Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نکته بسيار مهم، تغيير شکل دماغه موشک ذوالفقار از حالت نوک تيز موشک هاي قبلي فاتح به حالت منحني يا Blunt است که از نظر علمي، زماني استفاده مي شود که سرعت موشک هايپرسونيک (بالاي 5 برابر سرعت صوت) باشد.
به گزارش سرويس دفاع و امنيت مشرق، نام موشک فاتح-110 براي علاقمندان به پيشرفت هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران در داخل و خارج از کشور، بيش از هر چيز يادآور دقت بالا و نقطه زني آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع از همان سال هاي ابتدايي ورود به خدمت اين موشک، اخباري غير رسمي مبني بر دقت هاي بالاي آن منتشر شد که بعدها با تثبيت قابليت هاي اين موشک و توليد انبوه نسل هاي مختلف آن، اعداد و ارقام رسمي و سير پيشرفت در زمينه بهبود دقت اين موشک و انواع مشتق شده از آن نيز عيان تر شد.
در حقيقت، خانواده موشک هاي فاتح-110 امروزه به عنوان دقيقترين موشک زمين به زمين ايراني با عملکرد شبه بالستيک يا مايل-پرتاب شناخته مي شوند که اخبار ارسال آن به رزمندگان لبناني سبب آشفته تر شدن خواب سران رژيم صهيونيستي شده به طوري که با به جان خريد تمام تبعات ممکن، دست به اجراي چندين حمله هوايي به سوريه و انهدام آنچه که تصور مي کردند محموله اي از موشک هاي فاتح-110 باشد، زدند؛ هرچند که خوشبختانه باعث ايجاد خلل در اين بخش از توان موشکي حزب الله نشد.
نمايش عمومي و حضور آخرين و مدرنترين نسل از اين خانواده پر افتخار موشکي در دانشگاه صنعتي اميرکبير تهران، باعث شد ضمن آنکه اقشار دانشگاهي کشورمان نيز با اين موشک بيشتر و دقيق تر آشنا شوند، اطلاعات بيشتري از اين محصول قدرتمند دفاعي کشورمان مشخص و عيان شود.

موشک فاتح-110
تا کنون 4 نسل از موشک فاتح-110 معرفي شده است. هر چند اولين آزمايش اين موشک در سال 1380 و با حضور ايده پرداز و مجري اصلي آن يعني شهيد طهراني مقدم انجام شد، اما خبر رسمي از آزمايش موفق نسل اول اين موشک که فاتح-110A ناميده مي شد در شهريور سال 1381 اعلام شد. رياست وقت سازمان صنايع هوافضاي وزارت دفاع يعني سردار احمد وحيددستجردي، در آن زمان اعلام کرد در پروژه ساخت اين موشک فناوري پيشران سوخت جامد مرکب پيشرفته پايه گذاري شده و آزمايش موفق سامانه هاي فوق مدرن هدايت و کنترل ساخته شده براي اين موشک از دستاوردهاي بسيار مهم اين پروژه به شمار مي رود. وي همچنين گفته بود که "با توجه به دقت اصابت اين موشک به هدف مي توان با اطمينان اعلام کرد فاتح-110A از دقيق ترين موشک هاي زمين به زمين ساخته شده در جهان محسوب مي شود."
در واقع همين مطالب سبب شد تا از ابتدا فاتح-110 سکاندار دقت در بين موشک هاي ايراني باشد.
بنا بر اطلاعات موجود، ايده ساخت اين موشک براي در اختيار داشتن موشکي با برد کوتاه و سوخت جامد توسط شهيد طهراني مقدم و از ترکيب قابليت هاي راکت زلزال با موشک تندر-69 ارائه شده است. زلزال به عنوان يک راکت سوخت جامد با برد بيش از 200 کيلومتر در برخي نمونه هاي خود و توان حمل سرجنگي چند صد کيلوگرمي، نشان دهنده يک بستر مناسب براي رفع نياز به موشکي دقيق و سريع بود. از سوي ديگر موشک تندر-69 که هر چند بردي کمتر از زلزال داشت اما با برخورداري از سامانه هاي هدايت مختلف از دقت خوبي برخوردار بود که به واسطه استفاده از سطوح کنترلي تا انتهاي مسير امکان اصلاح خطاهاي حرکتي را براي رسيدن به مختصات تعيين شده داشت. وجود اين قابليت ها در موشک فوق سبب شده بود که با وجود مشکلات مختلف از خارج تهيه شود. اما تندر-69 داراي يک پيشران اوليه سوخت جامد و پيشران اصلي سوخت مايع بود بنا بر اين بسياري از مشکلات موشک هاي سوخت مايع سطح به سطح مانند اسکاد و شهاب را داشت. از اين رو ترکيب قابليت هاي دقت و هدايت آن با يک راکت سوخت جامد نويد دهنده رسيدن به سامانه مطلوب بود.

برد نسل اول فاتح-110، برابر 200 کيلومتر، نسل دوم 250 و نسل سوم و چهارم آن 300 کيلومتر عنوان شده است. تفاوت نسل سه و چهار فاتح-110 در مسائلي نظير افزايش دقت نقطه زني، افزايش طول عمر موشک، کاهش زمان استقرار و آماده سازي براي شليک، کاهش زمان آزمايش هاي قبل از پرتاب و حذف نياز به بازديدهاي دوره اي کوتاه مدت و نيز خروج سريعتر پرتابگر از محل پرتاب بوده است.
نسل هاي مختلف فاتح-110 و نمونه ضد کشتي توسعه يافته از روي آنها با نام خليج فارس و همچنين نمونه هاي راداري ضد کشتي و ضد رادار با نام هاي هرمز-1 و 2 که هر سه برد 300 کيلومتري دارند از جهت پيکربندي کاملاً مشابه فاتح-110 هستند. سرجنگي اين موشک ها در نمونه هاي مختلف بين 450 تا 650 کيلوگرم، سرعت نهايي آنها 3 ماخ براي موشک خليج فارس و تا 5 ماخ براي ساير نمونه ها و خطاي آنها کمتر از 5 متر در نمونه هاي آخر ذکر شده است.

اما پس از چند سال از معرفي نسل چهارم در سال 1389، نسل بعدي با نام فاتح-313 در سال 1394 معرفي شد که برد آن به 500 کيلومتر افزايش يافته بود. اين موشک تفاوت هاي جزئي در شکل بالک هاي پايدارساز انتهايي با نمونه هاي قبلي داشت. در زمان رونمايي از فاتح-313 اعلام شد در اين موشک علاوه بر سبک سازي بدنه، از نسل پيشرفته اي از پيشران سوخت جامد مرکب به علاوه سامانه هاي هدايت، کنترل و ناوبري جديدتر استفاده شده که دقت نقطه زني در اصابت به هدف را در آزمايش ها اثبات کرده است.

يک سال بعد در هفته دفاع مقدس اما جهش ديگري در عرصه موشک هاي سوخت جامد کوتاه برد و راهکنشي (تاکتيکي) به نام موشک ذوالفقار معرفي شد که بعدها معلوم شد با وجود اينکه اين موشک در سطح راهکنشي طراحي شده اما داراي آثار راهبردي است. اين موشک داراي برد 700 تا 750 کيلومتر و مجهز به کلاهک 450 کيلوگرمي معرفي شد. نمايش تصاوير نمونه هاي توليدي اين موشک در 4 مهر سال 1395 نشان داد که ذوالفقار مراحل آزمايش را بي سر و صدا به پايان رسانده و آماده تحويل به نيروي هوافضاي سپاه است.
از مقايسه تصاوير موشک فاتح-110 نسل چهارم و نيز نمونه هاي شليک شده در رزمايش هاي پيامبر اعظم با موشک ذوالفقار مي توان به افزايش نسبي طول و قطر موشک جديد پي برد. بنا بر گزارش خبرگزاري فارس که حاکي از قطر 68 سانتيمتري ذوالفقار است مي توان حدود 11 درصد افزايش قطر نسبت به فاتح-110 که قطر 61.6 سانتيمتري داشت را مشاهده کرد.

همچنين از مقايسه طول موشک هاي فاتح-110 با ذوالفقار بر روي سکوي آزمايش و دقت به محل قرارگيري بالک هاي هدايت موشک نسبت به سکوي پرتاب، مي توان به افزايش طول موشک جديد در ناحيه پيشران و قبل از بلوک هدايت و کنترل نيز اطمينان حاصل کرد. اين افزايش طول را مي توان در حدود نيم متر تخمين زد. بنا بر اين با احتساب اعداد فوق در مجموع شاهد افزايش بيش از 32500 سانتيمتر مکعبي حجم موشک ذوالفقار نسبت به فاتح-110 هستيم که اين ميزان قاعدتاً صرف افزايش حجم سوخت موشک شده است.

با در نظر داشتن اين افزايش قطر و مقايسه خروجي پيشران دو موشک فاتح-110 و ذوالفقار به نمايش در آمده در دانشگاه اميرکبير مي توان دريافت با توجه به عملکرد عالي خروجي پيشران (نازل) موشک هاي فاتح، همين بخش در ذوالفقار حفظ شده که البته به کاهش زمان تحقيق و توسعه نيز مي انجامد.

موشک ذوالفقار به نمايش در آمده در دانشگاه اميرکبير سمت راست و فاتح-110 سمت چپ
به علاوه تفاوتي نيز در چيدمان اجزاي هدايتي در راستاي طولي موشک ديده مي شود. در واقع در موشک ذوالفقار، بالک هاي کنترلي به بخش عقب بلوک هدايت و کنترل و ناوبري منتقل شده اند. همچنين بالک هاي اين موشک تفاوت جزئي نيز در طراحي خود با بالک هاي موشک هاي فاتح دارند به طوري که ناحيه نوک بالک بريده شده و طرح ذوزنقه اي را به جاي طرح مثلثي ايجاد نموده است.
نکته بسيار مهم ديگر، تغيير شکل دماغه موشک ذوالفقار از حالت نوک تيز موشک هاي قبلي فاتح به حالت منحني يا Blunt است. با مراجعه به منابع معتبر علمي در اينترنت در زمينه دانش موشک ها مي توان ديد اين شکل زماني استفاده مي شود که سرعت موشک، هايپرسونيک (بالاي 5 برابر سرعت صوت) بوده و براي کاهش حرارت توليدي در اين سرعت ها، راهکار افزايش انحناي نوک دماغه به کار گرفته مي شود که سبب انتقال حرارت کمتري به موشک مي شود. به علاوه در کنار استفاده از اين طرح از مواد فنا شونده که در اثر حرارت از بين مي روند تا بخش زيرين سالم بماند نيز استفاده مي شود که تصاوير موشک ذوالفقار مؤيد همين مطلب است.

فاتح-110 سمت راست و ذوالفقار سمت چپ
مشابه همين رويه در ناحيه بالک کنترلي موشک ذوالفقار نيز ديده مي شود که در مقايسه با فاتح-110، ناحيه لبه حمله (لبه جلويي بالک) به صورت مدور در ذوالفقار نسبت به تيز و گوه اي در فاتح-110 در آمده است. نکته ديگر اينکه بالک هاي پايدارساز موشک ذوالفقار در عقب بدنه داراي لبه هاي تيز هستند که از نظر علمي نشان مي دهد اين بخش از موشک قرار نيست تا انتها، بخش جلويي يا سرجنگي را همراهي کند.

فاتح-110 سمت راست و ذوالفقار سمت چپ
بنا بر اين، سرعت موشک ذوالفقار نيز از نسل هاي قبلي فاتح-110 که 1.5 کيلومتر بر ثانيه (نزديک 5 برابر سرعت صوت) سرعت داشتند بيشتر شده است که البته براي گرفتن فرصت واکنش از دشمن و طي مسير طولاني تر برد موشک ذوالفقار در زمان مناسب و نه خيلي بيشتر از فاتح-110 امري مهم است.
قابليت متفاوت موشک ذوالفقار نسبت به ساير سامانه هاي برد کوتاه تا متوسط، امکان جداشدن سرجنگي اين موشک است. در واقع ذوالفقار از اين نظر مشابه موشک هاي بالستيک برد متوسط و بلند عمل مي کند. اين امر ضمن کاستن از اثرات منفي اتصال بدنه به سرجنگي در فاز نهايي حمله بر روي برد موشک، سبب کاهش امکان رديابي و کاهش احتمال اصابت موشک هاي پدافندي دشمن به سرجنگي ذوالفقار مي شود. خطاي موشک ذوالفقار در کليپ تصويري بخش شده از صدا و سيما کمتر از 10 متر عنوان شده که به موشک ذوالفقار امکان حمله به انواع مختلفي از اهداف شامل ساختمان ها، امکان حساس، رادارها و ... را مي دهد.

نمايش گرافيکي جدايش سرجنگي موشک ذوالفقار
اما کمتر از يک سال از معرفي موشک ذوالفقار و به دنبال حمله تروريست ها به مرقد امام راحل و مجلس شوراي اسلامي در خرداد 1396، نيروي هوافضاي سپاه که موشک هاي ذوالفقار را مورد استفاده قرار مي دهد در 28 خرداد، حمله موشکي موفق و مقتدرانه اي را عليه مواضع گروه داعش در شهر ديرالزور سوريه انجام داد. در اين حمله برق آسا 6 موشک ذوالفقار مورد استفاده قرار گرفته که همگي با دقت هر چه تمام به اهداف از پيش تعيين شده يعني ساختمان هاي محل تجمع نيروهاي داعش اصابت کردند.

شليک يکي از موشک هاي ذوالفقار در عمليات ليله القدر 28 مرداد 1396
با اين حمله علاوه بر نشان دادن توان عملياتي موشکي، دقت بالاي موشک هاي ايراني در ميدان عمل و در حال خدمت بودن موشک جديد ذوالفقار به يکباره اثبات شد. اين موشک ها از دو منطقه غرب کشور شليک شده و مسافت هايي بين 600 تا حدودا 700 کيلومتر را طي کردند. تصاوير اصابت اين موشک ها به هدف به طور زنده توسط پهپادهاي سپاه به مراکز فرماندهي در کشور منتقل شده و پس از اعلام خبر اين عمليات، در دسترس مردم نيز قرار گرفت. اين موشک ها تنها دقايقي پس از تأييد عوامل نفوذي نيروي قدس سپاه مبني بر حضور برخي سران داعش در ساختمان هاي ياد شده و نيز تجمع اين نيروها شليک شده و در زماني که مي توان آن را کمتر از 10 دقيقه تخمين زد به هدف رسيدند. بنا بر اطلاعات کسب شده بيش از 170 نفر از تروريست هاي داعشي شامل چند مهره کليدي اين گروه در عمليات فوق که به نام عمليات ليله القدر نامگذاري شده بود به هلاکت رسيدند.

مي توان انتظار داشت در آينده قابليت ضدکشتي با جستجوگر اپتيکي موشک خليج فارس و نيز قابليت هاي ضد رادار و ضد کشتي موشک هاي هرمز-1 و 2 در موشک ذوالفقار نيز پياده سازي شده و شاهد توسعه موشک هاي ضد کشتي و ضد رادار با برد 750 کيلومتر باشيم. در اين صورت هواگردهاي مستقر روي ناوهاي هواپيمابر و موشک هاي کروز شليک شونده از ناوشکن هاي دشمن بايد از دستکم 750 کيلومتر دورتر از مرزهاي ايران مأموريت خود را آغاز کننده به معني کاهش توان نفوذ آنها به داخل کشور (با فرض نزديک به محال عبور از پدافندهاي مرزي) و ساير مشکلات مترتب بر توان رزمي و اطلاعاتي آنها (که در اين مطلب نمي گنجد) منجر مي شود.
حال که اين موشک در مراسم يادبود و بزرگداشت شهيد حسن تهراني مقدم که از ابتداي تأسيس تا سال ها بعد سکاندار يگان موشکي سپاه بوده و ايده پرداز، مدير و هدايت کننده بسياري از پروژه هاي موشکي از فاتح-110 تا سجيل و قدر بوده، در دانشگاه اميرکبير به نمايش عمومي درآمده، مي توان به اين بهانه، يک بار ديگر بر پدر موشکي ايران و ياران شهيدش درود فرستاد و از داشتن چنين سلاح دقيق، قدرتمند و مدرني، به خود باليد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۷۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سید جمال‌الدین اسدآبادی مبارز و قهرمان ملی در برابر استعمار، اما ناشناخته برای نسل جوان

شهرام ساری اصلانی، دارنده دکتری تخصصی زبان و ادبیات، و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌گو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، به مناسبت ۱۸ اسفند ماه، روز بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی در تقویم، بیان داشت: سید جمال الدین اسدآبادی در آبان ماه سال ۱۲۱۷ شمسی در کوی سیّدانِ اسدآباد متولد شده و در محله ای به نام ( با سابقه امام زاده احمد ) زندگی کرده. در آن زمان حال و هوای معنوی و عطر و بوی خاصِ عرفانی در دیار سید جمال الدین حاکم بوده. از ایام کودکی، گفتار و رفتار سید جمال الدین بسیار بالاتر از سطح سن شناسنامه‌ای او بوده و به همین واسطه، مردم از سنین پایین، متوجه هوش سرشار او شده بودند. او دروس مقدماتی حوزه را تا ده سالگی نزد پدر و دوره های خارج از فقه را نزد شیخ مرتضی انصاری و ملا حسین همدانی آموخت.

شهرام ساری اصلانی ادامه داد: اما به دلیل اختلافات و مشکلاتی که میان عُلما در اسدآباد وجود داشته، توسط پدرش ( سید صفدر ) از اسدآباد مهاجرت کرده و به قزوین می روند و چهار سال در آنجا زندگی می کنند. او طی این سال ها در حوزه علمیه قزوین به فراگیری علوم و فنون مختلف من جمله فقه، اصول و ادبیات عرب و منطق می پردازد. و در تمام این موارد، سرآمد می‌شود. لازم به ذکر است که او در زمان تصیل، به تدریس هم می‌پرداخته.

وی گفت: او در سال ۱۲۷۰ از شیخ انصاری حکم اجتهاد می‌گیرد و به هندوستان می رود. او در دوران زندگی خود در کلکتهِ هندوستان، شاهد غارت این کشور توسط استعار انگلستان بوده است.

ساری اصلانی تاکید کرد: او به دلیل تفکرات سیاسی خود به ویژه افشای غارتگری انگلیس و بیداد گری در کشور هندوستان، از این کشور اخراج می‌شود و به ایران باز می‌گردد. اما به دلیل تفکرات سیاسی که داشته، به دنبال مدینه فاضله می گشته، در نتیجه این بار از ایران اخراج می‌شود. به همین دلیل مدام به کشور هایی مثل ترکیه و فرانسه و روسیه و عراق مهاجرت می کرده.

استاد دانشگاه ادامه داد: او در سال ۱۲۷۵ در استانبول فوت می کند و با احترام هر چه تمام تر به خاک سپرده می شود. اما در سال ۱۳۲۳ جسد او از ترکیه به کابل منتقل شده و در محوطه فعلی دانشگاه کابل دفن می شود.

در ادامه گفت‌وگو تفصیلی خبرنگار ایسکانیوز درباره جمال الدین اسدابادی را میخوانید:

ایسکانیوز: بر سر اصالت اسدآبادی اختلاف نظر هایی وجود دارد. طبق مطالب موجود در کتب مختلف، او اصالتا ایرانی است یا افغانستانی؟

او خود را گاهی سید جمال الدین افغانی می خوانده اما به گواه شیخ محمد عبده که از شاگردان معروف او در مصر بوده، ایشان ایرانی و شیعه مذهب و زاده اسدآباد همدان بوده. در واقع شیخ عبده در مقدمه رساله نیجریه به زبان عربی توضیح می دهد که سید جمال الدین به دو دلیل خود را افغانی معرفی می کرده. اول اینکه بتواند در کشور های عربی خود را سنی معرفی کند و به مقاصد خود دست یابد و دلیل دوم اینکه خود را از مقررات سختی که ایران برای اتباع خود در خارج از کشور تعیین کرده بود، رها کند.

آرامگاه شیخ جمال الدین اسد آبادی در افغانستان

ایسکانیوز: شاخص ترین تفکرات اسدآبادی چه بوده است؟

شاخص ترین تفکرات وی استبداد ستیزی و همگرایی و پیوستگی اسلامی و مبارزه با جرم گرایی و تلاش برای آگاه سازی مردم و اصلاح تفکرات دینی و همچنین مبارزه با استعمار و استبداد انگلیس بود. که خاستگاه بسیاری از عالمان و اندیشمندان جهان محسوب می‌شود.

ایسکانیوز: مهم ترین تالیفات و خدمات سید جمال الدین اسدآبادی به مردم چه بوده است؟

انتشار روزنامه شمس النهار

تألیف و انتشار کتاب تتمعُ البیان

تألیف و انتشار کتاب فی تاریخ افغان

تاسیس شفا خانه

ایجاد کاروان سرا

تشکیل کابینه وزرا

تشکیل مکتب های کشوری و لشکری برای تربیت جوانان و نظم دادن به سپاه و آگاهی بخشی به مردم در راستای ارتقای زبان ملی.

ایسکانیوز: مهم ترین آثار مکتوب اسدآبادی چه بوده؟

العوره الوثقی

رسائل و مقالات

ضیا الخافقین

الرسائل و المقالات

تاریخ ایران و تاریخ افغان

ایسکانیوز: ایشان در طول حیات خود در چه زمینه هایی فعالیت کرده است؟

زمینه های فعالیت او را می توان در دو حوزه سیاسی و علمی متمایز کرد. که در هر دو حوزه تاثیرات فراوانی بر علما و مردم داشته است.

ایسکانیوز: فعالیت های اسدآبادی تا چه اندازه بر فرهنگ ایران الخصوص جوانان تاثیرگذار بوده است؟

متاسفانه این شخصیت بزرگ در میان ایرانیان و دانشجویان غریب است که این به دلیل کم کاری در حوزه های علمی و سیاسی به جهت شناساندن این شخصیت ماندگار به مردم، می‌باشد.

اما باید توجه داشته باشیم که شایسته است که دانشجویان اهل علم و دانش و محققان ادبی از طُرُق مختلف من جمله تولید مقالات گوناگون با آثار سید جمال الدین آشنا شوند. چرا که تفکرات او تأثیر بسزایی در اندیشه جوانان ایرانی خواهد داشت.

دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی در شهریورماه سال ۱۳۹۰ در شهرستان اسداباد استان همدان به جهت زنده نگهداشتن یاد این عالم و دانشمند فرزانه نام گزاری و افتتاح شد و اکنون با ظرفیت ۱۲۰۰ دانشجو در حال فعالیت است.

در تصویر دوم وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری را در جمع دانشگاهیان این مرکز می‌بینید.

ایسکانیوز: شاخص ترین فعالیتی که سید جمال الدین اسدآبادی انجام داده، چه بوده که باعث شده روزی را در تقویم به نام او ثبت کنند؟

در این مورد، نظرات مختلفی وجود دارد. ممکن است سیاسیون مهم ترین دلیل را مبارزه وی با استبداد و استکبار بریتانیا و مبارزه با فساد و همچنین تاکید او بر آزادی، برابری و مساوات قلمداد کنند. چرا که او همواره به دنبال مدینه فاضله ای بود تا مسلمانان در سایه آن به سعادت برسند. و تاکید داشته که دین از سیاست جدا نیست. اما پژوهشگران حوزه ادبی و علمی شاخصه نام گذاری این روز را سرآمد بودن او در خدمات علمی می‌دانند.

ایسکانیوز: شهرت اسدآبادی تا چه اندازه فراگیر بوده است؟

سید جمال الدین اسدآبادی مانند بسیاری از دانشمندان شاخص و نویسندگان و شاعران ایرانی شهرت جهانی و فرامرزی پیدا کرده بود. مهم‌ترین عاملی که به شهرت جهانی اسدآبادی منجر شد، تلاش‌های فراوان او برای لغو قرارداد تنباکو بود. در واقع این امتیاز به فردی به نام تالبوف از کشور انگلستان داده شده بود که برای ایران سراسر ننگ بود و در نهایت تلاش‌های او نتیجه داد و این قرارداد ملقا شد.

ایسکانیوز: عمده آثار و تألیفات اسدآبادی در چه زمینه‌ای می‌باشد؟

عمده و اغلب آثار او در زمینه تاریخ و فلسفه و عرفان است.

ایسکانیوز: اسد آبادی در طول حیات خود چه افتخاراتی کسب کرده است؟

وی افتخارات بسیاری در زمینه های سیاسی و علمی کسب کرده اما مهمترینِ آنها، لغو امتیاز ننگین تنباکو می‌باشد.

ایسکانیوز: به عقیده شما، جوانان و دانشجویان ایرانی در سطح دانشگاه، با چنین فرد برجسته‌ای آشنایی مناسبی پیدا می‌کنند؟

به نظر من جای بسیاری از بزرگان عرفان و دین و سیاست من جمله سید جمال الدین در بین واحد ها و دروس دانشگاهی خالی است. و او در کشور خود و حتی در زادگاه خود یعنی استان همدان و شهرستان اسدآباد، غریب است.

که چنین برخوردی با فیلسوف بزرگی مثل سید جمال الدین، شایسته نیست.

خبرنگار: حسام رضایی

انتهای پیام/

کد خبر: 1223587 برچسب‌ها ترکیه ایران

دیگر خبرها

  • سید جمال‌الدین اسدآبادی مبارز و قهرمان ملی در برابر استعمار، اما ناشناخته برای نسل جوان
  • داعش در افغانستان به طور جدی سرکوب شده است
  • «توس۳» موشک انداز بی رحمی که همه استحکامات را درهم می‌کوبد
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • گفت‌و‌گوی سردار سپاه با سی‌ان‌ان به زبان انگلیسی
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • سردار رادان: دشمن با تمام توان درحال از بین بردن حجاب است
  • هویت شهید «مجتبی نادر طهرانی» شناسایی شد
  • کنایه عجیب خیابانی به چهار تیم مدعی!
  • پول‌ های زیر فرش/ پردرآمدترین مشاغل خانگی کدام‌اند؟