Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - استاد زلزله‌شناسي گفت: اگر گسل‌هاي مجاور در وضعيت گسيختگي و آماده به جنبايي باشند، اين تغييرات تنش مي‌تواند به القاي رخداد زمين‌لرزه مهمي با بزرگاي حداکثر ٧.٥ در آنها بينجامد.
به گزارش سرويس حوادث جام نيـوز، اگر گسل‌هاي مجاور در وضعيت گسيختگي و آماده به جنبايي باشند، اين تغييرات تنش مي‌تواند به القاي رخداد زمين‌لرزه مهمي با بزرگاي حداکثر ٧.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٥ در آنها بينجامد.
مهدي زارع، استاد پژوهشگاه بين المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله نوشت: کمتر از ٤٨ ساعت از يادداشت نگارنده در روزنامه «شرق» ٢٧/٩/٩٦ درباره روند لرزه‌خيزي در کشور و بحثي درباره تغييرات احتمال رخداد زلزله‌ها و همچنين زلزله‌هاي با بزرگاي بيش از هفت، زمين‌لرزه‌ تهران رخ داد.
زمين‌لرزه‌اي با بزرگاي ٥,٢ در غرب استان تهران، در ساعت ٢٣:٢٧ چهارشنبه ٢٩/٩/٩٦ که متأسفانه موجب کشته‌شدن دو نفر و حدود ٣٠ مجروح و هراس و اضطراب حدود يک‌چهارم جمعيت کشور شد.
کانون زلزله در نزديکي مهم‌ترين پهنه جمعيتي کشور قرار داشت. بلافاصله بعد از رخداد زمين‌لرزه ٢٩ آذر اظهارنظرهاي مختلفي مبني بر تبعات رخداد چهارشنبه‌شب و تلاش براي ارزيابي احتمال يک رخداد بعدي آغاز شد. نتايج اوليه ارزيابي‌هاي نگارنده نشان داد که گسل مسبب اين رخداد گسل ماهدشت-جنوب کرج است و با سازوکاري امتداد-لغز و در ژرفاي حدود ١٥ کيلومتر گسيخته شده است.
سازوکار آن مشابه سازوکار گسل شمال تهران (که قطعه گسل مجاور شرقي آن است) و گسل جنوب اشتهارد و گسل ايپک است که به‌ترتيب در سوي غربي آن قرار دارند. بعد از رويداد زمين‌لرزه با بزرگاي ٥,٢ سطح تغييرات تنش در دو سوي شرقي و غربي گسل يادشده بالاتر رفته، بنابراين اگر گسل‌هاي مجاور در وضعيت گسيختگي و آماده به جنبايي باشند، اين تغييرات تنش مي‌تواند به القاي رخداد زمين‌لرزه مهمي با بزرگاي تا حدود حداکثر ٧.٥ در آنها بينجامد.
بازه زماني کوتاهي که براي اين تحولات مي‌توان در نظر گرفت از حدود دو تا ١٦ هفته پيش‌ِروست و افزايش احتمال يک زمين‌لرزه هفت يا بالاتر را مي‌توان از ١٥ تا ٢٥ به سطح ٥٥ تا ٦٥ درصد ارزيابي کرد. اين کاري است که با تحليل آماري داده‌هاي لرزه‌خيزي موجود و بر پايه رخداد زمين‌لرزه ٢٩ آذر ٩٦ و پس‌لرزه‌هاي آن انجام شده است. البته اين رخداد با اظهارنظرهايي همراه شد که با ادعاي تشخيص عدم فعاليت روي گسل شمال تهران و عدم مشاهده لرزه‌خيزي و عدم امکان فعاليت جديد روي اين گسل همراه شد. اين در حالي است که رخداد زلزله‌هاي متوالي بعد از رويدادهاي متوسط (با بزرگاي پنج) را مي‌توان در زلزله‌هاي ١٦ و ١٧ ارديبهشت ١٣٠٩ سلماس، ٩ و ١٠ شهريور ١٣٤٧ دشت بياض و فردوس در ايران، ٢٦ مرداد ١٣٧٨ ايزميت و ٢٤ آبان ١٣٧٨ دوزجه ترکيه، ٢٩ شهريور ١٣٧٨ چي‌چي تايوان، ١٤ و ٢٨ مرداد ٨٢ (با بزرگاي متوسط) و سپس ٥ دي‌ماه ١٣٨٢ بم و ٢٦ مرداد ١٣٩٣ مورموري ايلام و پنجم ارديبهشت ١٣٩٤ نپال و مثال‌هاي متعدد ديگر نشان داد. لازم به يادآوري است که گسيخته‌شدن يک گسل فعال که مدتي در سکوت و نبود لرزه‌اي به سر برده است، قبلا نيز تجربه شده، مثلا مي‌توان به زلزله ١٠ اکتبر ١٩٨٠ الاصنام الجزاير اشاره کرد که تيمي فرانسوي-الجزايري از يک سال قبل روي گسل الاصنام مشغول برداشت ميداني با شبکه لرزه‌نگاري بود و حتي يک زمين‌لرزه از اين زمين‌لرزه در بازه يک‌ساله يادشده ثبت نشد تا اينکه در ساعت ١٣:٢٥ بعدازظهر دهم اکتبر ١٩٨٠ زمين‌لرزه‌اي با بزرگاي ٧,٢ موجب حدود پنج هزار کشته و ٩٠٠٠ مجروح شد. بنابراين ديده‌نشدن هيچ زمين‌لرزه‌اي روي گسل شمال تهران نيز تضميني براي عدم رخداد زلزله يا عدم تحريک يا عدم امکان القاي گسيختگي در آن نيست.
البته بعضي نظرات که به نظر مي‌رسد مبناي بعضي تصميم‌گيري‌هاي رسمي هم هستند، درباره عدم احتمال رخداد زمين‌لرزه بعدي در اين چندروزه مشاهده شد. بديهي است تحصيلات مرتبط و همچنين اطلاعات و دانش و پژوهش‌هاي انجام‌شده مرتبط قبلي نزد فرد مدعي در زمينه تخصصي ارزيابي خطر زلزله و علم و آگاهي از روش‌هاي علمي و جزئيات اين علم پيش‌نياز معتبر دانسته‌شدن چنين اظهارنظرهايي است. بديهي است هر فردي حتي اگر عضو هيئت علمي باشد و در يکي از زمينه‌هاي مرتبط با علوم زمين يا مهندسي مدرکي داشته و کارهايي از سر علاقه يا تفنن يا دلسوزي در زمينه‌هاي مرتبط با احتمال رخداد زلزله کرده باشد، آزاد است در هر زمينه‌اي کار يا اظهارنظر کند، ولي به استنتاج و نتايج اين افراد نمي‌توان اتکا کرد. ادعاي اينکه رخداد ٢٩/٩/٩٦ پيش‌لرزه نبوده، نيز مشابه ادعاي پيش‌بيني قطعي زلزله بعدي و به همان اندازه غيرعلمي است. همه زلزله‌هاي طبيعي با ويژگي‌هاي مشخصي رخ مي‌دهند و هيچ زلزله‌اي مشخصات ويژه و علامتي به‌عنوان پيش‌لرزه يا پس‌لرزه ندارد.
اين گسل، گسل ماهدشت- جنوب کرج، تاکنون زلزله شناخته‌شده قبلي نداشته است و هر ادعايي مبني بر اطلاع از زلزله قبلي آن نشان از عدم اطلاع از گسل مسبب دارد. پيش‌بيني و اعلام اطلاع از عدم رخداد بعدي نيز بي‌معني و غيرعلمي است و هرگز نبايد به چنين گزاره‌هاي غيرعلمي اعتماد کرد. اظهارنظر درباره اينکه با رخداد اين زلزله‌هاي کوچک و متوسط انرژي زمين تخليه شده و ديگر زمين‌لرزه مهمي رخ نخواهد داد به همان اندازه غيرعلمي، ناآگاهانه و غيرمعتبر است. شرط اول مديريت کاهش ريسک زلزله در تهران، پذيرش واقعيت و توجه‌کردن به علم به جاي پرداختن به شبه‌علم است.
انتخاب
110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۲۱۹۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روند شاخص ارزی در تعطیلات هفته قبل برخلاف گذشته کاهشی بود. به‌طور معمول در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فعالان افزایشی با استفاده از عمق کم معاملات اقدام به رشد نرخ ارز می‌کنند، اما در چند روز گذشته این اتفاق رخ نداد و نرخ فردایی دلار کاهشی ثبت شد. همچنین در روزهای اخیر انتشار یک خبر جدید از سوی سازمان امور مالیاتی نیز احتمال بازگشت رونق به بازار طلا را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: قیمت طلا، سکه و دلار پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

روند معاملات فردایی دلار در بازار تعطیل روز شنبه کاهشی بود. به عقیده برخی از کارشناسان میل بازار ارز غیررسمی به افت قیمت است. پس از تخلیه هیجانات و ریسک‌های سیاسی بازار در هفته‌های اخیر نرخ ارز غیررسمی دچار یک افت قیمت چشمگیر شد. به‌طور مثال قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که برای ساعاتی در کانال ۷۰ هزار تومانی قیمت خورده بود تا رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. این افت قیمت چشمگیر سبب شد برخی از فعالان ارقام پایین‌تر را نقطه ورود مناسب جهت خرید دارایی تلقی کنند و در نتیجه یک تقاضای جدید وارد بازار شد. پس از ورود تقاضای مذکور شاخص‌های ارزی دچار اصلاح نرخ شدند و قیمت دلار آزاد مجددا به کانال ۶۲ هزار تومانی بازگشت. اما مشاهدات به عمل آمده از روند معاملات این ارز گویای آن است که نرخ به سطوح قیمتی پایین‌تر میل می‌کند. عمدتا در روزهای تعطیل، معامله‌گران خرد با استفاده از غیبت معامله‌گران کلان اقدام به رشد نرخ در بازار فردایی می‌کنند. اما این در حالی است که در روز شنبه نه تنها این اتفاق صورت نگرفت، بلکه نرخ‌های فردایی از آخرین نرخ نقدی هفته گذشته نیز پایین‌تر ثبت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار وجود سیگنال‌هایی از بهبود شرایط منطقه سبب شده تا چشم‌انداز نرخ ارز برای برخی از فعالان بازار با ثبات یا کاهشی باشد. گفتنی است که هر برگ اسکناس دلار در بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه با حدود ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی روز شنبه در بازه قیمتی ۶۱هزار تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر: 1229468 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • زاکانی: شهرداری تهران برای مدیرانش خانه سازمانی ندارد/ به جای زمین، وام دادیم
  • دلیل پیشگوی هلندی درباره احتمال زلزله قوی در روزهای آینده
  • مشخصات و مکان زلزله امروز بعدازظهر در تهران +تصویر
  • حل مسائل کشور در حوزه زلزله‌های بزرگ ۵ کلانشهر ایران
  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • بندرچارک لرزید
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • جنگ و زلزله؛ بلایایی که تاب‌آوری کشورها را به‌خطرمی‌اندازند
  • راهکارهای مقابله با زلزله تهران در نهمین کنفرانس زلزله‌شناسی
  • منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟