحدت و همدلی و مشارکت پذیری و هم افزایی شهروندان در خصوص رعایت اصول شهروندی گامهای مثبتی برداشته شود.
همچنین از ظرفیت فرهنگ سراها و خانه های محلات بمنظور توانمند سازی و آگاه سازی شهروندان بخصوص در حاشیه شهر نسبت به معضلات و آسیب های اجتماعی به منظور سلامت و شهر ایده آل اقداماتی صورت گرفته است.
با توجه به انتصاب شهردار جدید ، مسایل فرهنگی شهر به چه نحوی برنامه ریزی و پیش بینی شده است ؟
با توجه به برگزاری جلسات مختلف با مهندس پر بار شهردار جدید زاهدان و نگاه مثبتشان به مسایل فرهنگی و اجتماعی خوشبختانه با تاکید مضاعف وی در خصوص راهبرد فرهنگی و اجتماعی ، استفاده از ظرفیت آحاد جامعه از جمله نخبگان ، دانشگاهیان ، مدیران فضای مجازی و بویژه روحانیون تشیع و تسنن ، رسانه ها و هنرمندان برنامه هایی تدوین و در دستور کار قرار گرفته و از این لحاظ بصورت جامع نگریسته شده است.
امیدواریم با توجه به نظرات و دیدگاه مثبت شهردار جدید به مسایل فرهنگی شاهد پیشرفت روز افزون شهر بخصوص در مسایل فرهنگی باشیم.
معاونت فرهنگی شهرداری در حوزه ایثار ، شهید و شهادت چه فعالیتهای مثبتی انجام داده است ؟
ما هر چه داریم از برکت خون شهداست و شهدا بودند که با اهدای خون خود نهال انقلاب را آبیاری کردند و امروز اقتدار، صلابت، ابهت و امنیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مرهون این عزیزان است.. امروز عمل به وظیفه به نحو احسن یکی از بهترین راههای قدم برداشتن در راه شهدای عزیز است . با توجه به اینکه در آستانه برگزاری کنگره بزرگ شهدای استان هستیم جلساتی با فرمانده سپاه سلمان برگزار شده و شهرداری زاهدان نیز برای برگزاری هر چه با شکوه تر این رویداد فرهنگی مهم اعلام آمادگی کرده است
برای این منظور کارهای فضاسازی شهری نیز آغاز شده است و مقرر گردیده دهها المان و تندیس شهداء بزودی در سطح بلوارها و میادین از طریق سپاه سلمان با همکاری شهرداری زاهدان نصب شود.
همچنین برنامه هایی نیز در خصوص دیدار شهردار با خانواده های جانبازان و شهدا بخصوص خانواده شهدا و جانبازان شهرداری بصورت مستمر شروع و در حال انجام است.
گفتنی است ، آماده سازی فاز نخست محل تدفین دو شهید گمنام در بلوار رسالت یکی از فعالیتهای اخیر شهرداری زاهدان بود که بر حسب وظیفه انجام شد و فازهای 2 و 3 آن نیز پس از تشکیل طرح توسعه اقدام خواهد شد .
ارتباط با رسانه ها برای معرفی بهتر خدمات و کارهای انجام شده آن هم در حوزه فرهنگ باید از وظایف هر نهاد فرهنگی باشد ، حوزه فرهنگی شهرداری چه اقداماتی در این خصوص انجام داده است ؟
استفاده از ظرفیت و توان رسانه ها و اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده امروزه به یکی از نیازهای اساسی جامعه تبدیل شده و در حوزه فرهنگی اطلاع رسانی به موقع از برنامه ها و عملکرد و بررسی دیدگاه های شهروندان فرصت مناسبی را جهت شناخت از مسایل فرهنگی ، اجتماعی و خدماتی فراهم کرده است و تلاش مدیران را در این راستا آسان تر می کند .
و برای این منظور سعی خواهد شد تا ارتباط شهرداری با رسانه ها به نحو مناسبی با توجه به دیدگاه مثبت شهردار جدید بهتر برقرار شود.
زاهدان شهر حافضان قرآن و پایتخت وحدت و همدلی نامگذاری شده ، همگرایی شیعه و سنی را با توجه به این نام چگونه می بینید و برنامه های فرهنگی شهرداری در آینده به چه نحوی خواهد بود؟
با تمسک و بهره گیری از آیات شریف قرآن کریم و احادیث و روایات و بیانات حضرت امام خمینی (ره) و منویات امام خامنه ای (مدظله العالی) در خصوص حفظ وحدت و همدلی ، این حوزه نیز تلاش کرده اکثر کارهای را بصورت تقریبی در راستای خدمت رسانی به شهروندان انجام و با توجه به تنوع اقوام و مذاهب دیدگاههای وحدت بخش به سمت انسجام ، وحدت و همدلی سوق دهیم.
از جمله این اقدامات در حال اجرا را می توان به فضاسازی شهر در راستای برگزاری کنگره شهدای استان ، برنامه های استقبال از دهه فجر و بهار ، استفاده از المانهای فرهنگی متناسب با وضعیت استان تا رسیدن به نقطه مطلوب نام برد.
با توجه به اینکه در حوزه کاری معاونت فرهنگی و اجتماعی بحث های امور بانوان و ورزش نیز تعریف شده ، در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است ؟
بیش از نیمی از جامعه را بانوان تشکیل می دهند و در این راستا در زمینه ورزش بانوان ، برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی و اشتغال زنان خود سرپرست اقدامات خوبی صورت گرفته است کما اینکه ورزش صبحگاهی در پارکها و میادین و حمایت از ورزش های همگانی را نیز در برنامه ها داریم.
لازم به ذکر است اقدامات اولیه در خصوص آماده سازی پارک بانوان انجام گرفته و در حال حاضر نیز باغ خانواده در بلوار معلم پذیرای بانوان جهت فعالیتهای ورزشی است.
تعامل حوزه فرهنگی ، اجتماعی شهرداری زاهدان با نهادهای فرهنگی و بخصوص ارشاد ؟
با نهادهای فرهنگی و بخصوص اداره کل ارشاد تعاملات خوبی برقرار است البته با نهادهای دیگر از جمله صدا و سیما ، نهاد کتابخانه ها ، سازمان تبلیغات اسلامی ، حوزه هنری ، کانونهای فرهنگی و هنری مساجد ، سازمان میراث فرهنگی ، رسانه ها و ... تعاملات خوبی هم داریم .
اولویتهای شهردار جدید زاهدان در بحث مسایل فرهنگی ؟
با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص مسایل فرهنگی مقرر گردیده تا شهرداری زاهدان نشستهای متوالی و صمیمانه با آحاد جامعه از جمله نخبگان ، علما ، اساتید ، فرهیختگان ، دانشگاهیان ، ورزشکاران ، هنرمندان ، رسانه ها ، مدیران نهادها و ادارات ، تشکل های مردم نهاد و مدیران فضاهای مجازی جهت یکپارچه سازی امورات فرهنگی داشته باشد.تا زمینه مشارکت شهروندان بمنظور هم افزایی در جهت مسایل اجتماعی و فرهنگی و ساختن شهری در خور شان شهروندان خوب زاهدانی فراهم شود.
آیا معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری زاهدان با توجه به حجم زیاد کار ، وقت سر خاراندن هم دارد؟
(باخنده) حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی حوزه ای بسیار فعال و پویا است و باید اعتراف کنم تمام زندگی ام صرف انجام امورات محوله گردیده زیرا اعتقادم بر این است که وقتی عهده دار وظیفه ای هستی باید به نحو مطلوب انجام دهم و از این فرصتی که خداوند جهت خدمت رسانی به مردم عنایت کرده شکرگزاری می کنم چرا که در یک کلام بگویم خادم مردم هستم هر چند که از این جهت مشکلاتی هم برای خانواده ام ایجاد شده است و انها را کم میبینم.
پس می شود گفت وقت اضافه یا تفریح ندارید؟
البته واقعا همینطور است حجم کار و شرکت در مراسمات مختلف اداری و همچنین مردم داری جایی برای تفریح و سرگرمی ام نمی گذارد به نحوی که حتی در ایام تعطیلات که همه در کنار خانواده اشان هستند یا به مسافرت می روند حوزه فرهنگی باید بیش از پیش فعال باشد .با این حال در دوران جوانی گویا در رشته های ورزشی فعالیتی هم داشته اید ؟ بله همینطور است بنده در رشته های رزمی از جمله کنگ فو ، کاراته ، نیو فول کنتاک به عنوان مسئول هیئت بوده ام و دارای سوابق مربیگری و داوری هستم و در رشته های فوتبال ، تنیس روی میز ، والیبال ، فوتسال نیز سابقه فعالیت داشته ام که متاسفانه بدلیل مشغله کاری و آسیب جسمانی مدتهاست از ورزش دور مانده ام.
و کلام آخر ؟
در هر حال شهرداری زاهدان ضمن ارائه خدمات اولیه که آن را وظیفه ذاتی خود می داند،در راستای اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرامین مقام معظم رهبری ، آروز دارم با سعی و تلاش خود و همکاران و عنایت شورای محترم اسلامی شهر و بویژه مهندس پربار ، شهردار زاهدان و همچنین مشارکت تمامی مردم انشاءا.. ضمن خدمات رسانی مناسب و کیفی به شهروندان محترم زاهدانی گامی موثر در جهت شکوفایی و آبادانی شهر بر داریم.در پایان از رسانه ها و بخصوص روزنامه وزین طلوع زاهدان که همیشه در راستای اطلاع رسانی خوب و بموقع برای شهروندان کوشا است ، تقدیر و تشکر می کنم.
3213**6081 دریافت کننده: اکبر نوری **انتشاردهنده: حیدرسرایانی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۱۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند

ایتنا - مطالعه جدیدی نشان می‌دهد افرادی که در حال طی کردن دوره درمان سرطان، در تنهایی هستند، در مقایسه با افرادی که با همنشینی همراه هستند، احتمال مرگ بیشتری دارند.
Jingxuan Zhao ، محقق و دانشمند ارشد در تحقیقات خدمات بهداشتی در انجمن سرطان آمریکا  گفت: «تنهایی و احساس منزوی شدن نگرانی رایجی در میان بازماندگان سرطان است».

به گزارش ایتنا، ژائو توضیح داد که تشخیص و درمان سرطان افراد را منزوی می‌کند و روابط اجتماعی آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. ژائو گفت: «بیش از 18 میلیون بازمانده سرطان در ایالات متحده وجود دارد و انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2030 به 22 میلیون نفر افزایش یابد. اکنون باید به این موضوع حیاتی بپردازیم.»

برای این مطالعه، محققان بیش از 3400 بازمانده سرطان 50 ساله و بالاتر را که به یک مطالعه با بودجه فدرال در مورد بازنشستگی و سلامت بین سال‌های 2008 تا 2018 پاسخ مثبت دادند، ارزیابی کردند. حدود 28 درصد از بازماندگان احساس تنهایی شدید و 24 درصد دیگر احساس تنهایی متوسط را گزارش کردند. محققان دریافتند افرادی که بالاترین سطح تنهایی را گزارش می‌کنند، 67 درصد بیشتر از افرادی که کمتر تنها هستند، در معرض خطر مرگ قرار دارند.

این مطالعه در 25 آوریل در مجله شبکه ملی جامع سرطان منتشر شد. ژائو در یک نشریه خبری گفت: «آنچه لازم است، اجرای برنامه‌هایی برای غربالگری تنهایی در میان بازماندگان سرطان و ارائه حمایت اجتماعی از افراد نیازمند است. این اقدامات می‌تواند مداخلاتی مانند مشاوره سلامت روان، حمایت جامعه، مشارکت در شبکه‌های اجتماعی و ادغام این برنامه‌ها در درمان سرطان باشد.»

این مطالعه جدید یک سال پس از توصیه جراح عمومی، دکتر ویوک مورتی، درباره "اپیدمی تنهایی و انزوا" که به یک بحران بهداشت عمومی کم‌توجه تبدیل شده است، انجام شد. مورتی در یک انتشار خبری گفت: « روابط ما منبعی برای درمان و بهزیستی است که پنهان می‌شود، روابطی که می‌تواند به ما کمک کند زندگی سالم‌تر، کامل‌تر و سازنده‌تری داشته باشیم. با توجه به پیامدهای سلامتی قابل توجه تنهایی و انزوا، ما باید ایجاد ارتباط اجتماعی را به همان شیوه‌ای که دیگر مسائل مهم بهداشت عمومی مانند تنباکو، چاقی و اختلالات مصرف مواد را در اولویت قرار داده‌ایم، در اولویت قرار دهیم.» 

دیگر خبرها

  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود
  • خسروپناه: با مکتب حاج قاسم درگیر دعواهای حزبی نمی‌شویم
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر + فیلم
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • رئیس سازمان سینمایی تغییر می‌کند؟
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟