Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته گذشته ماندن یا رفتن معاون اول رئیس جمهور از دولت به خبر اصلی بسیاری از رسانه های اصلاح طلب بدل شده بود؛ اما دیروز خبر آمد «اسحاق جهانگیری» همچنان در دولت باقی خواهد ماند.

هفته گذشته ماندن یا رفتن معاون اول رئیس جمهور از دولت به خبر اصلی بسیاری از رسانه های اصلاح طلب بدل شده بود؛ اما دیروز خبر آمد «اسحاق جهانگیری» همچنان در دولت باقی خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبر را ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران سازندگی که جهانگیری پیشتر رئیس شورای مرکزی آن بود، منتشر کرده است؛ موضوعی که نشان می دهد خبر رفتن معاون اول روحانی صرفا یک خبر نبوده و مسائلی در خصوص جدایی او از کابینه مطرح شده است.

به گزارش جنوب نیوز، در خبر ماندن جهانگیری که با انتشار عکسی از معاون اول در کنار رئیس جمهور همراه شده، عنوان شده است که «یک منبع نزدیک به معاون اول رئیس جمهور گفته که اخیرا از جهانگیری خواسته شده، بیشتر در دولت فعال باشد.» موضوعی که گویا معاون اول رئیس جمهور نیز آن را پذیرفته و به این ترتیب جدایی او از دولت دوازدهم را منتفی ساخته است.


جهانگیری که از او به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری 1400 یاد می شود، پس از آنکه به دلیل عملکردش در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، مورد اقبال اصلاح طلبان قرار گرفت، قرار بود که بخشی از اقدامات دولت به ویژه در حوزه اقتصادی را در دست بگیرد که گویا شرایط به گونه ای که او و جریان حامی اش یعنی اصلاح طلبان انتظار داشتند، پیش نرفت.

این رویه به گونه ای بود که به فاصله زمانی بسیار کمی از آغاز به کار دولت دوازدهم اخباری مبنی بر احتمال کاناره گیری معاون اول رئیس جمهور از دولت منتشر شد؛ اخباری که بهانه اش موضوعاتی از قبیل عدم اجرای وعده های انتخاباتی رئیس جمهور یا تأمین نشدن خواسته ها و نظریات جهانگیری در خصوص به کارگیری تیم اقتصادی دولت دوازدهم عنوان می شود؛ اما حتما می توان دلایل مهمتری برای این کار برشمرد.

جهانگیری که قرار بود پس از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کار چینش تیم اقتصادی دولت را در دست بگیرد، به دلایل مختلفی موفق به اعمال تمام و کمال نظرات خود در این زمینه نشد؛ موضوعاتی از قبیل اختلاف نظر با بخش اعتدالگرای کابینه و همچنین عدم تمایل رئیس جمهور به سپردن تمام و کمال این بخش به معاون اول اصلاح طلب خود. همین موضوع باب را برای انتقاد گاه و بیگاه جهانگیری از دولت باز کرد.

بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران سیاسی، دلایل مختلفی برای انتقادات جهانگیری از تیم اقتصادی و عملکرد اقتصادی دولتی که در آن مشغول به کار است، برمی شمارند؛ از جمله موضوعاتی که مربوط به اختلاف نظر او با اقتصادیون دولت می شود. بخشی از این تیم برآمده از جریان اعتدالگرا و بخشی منتسب به طیف سنتی و معتدل جریان اصولگرایی است.

جهانگیری که در نهایت از چینش تیم اقتصادی کابینه بازماند و افرادی را در این جایگاه می بیند که به لحاظ فکری و عملی نزدیکی به او و طیف اصلاح طلب ندارند، رویکرد آنها را مغایر با آنچه خود در ذهن داشته می بیند و می داند و برای همین، در سخنرانی های خود بعضا به عملکرد آنها انتقاد کرده و ناراحتی خود را از این مسأله این گونه نشان می دهد.

بخشی از سیاسیون و تحلیگران هم معتقدند، او با ملاحظه شرایط اقتصادی کشور به این نتیجه رسیده است،کار آن گونه که برخی فکر می کنند پیش نخواهد رفت و شرایط به حد مطلوب مورد انتظار نخواهد رسید، لذا تلاش دارد با انتقاداتی که از سیستم اقتصادی دولت می کند، پای خود را از این حیطه بیرون کشیده و خود را جدای از این بخش دولت نشان دهد تا اگر در انتخابات 1400 برای کاندیداتوری در انتخابات اقدام کرد، این بخش از اقدامات دولت به پای او نوشته نشده باشد.

معاون اول رئیس جمهور البته باید توجه داشته باشد، با توجه به اینکه او فرمانده اقتصاد مقاومتی است و این مسأله را به صراحت در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم نیز اعلام کرده است، نمی تواند راه خود را جدای از راه و عملکرد اقتصادی دولت عنوان کند و در این زمینه هیچ عذری در نهایت از او نیز پذیرفته نخواهد بود؛ بنابراین، شاید یکی از دلایل انتقاداتش هم همین مسأله باشد.

اینکه گفته شده از معاون اول رئیس جمهور خواسته شده بیشتر در دولت فعال باشد، موضوعی است که علاوه بر پایان خبرهای مربوط به احتمال جدایی جهانگیری از دولت نشان می دهد که احتمال او حضوری فعال تر و پررنگ تر در جریان اقدامات دولت دوازدهم خواهد داشت. باید دید که افزایش فعالیت او در دولت به منزله بالا رفتن ضریب اعمال نظر و نفوذ در مسائل اقتصادی است یا دیگر مسائل.

اگر این مسأله به معنای افزایش مشارکت و اظهار نظر او در اقدامات اقتصادی دوات دوازدهم باشد، نشان می دهد که انتقادات او از شرایط اقتصادی قوه مجریه در نهایت کار ساز شده و قرار است، با مشارکت بیشتر و افزایش فعالیت معاون اول رئیس جمهور در بخش اقتصادی دولت، از بار انتقادات او در این حوزه کاسته شود./ *تابناک

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۹۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین جلسه ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش عصر امروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

مخبر در این جلسه با گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم گفت: همه ما مدیون تلاش‌ها و زحمات معلمان هستیم و تمامی پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور آثار خدمات و زحمات معلمین است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید از انگیزه‌های مادی، معنوی و شغلی معلمان مراقبت شود خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در برنامه‌های آموزش‌وپرورش موفق باشیم ابتدا باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم چرا که این عزیزان در حقیقت مجری تصمیمات و برنامه‌ها برای آموزش‌وپرورش دانش آموزان هستند.

وی همچنین بر ضرورت به کارگیری روش‌های نوین آموزشی و تربیتی تأکید کرد و گفت: لازم است از روش‌های جدید و بروز در حوزه آموزش برای تحقق اهداف آموزش‌وپرورش استفاده کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه در خصوص بازماندگان از تحصیل گفت: جذب بازماندگان از تحصیل نیازمند مشارکت و حضور فعالانه مردم و خیرین کشور است و با اتکا به این ظرفیت بزرگ می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت جذب بازماندگان از تحصیل برداریم.

معاون اول رئیس‌جمهور، آموزش‌وپرورش را موتور پیشران کشور توصیف کرد و با تأکید بر اینکه دستیابی به پیشرفت و توسعه بدون توجه به آموزش‌وپرورش تصوری خام و نادرست است، از وزیر آموزش‌وپرورش خواست گزارشی جامع و دقیق از آمار بازماندگان از تحصیل تدوین شود و آیین‌نامه‌های مرتبط با انسداد بی‌سوادی هر چه سریع‌تر نهایی و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش وارد مرحله اجرا شود.

مخبر افزود: به هر میزان که در بخش آموزش‌وپرورش هزینه کنیم در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری است که بهره‌وری بسیار بالایی دارد چرا که هیچ سرمایه‌گذاری تا این حد توجیه اقتصادی ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اقدامات و برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش در جهت مهارت‌آموزی، کارهای انجام شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توجه به اوقات فراغت دانش آموزان موضوعی بسیار پراهمیت بشمار می‌رود و مهارت‌آموزی یکی از بهترین ابزارها برای پر کردن اوقات فراغت و رشد دانش آموزان است.

در این جلسه که وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر دادگستری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند، گزارشی از ۶ پروژه ملی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ارائه شد و اقدامات صورت گرفته در راستای مهارت‌آموزی و انسداد مبادی بی‌سوادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست همچنین راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل، شناسایی دلایل دوری از مدرسه، جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان و انسداد مبادی بی‌سوادی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت آموزش‌وپرورش به همراه دستگاه‌های مرتبط برنامه‌ای جامع برای جذب بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی‌سوادی تدوین و در جلسه آتی ارائه کند.

همچنین در این جلسه مقرر شد آیین‌نامه‌های مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش هر چه سریع‌تر تدوین شود به نحوی که وظایف دستگاه‌ها، برنامه مشارکت مردم و خیرین و سایر جزئیات مربوطه در آن لحاظ شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • گاف بی بی سی درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!